Muhyiddin Vs Mahathir Pemenangnya King Coco



Sebanyak 189 bahagian Bersatu dijangka mengundi kepimpinan peringkat nasional yang baru bulan depan.

Ia dikatakan boleh menjadi 'medan' baru pertembungan antara Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad dan Presidennya, Muhyiddin Yassin.

Mahathir telah meletak jawatan sebagai pengerusi Bersatu pada 24 Feb lalu, tetapi parti itu meyakinkan beliau supaya terus memegang jawatan tersebut dan beliau bersetuju.

Setiausaha Agung Bersatu Marzuki Yahya mengeluarkan kenyataan pada 27 Feb yang mengesahkan Dr Mahathir masih menjadi pengerusi parti.

Muhyiddin, dalam usaha untuk menguasai Bersatu, pada 29 Feb lalu mengumumkan beliau sebagai pemangku pengerusi Bersatu, lantas mengabaikan kenyataan setiausaha agung parti pada 27 Feb.

Mengikut perlembagaan Bersatu, jawatan pengerusi mempunyai kuasa muktamad mengatasi jawatan presiden.

Langkah Muhyiddin untuk menguasai jawatan tertinggi parti itu bermakna jawatan itu kini sedang dalam pertikaian.

Bagaimanapun, ia dijangka tidak akan bertahan lama kerana anggota Bersatu akan mengundi kepimpinannya pada pemilihan parti yang julung kali bakal berlangsung pada 18 April nanti.

Seorang pemerhati yang merupakan sebagahagian daripada pihak yang dekat dengan Mahathir tetapi enggan dinamakan mendakwa bekas perdana menteri tidak akan semudahnya mengalah pada pemilihan parti dan Muhyiddin perlu mencabar beliau secara rasmi.

3 jawatan tertinggi dipertandingkan

Baru sebulan lalu, Bersatu membayangkan tiga jawatan tertinggi parti, iaitu pengerusi, presiden, dan timbalan presiden, yang dipegang oleh Mukhriz Mahathir, tidak akan dipertandingkan.

Tetapi kelihatan perkembangan mutakhir menunjukkan aturan ini telah berubah. Bersatu, pada satu kenyataan malam tadi, berkata semua jawatan kepimpinan, termasuk tiga kerusi tertinggi parti akan dipertandingkan.

Tidak kira sama ada Muhyiddin mencabar Mahathir atau tidak, MP Langkawi bertekad untuk menyingkirkan Muhyiddin, disifatkannya telah "menikamnya dari belakang."

Pemerhati itu juga berkata Mukhriz, yang juga anggota parlimen Jerlun, mungkin akan bertanding jawatan presiden parti.

Sekiranya Mahathir berjaya mengekalkan jawatan pengerusi pada 18 April, kerajaan baru Perikatan Nasional (PN) boleh tergugat walaupun sebelum parlimen bersidang pada 18 Mei.

Jika Tun (Dr Mahathir) menang, beliau dijangka membawa Bersatu keluar daripada PN
Mahathir sebelum ini bertegas menentang kesediaan Muhyiddin memasukkan Umno dalam kerajaan baru, kerana beberapa pemimpinnya terpalit dakwaan rasuah dan sedang dibicarakan di mahkamah.

Bagaimanapun, Muhyiddin telah menegaskan menteri yang dilantik beliau telah dibersihkan SPRM dan tidak berhadapan pertuduhan rasuah di mahkamah.

Bagaimanapun, Mahathir masih tidak berpuas hati kerana pemimpin berkenaan kini menjadi MP penyokong kerajaan walaupun tanpa jawatan menteri.

Menjelang minggu depan, gambaran yang lebih jelas mengenai pertarungan ini akan muncul apabila senarai calon dinamakan pada 16 Mac. Calon yang disahkan untuk pelbagai jawatan Bersatu akan diumumkan pada 23 Mac.


King Coco Menang Jawatan Ketua Srikandi Bersatu Bagan Serai

Namun lebih mengejutkan ramai yang menyangka King Coco baru sahaja bertanding tetapi sebenarnya ibu kepada seorang cahaya mata itu sudah memenangi jawatan berkenaan apabila memperoleh 62 undi sekaligus menewaskan dua calon lain. Difahamkan, keputusan berkenaan diumumkan pada Ahad lalu.

King Coco menjadi bualan ramai apabila mengakui mempunyai banyak darah campuran keturunan. Coco juga sudah mendirikan rumah tangga pada 2017 ketika berusia 19 tahun dan kini mempunyai seorang anak lelaki.


Malaysiakini X Rotikaya



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2020/03/muhyiddin-vs-mahathir-pemenangnya-king.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Mahathir Tuduh Muhyiddin Bekerjasama Dengan Pembunuh

Dr Mahathir Tuduh Muhyiddin Bekerjasama Dengan Pembunuh

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 234 hits
TUN Dr Mahathir Mohamad terus menuduh Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai pengkhianat dan berkata Perdana Menteri itu juga sanggup bekerjasama dengan pembunuh Hanya Dr Mahathir sahaja yang tahu siapa pembunuh yang dimaksudkan dalam ucapannya d...
Muhyiddin Ibarat Tunggang Harimau Tun Mahathir

Muhyiddin Ibarat Tunggang Harimau Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 432 hits
Malaysiakini Dr Mahathir Mohamad berkata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sekarang perlu menangani penyokong yang terkenal dengan reputasi enggan bertolak ansur Dr Mahathir memberi perumpamaan keadaan itu ibarat Muhyiddin sedang menunggang ...
Muhyiddin Kongsi Kandungan Surat Untuk Bertemu Dr Mahathir

Muhyiddin Kongsi Kandungan Surat Untuk Bertemu Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 161 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini berkongsi intipati surat yang telah dikirimkan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad bagi menyatakan hasrat bertemu bekas perdana menteri itu Dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Ka...
Jumlah Kabinet Mahathir Vs Muhyiddin

Jumlah Kabinet Mahathir Vs Muhyiddin

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 389 hits
Seorang pemimpin kanan Bersatu menjangkakan jumlah kementerian untuk kerajaan Perikatan Nasional pimpinan presiden parti itu akan sama seperti sebelum ini Saya rasa masih sama kata Naib Presiden Bersatu Abdul Rashid Asari ketika dihubungi M...
Dr Mahathir Letak Syarat Jika Muhyiddin Mahu Jumpa

Dr Mahathir Letak Syarat Jika Muhyiddin Mahu Jumpa

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 544 hits
LANGKAWI Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad meletakkan syarat sekiranya Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berhasrat mengadakan pertemuan dengan beliau untuk membincangkan kemungkinan berdamai
Mahathir Tak Mahu Jumpa Muhyiddin

Mahathir Tak Mahu Jumpa Muhyiddin

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 365 hits
LANGKAWI Tun Dr Mahathir Mohamad menganggap tiada keperluan untuknya bertemu Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi menyelesaikan pertikaian politik antara mereka Bekas Perdana Menteri itu mengakui ada menerima surat daripada Muhyidd...
Kenapa Muhyiddin Beria Nak Jumpa Mahathir

Kenapa Muhyiddin Beria Nak Jumpa Mahathir

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 632 hits
ULASANMUHYIDDIN Yassin cuba memulihkan semula hubungannya dengan Dr Mahathir Mohamad setelah seminggu berpisah dengan Pengerusi Bersatu itu Beliau telah menulis surat untuk berjumpa dengan bekas PM ke 7 itu Bagaimana pun Mahathir telah memb...
Kedudukan Dan Nasib Mukhriz Mahathir Di Kedah Selepas Muhyiddin Jadi Pm

Kedudukan Dan Nasib Mukhriz Mahathir Di Kedah Selepas Muhyiddin Jadi Pm

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 455 hits
LANGKAWI Kedudukan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir selepas Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi Perdana Menteri Kelapan kini diibarat tidak lagi kukuh seperti diumumnya sebelum ini Ketua UMNO Langkawi Datuk Nawawi Ahmad menegask...
Mahathir Muhyiddin Kini Berperang Dalam Bersatu

Mahathir Muhyiddin Kini Berperang Dalam Bersatu

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 321 hits
Malaysiakini Isu pelantikan perdana menteri baru menunjukkan putaran baru apabila calon yang dicadangkan Bersatu Muhyiddin Yassin menyanggah Dr Mahathir Mohamad Dalam kenyataan ringkas dikeluarkan selepas beliau dan rombongannya keluar dari...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik