Muhyiddin Guna Zafrul Aniaya Najib


Oleh Nurul Aishah

FAKTA penting yang kita perlu ingat bahawa 1MDB ini adalah di bawah kawalan menteri kewangan yang dilantik Muhyiddin. Pilihan Raya Negeri Johor akan berlangsung pada 12 Mac 2022. Muhyiddin sedar yang parti PPBM berada dalam keadaan “nazak”, oleh itu beliau sedang berusaha menyelamatkan parti yang ditubuhkan untuk menghancurkan UMNO itu.
Serangan terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat sebagai dendam peribadi Muhyiddin terhadap ahli Parlimen Pekan itu. Segalanya sangat tidak masuk akal.
1MDB yang dikawal oleh Menteri Kewangan bertindak membuat perintah injunksi Mareva ex-parte kepada 1MDB dan subsidiarinya oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk membekukan aset Najib Razak atau ejennya berkaitan tuntutan syarikat itu terhadap AS$681 juta atau RM 2.6 bilion.
Menerusi hantaran di Facebook, Najib berkata dirinya tidak mempunyai aset berjumlah AS$681 juta.
“Entah kenapa 1MDB fikir saya ada RM2.6 bilion (AS$681 juta) untuk bayar pampasan. Saya tak ada wang untuk bayar tuntutan cukai RM1.7 bilion LHDN, dia ingat saya ada wang untuk bayar RM2.6 bilion?
“Yang dimohon oleh saman 1MDB ialah saya tidak boleh memindahkan aset sehingga AS$681 juta. Sebab itu, mereka nak hadkan pengeluaran dari akaun bank saya termasuk akaun pencen saya ke RM100k sebulan,” katanya.
Selasa lalu, Pesuruhjaya Kehakiman Atan Mustaffa Yussof Ahmad dalam perintahnya hanya membenarkan Najib mengeluarkan tidak lebih RM100,000 sebulan daripada akaun banknya untuk perbelanjaan.
Berikut penjelasan penuh Najib.

Sudah musim PRN.
Firma guaman Messrs Rosli Dahlan Saravana iaitu firma milik peguam peribadi PM8 (Muhyiddin Yassin) dilantik untuk menjadi guaman 1MDB pada tahun lalu.
1MDB ini adalah di bawah kawalan menteri kewangan yang dilantik PM8.
1MDB keluarkan saman sivil (bukan jenayah) terhadap saya tahun lepas untuk menuntut ganti rugi sebanyak AS$681 juta.
AS$681 juta ini adalah jumlah yang terkenal sebagai RM2.6b yang pernah masuk akaun atas nama saya.
Di dalam kes jenayah berhubung 1MDB, saya telah didakwa sembilan tuduhan atas akta AMLA sebab RM2.6b ini pernah masuk akaun saya dan saya juga didakwaenam tuduhan sebab RM2.6b ini telah dipulangkan kepada penghantar empat bulan selepas diterima.
Walaupun dana dikembalikan sepenuhnya, 1MDB masih mahu saman saya.
Saman sivil ini adalah berdasarkan afidavit seorang pegawai 1MDB sahaja dan sebab ianya saman sivil, ianya tidak melibatkan hukuman penjara tetapi tuntutan ganti rugi sahaja.
Saman sivil berdasarkan afidavit sahaja juga pernah digunakan atas saya oleh kerajaan dalam kes lucut hak dana dan harta di mana kerajaan kalah kedua-dua kes tersebut.

Entah kenapa 1MDB fikir saya ada RM2.6b untuk bayar pampasan. Saya tak ada wang untuk bayar tuntutan cukai RM1.7b LHDN, dia ingat saya ada wang untuk bayar RM2.6b?
Saya tiada aset berjumlah AS$681 juta. Yang dimohon oleh saman 1MDB ialah saya tidak boleh memindahkan aset sehingga US$681 juta. Sebab itu, mereka nak hadkan pengeluaran dari akaun bank saya termasuk akaun pencen saya ke RM100k sebulan.
Amat jelas bahawa kes saman sivil 1MDB di bawah Menteri Kewangan (yang dilantik PM8) yang melantik firma guaman dimiliki peguam peribadi PM8 ialah untuk membina persepsi bahawa saya ada aset bernilai sehingga AS681 juta untuk dibeku.
setelah bertahun-tahun menyiasat, kerajaan amat jelas berapa nilai aset yang saya ada.
Paling menarik ialah semasa 1MDB memohon mahkamah hadkan pengeluaran wang dari akaun saya, syarikat itu telah memberi jaminan (undertaking) kepada pesuruhjaya kehakiman bahawa mereka akan membayar sebarang ganti-rugi kepada saya sekiranya syarikat itu kalah saman sivil ini.
Ini adalah satu bentuk jaminan kerajaan. Adakah jaminan kerajaan ini telah diluluskan kabinet?
Itu luahan dari Datuk Seri Najib.
Sekarang rakyat melihat bagaimana Muhyiddin seorang yang sangat jahat dan sanggup menganiaya Datuk Seri Najib tanpa rasa takut pada dosa walau sedikit pun.
Lupakah Muhyiddin dan Mahathir bagaimana kesan sumpah mubahalah @laknat yang dibuat oleh Datuk Seri Najib. Penganiayaan terhadap insan yang tidak berdosa ini apabila dilafazkan sumpah laknat, negara terkena tempiasnya. Tidak cukupkah bala yang sedang menimpa negara ketika ini? Tidak cukupkah kesengsaraan yang sedang dihadapi oleh rakyat angkara kerajaan Pakatan Harapan dan kerajaan Perikatan Nasional? Bertaubatlah Muhyiddin dan Mahathir.
The post Muhyiddin Guna Zafrul Aniaya Najib? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/10/muhyiddin-guna-zafrul-aniaya-najib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Is The Real Traitor Not Me Muhyiddin

Najib Is The Real Traitor Not Me Muhyiddin

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 155 hits
Former Prime Minister Muhyiddin Yassin today lambasted a certain Umno leader for trying to paint him as a traitor of the Malays In a statement the Bersatu president claimed that the real traitor is one of its own Najib Abdul Razak who used ...
Muhyiddin Takut Populariti Najib Mampu Tarik Undi Kepada Umno Kata Noh

Muhyiddin Takut Populariti Najib Mampu Tarik Undi Kepada Umno Kata Noh

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 127 hits
freemalaysiatoday com February 12 2022 4 00 PMNoh Omar berkata Muhyiddin Yassin tiada hak menghalang mana mana pemimpin Umno turun berkempen di Johor melainkan Bersatu sendiri takut dengan bayang bayang pemimpin Umno khususnya Najib Razak K...
Muhyiddin Menipu Lagi Internet Tidak Pernah Lupa Najib

Muhyiddin Menipu Lagi Internet Tidak Pernah Lupa Najib

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 128 hits
Nak tipu pun perlu tahu bahawa internet tak lupa Dia dipecat bukan sebab dia soal 1MDB Melainkan Mukhriz menipu mahkamah Muhyiddin dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri pada Julai 2015 sebab dia sudah berkomplot bersama Mahathir dan Mukh...
Najib Sebenarnya Khianati Umno Orang Melayu Muhyiddin

Najib Sebenarnya Khianati Umno Orang Melayu Muhyiddin

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 147 hits
satuberita myBy February 11 2022 MUHYIDDIN YASSINSeret parti ke dalam skandal 1MDB memalukan Malaysia di seluruh duniaTAN Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengingatkan orang Melayu khasnya segelintir pemimpin UMNO supaya sedar siapa sebenarnya...
Muhyiddin Pemimpin Lemah Macam Mahathir Bersaing Dengan Najib Dan Zahid Lindung Belakang Mahkamah

Muhyiddin Pemimpin Lemah Macam Mahathir Bersaing Dengan Najib Dan Zahid Lindung Belakang Mahkamah

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 141 hits
Oleh Sirajuddin Ahmad Tidak dapat dibayangkan jika Ketika Datuk Seri Najib menjadi Perdana Menteri dia mengambil kesempatan perguna aduan suami Nika Gee Stanly Augustin lalu peralatkan SD nya untuk mengenakan Muhyiddin Yassin Sambil itu lap...
Najib Adalah Pengkhianat Umno Sebenar Punca Majoriti Rakyat Benci Umno Muhyiddin

Najib Adalah Pengkhianat Umno Sebenar Punca Majoriti Rakyat Benci Umno Muhyiddin

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 178 hits
Najib adalah pengkhianat UMNO sebenar punca majoriti rakyat benci UMNO MuhyiddinTan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mendakwa Datuk Seri Najib Tun Razak adalah pengkhianat UMNO yang sebenar kerana membiarkan skandal 1Malaysia Development Berha...
Tuduh Saya Pengkhianat Tapi Najib Yang Dijatuh Hukuman Curi Duit Rakyat Muhyiddin

Tuduh Saya Pengkhianat Tapi Najib Yang Dijatuh Hukuman Curi Duit Rakyat Muhyiddin

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 279 hits
agendaily com12 2 2022Bekas Perdana Menteri yang juga bekas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta pada Julai 2020 selepas didapati bersalah terhadap tujuh tuduhan berkaitan dana RM42 jut...
Analyst Sees Bersatu At Losing End Of Najib Muhyiddin Open War

Analyst Sees Bersatu At Losing End Of Najib Muhyiddin Open War

papar berkaitan - pada 16/2/2022 - jumlah : 134 hits
The war of words between former prime ministers Najib Razak and Muhyiddin Yassin will cause repercussions for Bersatu ahead of the Johor elections political analysts warned Akademi Nusantara s Azmi Hassan said Muhyiddin should refrain from ...
Muhyiddin To Najib Bersatu Did Not Betray Umno In Sabah Polls

Muhyiddin To Najib Bersatu Did Not Betray Umno In Sabah Polls

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 188 hits
I am ashamed to be associated with a party that still lifts a man who has been found guilty by a court of a serious criminal offence as boss Tan Sri Muhyiddin Yassin denied allegations that Parti Pribumi Bersatu Malaysia had betrayed Umno i...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Apakah Sebaik Baiknya Manusia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally