Najib Bayar Harga


 

Oleh A KADIR JASIN / December 4, 2021

1. Kebetulan pula, 44 tahun yang lalu, editor saya di Business Times akan memberikan tajuk berita ini kepada profil yang saya lakukan pada Mohd Najib Abdul Razak.

Pemotongan akhbar The Business Times tahun 1977.

2. Tetapi harganya ketika itu manis. Ia adalah tentang menguruskan perkara-perkara baik yang datang dengan fast and furious kerana pedigree beliau – menjadi anak kepada Tun Abdul Razak Hussein yang amat disayangi dan dihormati. Hari ini, lebih daripada empat dekad kemudian, harga yang dia bayar untuk kebodohannya adalah lebih tinggi.

3. Apabila saya menemuramah beliau secara eksklusif di rumah keluarganya di Jalan Eaton, Kuala Lumpur, beliau masuk tahun kedua sebagai Ahli Parlimen Barisan Nasional Pekan dan Pengerusi Perbadanan Ternakan Nasional yang baru dilantik (Majuternak).


 
4. Ia sudah jelas ketika itu anak kepada Abdul Razak meletakkannya dalam kedudukan kerjaya yang sangat disukai. Pada 23 tahun, beliau bukan sahaja seorang MP dan Pengerusi Majuternak, tetapi juga Pengurus Hal Ehwal Awam bagi Perbadanan Petroleum Nasional (Petronas).
5. Anak lelaki dan perempuan orang biasa tidak boleh berharap untuk menjadi semua mereka pada usia itu. Saya kemudian masuk tahun kelapan dalam kerjaya kewartawanan saya.

6. Secara harfiahnya dia mempunyai segala-galanya untuknya. Pertama oleh bapa saudaranya, Almarhum Tun Hussein Onn yang menjayakan bapanya, dan kemudian oleh penyokong tegar bapanya, Tun Dr Mahathir Mohamad. Dia dinaikkan pangkat dan dilindungi oleh mereka.

7. Saya akan katakan bahawa hubungannya dengan saya adalah kordial dan hormat. Saya kerap melawat beliau ketika beliau menjadi Menteri Besar Pahang dan kami bertemu secara profesional dan sosial sehingga 2015 apabila saya mula tidak bersetuju secara terbuka dengan pengendalian hal ehwal negara, khususnya skandal 1MDB.

8. Pada masa beliau menjadi Perdana Menteri pada April 2009, saya sudah lapan tahun keluar dari New Straits Times Press (Malaysia) Berhad. Saya meletakkan jawatan sebagai Ketua Editor Kumpulan pada awal tahun 2001. Oleh yang demikian, saya ada kaitan dengan mempengaruhi perdana beliau.

9. 8 Disember akan menjadi satu lagi pencapaian dalam menentukan sama ada Najib, yang membuat rayuan terhadap sabitan SRC Internationalnya, akan terus membayar harganya.
Penulis adalah bekas Ketua Pengarang Kumpulan NSTP. Ini adalah tulisan di facebook beliau.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/najib-bayar-harga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Satu Lagi Projek Sakau Najib Hanya Siap 13 Tapi Dah Bayar 88 Rm8 3 Bilion

Satu Lagi Projek Sakau Najib Hanya Siap 13 Tapi Dah Bayar 88 Rm8 3 Bilion

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 233 hits
Selain projek mega dan sakau yang luar biasa mahal di bawah pentadbiran BN UMNO NAJIB RAZAK seperti 1MDB SRC MRT HSR ECLR SOLAR ENERGY ROSMAH ada satu lagi projek yang dibayar secara babi buta dan luar biasa oleh Najib Iaitu projek paip gas...
Najib Berbuih Mulut Tuduh Saya Tapi Saya Bayar Cukai Sindir Tun M

Najib Berbuih Mulut Tuduh Saya Tapi Saya Bayar Cukai Sindir Tun M

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 161 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad menyindir Datuk Seri Najib Razak yang mengeluarkan bermacam macam bukti berkenaan pajakan tanah di Langkawi untuk disamakan dengan permohonan hartanah RM100 jutanya Nampaknya ada orang yang berbuih mulut tuduh saya d...
Mahkamah Rayuan Tangguh Hantar Najib Ke Penjara Bayar Denda

Mahkamah Rayuan Tangguh Hantar Najib Ke Penjara Bayar Denda

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 188 hits
Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan permohonan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bagi menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta Panel tiga Hakim Mahkamah Rayuan diketuai Datuk Abdul Karim Abdul Jalil...
Bersatu Serang Pm Guna Isu Harga Barang Naik Najib

Bersatu Serang Pm Guna Isu Harga Barang Naik Najib

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 210 hits
Datuk Seri Najib RazakKUALA LUMPUR Pihak propaganda Parti Pribumi Bersatu Malaysia didakwa mula menyerang Perdana Menteri menggunakan isu harga barang naik Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Razak mendakwa ia dapat dilihat menerusi media ...
Najib Tanya Berapa Banyak Rakyat Bayar Hutang 1mdb

Najib Tanya Berapa Banyak Rakyat Bayar Hutang 1mdb

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 251 hits
Ini kerana satu dunia tahu Najib telah disabitkan bersalah oleh mahkamah tinggi Kuala Lumpur dengan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta kerana tujuh tuduhan pecah amanah menyalahgunakan kedudukan dan pengubahan wang haram dana RM4...
Dewan Rakyat Isu Kenaikan Harga Barang Dijangka Jadi Tumpuan

Dewan Rakyat Isu Kenaikan Harga Barang Dijangka Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 183 hits
Dewan Rakyat diteruskan dengan perbahasan Rang Undang undang Perbekalan 2022 di peringkat jawatankuasa KUALA LUMPUR Sidang Dewan Rakyat hari ini dijangka akan membahaskan isu kenaikan harga barangan keperluan asas yang membelenggu rakyat ke...
Arab Saudi Menaikkan Harga Minyak

Arab Saudi Menaikkan Harga Minyak

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 197 hits
Pengeluar minyak negara Arab Saudi Aramco membuat keputusan untuk menaikkan harga jualan rasmi untuk semua gred minyak mentah untuk pembeli di Asia dan AS selepas OPEC dan sekutunya bersetuju untuk meningkatkan pengeluaran Langkah itu menun...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu