Naib Presiden Umno Mengaku Bersatu Tak Pinggir Ummah Melayu


AGENDA DAILY
Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengaku partinya enggan bekerjasama bukan kerana Bersatu tidak mementingkan ummah dan bangsa Melayu tetapi kerana kewujudan parti baharu itu untuk menggantikan UMNO.
Kepimpinan UMNO terus melahirkan kekecewaan mereka susulan keputusan PAS untuk bersama Bersatu di dalam Perikatan Nasional (PN) bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka.
Sambil menyerang parti Islam itu, kepemimpinan UMNO mengikut jejak presiden mereka Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, mengungkit hubungan persefahaman kedua-dua parti di dalam Muafakat Nasional (MN).
Terbaharu, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin turut mengulas keputusan PAS untuk bersama PN – gabungan parti politik berdaftar – bukan bersama UMNO di dalam MN yang tidak berdaftar.
Pemimpin UMNO juga terus menjadikan alasan kewujudan Bersatu untuk menggantikan UMNO, sebagaimana kata Khaled dalam kenyataannya.
Bekas Menteri Besar Johor itu bagaimanapun mengakui Bersatu tidak membelakangkan kepentingan ummah dan bangsa Melayu.
“UMNO tegas untuk tidak bekerjsama dengan PPBM (Bersatu) bukan kerana ia membelakangkan kepentingan ummah dan bangsa Melayu.
“Tetapi kerana PPBM itu dibidani kelahirannya untuk mengganti UMNO. Ia secara terang dan jelas, seteru UMNO,” katanya sambil meminta PAS untuk mengerti kedudukan itu.
Khaled juga berkata keputusan PAS memilih bersama PN membuktikan MN hanya wujud pada nama, tidak pada semangatnya, sementara laungan demi perpaduan hanyalah halwa telinga.
“Kerana itu UMNO tidak memerlukan PAS untuk mendamaikan ia dengan PPBM. Seperti UMNO juga tidak pernah mengusahakan damai antara PAS dan Amanah demi kepentingan ummah kerana UMNO tahu sejarah keduanya.
“PAS tidak boleh mengikat UMNO dengan MN dan pada masa yang sama mendambakan PN. PAS wajar terus dengan PN kerana ia tidak boleh terus keliru dengan apa yang ia kehendaki.
“Dalam politik, tiada parti yang patut mencari keuntungan dari pelbagai pihak, dalam pelbagai keadaan dan pada setiap masa,” katanya.
Terdahulu, Zahid juga mengeluarkan kenyataan terhadap keputusan PAS yang memilih bekerjasama dengan Bersatu menerusi PN.
Mendakwa UMNO tidak berhasrat mendesak atau mengugut PAS supaya tidak bersama Bersatu, Zahid dalam kenyataannya membangkitkan isu kerjasama PAS-Bersatu bagi menghadapi PRN Melaka. Berita berkaitan https://www.agendadaily.com/politik/zahid-masih-tak-puas-hati-pas-pilih-bersatu-bukan-umno/
PRN Melaka diadakan setelah berlaku krisis pentadbiran dalam kerajaan negeri apabila empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), termasuk dua daripada UMNO, menarik sokongan kepada kerajaan UMNO negeri pimpinan Ketua Menteri Datuk Seri Sulaiman Md Ali.
Empat ADUN terbabit diketuai Datuk Seri Idris Haron (UMNO-Sungai Udang); Datuk Nor Azman Hassan (UMNO-Pantai Kundor); Datuk Norhizam Hassan Baktee (Bebas-Pengkalan Batu); dan Datuk Noor Effandi Ahmad (Bersatu-Telok Mas).
Susulan penarikan sokongan itu, Yang di-Pertua Negeri, Tun Mohd Ali Rustam membubarkan DUN setelah mendapat nasihat Sulaiman yang kehilangan majoriti. SPR menetapkan 8 November lalu sebagai hari penamaan calon, diikuti 16 November bagi pengundian awal dan 20 November pengundian biasa.
Seramai 112 calon layak bertanding pada PRN Melaka kali ini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/naib-presiden-umno-mengaku-bersatu-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ummah Minta Bersatu Pas Umno Halang Dap Menang Di Melaka

