Muzik Sesatkan Manusia Hukum Dengar Lagu


 
Muzik dikaitkan dengan perkembangan kognitif dan peningkatan prestasi akademik, tetapi jika melanggar syariat Islam, ia tidak lebih sekadar alat syaitan untuk menyesatkan manusia. (GAMBAR HIASAN)
1. Di sebalik kepentingan muzik: Alat syaitan sesatkan manusia
SYAITAN memanipulasi nyanyian dan muzik untuk menyesatkan manusia. Dalam perkataan lain, alat bagi syaitan untuk menyesatkan manusia adalah melalui ‘umpan’ nyanyian dan muzik.Pernyataan itu kedengaran agak ‘keras’ terutama bagi penggiat dan penggemar tegar seni muzik moden hari ini, tetapi itulah hakikatnya apabila mengaitkan Islam dan muzik, khususnya bidang seni suara. Merujuk [...] -HarakahDaily September 1,2024.


2. Sedikit ringkasan mengenai hukum dengar lagu dalam Islam. 
Sila rujuk juga Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan - BAYAN LINNAS SIRI KE-197 ...
SEJAK dari dalu lagi, ulama’ dan ahli feqah telah berselisih pendapat mengenai hukum mendengar lagu. Hukum mendengar lagu ini mempunyai beberapa pendapat tanpa mengira sama ada lagu tersebut diiringi alat muzik ataupun tidak.
Kebanyakan ulama’ mengharamkan sebarang lagu atau nyanyian jika ia mengandungi perkara-perkara yang keji, buruk atau mendorong seseorang itu kearah kemaksiatan. Nyanyian juga dibolehkan sekiranya ia adalah nyanyian yang baik, yang dinyanyikan pada majlis-majlis keramaian seperti majlis perkahwinan, menyambut tetamu atau pada hari raya.
Bagi jenis nyanyian itu sendiri pula, ulama’ berbeza pendapat dalam hal ini. Ada ulama’ yang membolehkan nyanyian tidak kira sama ada ia menggunakan alat muzik ataupun tidak. Ada juga ulama’ yang membenarkan nyanyian tanpa iringan alat muzik, tetapi mengharamkan nyanyian jika dinyanyikan bersama alat muzik. Ada juga yang mengharamkan nyanyian tidak kira ia menggunakan muzik atau tidak. 
(i) Hukum mendengar lagu: pendapat yang mengharamkan nyanyian atau lagu. 
Terdapat majoriti ulama’ dan fuqaha yang berpendapat bahawa penggunaan alat muzik adalah haram. Ada juga sebahagian daripada mereka yang mengharuskan penggunaan alat muzik tertentu sahaja. Antara dalil yang dirujuk bagi pengharaman alat muzik ialah seperti berikut:
“Dan ada di antara manusia: orang yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada cerita-cerita dan perkara-perkara hiburan yang melalaikan; yang berakibat menyesatkan dirinya dan orang ramai dari agama Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan; dan ada pula orang yang menjadikan agama Allah itu sebagai ejek-ejekan; merekalah orang-orang yang akan beroleh azab yang menghinakan.” (Surah Luqman, ayat 6)
Ibnu Abbas menafsirkan bahawa ia merujuk kepada muzik atau lagu. Mujahid pula menafsirkannya kepada al-Lahwu dan al-Tobl. Hasan al-Basri juga menafsirkannya sebagai muzik dan al-Mazamir.
Selain itu, terdapat juga beberapa buah hadis yang menjadi sandaran kepada pengharaman muzik dan nyanyian.
Rasulullah pernah bersabda dengan maksud: 
“Akan ada di antara umatku, satu  kaum yang menghalalkan zina, sutera (untuk lelaki), arak dan alat muzik.” (Sahih Bukhari) 
(ii) Hukum mendengar lagu: pendapat ulama’ yang mengharamkan nyanyian
Berikut adalah beberapa pendapat ulama’ terkenal yang mengharamkan muzik dan juga nyanyian.
Imam Malik pernah menyatakan bahawa hanya orang yang fasik yang terlibat dengan aktiviti nyanyian dan juga muzik.
Ibnu Taimiyah pula menyatakan mendengar muzik boleh memberikan mudarat kepada pegangan agama seseorang, oleh itu ia tidak boleh dilakukan.
Imam Nawawi pula menyatakan pengharaman nyanyian berdasarkan kesepakatan ulama’ mengenai upah yang diterima oleh penyanyi hasil daripada aktiviti nyanyiannya. 
(iii) Pendapat yang mengharuskan nyanyian atau lagu
Sungguhpun begitu, terdapat juga beberapa pendapat lain yang mengharuskan nyanyian dan lagu.
Penentuan keharusan nyanyian dan lagu ini juga bersandarkan kepada beberapa dalil dan hujah.
Antara dalil yang dirujuk bagi pengharusan nyanyian dan lagu adalah seperti berikut. Maksudnya: 
Daripada Aisyah R.A., dia berkata: Aisyah R.A. mempersiapkan seorang wanita untuk dinikahi oleh seorang lelaki. Rasulullah S.A.W pun bersabda: “Wahai ‘Aisyah, tidak adakah sebarang hiburan dalam majlis perkahwinan ini? Sesungguhnya kaum Ansar amat menyukai hiburan. (Sahih Bukhari)
Daripada Aisyah R.A., beliau meriwayatkan: Suatu hari Abu Bakar RA datang melawatnya pada hari Raya Aidilfitri atau Aidiladha, dan Nabi Muhammad SAW ada bersamanya pada hari itu. Bersama Aisyah juga ada dua orang penyanyi wanita yang sedang menyanyikan lagu kaum Ansar tentang hari Bu’ath. Maka Abu Bakar pun berkata “seruling syaitan” sebanyak dua kali. Maka Nabi SAW pun berkata “biarkan mereka berdua wahai Abu Bakar, sesungguhnya bagi setiap kaum ada hari perayaan, dan hari ini merupakan hari raya bagi kita.” (Sahih Bukhari dan Muslim)


(iv) Pendapat ulama’ yang mengharuskan nyanyian
Sebahagian besar pendapat ulama’ yang mengharuskan nyanyian dan lagu ini adalah daripada fatwa dan pandangan ulama’ kontemporari.
Antaranya ialah:
a. Fatwa Darul Ifta’ MesirMenurut fatwa daripada Darul Ifta’, nyanyian boleh dibahagikan kepada dua iaitu yang haram dan juga harus.Nyanyian menjadi haram jika ia bertujuan kearah maksiat. Nyanyian juga boleh menjadi harus jika ia berunsur keagamaan, semangat kenegaraan atau melambangkan kegembiraan seperti dalam sesuatu perayaan.Nyanyian dan lagu juga mestilah bebas daripada unsur-unsur maksiat lain yang boleh menyebabkan pengharamannya. 
b. Syeikh Dr. Yusof al-QaradhawiDr. Yusof al-Qaradhawi amat terkenal dengan fatwa dan pandangannya yang lebih kontemporari dan seiring dengan perkembangan semasa.
Pandangan beliau adalah sama dengan pandangan atau fatwa yang dikeluarkan oleh Darul Ifta’s Mesir.
Selain itu, beliau juga berpendapat bahawa hukum harus untuk nyanyian dan lagu adalah berdasarkan hukum asal bagi sesuatu perkara yang baik dan indah iaitu harus.
Unsur-unsur tambahan kepada sesuatu perkara tersebut yang kemudiannya menjadikannya dihukumkan haram atau makruh tahrim. 
c. Dakwah berkembang melalui nyanyian dan lagu
Hukum bagi mendengar nyanyian atau bermain alat muzik bukanlah satu hukum yang tetap atau bersifat mutlak.
Ia mempunyai beberapa pandangan tertentu yang turut disertai dengan dalil dan hujah yang kuat bagi menyokong penentuan hukum tersebut.
Untuk umat masa kini, nyanyian lagu dan juga muzik sebenarnya boleh menjadi salah satu medium atau platform dakwah Islam.
Kita mengambil contoh bagaimana kegemilangan kumpulan nasyid seperti Raihan, Rabbani, Hijjaz dan Inteam yang berjaya mempelopori industri muzik negara ini sehingga lagu mereka menjadi siulan ramai.
Muzik dan nyanyian yang indah pasti disukai ramai, apatah lagi jika ia membawa mesej yang baik.
Nyanyian dan lagu merupakan satu medium untuk orang Islam berdakwah melalui cabang atau bidang kesenian.
Paling penting, nyanyian atau lagu tersebut mestilah bebas daripada perkara-perkara yang haram atau melalaikan sehingga meninggalkan perkara yang wajib untuk dilakukan. 
Rujukan:
http://www.surah.my/31#6
https://www.dar-alifta.org/ar/ViewFatwa.aspx?ID=11420
https://muftiwp.gov.my/en/artikel/bayan-linnas/3570-bayan-linnas-siri-ke-197-islam-dan-muzik
(IH)


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ini komen meng'komen' PAS-UMNO. Sudah tidak dengan DAP lagi, kerana UMNO sudah jadi 'barua' DAP.

Ahmad Fadhli Shaari

Khabarnya di KL, mentang-mentang PAS tak menang di Sabah, Ahli Majlis Kerja Tertinggi/MKT Umno Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi kata, PAS mimpi di siang hari. 
Respons Ketua Penerangan PAS, Ahmad Fadhli Shaari membidas kenyataan Mohd Fuad itu, dengan mempersoalkan berapa kerusi dikuasai Umno di Terengganu, Kedah dan Perlis.
“Berapa kerusi Umno ada di Kelantan, sekadar cukup untuk batu nisan kan?
“Di Selangor dan Pulau Pinang pula, berapa kerusi Umno ada dalam pentadbiran kerajaan pada hari ini?
“Di semua negeri itu terutama di negeri yang Umno langsung tiada kerusi, adakah Umno masih mengigau?” katanya dalam kenyataan di Facebook miliknya, hari ini.
Sehubungan itu, Fadhli menyatakan beliau sebenarnya tidak gemar untuk melakukan sebarang konfrontasi dengan mana-mana ahli Umno.
Kata beliau lagi, tujuan kenyataan balas ini dilakukan hanya untuk ditujukan kepada Mohd Puad semata-mata.
“Saya minta maaf sekiranya terkasar bahasa tetapi jika beliau yang memulakan terlebih dahulu apa salahnya kan?” kata beliau.
Begitu kira-kira hadiah komen untuk kali ini..
Sekian.


Iklan: Lihat juga 'Orang Cina, kembalilah kepada Islam..' 
Di negara ini, tidak mustahil pemimpin-pemimpin DAP Malaysia boleh menjadi pemimpin rakyat Malaysia, kalau pemimpin Melayu kini masih kekal tebal dengan najis assobiah perkauman sempitnya itu. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/09/muzik-sesatkan-manusia-hukum-dengar-lagu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lirik Lagu Madani Jiwa Merdeka

Lirik Lagu Madani Jiwa Merdeka

papar berkaitan - pada 28/8/2024 - jumlah : 67 hits
Lirik MADANI Jiwa Merdeka Lagu Tema Hari Kebangsaan ke 67Penyanyi Amir MasdiLirik dan Lagu Affan Mazlan Gubahan Datuk Mokhzani IsmailSuara Latar Gemersik KorusAyuh kawan sahut suarakuBergerak maju demi negarakuKita bersama hadap suka dukaSe...
Lirik Lagu Alahai Ezra Kairo

Lirik Lagu Alahai Ezra Kairo

papar berkaitan - pada 28/8/2024 - jumlah : 135 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraBerikut merupakan lirik lagu bagi sebuah lagu berjudul Alahai dinyanyikan oleh penyanyi Ezra Kairo Sebuah muzik video rasmi turut dilancarkan di laman YouTube dan anda boleh tonton di penghujung artikel in...
Lirik Lagu Curahan Rasa Xpdc

Lirik Lagu Curahan Rasa Xpdc

papar berkaitan - pada 28/8/2024 - jumlah : 84 hits
Tika beginiAku juga mengertiPerasaanku tergangguMalam penuh dengan bintangIndah khabar rupamuMenawan setiap waktuApa lagi yang dinantikanBukan bertepuk sebelah tanganCintaku tidakAku pastikan sampai tujuanBerarak mendung hitamBerlagu sepi s...
Bring Me The Horizon Guncang Jakarta Ini Track List Lagu Yang Dinyanyikan Oliver Sykes

Bring Me The Horizon Guncang Jakarta Ini Track List Lagu Yang Dinyanyikan Oliver Sykes

papar berkaitan - pada 27/8/2024 - jumlah : 55 hits
Oliver Sykes sempat membahas konser Bring Me The Horizon di Jakarta pada tahun lalu yang sempat terkendala teknis
Lirik Lagu Fyp Nyanyian Drama Band

Lirik Lagu Fyp Nyanyian Drama Band

papar berkaitan - pada 27/8/2024 - jumlah : 113 hits
Lirik Lagu FYP Nyanyian Drama BandFYP Drama BandAku sudah jumpa caraCara paling mudah buat duitTak perlu kita belajarTinggi tinggi sampai habis duitKita bikin benda bebalBenda paling bebal kita boleh fikirKita bikin banyak kaliSampai kena k...
Lirik Lagu Bintang Yang Hilang Nyanyian Arvian Dwi

Lirik Lagu Bintang Yang Hilang Nyanyian Arvian Dwi

papar berkaitan - pada 27/8/2024 - jumlah : 73 hits
Lirik Lagu Bintang Yang Hilang Nyanyian Arvian DwiBintang Yang Hilang Arvian DwiAndai kau masih di sisikuDan masih menjadi milikkuKu akui tiada yang sepertimuCinta Meski kita telah berpisahDan akhiri semua ceritaMasih sulit untuk terimaKu k...
Sebijik Macam Iu Ramai Puji Suara Merdu Bella Astillah Cover Lagu Love Wins All

Sebijik Macam Iu Ramai Puji Suara Merdu Bella Astillah Cover Lagu Love Wins All

papar berkaitan - pada 27/8/2024 - jumlah : 52 hits
Mesti ramai kan yang dah pernah dengar lagu IU Love Wins All Artikel Berkaitan Baru baru ini selebriti popular Malaysia Bella Astillah telah memuat naik nyanyiannya untuk lagu IU Love Wins All berduet dengan penyanyi Daniesh Suffian Setakat...
Lirik Lagu Darah Satria Roy

Lirik Lagu Darah Satria Roy

papar berkaitan - pada 29/8/2024 - jumlah : 90 hits
Darah SatriaLautan luas banjaran gunung Rezeki nan melimpah Bawah langitnya kami bernaung Rasa kasih tercurah Tanah airku bumi bertuah Tiada bandingannya Rela bersatu ganding tenaga Mendaulatkan tenaga Dengan sepenuh keazaman Semangatmu nan...
Mahkota Polls Straight Fight Between Coalition Govt Pn

Promo Hari Malaysia Secret Recipe Texas Chicken Subway Gong Cha Banyak Lagi

Drama Andartu Kosmopolitan

Addressing Gaps In Malaysia S Hockey Development Programme

Medical Groups Call For Children S Commission After Welfare Homes Raid

Ratusan Penuntut Universiti Di Raub Tiada Tempat Tinggal Kpt Diminta Selesaikan Ppim Malaysia Gazette 14 09 2024

Lirik Lagu Samudera Aisha Retno

Gara Gara Nak Dapatkan Projek Isteri Sanggup Curang Dengan Lelaki Lain


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


I M Tired About My Youtube Journey

Kahwin Anak Tetapi Tidak Terima Bapa Mentua

Enam Teras Malaysia Madani

Contoh Ucapan Selamat Hari Malaysia Ke 61 Tahun 2024

Celebrity Legs And Feet In Tights Variety Pack 138

Mengapa Anak Korang Enggan Makan