Muhyiddin Dilapor Bakal Menghadap Ydp Agong



Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara petang ini susulan keputusan MKT UMNO menarik sokongan terhadapnya.

Portal Malaysiagazette melaporkan demikian sambil bersiaran langsung dihadapan pintu Istana negara hari ini.

Ia susulan tindakan Umno malam tadi memutuskan untuk menarik balik sokongan mereka kepada Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin serta merta.

Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi berkata, keputusan itu dibuat Majlis Tertinggi Umno berpandukan tujuh kegagalan kerajaan Perikatan Nasional (PN) sebelum ini.

Justeru kata Ahmad Zahid, Umno mendesak agar Muhyiddin berundur secara terhormat bagi membolehkan seorang perdana menteri baru dilantik untuk satu tempoh yang terhad.

“Tempoh perdana menteri yang baru akan hanya memfokuskan usaha membantu kebajikan rakyat sepanjang pandemik, menangani Covid-19 dengan pendekatan inklusif dan memastikan proses vaksinasi dan imunisasi dapat disegerakan.

“Setelah berjaya mencapai tahap imunisasi kelompok, perdana menteri baru mestilah segera menasihati Yang di-Pertuan Agong bagi menyerahkan kembali mandat kepada rakyat untuk diadakan Pilihan Raya Umum ke-15.

“Ini penting bagi membolehkan sebuah kerajaan yang benar-benar stabil dan memperoleh mandat majoriti rakyat diwujudkan sebagaimana terhasrat dalam Titah Yang di-Pertuan Agong,” katanya selepas mesyuarat MT Umno di ibu negara malam ini.

Antara kegagalan kerajaan PN menurut Zahid termasuk gagal menangani pandemik Covid-19, menyalahgunakan darurat, gagal mempertahankan sistem demokrasi berparlimen, gagal mengurus kestabilan politik dan ekonomi serta memperkotak-katikkan titah Agong.

Keputusan itu dibuat kurang 12 jam setelah Muhyiddin mengumumkan pelantikan Naib Presiden Umno, Ismail Sabri Yaakob sebagai timbalannya, manakala Hishammuddin Hussein dilantik sebagai menteri kanan.

Anwar bukan calon PM

Dalam pada itu, Ahmad Zahid berkata, mesyuarat MT malam ini juga mempertegaskan pendirian untuk tidak menyokong sebarang usaha mencalonkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri ataupun Kerajaan yang ditunjangi oleh DAP-PH (DAP-PH)

Pendirian itu katanya, diambil sebagaimana yang telah diputuskan pada Perhimpunan Agung Umno yang lalu.

Perhimpunan Agung Umno pada Mac lalu memberikan mandat kepada Ahmad Zahid dan Majlis Tertinggi untuk memutuskan bilakah parti itu akan menarik sokongan daripada kerajaan PN.

Ahmad Zahid ketika itu berkata dia yakin menteri-menteri Umno akan meletakkan jawatan apabila keputusan dibuat.

Namun, tiada pengumuman dibuat oleh Ahmad Zahid malam ini mengenai sama ada Ismail dan menteri-menteri lain perlu mengundurkan diri atau sebaliknya.

Pelantikan Ismail sebagai timbalan perdana menteri dipercayai merupakan usaha Muhyiddin untuk menenangkan Umno dan melengah-lengahkan masa bagi mengekalkan pentadbirannya.

Tidak jelas apakah 38 anggota parlimen Umno akan akur terhadap keputusan Majlis Tertinggi Umno malam ini. Ini kerana majoriti daripada mereka dipercayai berpihak kepada Ismail dan Hishammuddin.

Berikutan sokongan yang diberikan Ahli Parlimen Padang Rengas, Nazri Aziz kepada Muhyiddin, Umno memerlukan dua ahli parlimen untuk menarik sokongan dari kerajaan bagi menjadikan parlimen tergantung.

Dan sekiranya tiga anggota parlimennya menarik sokongan, keadaan ini akan menyebabkan perdana menteri memperoleh sokongan minoriti.

Mesyuarat Majlis Tertinggi Umno bersidang pada pukul 8.30 malam tadi secara maya dan berlanjutan sehingga jam 12.30 tengah malam.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/muhyiddin-dilapor-bakal-menghadap-ydp.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ada Baiknya Umno Namakan Dan Sembahkan Kpd Ydp Agong Calon Pm Pengganti Muhyiddin

Ada Baiknya Umno Namakan Dan Sembahkan Kpd Ydp Agong Calon Pm Pengganti Muhyiddin

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 291 hits
Kalau molek rakyat pun sokong Sekurang kurangnya rakyat dapat MENILAI sejauh mana keikhlasan umno menarik diri sokong Muhyiddin demi kepentingan rakyat
Muhyiddin Dijangka Bawa Nama Hishammuddin Jika Terdesak Menghadap Agong

Muhyiddin Dijangka Bawa Nama Hishammuddin Jika Terdesak Menghadap Agong

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 211 hits
Nora MahparPETALING JAYA Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkemungkinan akan menyerahkan nama pemimpin Umno Hishammuddin Hussein sebagai pengganti beliau kepada Yang di Pertuan Agong sekiranya keadaan benar benar mendesak kata penganalisis...
Pmo Nafi Muhyiddin Menghadap Agong Petang Ini

Pmo Nafi Muhyiddin Menghadap Agong Petang Ini

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 173 hits
July 8 2021 Pejabat Perdana Menteri nafi Muhyiddin menghadap Agong petang ini sebagaimana dakwaan beberapa portal berita KUALA LUMPUR Pejabat Perdana Menteri menafikan kenyataan disiarkan beberapa portal berita yang mendakwa Perdana Menteri...
Tak Rasa Malu Ke Diaib Bila Agong Berkali Kali Gesa Buka Parlimen Soal Anwar Kepada Muhyiddin

Tak Rasa Malu Ke Diaib Bila Agong Berkali Kali Gesa Buka Parlimen Soal Anwar Kepada Muhyiddin

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 176 hits
June 29 2021 Anwar Ibrahim berkata pemerintah yang ada hanya jadi pelingkup negara dan rakyat PETALING JAYA Ketegasan Yang di Pertuan Agong yang berulang kali menggesa sidang Parlimen perlu diadakan segera memberi bayangan kegagalan kerajaa...
Agong Panggil Speaker Dewan Menghadap

Agong Panggil Speaker Dewan Menghadap

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 351 hits
Agong panggil Speaker Dewan menghadap Agong panggil Speaker Dewan Negara dan Dewan Rakyat menghadap Yang di Pertuan Agong telah meminta Speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun dan Speaker Dewan Negara Rais Yatim untuk menghadap Rais mengesa...
Selepas The World Of The Married Kim Heeae Dilapor Bakal Terajui Drama Epik Wanita Queen Maker

Selepas The World Of The Married Kim Heeae Dilapor Bakal Terajui Drama Epik Wanita Queen Maker

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 269 hits
Selepas menggegarkan dunia K Drama menerusi The World Of The Married nampaknya Kim Hee ae dikhabarkan bakal membuat kemunculan semula tak lama lagi Queen Maker membawa kisah wanita terdesak yang melemparkan dirinya dalam gaung yang dalam ba...
Watak Cintai Suami Orang Jun Somin Dilapor Bakal Bintangi Drama Show Window

Watak Cintai Suami Orang Jun Somin Dilapor Bakal Bintangi Drama Show Window

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 251 hits
Selepas 3 tahun Top Star Yoo baek tamat nampaknya Jun So min mungkin akan kembali menyapa peminat dengan sebuah drama baru tak lama lagi Khabarnya ahli Running Man itu dipilih untuk terajui drana terbaru Channel A bertajuk Show Window Menur...
3 Tahun Menyepi Jang Geunsuk Dilapor Bakal Terajui Drama Unexpected Country Diary

3 Tahun Menyepi Jang Geunsuk Dilapor Bakal Terajui Drama Unexpected Country Diary

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 282 hits
Hampir 3 tahun menyepikan diri nampak gayanya Jang Geun suk mungkin akan membuat comeback dengan drama baru tak lama lagi Menurut sumber pelakon lelaki itu telah menerima tawaran untuk berlakon dalam drama Kakao TV iaitu Unexpected Country ...
Muhyiddin Ignored Agong S Advice Will Mahiaddin Now Defy Agong S Order To Reconvene Parliament

Muhyiddin Ignored Agong S Advice Will Mahiaddin Now Defy Agong S Order To Reconvene Parliament

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 213 hits
By P RamakrishnanThe knuckleheads in government probably do not understand what is meant by as soon as possible The outcome of the Council of Rulers meeting on Wednesday 16 6 2021 confirmed that the Rulers were aware of the tremendous unhap...
Apa Itu Wang What Is Money

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Flanders House By Saota In Belgium



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Itinerary Percutian 2 Hari 1 Malam Ke Kuantan Pahang

Campers Gathering Legenda Putri Homestay Kuala Linggi Melaka

3 Hari Bertugas Untuk Program Jerayawara

Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan