Najib Anak Dapat Tangguh Bayar Cukai Rm1 7 Bilion


 Berita : Diterbitkan:  Oct 21, 2021 5:43 PM




👉Najib, anak dapat tangguh bayar cukai RM1.7 bilion


👉Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai Hakim Azizah Nawawi membenarkan penangguhan itu setelah mendengar hujah peguam Muhammad Shafee Abdullah.


1. 👉Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan permohonan Datuk Seri Najib Tun Razak dan anaknya, Datuk Mohd Nazifuddin untuk penangguhan sementara pelaksanaan penghakiman terus yang diperoleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) agar mereka membayar tunggakan cukai pendapatan lebih RM1.7 bilion sehingga memperoleh kebenaran merayu di Mahkamah Persekutuan.


2.👉Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai Hakim Datuk Azizah Nawawi membenarkan penangguhan itu setelah mendengar hujah peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, yang mewakili bekas perdana menteri itu dan Mohd Nazifuddin serta Ketua Peguam Cara Hasil Dr Hazlina Hussain.


3.👉Dua hakim lain ialah Datuk M.Gunalan dan Datuk Che Mohd Ruzima Ghazali.


4. 👉"Ini adalah keputusan sebulat suara. Kami mendapati ada keadaan khas yang membolehkan kami menggunakan budi bicara untuk membenarkan penangguhan sementara pelaksanaan penghakiman terus dalam kedua-dua permohonan sehingga pendengaran permohonan kebenaran merayu di Mahkamah Persekutuan,” Azizah.


5. 👉Sebelum itu, dalam hujahnya peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berkata terdapat keadaan khas untuk penangguhan diberikan.


6.👉Beliau berkata akan terdapat beberapa kesan seperti Najib kehilangan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen dan tidak akan lagi dapat bertanding dalam pilihan raya jika diisytiharkan muflis.


7. 👉"Pelaksanaan sekarang terjadi kerana mereka (LHDN) berusaha sepantas kilat untuk membuat anak guam saya muflis. Penguatkuasaan (penghakiman terus) perlu ditangguhkan untuk membolehkan anak guam saya membuat permohonan kebenaran (untuk merayu) dan juga rayuan itu sendiri,” katanya.


8.👉Beliau juga berhujah terdapat niat jahat pihak kerajaan untuk mengisytiharkan Najib muflis kerana jelas adanya kesalahan dalam penilaian tambahan.


9. 👉LHDN, katanya, berniat jahat antaranya telah mengira sebagai pendapatan sumbangan yang diterima anak guamnya daripada Almarhum Raja Abdullah dari Arab Saudi, yang telah dikembalikan, pindahan antara bank dalam akaun bank Najib dan membatalkan cek.


10.👉"Ini mala fide (niat jahat) untuk menyatakan anak guam saya muflis walaupun terdapat kekurangan dalam penilaian," katanya.


11.👉Sementara itu, Hazlina berhujah tuduhan bahawa LHDN bertindak dengan niat jahat dalam tindakan itu adalah tidak berasas.


12.👉Najib seharusnya tampil dan membuat pembayaran ansuran, kerana ini adalah tindakan biasa yang diambil oleh mana-mana pemiutang penghakiman, tambahnya.


13. 👉Pada 9 Sept lepas, Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan permohonan LHDN untuk mendapatkan penghakiman terus bagi menuntut tunggakan cukai sebanyak RM1.69 bilion daripada Najib dan RM37.6 juta daripada Mohd Nazifuddin.


14. 👉Pada hari yang sama, panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai Datuk Abdul Karim Abdul Jalil membenarkan permohonan penangguhan sementara Najib dan Mohd Nazifuddin dengan syarat mereka memfailkan notis usul dan permohonan penangguhan selewat-lewatnya minggu ini.


15. 👉Penghakiman terus ialah apabila mahkamah memutuskan sesuatu kes secara terus tanpa memanggil saksi untuk memberi keterangan dalam perbicaraan.


16.👉Mereka mengemukakan rayuan terhadap kedua-dua keputusan yang dibuat di Mahkamah Tinggi berasingan.


17. 👉Pada 22 Julai tahun lepas, Hakim Datuk Ahmad Bache membenarkan permohonan LHDN untuk memasukkan penghakiman terus terhadap Najib dalam samannya bagi menuntut tunggakan cukai sebanyak RM1.69 bilion bagi tempoh antara 2011 dan 2017.


18.👉Pada 6 Julai tahun lepas, Hakim Ahmad Zaidi Ibrahim memerintahkan Mohd Nazifuddin membayar RM37.6 juta selepas membenarkan permohonan LHDN untuk memasukkan penghakiman terus terhadapnya bagi menuntut tunggakan cukai bagi tempoh antara 2011 dan 2017.


19. 👉Pada 4 Feb lepas, LHDN mengeluarkan notis kebankrapan terhadap Najib susulan kegagalan beliau membayar tunggakan itu kerana penghakiman terus tersebut tidak ditangguhkan manakala Mohd Nazifuddin turut mendapat notis serupa pada 30 April lepas, juga kerana gagal melunaskan tunggakan sebagaimana yang diarah oleh Mahkamah Tinggi.


20.👉Najib dan Mohd Nazifuddin kemudian memfailkan notis usul secara berasingan pada 14 Sept lepas bagi memohon kebenaran Mahkamah Persekutuan untuk merayu keputusan Mahkamah Rayuan yang menolak permohonan mereka.


21. 👉Mereka memohon Mahkamah Persekutuan memutuskan sembilan isu perundangan.


- Bernama




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/10/najib-anak-dapat-tangguh-bayar-cukai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ceo Lhdn Ditamatkan Kontrak Apakah Najib Bakal Terlepas Bayar Cukai Rm1 7 Bilion

Ceo Lhdn Ditamatkan Kontrak Apakah Najib Bakal Terlepas Bayar Cukai Rm1 7 Bilion

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 196 hits
NASUHA RAHMANAhli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar tidak menolak bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bakal terlepas daripada membayar cukai RM1 7 bilion kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri Ini kerana katanya kontrak Ketua Pe...
Kes Cukai Najib Anak Badan Peguam Mohon Jadi Sahabat Mahkamah

Kes Cukai Najib Anak Badan Peguam Mohon Jadi Sahabat Mahkamah

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 240 hits
AGENDA DAILY Badan peguam mohon jadi sahabat mahkamah dalam kes Datuk Seri Najib Razak dan anaknya Datuk Mohd Nazifuddin berkaitan cukai pendapatan Lembaga Hasil Dalam Negeri Badan Peguam Malaysia memohon untuk menjadi amicus curiae atau sa...
Berkahwin Rezeki Bertambah Anak Pun Bertambah Tapi Bayar Cukai Pula Berkurang

Berkahwin Rezeki Bertambah Anak Pun Bertambah Tapi Bayar Cukai Pula Berkurang

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 300 hits
Perasan tak masa bujang kita asyik meminjam je duit kawan kawan bila tengah bulan walaupun dah ada gaji Sedangkan komitmen masa itu mungkin ada satu kereta kongsi duit bayar sewa rumah bagi pada ibu ayah di kampung dan belanja untuk keperlu...
Resort Eko Pelancongan Mewah Bernilai Rm1 Bilion Dirancang Di Pulau Mengalum

Resort Eko Pelancongan Mewah Bernilai Rm1 Bilion Dirancang Di Pulau Mengalum

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 163 hits
KUNJUNGAN Hajiji Chou dan Joniston merakamkan kenangan selepas menerima kunjungan hormat wakil syarikat berkenaan Syarikat hartanah terbesar Taiwan rancang labur RM1 bilion untuk pelancongan Pulau Mengalum KOTA KINABALU Syarikat hartanah te...
Tangguh Ke Singapura Najib Mula Berkempen Di Melaka Kerana Rakyat Rindukannya

Tangguh Ke Singapura Najib Mula Berkempen Di Melaka Kerana Rakyat Rindukannya

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 267 hits
AGENDA DAILY Bekas Perdana Menteri yang juga bekas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak Datuk Seri Najib Razak yang menangguhkan lawatannya ke Singapura mengambil langkah awal dengan memulakan kempennya di Melaka dan yakin rakyat akan memil...
Program Subsidi Upah Perlu Rm1 Bilion Sebulan Bajet 2022

Program Subsidi Upah Perlu Rm1 Bilion Sebulan Bajet 2022

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 248 hits
Program subsidi upah yang berakhir pada Disember 2021 perlu diteruskan dan diberi peruntukan lebih besar dalam Belanjawan 2022 Pembantu Jurucakap Pekerja dan Hak Pekerja KEADILAN Hassan Abdul Karim berkata program berkenaan dilihat amat mem...
Najib Mohon Ubah Tarikh Lawat Anak Di Singapura Untuk Bantu Umno Hadapi Prn Melaka

Najib Mohon Ubah Tarikh Lawat Anak Di Singapura Untuk Bantu Umno Hadapi Prn Melaka

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 216 hits
Oleh Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak ketika hadir ke perbicaraan kes 1Malaysia Development Berhad di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur GAMBAR Abd Razak Aid DATUK Seri Najib Tun Razak memohon untuk meminda tarikh pelep...
Najib Mohon Gantung Prosiding Kes Saman As 8 Bilion Oleh 1mdb Ke Tahun Depan

Najib Mohon Gantung Prosiding Kes Saman As 8 Bilion Oleh 1mdb Ke Tahun Depan

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 179 hits
BERNAMA Bekas perdana menteri itu telah mengemukakan permohonan untuk menggantung prosiding di Mahkamah Tinggi semalam Najib Razak di Mahkamah Tinggi pada 18 Ogos lalu Gambar Bernama Permohonan Najib Razak untuk menggantung prosiding saman ...
Kenapa Anak Perempuan Rosmah Dan Najib Tidak Dibawa Balik Ke Malaysia Untuk Bersalin

Kenapa Anak Perempuan Rosmah Dan Najib Tidak Dibawa Balik Ke Malaysia Untuk Bersalin

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 393 hits
Apakah sepanjang tinggal di Singapura tidak pernah balik ke Malaysia Atau apakah anak perempuan Najib dan Rosmah itu sudah menjadi warganegara Singapura Apapun sangat beruntung anak perempuan Najib dan Rosmah lazimnya suami yang temani tapi...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte