Nadma Jelaskan Berkaitan Persediaan Banjir Di Selangor


Oleh Nor Azizah Mokhtar KUALA LUMPUR: Skala dan intensiti banjir yang terlalu besar dan berada di luar ramalan negeri Selangor dalam menghadapi bencana banjir menyebabkan koordinasi penyelamatan mangsa banjir di negeri itu berhadapan kesulitan pada peringkat awal.
Ketua Pengarah Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), Datuk Dr Aminuddin Hassim, berkata persediaan menghadapi bencana banjir dibuat dua bulan awal menerusi mesyuarat jawatankuasa pengurusan bencana pusat dipengerusikan Perdana Menteri pada September lalu.
"Jangkaan setiap tahun kita tahu musim tengkujuh di negara ini adalah pada setiap hujung tahun, mulai Oktober atau November dan pada mesyuarat itu, segala data dan persediaan di peringkat negeri dibincangkan.
"Segala data berkaitan teknikal sebagai contoh data cuaca Jabatan Meteorologi Malaysia (MET Malaysia), jalan raya yang sering terkesan atau cerun yang bahaya, dibentangkan jabatan berkaitan bersama ramalan mereka," katanya.

Beliau berkata demikian dalam program wawancara Malaysia Petang Ini (MPI) dengan topik Pengurusan Bencana yang disiarkan di BERNAMA TV, petang tadi.
Kata Aminuddin, tumpuan persediaan bencana banjir semasa mesyuarat adalah di negeri-negeri di Pantai Timur iaitu Pahang, Kelantan dan Terengganu yang berhadapan banjir setiap tahun.
"Menurut METMalaysia, sepatutnya trend bencana pada tahun ini merujuk kepada bencana pada tahun lalu, maka segala persiapan yang dibuat kita rujuk kepada tahun lepas, maka itulah ramalan kita.
"Dalam masa sama, jawatankuasa bencana negeri akan membincang, membuat persediaan negeri masing-masing berdasarkan keputusan peringkat pusat dan mengikut sumber dan data yang mereka ada dan segala persiapan yang perlu dibuat," katanya.
Selain itu, katanya persediaan juga dibuat berdasarkan input yang diterima daripada setiap daerah serta negeri menerusi jawatankuasa pengurusan bencana negeri masing-masing berhubung situasi dan ramalan bencana banjir yang dijangka berlaku.
Jelasnya, negeri di Pantai Timur membuat simulasi persediaan banjir lebih terkehadapan kerana biasa berlaku banjir, lebih-lebih lagi dalam situasi 'bencana dalam bencana' iaitu pandemik COVID-19 dan bencana banjir.
"Namun kita tidak menjangka ia akan berlaku di tempat lain dan apabila ia berlaku di negeri Selangor yang mana mengikut data yang dibekalkan MET Malaysia, kadar hujan untuk satu bulan turun dalam satu hari, ia amat mengejutkan.
"Bagaimana mantap pun persediaan yang dibuat tetapi ramalan hujan itu tidak dapat kita anggarkan pada masa tersebut, air naik dengan cepat dan pada mula masing-masing menjangka ia hanya banjir kilat tetapi sebaliknya berlaku dan banjir berlaku secara serentak," katanya.
Tambahnya, air naik mendadak secara serentak di kawasan yang penduduknya amat padat, maka respon awal yang dapat dilaksanakan tatkala itu adalah mengikut kapasiti yang sedia ada pada masa itu.
"Bukan tiada persediaan dibuat di negeri Selangor, tetapi semasa banjir berlaku, penumpuan persediaan kita adalah di Pantai Timur yang mana, Pahang kini pun sedang berhadapan banjir teruk.
"Justeru, aset-aset yang digerakkan ke negeri-negeri yang tidak mengalami banjir sebelum ini, barulah kita gerakkan ke negeri- negeri yang dilanda banjir," katanya.
Katanya lagi, sebaik berlaku banjir, Pusat Kawalan Tempat Kejadian (PKPK) diketuai Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk mengkoordinasi pengurusan bencana di lokaliti terbabit dan urusan penyelamatan oleh pasukan berkaitan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/nadma-jelaskan-berkaitan-persediaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selangor Gagal Tangani Banjir Otai Reformasi Gesa Buat Pendengaran Awam Selcat

Selangor Gagal Tangani Banjir Otai Reformasi Gesa Buat Pendengaran Awam Selcat

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 201 hits
Selangor gagal tangani banjir Otai Reformasi gesa buat pendengaran awam SELCAT Kumpulan pro Anwar Ibrahim menggesa kerajaan Selangor mengadakan pendengaran awam mesyuarat Jawatankuasa Pilihan Khas Keupayaan Kebertanggungjawaban dan Ketelusa...
Banjir Sri Muda Mb Selangor Selamatkan Penduduk

Banjir Sri Muda Mb Selangor Selamatkan Penduduk

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 216 hits
Kelembapan Kerajaan Persekutuan menurunkan aset penting dan pasukan keselamatan untuk membantu pemindahan mangsa banjir yang terperangkap di sebuah sekolah di DUN Seri Muda menyebabkan Menteri Besar Selangor terpaksa turun sendiri menyelama...
Misi Bantuan Mangsa Banjir Tourism Selangor Tourismselangorcares

Misi Bantuan Mangsa Banjir Tourism Selangor Tourismselangorcares

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 335 hits
Pihak Tourism Selangor Salur Bantuan Kepada Mereka yang Terkesan Akibat Bencana Banjir di Negeri Selangor menerusi Kelab Kebajikan Sukan dan Rekreasi Tourism Selangor mengambil inisiatif untuk menghulurkan bantuan kepada 12 kakitangan Touri...
Mangsa Banjir Selangor Mengadu Kerajaan Pusat Lembab

Mangsa Banjir Selangor Mengadu Kerajaan Pusat Lembab

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 210 hits
Tular di media sosial mangsa banjir di Hulu Langat Selangor mempersoalkan di manakah agensi Kerajaan Persekutuan ketika mereka ditenggelami banjir Klip video berdurasi 2 minit 46 saat berkenaan memaparkan seorang wanita yang menerangkan kep...
Langkah Persediaan Sebelum Semasa Dan Selepas Banjir

Langkah Persediaan Sebelum Semasa Dan Selepas Banjir

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 412 hits
Assalamualaikum Negara kita baru sahaja menerima berita sedih dimana banjir besar telah berlaku di Negeri Selangor Hampir keseluruhan tempat terjejas dek banjir Ramai yang terperangkap dan lewat menerima bantuan dari pihak berwajib Keadaan ...
Bomba Buat Persediaan Gelombang Kedua Banjir Di Hulu Langat

Bomba Buat Persediaan Gelombang Kedua Banjir Di Hulu Langat

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 154 hits
AGENDA DAILY Tebing sungai yang runtuh akibat banjir besar di Hulu Langat beberapa hari lalu menjejaskan struktur jalan raya di daerah itu Gambar Agenda Daily Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor menempatkan lima khemah bantuan banjir di D...
Situasi Kejadian Banjir Di Sekitar Kuala Langat Selangor Meningkat

Situasi Kejadian Banjir Di Sekitar Kuala Langat Selangor Meningkat

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 477 hits
Salam to all readers Situasi Kejadian Banjir di Sekitar Kuala Langat Selangor Meningkat Sabtu yang penuh kejutan yang tak disangka sangka Dimana banjir berlaku di sekitar Lembah Klang Shah Alam Selangor banjir weyh ibu dan 8 orang anak meni...
Pm Arah Kementerian Berkaitan Gerak Aset Bantu Mangsa Banjir

Pm Arah Kementerian Berkaitan Gerak Aset Bantu Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 148 hits
PM arah kementerian berkaitan gerak aset bantu mangsa banjir Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengarahkan semua kementerian berkaitan menggerakkan aset ke kawasan terjejas banjir bagi memastikan rakyat diselamatkan dan ditempatkan di pus...
Pulau Pinang Jadikan Pengalaman Tsunami 2004 Bantu Mangsa Banjir Di Selangor Pahang

Pulau Pinang Jadikan Pengalaman Tsunami 2004 Bantu Mangsa Banjir Di Selangor Pahang

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 188 hits
Oleh MOHD ALI HASHIM December 26 2021Berbekalkan pengalaman Pulau Pinang berhadapan dengan banjir besar pada November 2017 serta penglibatan dalam misi bantuan bencana banjir di Pantai Timur pada 2014 kerajaan negeri terus bertindak pantas ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000