Muhyiddin Tidak Harus Bubar Parlimen Selepas Ph Ada Majoriti


Home/Politik

 
AHLI Parlimen Beruas Datuk Ngeh Koo Ham mahu Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyerahkan kerajaan secara terhomat kepada PH Plus selepas gabungan itu mempunyai sokongan majoriti Ahli Parlimen di Dewan Rakyat.

Menurut Koo Ham, Muhyiddin tidak harus memohon pembubaran Dewan Rakyat kerana ia dapat menjimatkan RM100 juta wang rakyat untuk pembayaran pencen kepada anggota Kabinet Perikatan Nasional.

“Ia dilaporkan bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam keadaan terdesak ini mungkin akan menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Dewan Rakyat dan meminta diadakan pemilihan baru.

“Saya menyeru kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya menyerahkan dengan terhormat pemerintahan kerajaan kepada PH Plus boleh membuktikan bahawa mereka sudah mempunyai majoriti ahli Parlimen yang berpihak kepada mereka.” kata Koo Ham.

Ahli Parlimen DAP itu berkata, sekiranya berlaku pembubaran Dewan Rakyat di bawah Perkara 2(2) Jadual Pertama kepada Akta Ahli Parlimen (Saraa) 1980, menteri dan timbalan menteri PN dianggap telah berkhidmat selama 36 bulan dan berhak mendapat pencen sebanyak 25 peratus daripada gaji mereka untuk seumur hidup.

Menurutnya pembubaran Parlimen menyebabkan jumlah pencen yang diterima Kabinet PN lebih tinggi berbanding jumlah pencen yang diterima Kabinet Pakatan Harapan yang hanya berkhidmat selama 22 bulan.

Dalam satu kenyataan media yang dikongsi di Facebooknya, Koo Ham percaya jumlah sokongan ahli Parlimen kepada PH Plus akan meningkat apabila dibenarkan membentuk kerajaan.

“Laporan terkini menunjukkan bahawa Pakatan Harapan dan sekutu-sekutunya (PH Plus) mungkin sudah memperoleh lebih 112 ahli Parlimen sekali lagi.

“Saya percaya bahawa jumlah itu akan meningkat sehingga kira-kira 130 ahli Parlimen apabila PH Plus dibenarkan untuk membentuk kerajaan,” kata Koo Ham.

BACA PH yakin dapat muktamadkan keputusan rampas semula Putrajaya

Media hari ini melaporkan Pakatan Harapan (PH) yakin mereka akan dapat memuktamadkan keputusan untuk merampas semula Putrajaya dalam tempoh seminggu lagi.

Majlis Pimpinan PH yang bermesyuarat hari ini telah menampakkan kemajuan untuk mencapai keputusan tersebut bagi mengambil alih kerajaan kini yang diterajui Perikatan Nasional (PN) dalam tempoh seminggu ini.

Kenyataan bersama kelima-lima pemimpin parti komponen PH memberitahu, perbincangan mengenainya hari ini berjalan lancar tanpa sebarang perbalahan dan perbezaan pendapat.
-SM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/06/muhyiddin-tidak-harus-bubar-parlimen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Keluar Pkr Ahli Parlimen Lubok Antu Jumpa Muhyiddin

Selepas Keluar Pkr Ahli Parlimen Lubok Antu Jumpa Muhyiddin

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 629 hits
June 6 2020 1 19 PMJugah Muyang menemui Muhyiddin Yassin di Seri Perdana pagi tadi dengan ditemani Azmin Ali serta Ali Biju PETALING JAYA Ahli Parlimen Lubok Antu Tambat Jugah anak Muyang yang meninggalkan PKR semalam menemui Muhyiddin Yass...
Adakah Muhyiddin Akan Bubar Parlimen

Adakah Muhyiddin Akan Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 284 hits
Zain AzmanAl Kisahnya Apakah pilihan yang ada pada PM8 dengan asakan bertali arus dari PH mahupun dengan MP pro PN sendiri Ramai penganalisis meramalkan PM akan mohon pembubaran Parlimen Pendapat mereka hanyalah sebuah anekdot sahaja tanpa ...
Bubar Parlimen Bukan Pilihan Untuk Muhyiddin Dan Azmin

Bubar Parlimen Bukan Pilihan Untuk Muhyiddin Dan Azmin

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 328 hits
Untuk tahun ini saya yakin pilihan raya tidak akan diadakan samada ianya dari perspektif Perdana Menteri ataupun Yang Dipertuan Agong kata penganalisis politik dari Sekolah Perdana Universiti Teknologi Malaysia Dr Mazlan Ali lalu dan hanya ...
Pas Umno Desak Bubar Parlimen Muhyiddin Tersepit

Pas Umno Desak Bubar Parlimen Muhyiddin Tersepit

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 251 hits
AHMAD SYAUQI AL ABRAR BIN SAIFUDDIN PAS dan UMNO senada mendesak TSMY agar membubarkan Parlimen dengan kadar segera setelah tidak keruan terkesan melihat angka angka yang dimainkan oleh rakan rakan PH Mereka yang semua sedia maklum bergabun...
Muhyiddin Wajar Bubar Parlimen

Muhyiddin Wajar Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 400 hits
Kemelut politik negara masih berterusan sehingga ke hari ini Meskipun negara masih berada dalam Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat bagi mengekang penularan wabak Covid 19 namun ahli ahli politik masih bercakaran sesama sendiri untuk mere...
Muhyiddin Tidak Akan Bubar Parlimen Kerana Ia Akan Hancurkan Bersatu Khalid Samad

Muhyiddin Tidak Akan Bubar Parlimen Kerana Ia Akan Hancurkan Bersatu Khalid Samad

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 343 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak akan membubarkan Parlimen buat masa sekarang kerana jika beliau berbuat demikian bermakna dia membunuh parti beliau sendiri iaitu Bersatu Pengarah Komunikasi AMANAH Khalid Abd Samad berkata mem...
Memang Lah Bubar Parlimen Jalan Terbaik

Memang Lah Bubar Parlimen Jalan Terbaik

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 360 hits
Daulat Tuanku pertama tamanya ingin dirakamkan setinggi tinggi ucapan syabas dan tahniah kepada DYMM Sultan Johor atas amaran baginda mahu membubarkan DUN Johor bagi diadakan pilihanraya negeri jika pertelingkahan politik berterusan di nege...
Ahli Mt Bersatu Yakin Muhyiddin Kekal Pm Selepas Pru15

Ahli Mt Bersatu Yakin Muhyiddin Kekal Pm Selepas Pru15

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 283 hits
MALAYSIAKINIAnggota majlis pimpinan tertinggi Bersatu Muhammad Faiz Na aman yakin presiden partinya Muhyiddin Yassin akan kekal sebagai perdana menteri selepas pilihan raya umum ke 15 Ini meskipun Umno dan PAS di bawah Muafakat Nasional mem...
Bn Sokong Pn Hingga Parlimen Bubar Sedia Hadapi Pru 15 Kata Najib

Bn Sokong Pn Hingga Parlimen Bubar Sedia Hadapi Pru 15 Kata Najib

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 329 hits
Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Tun Razak menengaskan Barisan Nasional akan terus menyokong kerajaan Perikatan Nasional sehingga Pilihan Raya Umum ke 15 Bekas perdana menteri itu berkata jika Pakatan Harapan membuat onar sehingga keraj...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan