Musim Pkp Suami Boleh Jaga Isteri Dalam Pantang Tip Ibu Ini Kongsikan Sangat Berguna


Selepas bersalin, isteri sangat memerlukan bantuan suami untuk uruskan diri seketika dan juga bayi yang baru lahir. Dalam tempoh 3 minggu pertama biasanya isteri tak berani nak lasak sebab masih lagi sakit di bahagian luka bersalin.
Sebagai persediaan emosi untuk ibu yang bakal melahirkan anak, tambah pula dengan keadaan PKP sekarang yang mengehadkan pergerakan, nak tak nak suami kena ringan tulang juga membantu isteri.

Berikut perkongsian dari Puan Nad Masrom, apa yang boleh suami tolong dan mudahkan isteri ketika dalam pantang.
Sekadar berkongsi pengalaman saya dijaga suami berpantang untuk empat orang anak selama ni. Sejujurnya saya lebih selesa berpantang dengan suami sebab lebih mudah.
Boleh tag suami masing-masing ya.
TIPS SUAMI JAGA ISTERI PANTANG
1. Kena tahu isteri mungkin trauma lepas bersalin
Isteri akan rasa tak selesa di luka jahitan atau tempat kencing. Bila nak duduk semua serba tak kena. Suami boleh standby bantal donut jika perlu. Memang selesa nak duduk posisi apa pun.
Memang saya banyak makan buah dari awal kelahiran supaya tak sembelit. Alhdmulillah nak buang air besar mudah. 2. Sembelit
Antara buah yang saya makan lepas kelahiran Ada sesetengah ibu takut nak buang air besar sampai sembelit. Pastikan isteri minum air cukup. Boleh juga beri nasi lembut, atau lauk yang berkuah, sayur dan buah-buahan yang mencukupi.

3. Belajar mandikan bayi
Kali pertama mungkin kekok. Tapi lama-lama nanti pasti ok. Kena ambil tahu juga cara cuci tali pusat, salin pampers dan sebagainya berkaitan bayi.

4. Belajar uruskan uri
Lepas isteri bersalin nanti, boleh ambil uri dan uruskan sebaiknya. Elakkan amalan kurafat waktu uruskan uri. Uruskan dengan cara yang betul.

5. Belajar masak lauk pantang
Lauk pantang ni simple je yang penting seimbang. Jangan bagi isteri makan nasi + ikan bilis je. Pastikan protein cukup, serat (sayur atau buah) lengkap. Masak lauk air ke, bakar ke terpulang. Yang penting sihat.
6. Teknik asas urutan
Kena tahu cara urutan untuk rangsang pengeluaran susu. Time pkp ni nak panggil tukang urut pun risau, suami kenalah ringan tangan urut satu badan isteri juga lepas bersalin. At least sapu minyak panas kat kaki atau kepala isteri.
7. Emosi isteri jadi tak keruan
Perubahan hormon yang drastik lepas kelahiran menyebabkan isteri kadang-kadang sedih, takut, risau dan susah tidur. Isteri bukan mengada. Prihatin pada keperluan emosi isteri masa ni.
Suami saya lebih risau kuning tak turun. Jadi ada masa terluang, suami akan beri susu perahan yang saya marmet sebab bengkak susu. Saya syorkan bapa lain guna cup atau sudu. Nak guna syringe ni perlu ada teknik. Kalau laju sangat, bayi boleh tersedak. 8. Jaundis
Mitos dan jaundis tak dapat dipisahkan. Sebagai suami, ambillah tahu bagaimana jaundis berlaku dan bagaimana bilirubin disingkirkan.
Teknik penyusuan perlu betul dan kalau staff kesihatan yang suruh topup susu formula, tolonglah check dulu betul tak isteri kalian menyusu sebelum main top up je. Ada banyak masalah lain yang muncul nanti.
9. Bayi menangis
Bayi menangis bukan semata tak cukup susu. Ada banyak sebab lain. Jadi suami, janganlah asyik cakap bayi tak cukup susu. Cuba check pampers, bayi selesa tak atau mungkin bayi cuma nak ditenangkan sahaja.
Awal-awal memang saya juga alami bengkak susu. Marmet juga bagi lega. 10. Bengkak susu
Bengkak susu mungkin akan berlaku jika penyusuan lewat dimulakan lepas kelahiran. Bantu isteri marmet dan buat demahan panas supaya bengkak susu dapat diredakan dan memudahkan proses penyusuan.
11. Pantau isteri menyusu
Menyusu ni memang akan menyebabkan isteri mudah tertidur sebab kesan hormon oksitosin. Pantau isteri supaya penyusuan berlaku dalam keadaan selamat.

12. Snack sihat
Menyusu menyebabkan selera makan isteri bertambah luar biasa. Berikan snack sihat untuk isteri yang kerap makan seperti jagung rebus, kacang kuda, buah-buahan supaya emosi isteri stabil dan boleh elakkan depresi juga waktu berpantang.
13. Rengat
Waktu menyusu pada peringkat awal kelahiran, ibu akan rasa sakit kerana hormon oksitosin yang mengeluarkan susu akan mengecutkan uterus juga. Jadi suami perlu empati dengan isteri.
14. Bayi kerap menyusu
Susu ibu ni mudah cerna berbanding susu formula. Jadi normal bayi akan kerap rasa lapar dan kerap menyusu. Isteri memang akan penat jika tak bersedia mental dan emosi. Urut-urutlah isteri bila perlu.
15. Pastikan luka jahitan isteri bersih
Kalau isteri yang kali pertama melahirkan, mungkin takut nak cuci luka jahitan. Suami boleh bantu. Pastikan luka jahitan sentiasa bersih dan kering untuk elakkan jangkitan.
16. Beri isteri ‘ME TIME’
Isteri nak mandi mungkin lama sikit dalam keadaan baru lepas bersalin. Kalau ada susu perahan, suami boleh bantu beri susu juga. Saya cadang guna cup atau sudu. Kalau nak guna syringe, pastikan bayi tak tersedak.

17. Bercukur dan akikah
Suami boleh cukurkan rambut bayi sendiri pada hari ke-7 kelahiran dan buatlah akikah jika mampu. Ni cara suami saya, guna pisau cukur dan gunting sahaja. Biasanya selesai dalam tempoh setengah jam.
Kesimpulannya, sepanjang berpantang ini yang cukup tidurnya : SAYA. Yang tak cukup tidurnya: SUAMI SAYA. Saya hanya bangun malam untuk menyusukan bayi sambil suami pantau saya tanpa diminta.
Apa pun, sekecil mana usaha suami, hargailahnya sebaik mungkin. Mungkin suami kita masak tak sesedap ibu kita masak, tapi tetap dia usahakan untuk beri yang terbaik buat isterinya yang sedang berpantang. Selagi Allah masih pinjamkan dia untuk kita, bersyukurlah sebaiknya.
Kredit: Nad Masrom
Kaunselor Laktasi
#nadbreastfeedinginfo
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.
Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.
So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu? Just daftar je kat sini https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-aku-tak-takut-beranak/
FREE je tau Webinar ni!!
The post Musim PKP, Suami Boleh Jaga Isteri Dalam Pantang. Tip Ibu Ini Kongsikan Sangat Berguna!   appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/musim-pkp-suami-boleh-jaga-isteri-dalam-pantang-tip-ibu-ini-kongsikan-sangat-berguna/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Para Isteri Kena Baca Ni Tip Agar Suami Sentiasa Sayang

Para Isteri Kena Baca Ni Tip Agar Suami Sentiasa Sayang

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 376 hits
PARA ISTERI KENA BACA NI TIP AGAR SUAMI SENTIASA SAYANG Isteri mana yang tak suka kalau suami dia sayang sungguh sungguh kan Paling disayangi dan dicintai gitu Bak kata orang sayang tu tak berubah sama jer sejak dari kenal sampai anak dah b...
Pakar Kongsikan Ni Sebab Anak Extra Manja Aktif Musim Pkp Walaupun 24 Jam Dengannya

Pakar Kongsikan Ni Sebab Anak Extra Manja Aktif Musim Pkp Walaupun 24 Jam Dengannya

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 142 hits
Perasan tak anak anak musim PKP ini anak jadi EXTRA aktif dan manja sangat Bukannya kita tidak luangkan masa dengan dia Malah boleh dikatakan hampir 24 jam depan mata dia Kenapa anak kita berkelakuan seperti ini Terapis Cara Kerja Nurul She...
Pkp Tertekan Tiada Kerja Suami Kurung Isteri Anak Anak Dalam Rumah

Pkp Tertekan Tiada Kerja Suami Kurung Isteri Anak Anak Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 213 hits
Astro AwaniSeorang lelaki bertindak mengurung isteri dan dua anaknya di sebuah rumah di Taman Nusa Intan Seremban akibat tertekan tiada pekerjaaan semasa PKP Astro AWANIKUALA LUMPUR Akibat tekanan perasaan yang dialami kerana tidak mempunya...
Tekanan Pkp Suami Murung Anak Isteri Dikurung Mana Yb

Tekanan Pkp Suami Murung Anak Isteri Dikurung Mana Yb

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 217 hits
Sepasukan anggota bomba terpaksa bertindak memotong kunci mangga dan mengumpil pintu sebuah rumah bagi menyelamatkan seorang wanita serta dua anaknya yang dikurung suaminya yang dipercayai mengalami tekanan perasaan Pegawai Operasi Balai Bo...
Prihatin Suami Jaga Isteri Terlantar Sakit Kanser

Prihatin Suami Jaga Isteri Terlantar Sakit Kanser

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 239 hits
Kisah seorang nelayan gelisah memikirkan nasib diri dan keluarga kerana tidak mampu bekerja bagi menjaga isteri yang terlantar sakit sejak Julai tahun lalu Lebih menyayat hati motosikal yang juga satu satunya pengangkutan utama dicuri ketik...
Kesempitan Hidup Suami Isteri Terpaksa Tinggal Dalam Stor

Kesempitan Hidup Suami Isteri Terpaksa Tinggal Dalam Stor

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 211 hits
Ekoran hilang pendapatan mengambil upah membersih ladang sawit sepasang suami isteri terpaksa menjadikan sebuah stor usang di Rancangan Kemajuan Tanah Kesedar Chalil Gua Musang Kelantan sebagai tempat berteduh Lebih menyedihkan stor kecil y...
Dapat Gambar Bukan2 Sajat Minta Para Isteri Selalu Check Telefon Suami

Dapat Gambar Bukan2 Sajat Minta Para Isteri Selalu Check Telefon Suami

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 310 hits
Usahawan kontroversi Muhammad Sajjad Kamaruzzaman atau lebih dikenali sebagai Sajat mendedahkan dirinya sering menerima gambar bukan bukan daripada kaum lelaki yang berstatus suami orang Menerusi beberapa perkongsian di InstaStory nour fash...
Gadis Okey Letak Hantaran Rm500 Jaga Solat Antara Syarat Untuk Bakal Suami

Gadis Okey Letak Hantaran Rm500 Jaga Solat Antara Syarat Untuk Bakal Suami

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 208 hits
Sebelum berkahwin soal wang hantaran menjadi antara perbincangan kedua dua belah pihak supaya boleh mencapai kata sepakat Kalau jumlah setinggi langit agak sakit bagi si lelaki untuk mengumpulnya Mungkin tidak mahu membebankan bakal suami s...
Suami Isteri Direman Kerana Maki Hamun Halang Tugas Polis

Suami Isteri Direman Kerana Maki Hamun Halang Tugas Polis

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 378 hits
PETALING JAYA Polis menahan sepasang suami isteri yang menghalang penjawat awam menjalankan tugas dan mengeluarkan kata kata kesat pada kejadian di Jalan Persiaran Kewajipan di sini Malah mereka turut menggunakan surat kebenaran Kementerian...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan