Muhyiddin Cemas Isu Hajiji Ketua Menteri




 Tidak pasti sama ada Muhyiddin Yassin yang tersasul atau pun secara tidak sengaja apabila terlepas cakap semasa menamakan Ketua Badan Pimpinan Parti Pimpinan Bersatu Sabah, Hajiji Noor sebagai calon Ketua Menteri mereka sekiranya memenangi PRN kali ini.
Berikutan pengumuman tersebut, maka berlaku sedikit kekecohan antara kem Barisan Nasional yang dipimpin oleh Ahmad Zahid Hamidi dengan kem Muhyiddin.
Bukannya apa, susulan laporan tersebut difahamkan pegawai akhbar Muhyiddin sibuk dan cemas menghubungi pengamal media supaya menukar tajuk berita mereka selepas ia menimbulkan rasa tidak puas hati di kem BN.
Bukan itu sahaja, Annuar Musa juga difahamkan ada menghubungi pengamal media untuk menjelaskan situasi sebenar ekoran laporan berita tersebut yang kononnya tidak tepat.
Isunya di sini bukanlah sama ada ia tepat atau tidak, jika pada awalnya sudah ada persefahaman antara BN dan PN mengenai calon Ketua Menteri, masakan kenyataan Muhyiddin yang mencolonkan Hajiji itu menerima reaksi tidak senang kurang senang daripada kalangan pimpinan BN sendiri.
Muhyiddin sebenarnya lebih dilihat cuba menguji reaksi BN dengan mengeluarkan kenyataan tersebut tetapi tidak menyangka ia tidak disenangi dan menerima kecaman.


Bahkan, sumber memberitahu, Ahmad Zahid sebenarnya sudah mempunyai persetujuan dengan Pengerusi UMNO Sabah, Bung Moktar Radin untuk menamakannya sebagai calon Ketua Menteri.
Bung selaku Pengerusi UMNO sebenarnya mempunyai autonomi untuk meletak dirinya sebagai calon Ketua Menteri, bukankah UMNO Pusat sudah memberi autonomi penuh kepada UMNO Sabah untuk membuat keputusan sendiri?
Akhirnya, seperti biasa Muhyiddin yang kononnya boleh mengawal semua parti komponen dalam PRN terpaksa mengalah dan lebih memalukan lagi akan terpaksa menarik balik keputusannya mencalonkan Hajiji.
Lebih jelas lagi, Muhyiddin sebenarnya tidak mempunyai “command” dalam mengemudi parti politik yang bertanding di Sabah malah beliau seakan-akan tidak dihormati oleh kem BN walaupun cuba menunjukkan kononnya mereka sudah bermuafakat dalam menghadapi pilihan raya ini.
Mengambilkira situasi ini, Muhyiddin dilihat bakal mengulangi langkah sama seperti yang berlaku di Kedah, Melaka dan Johor apabila sekadar memerhatikan UMNO mengambilalih tampuk pimpinan negeri.
Yang jelas, Muhyiddin akan sekali lagi terpaksa akur dan tunduk dengan BN khususnya UMNO dalam memilih siapa yang bakal menjadi calon Ketua Menteri.
Secara tidak langsung ini menunjukkan kelembikan Muhyiddin yang hanya sekadar menjadi Perdana Menteri pak hangguk semata-mata kerana kuasa sebenar dipegang oleh UMNO atau BN.
Bagi BN, tindakan mengumumkan nama calon Ketua Menteri terlalu awal oleh Muhyiddin sebenarnya akan memberikan impak moral kepada jentera mereka yang sedang bertanding berikutan banyak pertindihan kerusi melibatkan calon BN dengan PN.
Bagi pemerhati politik, sekiranya dalam isu pemilihan Ketua Menteri pun Muhyididn dihentam teruk, seolah-olah tidak ada gunanya beliau mengemudi jentera PN, malah mengumumkan pembentukan Gabungan Rakyat Sabah.
Sudahlah pembahagian kerusi pun tidak dapat diselesaikan dengan baik, bila umum calon nama Ketua Menteri pun dihentam maka tidak ada gunanya status jawatan “PERDANA MENTERI” yang dipegangnya.
Jika Muhyiddin mahu menjaga maruahnya, beliau perlu mempertahankan Hajiji sebagai calon Ketua Menteri pilihannya, bukan dengan secara sembunyi-sembunyi lagi.
Apakah perkiraan Muhyiddin selepas ini, mahukah beliau dilihat sebagai PERDANA MENTERI lembik yang boleh diperkotak-katikkan oleh UMNO dan BN?
Nak pilih calon Ketua Menteri pun dah pening dan bergaduh, macam mana (Shahbudindotcom 13/09/2020)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/muhyiddin-cemas-isu-hajiji-ketua-menteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tawaran Buat Rakyat Sabah Hajiji Calon Ketua Menteri Muhyiddin

Tawaran Buat Rakyat Sabah Hajiji Calon Ketua Menteri Muhyiddin

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 645 hits
Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa Pengerusi Bersatu Sabah Hajiji Noor akan dilantik sebagai ketua menteri Sabah jika Gabungan Rakyat Sabah berjaya menawan negeri itu daripada parti Warisan atau gabungan Warisan Plus Walau...
Muhyiddin Namakan Datuk Hajiji Calon Ketua Menteri Sabah Jika Pn Dan Bn Bersetuju

Muhyiddin Namakan Datuk Hajiji Calon Ketua Menteri Sabah Jika Pn Dan Bn Bersetuju

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 569 hits
TUARAN Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Sabah Datuk Hajiji Noor akan dilantik Ketua Menteri negeri di bawah bayu itu jika Gabungan Rakyat Sabah menang dalam Pilihan Raya Negeri yang akan berlangsung pada 26 September ini Perkara itu...
Pm Sebut Hajiji Sebagai Ketua Menteri Hanya Jika Sekutu Setuju Annuar Musa

Pm Sebut Hajiji Sebagai Ketua Menteri Hanya Jika Sekutu Setuju Annuar Musa

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 1527 hits
Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa menjelaskan tajuk berita Hajiji calon KM Sabah Muhyiddin yang disiarkan media hari ini tidak mengambarkan kenyataan sebenar yang disebut oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Say...
Hajiji Terima Jadi Calon Ketua Menteri Sabah

Hajiji Terima Jadi Calon Ketua Menteri Sabah

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 1410 hits
Pengerusi PPBM Sabah Hajiji Noor di pusat penamaan calon bagi DUN Sulaman di Dewan Seri Sulaman hari iniTUARAN Pengerusi PPBM Sabah Hajiji Noor menerima cadangan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang mencalonkan beliau sebagai ketua menteri...
Bung Moktar Mungkin Kecundang Kepada Hajiji Untuk Jadi Ketua Menteri

Bung Moktar Mungkin Kecundang Kepada Hajiji Untuk Jadi Ketua Menteri

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 396 hits
Siapa akan jadi Ketua Menteri sekiranya Gabungan Rakyat Sabah berjaya menewaskan Warisan pada PRN 26 September nanti bukan saja isu yang terus menjadi perdebatan sehingga ini malah ternampak makin hari makin bertambah kusut jadinya Di pihak...
Azmin Ali Saran Beri Peluang Hajiji Di Lantik Menjadi Ketua Menteri Sabah

Azmin Ali Saran Beri Peluang Hajiji Di Lantik Menjadi Ketua Menteri Sabah

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 460 hits
TUARAN Ketua Penerangan Perikatan Nasional Mohamed Azmin Ali berkata Ketua PPBM Sabah Hajiji Noor harus diberi peluang sebagai Ketua Menteri jika parti itu dan gabungannya memenangi Pilihan Raya Negeri Katanya Hajiji wajar diberi peluang un...
Mahkamah Persekutuan Perlu Putuskan Isu Perlembagaan Kuasa Tyt Singkir Ketua Menteri Sabah

Mahkamah Persekutuan Perlu Putuskan Isu Perlembagaan Kuasa Tyt Singkir Ketua Menteri Sabah

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 329 hits
Isu mengenai keperlembagaan kuasa Yang Dipertua Negeri Sabah untuk menyingkirkan Ketua Menteri yang sedang berkhidmat dan dilantik secara sah perlu diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan kata Hakim Datuk Abdul Rahman Sebli dalam penghakimanny...
Tan Sri Muhyiddin Yassin Sah Sebagai Perdana Menteri Malaysia Yang Ke 8

Tan Sri Muhyiddin Yassin Sah Sebagai Perdana Menteri Malaysia Yang Ke 8

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 613 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin Angkat Sumpah PM ke 8 Detik detik Tan Sri Muhyiddin Yassin mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke 8 langsung dari Istana Negara Istiadat Pengurniaan Suratcara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan Perdana M...
Isu Melayu Islam Prestasi Menteri Antara Tumpuan Muktamar Pas

Isu Melayu Islam Prestasi Menteri Antara Tumpuan Muktamar Pas

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 249 hits
Selain membincangkan agenda berkaitan Melayu Islam PAS juga perlu melihat isu pengagihan kerusi untuk pilihan raya umum akan datang semasa bermuktamar nanti kata penganalisis politik Ini kerana menurut Prof Rusdi Omar dari Universiti Utara ...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon