Najib Dedah Soalan Yang Mahu Ditanya Pada Kit Siang


FMT Reporters
-May 24, 2019 4:47 PM


PETALING JAYA: Najib Razak hari ini mendedahkan soalan-soalan yang mahu ditanyakan pada Lim Kit Siang selepas pemimpin DAP itu menarik diri daripada “debat kleptokrasi” dengan bekas perdana menteri itu.

Antara soalannya menyentuh wang RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun bank miliknya dan dikaitkan skandal 1MDB, dan keengganan kerajaan mendedahkan perjanjian penyelesaian International Petroleum Investment Company (IPIC) dan 1MDB.

Bekas perdana menteri itu meminta Lim mengakui RM2.6 bilion itu sudah dipulangkan, dan terdapat banyak bayaran kepadanya adalah dari Kementerian Kewangan Arab Saudi.

“Adakah Lim mengaku perjanjian penyelesaian IPIC dengan 1MDB ada klausa untuk IPIC membayar balik kepada 1MDB wang yang dikatakan hilang sebelum 30 Disember 2020,” tambahnya.

Najib juga meminta Lim menerangkan kenapa kerugian RM33.2 bilion yang ditanggung Bank Negara pada 1990-an dalam skandal tukaran mata wang asing tidak memufliskan negara, “walaupun satu aset atau satu ringgit tidak dapat dipulangkan”.

“Tetapi pinjaman RM31 bilion 1MDB pula boleh memufliskan negara walaupun ada perjanjian penyelesaian, ada aset-aset bernilai RM140 bilion dan RM40 bilion yang kini digelar PH sebagai aset terbaik negara,” tambahnya.

Antara lain yang ditanyakan mengenai kebenaran dakwaan pemimpin DAP, Tony Pua mengenai kos projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) yang dikatakan hanya RM29 bilion.

“Sedangkan PH telah bersetuju dengan harga RM44 bilion. Itupun selepas jajaran telah ditukar, jumlah jarak dan stesen telah dikurangkan,” tambahnya, merujuk kepada angka baru selepas rundingan semula dengan pihak China.

Najib juga minta Lim menerangkan kenapa pasaran saham bawah pentadbiran PH digelar “paling corot”, dan kenapa data Bank Negara menunjukkan hutang negara meningkat “jauh lebih pantas” bawah pentadbiran PH dan mencapai RM785.4 bilion, berbanding RM686.8 bilion pada akhir 2017.

“Kenapa anak dia berbohong hutang sudah menurun,” tambahnya, merujuk kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

“Saya juga akan tanya kenapa Lim tidak rasa bersalah apabila kes kes rasuah anak dia yang sudah berlangsung dalam mahkamah digugurkan begitu sahaja,” katanya lagi, sambil mengingatkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pun terkejut dengan pengguguran itu.

“Dan saya akan tanya kenapa tidak ada kes rasuah terhadap pemimpin-pemimpin DAP sedangkan kertas siasatan SPRM tentang terowong yang terbongkar telahpun disahkan sebagai sahih oleh menteri di Dewan Rakyat.”

Lim semalam menarik diri daripada perdebatan dengan Najib, sehari selepas beliau menyahut cabaran bekas perdana menteri itu dengan syarat tajuknya perlu memfokuskan “kleptokrasi”.

Ahli politik veteran DAP itu mendakwa ramai rakyat menasihatkannya tidak meneruskan perdebatan itu kerana bimbang ia akan bertukar menjadi “konflik orang Melayu lawan Cina”.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/05/najib-dedah-soalan-yang-mahu-ditanya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cancelled Debate Najib Pans Race Card Excuse Calls Kit Siang Serial Liar

Cancelled Debate Najib Pans Race Card Excuse Calls Kit Siang Serial Liar

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 393 hits
Najib Abdul Razak launched another salvo against Lim Kit Siang for pulling out of a planned debate between the two political rivals The former premier also dismissed the DAP veteran s claim that the verbal jousting match could be used to st...
Anwar Sokong Kit Siang Tarik Diri Debat Dengan Najib

Anwar Sokong Kit Siang Tarik Diri Debat Dengan Najib

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 291 hits
KEPUTUSAN Penasihat DAP Lim Kit Siang menarik diri daripada berdebat dengan bekas perdana menteri Najib Razak adalah satu keputusan yang baik kata Presiden PKR Anwar Ibrahim nbsp Beliau berkata debat antara pemimpin veteran DAP itu dengan N...
Debat Najib Sudah Sedia Kit Siang Pula Tarik Diri

Debat Najib Sudah Sedia Kit Siang Pula Tarik Diri

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 300 hits
PENASIHAT DAP Lim Kit Siang memutuskan tidak akan meneruskan debatnya dengan bekas perdana menteri Najib Razak kerana bimbang ia akan bertukar menjadi konflik perkauman Menurut pemimpin veteran DAP itu beliau menerima segunung surat yang me...
Najib Saya Terima Maklumat Ph Takut Kit Siang Tersungkur Kalah

Najib Saya Terima Maklumat Ph Takut Kit Siang Tersungkur Kalah

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 282 hits
Beberapa minit selepas Lim Kit Siang mengeluarkan kenyataan media mengumumkan pengundurannya daripada perbahasan dengan Najib Razak bekas perdana menteri itu berkata beliau menerima maklumat bahawa Pakatan Harapan merancang untuk membatlaka...
Kit Siang Now Refuses To Debate Najib Denies It S Cowardice

Kit Siang Now Refuses To Debate Najib Denies It S Cowardice

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 353 hits
Lim Kit Siang has now refused to with former premier Najib Abdul Razak claiming that it could be used to stir up racial sentiments The DAP veteran said he has received an avalanche of messages over the last 48 hours advising him not to enga...
Kit Siang Tak Teruskan Debat Dengan Najib Nafi Dirinya Pengecut

Kit Siang Tak Teruskan Debat Dengan Najib Nafi Dirinya Pengecut

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 271 hits
Veteran DAP Lim Kit Siang memutuskan tidak akan meneruskan debatnya dengan bekas perdana menteri Najib Razak kerana bimbang dengan kemungkinan besar ini akan dimanipulasi menjadi satu konflik perkauman Katanya sejak 48 jam yang lalu beliau ...
Najib Kit Siang Ini Debat Bukan Gusti Kenapa Nak Lari

Najib Kit Siang Ini Debat Bukan Gusti Kenapa Nak Lari

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 365 hits
MALAYSIAKINI Najib Razak hari ini sekali lagi menyerang veteran DAP Lim Kit Siang yang menarik diri daripada debat yang dirancang antara dua seteru politik tersebut Bekas perdana menteri itu juga meremehkan alasan pemimpin DAP berkenaan yan...
Kit Siang Did Not Think Najib Would Accept

Kit Siang Did Not Think Najib Would Accept

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 295 hits
Kit Siang will not last more than three rounds in the ring And he knows this as does the entire Pakatan Harapan which is why he had to back down and allow Najib a walk over For all intents and purposes Najib won the debate That is why Anwar...
After Debate Snub Najib Tells Kit Siang He Has No Right To Attack Him

After Debate Snub Najib Tells Kit Siang He Has No Right To Attack Him

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 382 hits
Datuk Seri Najib Razak today claimed that DAP veteran Lim Kit Siang can no longer launch verbal attacks against him after the latter decided to turn down a debate Najib said he had many questions to ask Lim in the initial proposed debate bu...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11