Mungkin Tak Secepat Anak Normal Tapi Jangan Pandang Ringan Semangat Juang Si Manja Istimewa


Semua ibu bapa mengharapkan yang terbaik untuk anak-anak. Tiada seorang pun minta untuk dilahirkan tak sempurna. Anak yang dilahirkan istimewa ini sebenarnya mempunyai kekuatan luar biasa untuk hidup.
Itulah luahan Dr Atiyah Azmi, anak kepada Prof Dr Muhaya di laman instagram miliknya, itulah moto kehidupan Muhammad sejak dalam rahim mamanya ketika dalam kandungan. Walaupun Muhammad menghadapi pelbagai cabaran kesihatan dilalui, dengan rahmat Allah, Muhammad berjuang dengan penuh semangat.

Melalui perkongsiannya, meskipun Muhammad belum menunjukkan kemajuan untuk duduk dan angkat kepala sendiri, namun boleh lihat usaha dan semangatnya untuk berbuat demikian bila meniarap dan berusaha untuk praktis dengan lebih lama.
Malah, Muhammad juga seperti bayi biasa, pantang bila dengar orang ketawa atau cakap kuat sedikit, Muhammad juga akan kuatkan suara sebagai tanda membalas respon mamanya.
Dr Atiyah juga selitkan pengajaran yang perlu diambil oleh orang ramai, bagi yang sedang tertekan dan murung, ingatlah kembali diri tentang apa tujuan dilahirkan, teruskan maju menjalani kehidupan dengan harapan dan berkejar berbuat kebaikan kerana tidak ada seorang pun tahu bila masa mereka akan tamat sebelum ke alam kekal abadi.

Semangat untuk hidup… Rasanya itulah moto kehidupan Muhammad, sejak dalam rahim Mama Tiyah dapat rasakan anak yang dikandung ni punya semangat yang tinggi.
Walau pelbagai cabaran kesihatan yang dilalui, dengan rahmat Allah.. Muhammad berjuang dengan penuh semangat.
Walaupun Muhammad belum dapat duduk dengan sendiri, kepala nak angkat sendiri namun nampak usaha dan semangat Muhammad untuk angkat kepala bila meniarap dan berusaha nak biar lama.
Bila dengar orang ketawa atau cakap kuat sikit, Muhammad pun juga akan kuatkan suara tanda membalas kami.
Allahuakbar.
Bismillahi MasyaAllah.
Memang luar biasa semangat anak-anak istimewa, anak syurga ni. Kita je yang juga datang dari syurga, dah terlupa dan alpa dengan hal dunia. Rasa tertekan dengan hal dunia dan kehidupan yang tidak akan henti. Sedangkan mereka yang diberi mata hati yang terang, menjalani kehidupan setiap hari dengan penuh yakin akan dicukupkan rezeki, mendapat rahmat Allah dan tenang serta redha dengan situasi diri.
Jika ada yang sedang tertekan dan murung, ayuh ingatkan diri kembali tentang apa tujuan kita dilahirkan. Renungkan berapa lamakah masa yang kita ada?
Jom kita terus maju menjalani kehidupan dengan harapan dan berkejar berbuat kebaikan.
Kerana tidak ada seorang pun yang tahu bila masa mereka akan tamat… untuk memasuki alam yang kekal abadi.
Coretan Mama Tiyah
View this post on Instagram
Semangat untuk hidup… Rasanya itulah moto kehidupan Muhammad, sejak dalam rahim Mama Tiyah dapat rasakan anak yang dikandung ni punya semangat yang tinggi. Walau pelbagai cabaran kesihatan yang dilalui, dengan rahmat Allah.. Muhammad berjuang dengan penuh semangat. Walaupun Muhammad belum dapat duduk dengan sendiri, kepala nak angkat sendiri namun nampak usaha dan semangat Muhammad untuk angkat kepala bila meniarap dan berusaha nak biar lama. Bila dengar orang ketawa atau cakap kuat sikit, Muhammad pun juga akan kuatkan suara tanda membalas kami. Allahuakbar. Bismillahi MasyaAllah. Memang luar biasa semangat anak-anak istimewa, anak syurga ni. Kita je yang juga datang dari syurga, dah terlupa dan alpa dengan hal dunia. Rasa tertekan dengan hal dunia dan kehidupan yang tidak akan henti. Sedangkan mereka yang diberi mata hati yang terang, menjalani kehidupan setiap hari dengan penuh yakin akan dicukupkan rezeki, mendapat rahmat Allah dan tenang serta redha dengan situasi diri. Jika ada yang sedang tertekan dan murung, ayuh ingatkan diri kembali tentang apa tujuan kita dilahirkan. Renungkan berapa lamakah masa yang kita ada? Jom kita terus maju menjalani kehidupan dengan harapan dan berkejar berbuat kebaikan. Kerana tidak ada seorang pun yang tahu bila masa mereka akan tamat… untuk memasuki alam yang kekal abadi. Coretan Mama Tiyah Pesanan: Minum air banyak-banyak ya.
A post shared by Atiyah Azmi (@dratiyahazmi) on Sep 16, 2019 at 8:34am PDT

Bagi ibu bapa yang dianugerahkan anak-anak istimewa ini, jangan pernah berputus anak untuk mendidik dan melayani anak anda. Anggap Tuhan sangat menyayangi anda sehingga menurunkan ujian yang begitu bermakna buat ibu bapa. Pa&Ma kongsikan tip untuk ibu bapa yang mempunyai anak-anak istimewa:-
#1 Kekal Positif Dalam Mendidik Anak-Anak Istimewa
Anak-anak istimewa sama juga seperti anak-anak biasa, sepanjang perjalanan membesar ada proses pembelajaran yang tertentu. Jika ibu bapa terapkan positif untuk anak-anak, InsyaAllah mereka turut rasa positif ibu bapa dan perkembangan mereka juga akan semakin baik.
#2 Jangan Malu Dengan Anak Anda
Kebanyakan ibu bapa yang mempunyai anak-anak istimewa ini mengalami kesukaran dan rasa rendah diri untuk membawa anak keluar. Ini kerana mereka khuatir orang ramai merendahkan dan pandang aneh anak mereka. Bangkit ibu bapa semua! Sebenarnya anda perlu berbangga kerana anda diuji sebegini. Malah anda perlu mengambil langkah jujur untuk menerngkan situasi anak kepada orang ramai supaya mereka peka dengan dunia sebenar.

#3 Berikan Kebebasan Untuk Anak Bergaul
Ini juga menjadi masalah terbesar untuk ibu bapa. Disebabkan anak-anak ada kekurangan, mereka menyekat untuk anak-anak berkomunikasi dengan orang lain. Jika begitu, sampai bila-bila mereka tidak akan berkembang. Kan? Ibu bapa boleh berikan mereka kebebasan untuk berkawan, tetapi anda jangan pernah lepaskan mereka dari pantauan anda.
#4 Tetapkan rutin yang konsisten
Misalnya waktu makan, bermain dan tidur. Dengan mengekalkan rutin ini, mereka lebih peka dengan apa yang perlu mereka lakukan untuk kehidupan seharian mereka. Malah, ini juga akan mengajar mereka untuk lebih berdisplin dalam menguruskan perihal diri.
Artikel Berkaitan [Bangkit Bila Jatuh, Jangan Malu Jadi ‘Single Mom’]
SUMBER: Atiyah Azmi 
The post Mungkin Tak Secepat Anak Normal, Tapi Jangan Pandang Ringan Semangat Juang Si Manja Istimewa appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mungkin-tak-secepat-anak-normal-tapi-jangan-pandang-ringan-semangat-juang-si-manja-istimewa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Cakap Lambat Dan Pelat Mak Ayah Jangan Buat Tak Tahu Mungkin Lidah Anak Pendek

Anak Cakap Lambat Dan Pelat Mak Ayah Jangan Buat Tak Tahu Mungkin Lidah Anak Pendek

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 542 hits
Masalah gigi anak selalunya dititik beratkan oleh ibu bapa Namun jarang sekali untuk kita menitik beratkan masalah lidah anak lebih lebih lagi kita tidak pernah menyedari bahawa lidah anak pendek dan turut memberi kesan kepada pelbagai akti...
10 Mahakarya Paling Absurd Ciptaan Anak Bangsa Jangan Lihat Hasilnya Tapi Kreativitasnya

10 Mahakarya Paling Absurd Ciptaan Anak Bangsa Jangan Lihat Hasilnya Tapi Kreativitasnya

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 223 hits
Melihat ciptaan para cerdikiawan ini kamu akan dibuat kagum sekaligus geleng geleng kepala karena kocak D
Kerap Bagi Gajet Anak Lambat Bercakap Nak Bagi Boleh Tapi Jangan Jadi Rutin

Kerap Bagi Gajet Anak Lambat Bercakap Nak Bagi Boleh Tapi Jangan Jadi Rutin

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 510 hits
Penggunaan gajet amat meluas dalam masyarakat kita Malahan sesetengah ibu bapa menggunakan gajet untuk membantu mereka mengawal anak yang lasak dan selalu mengamuk Sesekali jika berikan anak untuk menggunakan gajet menonton kartun atau bela...
Nangis Makcik Ini Biia Tahu Anak Bkn Mahu Bawa Ke Melaka Tapi Ke Tempat Lain Rupanya Menantu Jadi Daiang

Nangis Makcik Ini Biia Tahu Anak Bkn Mahu Bawa Ke Melaka Tapi Ke Tempat Lain Rupanya Menantu Jadi Daiang

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 310 hits
Gembirakanlah hati ibu dan ayah sementara mereka masih bernyawa di dunia ini Itulah yang dilakukan oleh seorang wanita yang sanggup ambil masa berbulan demi merancang menyempurnakan hasrat ibu tercinta Nangis Makcik Ini BiIa Tahu Anak Bkn M...
Punyalah Kusyuk Main Panggil Anak Baik Baik Jangan Sergah

Punyalah Kusyuk Main Panggil Anak Baik Baik Jangan Sergah

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 247 hits
Ada waktunya kita sendiri tak sedar kita dah lakukan beberapa kesilapan kecil dalam mendidik anak Salah satunya adalah memanggil nama anak dengan panggilan yang kasar atau kuat ketika anak sedang melakukan sesuatu perkara Tak kisahlah samad...
Anak Nombor Dua Sering Dilabel Bermasalah Tapi Perkongsian Ibu Ini Ubah Persepsi Pasal Mereka

Anak Nombor Dua Sering Dilabel Bermasalah Tapi Perkongsian Ibu Ini Ubah Persepsi Pasal Mereka

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 375 hits
Anak nombor dua memang sering dipandang bermasalah banyak karenah dan mempunyai personaliti yang agak berbeza daripada anak anak yang lain Namun sebagai ibu bapa jangan pernah memandang mereka dengan pandangan yang lain kerana setiap anak a...
Malaysia Ranking Teratas Udara Paling Tercemar Di Dunia Ingat Jangan Bawa Anak Keluar

Malaysia Ranking Teratas Udara Paling Tercemar Di Dunia Ingat Jangan Bawa Anak Keluar

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 431 hits
Kementerian Kesihatan menasihatkan orang ramai supaya lebih peka dengan tahap kualiti udara di kawasan masing masing pada musim berjerebu ini dengan mengambil langkah langkah pencegahan bagi mengurangkan kesan ke atas kesihatan mereka Berik...
Ada Cara Nak Marah Anak Jangan Asyik Pukul Takut Anak Dendam Dalam Diam

Ada Cara Nak Marah Anak Jangan Asyik Pukul Takut Anak Dendam Dalam Diam

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 462 hits
Masa kanak kanak merupakan masa yang paling penting dalam proses kehidupan manusia Masa ini merupakan tahap awal pertumbuhan seorang anak untuk menjadi manusia dewasa apakah dia akan menjadi manusia baik atau sebaliknya adakah dia akan jadi...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional