Najib Cuba Dapatkan Dokumen 1mdb Dari Goldman Bekas Eksekutif


BloombergNajib Razak berkata, Goldman Sachs dan bekas pengerusinya Asia Tenggaranya, Tim Leissner mungkin mempunyai dokumen untuk membuktikan beliau dilibatkan secara salah dalam skandal 1MDB.NEW YORK: Bekas perdana menteri, Najib Razak meminta mahkamah Amerika Syarikat (AS) membenarkan peguamnya mendapatkan dokumen dan keterangan daripada Goldman Sachs Group Inc bagi membantu pembelaannya terhadap pertuduhan jenayah di Malaysia berhubung skandal 1MDB.
Dalam pemfailan di Mahkamah Persekutuan di Manhattan pada Selasa, Najib memohon perintah mahkamah untuk membenarkan peguamnya menyerahkan sepina kepada syarikat itu dan bekas pengerusi Asia Tenggaranya, Tim Leissner.
Leissner mengaku bersalah di Mahkamah Persekutuan Brooklyn di New York, dan mengaku merasuah pegawai di Malaysia serta Emiriah Arab Bersatu bagi mendapatkan tawaran bon untuk bank itu.
Goldman Sachs bersetuju membayar lebih AS$5 bilion, termasuk denda sebanyak AS$2.3 bilion di AS, dan mengemukakan pengakuan bersalah pertama atas peranannya dalam skandal tersebut.
Jurucakap Goldman, Andrew Williams bagaimanapun tidak memberi respons segera kepada e-mel untuk mengulas permintaan Najib.
Henry Mazurek, peguam Leissner enggan mengulas pemfailan tersebut.
Najib dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun di Malaysia pada Julai lalu kerana penyalahgunaan kuasa, pecah amanah dan pengubahan wang berkaitan RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB, tetapi beliau dibenarkan diikat jamin dan sedang merayu untuk sabitan itu.
Dalam permintaannya, beliau berkata, Goldman dan Leissner mungkin mempunyai dokumen atau keterangan yang menunjukkan pegawai 1MDB terlibat dalam skim untuk menipu dana pelaburan milik negara itu, menerima sogokan atau rasuah dan kini melibatkannya secara salah untuk lari daripada tanggungjawab.
“Leissner dan rakan konspirasinya mengambil banyak langkah untuk menutup jejak wang itu,” kata Najib dalam dokumen mahkamah.
Katanya, beliau diperdaya mengenai asal usul dana yang masuk ke akaunnya dan percaya ia adalah sumbangan politik daripada Raja Abdullah dari Arab Saudi.
“Usaha ini meliputi benua dan pelbagai bidang kuasa, termasuk penggunaan pelbagai syarikat palsu dan melibatkan ramai individu.”
Jabatan Kehakiman AS berkata, kira-kira AS$2.7 bilion daripada AS$6.5 bilion yang Goldman Sachs bantu kumpul untuk 1MDB dicuri individu ada kaitan dengan Najib dan dilencongkan untuk rasuah, pembelian kapal layar mewah, karya seni dan seumpamanya.
Antara mereka yang dituduh ialah ahli perniagaan Low Taek Jho, yang lebih dikenali sebagai Jho Low, disyaki dalang penipuan itu, yang menafikan beliau melakukan sebarang kesalahan dan masih bebas.
Leissner pada Selasa meminta ibu bapanya menjamin bon berjumlah AS$20 juta. Beliau dijadual dijatuhkan hukuman pada Januari.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/najib-cuba-dapatkan-dokumen-1mdb-dari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ti M Slams Putrajaya Over Secrecy Clauses In Us 3 9 Bil 1mdb Goldman Deal

Ti M Slams Putrajaya Over Secrecy Clauses In Us 3 9 Bil 1mdb Goldman Deal

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 164 hits
Goldman Sachs agreed to a total settlement of US 3 9 billion over claims related to 3 bond transactions it had arranged for 1MDB PETALING JAYA Rights groups today questioned the government s need for secrecy clauses in the US 3 9 billion se...
Jho Low Claims King Abdullah Donated Small Sum To Najib But Abu Dhabi Govt Complicit In 1mdb Scandal

Jho Low Claims King Abdullah Donated Small Sum To Najib But Abu Dhabi Govt Complicit In 1mdb Scandal

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 218 hits
Al Jazeera said its sources in Malaysia and Macau confirmed that Low has been living in a house owned by a senior member of the Chinese Communist Party in Macau since at least February 2018 Picture via FacebookKUALA LUMPUR Nov 17 In the fir...
Jho Low Salahkan Najib Kerana Di Dakwa Tidak Nampak Sebarang Kesalahan Skandal 1mdb

Jho Low Salahkan Najib Kerana Di Dakwa Tidak Nampak Sebarang Kesalahan Skandal 1mdb

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 186 hits
KUALA LUMPUR Rakaman perbualan ahli perniagaan buruan Low Taek Jho dengan pegawai kerajaan di bawah pentadbiran Pakatan Harapan disiarkan sebuah dokumentari Al Jazeera Dalam klip yang mengandungi 2 bahagian siasatan khas bertajuk Jho Low Hu...
Cij Blasts Confidentiality Clause Excuse In 1mdb Goldman Sachs Settlement

Cij Blasts Confidentiality Clause Excuse In 1mdb Goldman Sachs Settlement

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 180 hits
The Centre for Independent Journalism is unhappy with what it calls a lack of transparency and public accountability following the decision of the Perikatan Nasional administration details of the US 1 4 billion settlement between the govern...
Mahkamah Tinggi Tetapkan Perbicaraan 1mdb Najib Akan Di Sambung Pada 14 Disember Ini

Mahkamah Tinggi Tetapkan Perbicaraan 1mdb Najib Akan Di Sambung Pada 14 Disember Ini

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 184 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ni menetapkan 4 hari mulai 14 Dis ini untuk meneruskan perbicaraan 1MDB Datuk Seri Najib Tun Razak yang terjejas akibat pelaksanaan perintah kawalan pergerakan bersyarat Timbalan Pendakwa Raya Ahmad...
Najib S 1mdb Trial To Resume On Dec 14

Najib S 1mdb Trial To Resume On Dec 14

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 293 hits
Former prime minister Najib Razak faces 25 charges of abuse of power and money laundering over alleged 1MDB funds amounting to RM2 28 billion deposited into his bank accounts KUALA LUMPUR The High Court has fixed four days from Dec 14 for t...
Perbicaraan 1mdb Najib Disambung 14 Dis

Perbicaraan 1mdb Najib Disambung 14 Dis

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 152 hits
Najib Razak berdepan 25 pertuduhan penyalahgunaan kuasa dan pengubahan wang membabitkan RM2 28 bilion dana 1MDB yang didakwa dimasukkan ke akaun AmBanknya pada Februari 2011 dan Disember 2014 KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ni men...
Najib Minta Apa Dengan Goldman Sachs

Najib Minta Apa Dengan Goldman Sachs

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 214 hits
Samun menyamun membawa bencana Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memohon mahkamah Amerika Syarikat untuk membenarkan peguamnya melihat dokumen dan kenyataan daripada Goldman Sachs sebagai persiapan berhubung kes 1MDB Menurut ...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu

Lelaki Diganggu Oleh Pemandu Selepas Mengekori Kenderaannya

Indonesia Kaji Semula Tadbir Urus Pekerja Asing