Najib Dakwa Pm8 Cuba Pesong Sejarah Lupa 1mdb Sejarah Skandal Terbesar Dunia


AGENDA DAILY
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak digiring oleh pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ketika dibawa ke mahkamah pada 4 Julai 2018 bagi menghadapi pertuduhan pecah amanah dan rasuah berkaitan syarikat SRC International.
Datuk Seri Najib Razak tidak mengulas pelbagai kisah 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang ditulis adiknya Datuk Seri Nazir, sebaliknya menuduh bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menjaja cerita dongeng dan cuba memesongkan sejarah.
Najib tidak menyedari atau buat-buat lupa bahawa penyelewengan dana 1MDB berjumlah berbilion-bilion ringgit, merupakan skandal kewangan terbesar dalam sejarah dunia yang melibatkan beliau, dan sejarah itu tidak boleh dipesongkan.
Sejarah juga tidak boleh dipesongkan apabila penyata akaun peribadi bekas Presiden UMNO – juga bekas Perdana Menteri keenam, dalam masa sama bekas Menteri Kewangan dan bekas Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB – menunjukkan angka RM2.973 bilion.
Sebagaimana diberitahu kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Februari lalu bahawa Najib menerima sejumlah wang yang besar, RM2.973 bilion daripada 1MDB dalam akaunnya tanpa sebarang justifikasi komersial atau perniagaan.
Perkara itu didedahkan pegawai penyiasat pengubahan wang haram Superintendan Foo Wei Min bahawa perpindahan wang dari 1MDB ke akaun Ambank Najib bernombor 9694 dilakukan dalam tiga peringkat, termasuk pergerakan wang dari Good Star membabitkan AS$120 juta (RM369,029,514) dalam lima transaksi antara tahun 2011 dan 2012.
Pergerakan wang dari Aabar sebanyak AS$170 juta (RM523,389,779.96) melalui enam transaksi antara tahun 2011 dan 2012 dan peringkat (ketiga) Tanore sebanyak AS$681 juta (RM2,081,476,926) dipindahkan melalui dua transaksi pada tahun 2013.
Inilah sejarah yang tercatat di mahkamah.
Dalam catatan membalas kenyataan Muhyiddin, hari ini, Najib mendakwa bekas Perdana Menteri kelapan itu cuba memesongkan sejarah dan menjaja cerita dongeng kononnya dipecat daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri dan UMNO kerana mempersoalkan isu 1MDB.
Untuk menegakkan dakwaannya, Najib juga memetik keterangan Datuk Seri Muhkriz Mahathir kepada mahkamah bahawa Muhyiddin dan Tun Dr Mahathir Mohamad telah lama merancang menjatuhkannya.
Jika Najib mendakwa keterangan Mukhriz di mahkamah itu sebagai sejarah, maka benarlah hukuman penjara 12 tahun dan denda terhadapnya juga adalah sejarah Malaysia di mana buat pertama kali seorang bekas Perdana Menteri didapati bersalah dan dihukum penjara.
Kini, pendedahan dibuat adiknya sendiri, Nazir, berhubung 1MDB dalam bukunya ‘What’s in the Name’ semakin menarik perhatian bukan sahaja di Malaysia, tetapi juga pada peringkat global.
Bukan orang lain, tetapi darah dagingnya sendiri, namun Najib sedikit pun tidak mengulas atau membalas kenyataan Nazir, seolah-olah apa yang diceritakan adiknya itu benar belaka.
Antara yang didedahkan Nazir ialah pertemuan dengan Dr Mahathir di London sekitar tahun 2015 yang membincangkan kebimbangannya kemungkinan berbilion-bilion dana 1MDB diseleweng.
Ianya tidak mengejutkan bagaimana Nazir boleh mengetahui kemungkinan penyelewengan dalam 1MDB berlaku kerana beliau menjadi Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Bank sejak 1999 hingga 2014, sedangkan aliran transaksi dalam akaun Najib bermula pada 2011.
Nazir juga mengakui menjejaki 1MDB hampir enam tahun.
Dalam memoir buku berkenaan Nazir mendedahkan, pertemuan itu bukan sesuatu yang mudah untuk beliau dan pemilik The Edge Group, Datuk Tong Kooi Ong, tetapi ia harus dilakukan demi mencari kebenaran berkaitan skandal 1MDB.
Dalam bab bertajuk ‘Eh, We Have a Problem’ beliau memperincikan keraguannya terhadap penubuhan 1MDB serta hubung kait dana itu dengan Najib.
Najib, 68, kini berdepan pelbagai tuduhan jenayah, termasuk empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan suapan berjumlah RM2.3 bilion daripada dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah sama, yang sedang dibicarakan sekarang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/najib-dakwa-pm8-cuba-pesong-sejarah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Ceo 1mdb Najib Tak Pernah Cuba Pisahkan Diri Dari Jho Low

Bekas Ceo 1mdb Najib Tak Pernah Cuba Pisahkan Diri Dari Jho Low

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 245 hits
malaysiakini comKES 1MDB NAJIB Bekas perdana menteri Najib Razak tidak pernah cuba untuk memisahkan dirinya daripada Low Taek Jho menurut bekas CEO 1MDB Mohd Hazem Abdul Rahman Dia berkata demikian dalam keterangannya ketika perbicaraan ras...
Bekas Ketua Pegawai Kewangan 1mdb Dakwa Arahan Jho Low Adalah Mandat Daripada Najib

Bekas Ketua Pegawai Kewangan 1mdb Dakwa Arahan Jho Low Adalah Mandat Daripada Najib

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 150 hits
KUALA LUMPUR Bekas Ketua Pegawai Kewangan 1Malaysia Development Berhad memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa semua arahan yang dikeluarkan oleh ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low dianggap mandat daripada Na...
Terengganu Sultan Ordered Halt To Rm5bil 1mdb Bond Issuance But Najib Asked To Proceed As Planned

Terengganu Sultan Ordered Halt To Rm5bil 1mdb Bond Issuance But Najib Asked To Proceed As Planned

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 167 hits
A former 1MDB director told the High Court in Najib Razak s 1MDB corruption trial that Terengganu s Sultan Mizan Zainal Abidin had ordered him to suspend the issuance of Islamic medium term notes used to secure a RM5 billion loan for the th...
Najib Asked Why Postpone Rm5b Bond Issuance Ex 1mdb Board Director

Najib Asked Why Postpone Rm5b Bond Issuance Ex 1mdb Board Director

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 149 hits
Ismee Ismail testified that then prime minister Najib Abdul Razak questioned why the then 1MDB board member and its then CEO Shahrol Azral Ibrahim Halmi agreed to put off the issuance of the RM5 billion Islamic Medium Term Notes During toda...
Jho Low Arah Najib Jangan Cakap Banyak Dengan Kpmg Kata Bekas Cfo 1mdb

Jho Low Arah Najib Jangan Cakap Banyak Dengan Kpmg Kata Bekas Cfo 1mdb

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 184 hits
BERNAMA Jho Low mengarahkan Najib mengungkapkan bahawa beliau telah diterangkan dan mengetahui segala pelaburan dan transaksi 1MDB dan yakin dengan dokumen yang ada Bekas CFO 1MDB berkata Jho Low menyusun semua dokumentasi dan perkara yang ...
Malaysia Freezes Bank Accounts Of Najib S Party In 1mdb Probe Media

Malaysia Freezes Bank Accounts Of Najib S Party In 1mdb Probe Media

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 143 hits
Malaysia s former prime minister Najib Razak speaks to Reuters during an interview in Langkawi Malaysia June 19 2018 REUTERS Edgar SuMoreKUALA LUMPUR Malaysia s anti graft agency has frozen bank accounts of the political party once led by f...
Najib Ultimate Power In 1mdb Ex Cfo Testifies

Najib Ultimate Power In 1mdb Ex Cfo Testifies

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 114 hits
Former 1MDB chief financial officer testified that he followed Low Taek Jho as Najib Abdul Razak was the ultimate power over the sovereign wealth fund Azmi Tahir delivered this testimony during today s RM2 28 billion corruption trial agains...
Najib Pegang Kuasa Muktamad Dalam 1mdb Bekas Cfo

Najib Pegang Kuasa Muktamad Dalam 1mdb Bekas Cfo

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 162 hits
malaysiakini comBekas ketua pegawai kewangan 1MDB memberi keterangan dia menuruti Low Taek Jho kerana Najib Razak merupakan kuasa muktamad terhadap syarikat pelaburan negara ini Azmi Tahir memberi keterangan ini semasa perbicaraan rasuah RM...
Najib Mulled Action Against The Edge Over 1mdb Coverage Ex Cfo

Najib Mulled Action Against The Edge Over 1mdb Coverage Ex Cfo

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 295 hits
1MDB TRIAL Then premier Najib Abdul Razak met 1MDB s then chief financial officer to discuss action against The Edge over its reporting over the scandal at the sovereign wealth fund the Kuala Lumpur High Court heard today Azmi Tahir who was...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Lama Tunggu Grab Chef Anis Nabilah Tawar Diri Hantar Lelaki Oku Penglihatan Balik Rumah

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Berhadapan Dengan Selat Melaka Masjid Al Hussain Memantulkan Warna Warna Yang Indah

Pengurusan Mitashamika Junjung Kasih Kesudian Al Sultan Abdullah Tengku Hassanal Lawat Kiosk Jualan



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Lupa Diri Akibat Busy

Lirik Bahtera Mahligai Cinta Tri Suaka Ft Nabila Maharani

Woorarra House By Rptecture Architects In The Yarra Valley Australia

Maldini Sidney Goyang Kanan Kiri Chord

The Knox Journals Tired Of Prying Eyes On Your Personal Information Here S How To Stop It

No Pc Needed Blend Work And Play Effortlessly With This New Lg Myview Monitor