Ummah Minta Bersatu Pas Umno Halang Dap Menang Di Melaka

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 191 hits
Gerakan Pembela Ummah menyeru menyeru pemimpin parti UMNO Bersatu dan Pas agar bersama sama halang parti DAP daripada menang dalam pilihan raya di negeri itu Pengerusinya Mohd Zai Mustafa berkata kegagalan ketiga tiga parti itu untuk bersat...
Pas Sebenarnya Yang Ekstrem Kata Naib Presiden Umno

Pas Sebenarnya Yang Ekstrem Kata Naib Presiden Umno

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 235 hits
FAZLI RADZIWalaupun sekarang Pas berkicau seolah olah ia lebih sederhana dari yang sederhana tetapi rekod dan prestasi Pas jelas menunjukkan bahawa ia bukan parti sederhana tegas Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin Menurutny...
Muafakat Nasional Nasrudin Hassan Tawarkan Gelang Kerjasama Damaikan Umno Bersatu

Muafakat Nasional Nasrudin Hassan Tawarkan Gelang Kerjasama Damaikan Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 163 hits
KUALA LUMPUR Seorang pemimpin kanan PAS hari ini menawarkan penjelasan mengenai kedudukan parti itu serta status Muafakat Nasional yang mereka meterai dengan UMNO Malah ahli Jawatankuasa PAS Pusat Nasrudin Hassan Tantawi turut memberikan pe...
Periok Umno Kata Belanga Bersatu Hitam

Periok Umno Kata Belanga Bersatu Hitam

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 147 hits
Namun seperti yang saya tegaskan juga sebagai sebuah parti politik kita harus membuat persiapan di peringkat akar umbi khususnya pembahagian kerusi penentuan calon dan jentera pilihan raya Perkara ini perlu diperkemaskan seberapa segera yan...
Ketua Umno Bahagian Melaka Dihasut Najib Tolak Bersatu Tolak Ismail Sabri

Ketua Umno Bahagian Melaka Dihasut Najib Tolak Bersatu Tolak Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 250 hits
agendaily com4 11 2021Sidang media Ketua ketua UMNO Bahagian Melaka yang diketuai oleh Senator Datuk Seri Mohamad Ali Mohamad mengumumkan pendirian menolak kerjasama dengan Bersatu Pencatur utama UMNO bagi Pilihan Raya Negeri Melaka adalah ...
Prn Melaka Selagi Belum Umum Calon Bersatu Masih Buka Pintu Kepada Umno Kata Rosol

Prn Melaka Selagi Belum Umum Calon Bersatu Masih Buka Pintu Kepada Umno Kata Rosol

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 256 hits
Rosol Wahid yang juga Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berkata partinya tidak mahu bersikap hidung tak mancung pipi tersorong sorong PETALING JAYA Bersatu enggan bersikap hidung tak mancung pipi tersorong sor...
Pas Leader Offers Cooperation Chain To Link Up Umno And Bersatu

Pas Leader Offers Cooperation Chain To Link Up Umno And Bersatu

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 230 hits
MALACCA POLLS A senior PAS leader today offered an explanation of the party s stand regarding its Muafakat Nasional relationship with Umno Nasrudin Hassan who is a PAS central leadership member also gave insight into their strategy of using...
Sah Mn Kini Berkubur Pas Terbukti Lebih Cintakan Bersatu Berbanding Umno

Sah Mn Kini Berkubur Pas Terbukti Lebih Cintakan Bersatu Berbanding Umno

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 207 hits
Tanpa pengumuman kematian tanpa talkin dan tanpa diketahui di mana kuburnya Muafakat Nasional yang terbentuk melalui kerjasama UMNO dengan Pas kini sah terkubur akhirnya Ia berikutan ketetapan Pas bukan saja untuk kekal bersama Perikatan Na...
Umno Bermimpi Pas Mengigau Bersatu

Umno Bermimpi Pas Mengigau Bersatu

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 142 hits
Walaupun Pas bertanding atas lambang PN yang diketuai Bersatu dalam PRN Melaka UMNO secara umumnya masih berharap dapat meneruskan hubungan dengan parti Islam tersebut di masa depan Bagi UMNO tidak mengapa Pas bersama PN dalam PRN Melaka in...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon