Mujahid Cetus Panik Dedah Skandal Tabung Haji Kata Asyraf Wajdi


Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki menyelar tindakan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Mujahid Yusof Rawa mendedahkan Tabung Haji mengalami defisit sebanyak RM4.1 bilion.
Asyraf berkata kenyataan umum Mujahid itu boleh “mencetuskan panik” dan boleh melumpuhkan institusi Islam yang besar.
“Jika benar pengurusan TH terdahulu telah melakukan tindakan salah kerana membayar dividen secara haram berjumlah RM12.652 bilion sehingga TH kekurangan RM4.1 bilion pada akhir 2017, saya sarankan agar pengurusan TH hari ini menyaman mereka berbanding membuat kenyataan awam yang boleh mencetuskan panik.
“Sejujurnya saya bimbang dengan reaksi pasaran dan pendeposit yang boleh mengeluarkan wang mereka pada bila-bila masa lantaran kurang yakin bahawa TH akan memberikan dividen sebagaimana amalan sebelum ini.
“Jika ini berlaku, TH akan berhadapan dengan krisis besar atau istilah kewangannya ‘bank-run’ yang mampu melumpuhkan sebuah institusi Islam yang besar sumbangannya kepada umat,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Terdahulu hari ini, Mujahid berkata berdasarkan laporan kewangan TH pada 2017, jumlah aset keseluruhan TH ialah sebanyak RM70.3 bilion, manakala liabilitinya pula berjumlah RM74.4 bilion.
Menurut menteri agama lagi, TH melanggar dua syarat pembayaran hibah (dividen) sejak 2014. Kata Mujahid, terdapat dua syarat tersebut merupakan sebelum pembayaran hibah dibuat, aset tidak boleh kurang daripada liabiliti dan perlu terdapat keuntungan yang boleh diagihkan.
Asyraf yang sebelum ini memegang portfolio timbalan menteri di JPM pada era pentadbiran BN, berkata tidak pernah mendengar mengenai hal itu, sebaliknya berkata TH tidak pernah dilaporkan mengalami kerugian.
“Sepanjang memegang portfolio timbalan menteri di JPM, saya tidak pernah pula mendengar apa-apa laporan daripada (Jabatan) Audit Negara mahupun audit luar berkenaan dengan isu pemberian dividen sepanjang 4 tahun terdahulu.
“Apatah lagi kuasa Menteri di JPM hanya boleh mengumumkan pemberian dividen setelah disahkan Audit Negara.
“Sedangkan TH tidak pernah dilaporkan mengalami kerugian bahkan setiap wang pendeposit dijamin oleh Kerajaan sebagaimana peruntukan Akta Tabung Haji 1995,” katanya.
Hari ini Mujahid mendedahkan dalam sidang medianya di Parlimen bahawa Tabung Haji (TH) didapati membayar hibah (dividen) menggunakan simpanan pendeposit, menurut semakan kedudukan kewangannya pada 2017 oleh syarikat audit bebas PriceWaterhouseCoopers (PWC).
Pengurusan TH terdahulu bagaimanapun memberikan gambaran bahawa hibah dibayar menggunakan keuntungan syarikat, menurut laporan yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini.
Dalam langkah pertamanya, TH menjual saham-sahamnya dalam Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) bagi menunjukkan keuntungan syarikat – kemudan saham-saham itu dibeli kembali dengan penambahan kos pembrokeran.
Anak-anak syarikat TH juga mengisytiharkan dividen yang tinggi kepada dana itu tetapi jumlahnya tidak dibayar penuh.
“Walaupun transaksi itu dilihat tindakan komersial, kami faham bahawa niatnya untuk membolehkan Tabung Haji melaporkan keuntungan lebih tinggi untuk untuk pengagihan kepada pendeposit.
“Ini hanya membuatkan hibah didanai oleh wang tunai daripada dana simpanan pendeposit dan bukannya keuntungan keuntungan,” kata PWC dalam laporan itu.
Dalam urusan pertama, TH menjual 2.551 billion saham BIMB untuk mendapatkan keuntungan RM553 juta.
Jual beli hanya untuk menunjukkan keuntungan tetapi rugi bayar broker
Bagaimanapun, pada tahun sama, dana umat Islam untuk mengerjakan haji itu kemudian membelinya semula dengan harga RM2.688 bilion.
Justeru, kata laporan itu, penjualan itu tidak memberikan sebarang faedah tunai kepada TH sebaliknya hanya menaikkan keuntungan untuk untuk tahun kewangan 2017 sebanyak RM553 juta.
PWC juga berkata mereka telah mewawancara peniaga ekuiti Tabung Haji yang mengakui penjualan dan pembelian semula saham BIMB itu hanya demi menunjukkan keuntungan sementara untuk mewajarkan pembayaran dividen.
Peniaga itu juga berkata, menurut laporan, transaksi itu (penjualan dan pembelian semula saham) tidak direkodkan dalam kenyataan kewangan TH – amalan yang menjadi standard laporan kewangan.
Modus operandi sama dikatakan digunakan pada tahun 2016.
DIKEMASKINI: Najib dan Arul Kanda ditangkap SPRM 
KLIK BACA: Dusuki syor Tun M taubat kerana sebut Malaikat buat silap.
KLIK BACA: “Saya turun jika himpunan ICERD tuntut pulang duit curi” – Tamrin Ghaffar
KLIK BACA: Siapa Saadatul Nafisah ‘wanita berani’ dalam kes ubah laporan Audit 1MDB
KLIK BACA: Kenapa Najib, Hisham tak tahu akibat perang Yaman basah darah Islam, soal Raja Bahrin
The post Mujahid ‘cetus panik’ dedah skandal Tabung Haji, kata Asyraf Wajdi appeared first on Malaysian Review.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianreview.com/190984/mujahid-cetus-panik-dedah-skandal-tabung-haji-kata-asyraf-wajdi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seleweng Dana Tabung Haji Asyraf Wajdi Pergi Mana Soal Armada Bersatu

Seleweng Dana Tabung Haji Asyraf Wajdi Pergi Mana Soal Armada Bersatu

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 792 hits
Menteri menteri yang bertanggung jawab terhadap Tabung Haji Dato Seri Jamil Khir Baharom dan Dato Dr Asyraf Wajdi Dusuki Foto MalaysiaDatelineAngkatan Bersatu Anak Muda Parti Pribumi Bersatu Malaysia mempersoalkan pendirian Ketua Pemuda UMN...
Pendeposit Tabung Haji Tak Panik Kata Ceo

Pendeposit Tabung Haji Tak Panik Kata Ceo

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 339 hits
Pengarah Urusan Kumpulan merangkap Ketua Pegawai eksekutif Tabung Haji Zukri Samat Foto The Malaysian Insight Lembaga Tabung Haji berkata tiada pengeluaran wang besar besaran dilakukan pendeposit yang panik susulan pendedahan masalah kewang...
Pas Harap Ph Bukan Balas Dendam Dedah Skandal Tabung Haji Era Bn

Pas Harap Ph Bukan Balas Dendam Dedah Skandal Tabung Haji Era Bn

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 367 hits
PAS berharap pendedahan skandal dana Lembaga Tabung Haji bukan tindakan balas dendam terhadap kerajaan terhadap BN di bawah pemerintahan Najib Razak Ketua Penerangan Pusat PAS Nasrudin Hassan berkata parti itu menyambut baik langkah memperb...
Tidak Salah Beri Dividen Tabung Haji Kata Azeez

Tidak Salah Beri Dividen Tabung Haji Kata Azeez

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 283 hits
Tidak sampai seminggu selepas tohmahan terhadap pengurusan Tabung Haji yang lepas kononnya menyalahgunakan dana Yayasan TH bagi tujuan politik satu lagi dakwaan dilemparkan Walaupun penjelasan lengkap saya berhubung tohmahan isu Yayasan TH ...
Mujahid Vows Action If Allegations Against Ex Tabung Haji Officials True

Mujahid Vows Action If Allegations Against Ex Tabung Haji Officials True

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 256 hits
De facto Islamic affairs minister Mujahid Yusof Rawa has vowed action if allegations of misappropriation and misconduct levied against former Tabung Haji top officials are true The government will not compromise on anyone found to have misa...
Mujahid Results Of Probe Into Alleged Tabung Haji Misappropriation Set For Monday

Mujahid Results Of Probe Into Alleged Tabung Haji Misappropriation Set For Monday

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 326 hits
PARIT BUNTAR Minister in the Prime Minister s Department Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa will hold a press conference on the findings of an internal investigation into the alleged misappropriation of Tabung Haji funds on Monday He said the...
Skandal Tabung Haji Salah Siapa

Skandal Tabung Haji Salah Siapa

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 368 hits
Skandal Tabung Haji 30 Nov 20181 Lembaga Tabung Haji buat 2 laporan polis terhadap beberapa bekas pengurusan kanannya melibatkan dana berjumlah lebih RM22 juta 2 Salah nyata dan sembunyikan maklumat penting libatkan penjualan saham TH pada ...
Yang Perlu Anda Tau Pasai Skandal Tabung Haji

Yang Perlu Anda Tau Pasai Skandal Tabung Haji

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 557 hits
Skandal Tabung Haji muncul di tengah hangat kita bersembang tentang bagaimana syarikat berpenyakit milik kerajaan 1MDB sedang bergelut untuk melunaskan hutangnya yang menggunung Nama Tabung Haji dipetik apabila ia didapati telah membeli seb...
Pesalah Skandal Tabung Haji Mesti Dihukum Tak Kira Jawatan Atau Parti Politik

Pesalah Skandal Tabung Haji Mesti Dihukum Tak Kira Jawatan Atau Parti Politik

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 331 hits
Senator Raja Bahrin menteri kabinet Tun Dr Mahathir menafikan pendedahan skandal Tabung Haji adalah balas dendam kerajaan PH terhadap BN Foto The Ant Daily Presiden Pertubuhan Ikram Malaysia Dr Mohd Parid Sheikh Ahmad berkata satu siasatan ...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional