Najib Buat Laporan Polis Minta Siasat Wujud Isu Persembunyian Bukti Kes 1mdb Dan Src


KUALA LUMPUR - Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak meminta Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyiasat jika wujud persembunyian bukti material berhubung transaksi wang berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan SRC International.
Bekas Perdana Menteri itu turut memohon PDRM menjalankan siasatan terperinci berkaitan beberapa pemimpin dan pegawai kanan kerajaan di zaman pemerintahan Pakatan Harapan (PH) yang didakwa beliau, sengaja menyembunyikan bukti berkaitan 1MDB.
Najib turut mengakui kekecewaannya apabila beliau dan pasukan guamannya tidak dimaklumkan mengenai hubung kait atau urus niaga antara ahli keluarga terdekat bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Zeti Akhtar Aziz dengan ahli perniagaan dalam buruan, Jho Low.
Dakwa Najib, tindakan pihak tertentu menyembunyikan fakta dan bukti tersebut menjejaskan usaha pembelaan beliau dalam kes mahkamah.
"Kebanyakan rakyat Malaysia terkejut dengan pengesahan oleh SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) minggu lepas bahawa baki RM65 juta daripada dana dilaporkan dikaitkan dengan Jho Low dan 1MDB di bank akaun yang dikaitkan dengan keluarga terdekat bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) telah dikembalikan ke Malaysia oleh pihak berkuasa Singapura.
"Laporan media telah mengatakan bahawa sebanyak RM700 juta telah dipindahkan ke akaun bank yang dikaitkan dengan bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) sejak tahun 2007 hingga tahun 2013.
"Tiada siapa yang boleh lebih kecewa daripada saya kerana tiada agensi penyiasatan yang pernah mendedahkan kepada saya tentang kaitan keluarga bekas Gabenor (tersebut) kepada Jho Low atau urusan mereka kerana saya telah mempercayainya (Zeti) sepenuhnya semasa saya menjadi Perdana Menteri," jelasnya.
Najib berkata demikian dalam sidang media selepas membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi di sini, pada Sabtu.
Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Pekan itu juga menegaskan kekecewaannya apabila bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas mengesahkan sedar akan urus niaga tersebut ketika masih memegang jawatan.
"Lebih mengecewakan lagi, pendedahan oleh bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas dua hari lalu itu (bahawa) dia sedar tentang urus niaga tersebut ketika beliau memegang jawatan seperti dimaklumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang), Datuk Seri Wan Junaidi Tunku Jaafar di Parlimen Isnin lalu.
"Bahawa polis telah mengetahui mengenai perkara ini sejak tahun 2019 di bawah rejim kerajaan Pakatan Harapan tetapi masih menyiasat sehingga kini hampir penghujung tahun 2021," dakwa Najib lagi.
Tambah Najib, maklumat terbabit tidak pernah dimaklumkan kepada beliau dan pasukan undang-undangnya untuk digunakan dalam pembelaannya di mahkamah berhubung kes 1MDB dan SRC International.
"Saya juga dimaklumkan bahawa seorang lagi saksi utama pendakwaan dalam kes SRC saya juga telah menerima lebih daripada RM85 juta dana yang dikaitkan secara langsung dengan 1MDB dan sekali lagi saya dan pasukan undang-undang saya tidak diberitahu tentang perkara ini walaupun individu memainkan peranan penting dalam kes SRC.
"Oleh itu, saya membuat laporan untuk meminta polis menyiasat jika terdapat percubaan yang disengajakan untuk disembunyikan bukti material daripada saya dan semua rakyat Malaysia oleh individu penting di Pejabat Peguam Negara dan SPRM yang dilantik semasa pentadbiran Pakatan Harapan," jelasnya lagi. #sumber

http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2021/11/najib-buat-laporan-polis-minta-siasat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rayuan Kes Src Najib Fail Permohonan Kemuka Bukti Baharu

Rayuan Kes Src Najib Fail Permohonan Kemuka Bukti Baharu

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 195 hits
Oleh Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah mengadakan sidang media berkenaan kes pecah amanah terhadap dana syarikat SRC International Sdn Bhd di Bukit Tunku hari ini GAMBAR Abd Razak Aid DATUK Seri Najib Tun Razak memohon kepada Mahkamah Rayuan...
Bukti Disembunyikan Najib Buat Laporan Polis

Bukti Disembunyikan Najib Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 183 hits
Bukti disembunyikan Najib buat laporan polis Najib Razak membuat laporan polis bagi menggesa siasatan sama ada bukti berkaitan kes mahkamahnya disembunyikan anggota penting pelbagai agensi kerajaan dan pentadbiran Pakatan Harapan Bercakap d...
12 Tahun Dalam Tangan Mahu Rayuan Lagi Mahkamah Tolak Permohonan Najib Tangguh Keputusan Kes Dana Src International

12 Tahun Dalam Tangan Mahu Rayuan Lagi Mahkamah Tolak Permohonan Najib Tangguh Keputusan Kes Dana Src International

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 317 hits
Mahkamah tolak permohonan Najib tangguh keputusan kes dana SRC International November 24 2021 Najib Razak yang kini berada di Singapura bersama anaknya yang baru baru ini bersalin hanya akan pulang pada 5 Dis dan perlu menjalani kuarantin h...
Permohonan Najib Tangguh Keputusan Rayuan Hukuman Kes Src Ditolak

Permohonan Najib Tangguh Keputusan Rayuan Hukuman Kes Src Ditolak

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 195 hits
AGENDA DAILY Bekas Perdana Menteri yang juga bekas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta pada Julai 2020 selepas didapati bersalah terhadap tujuh tuduhan berkaitan dana RM42 juta milik S...
Ahmad Said Gesa Polis Siasat Kes Pecah Amanah Projek Pelitup Muka Video

Ahmad Said Gesa Polis Siasat Kes Pecah Amanah Projek Pelitup Muka Video

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 138 hits
Ahmad Said Gesa Polis Siasat Kes Pecah Amanah Projek Pelitup Muka VIDEO UMNO Terengganu menggesa pihak berkuasa menyiasat salah guna kuasa dan pecah amanah membabitkan seorang pemegang saham berkaitan projek pengeluaran pelitup muka Pengeru...
Kes Src Keputusan Rayuan Najib Pada 8 Dis

Kes Src Keputusan Rayuan Najib Pada 8 Dis

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 169 hits
Putrajaya Mahkamah Rayuan di sini menetapkan 8 Dis ini untuk keputusan rayuan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terhadap sabitan dan hukuman bagi kesalahan penyelewengan RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd Pejabat Ketua Pend...
Nafi Dakwaan Cuba Tutup Kes Ebit Lew Polis Kata Isu Gangguan Seksual Masih Disiasat

Nafi Dakwaan Cuba Tutup Kes Ebit Lew Polis Kata Isu Gangguan Seksual Masih Disiasat

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 198 hits
Berhubung isu gangguan seksual membabitkan pendakwah popular Ebit Lew polis menegaskan pihaknya tidak pernah menutup kes tersebut seperti dakwaan segelintir pihak Menurut laporan Harian Metro Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Dat...
Rayuan Kes Src Najib Peguam Senaraikan Kemungkinan Senario

Rayuan Kes Src Najib Peguam Senaraikan Kemungkinan Senario

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 154 hits
Haniff Khatri Malaysiakini Pada hari Rabu 1 Disember lalu Najib Razak telah dilaporkan oleh media bahawa dia telah failkan satu Permohonan untuk kebenaran menampilkan dan menerima keterangan baru bagi tujuan diambilkira dalam rayuannya berh...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan