Muhyiddin Bukan Jenis Berdendam Pentingkan Negara Daripada Jawatan


AGENDA DAILY
Tan Sri Muhyiddin Yassin menunaikan solat Jumaat di Masjid Saidina Umar Al-Khattab, Bukit Damansara. Foto kredit Muhyiddin Yassin Facebook page.
Sifat peribadi Tan Sri Muhyiddin Yassin yang tidak berdendam dan meletakkan kepentingan negara melebihi segalanya menjadi faktor kemelut politik negara dapat diselesaikan dengan segera.
Mantan Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr Radzi Jidin berkongsi pengalamannya mengenali Muhyiddin sebagai seorang yang tegas dan mempertahankan keluhuran Perlembagaan, ia terbukti dengan peletakan jawatannya tanpa dolak-dalik sejurus kehilangan majoriti.
“Itulah Tan Sri Muhyiddin yang saya kenali sejak dulu. Seorang yang sentiasa konsisten mempertahankan keluhuran perlembagaan!
“Tiada satu pun tindak tanduk beliau yang melanggar perlembagaan. Peguam Negara sentiasa menjadi rujukan beliau,” kata Radzi dalam catatan status akaun Facebooknya hari ini.
Terdahulu, bekas Ketua Setiausaha Sulit mantan Perdana Menteri (PM), Datuk Dr Marzuki Mohamad berkongsi kisahnya apabila Muhyiddin memberitahunya tidak boleh kekal sebagai PM kerana hilang majoriti.
Walaupun menerima banyak panggilan telefon dan mesej memintanya untuk tidak berundur, Muhyiddin bertegas untuk meletak jawatan juga kerana sudah tiada majoriti di Dewan Rkayat.
Menurut Radzi, ketegasan dan prinsip yang dipegang Muhyiddin akan dikenang selamanya dalam sejarah negara dan menjadi rujukan generasi akan datang.
“Tindakan Tan Sri Muhyiddin akan terpahat rapi dalam sejarah negara dan menjadi rujukan generasi akan datang.
“Sekiranya berlaku lagi keadaan yang hampir sama, tentulah generasi pada waktu itu akan merujuk kepada tindakan terhormat Tan Sri Muhyiddin ini,” ujarnya.
Namun, lebih penting adalah keperibadian Muhyiddin yang perlu dicontohi oleh pemimpin politik lain sama ada kawan atau lawan, tidak ada langsung sifat berdendam malah kepentingan negara mengatasi segala-galanya.
“Inilah Muhyiddin Yassin yang aku kenali. Jika ada dendam kesumat, maka tentunya Tan Sri Muhyiddin tidak akan bersusah payah menaikkan calon Perdana Menteri daripada parti yang mana tindakan beberapa Ahli Parlimen mereka menarik sokongan sehingga membawa kepada kejatuhan beliau.
“Namun, Muhyiddin ini manusia yang bersih jiwanya. Beliau pernah menyebut, ‘Segala kuasa hanya sementara. Ini duniawi dan tidak abadi. Kepada Allah jua kita kembali’.
“Muhyiddin seorang yang berjiwa besar dan sentiasa meletakkan kepentingan negara melebihi segalanya. Sir, jasa, budi serta peribadi mu akan dipahat dan diabadi dalam sejarah Malaysia,” katanya lagi.
Muhyiddin boleh membalas tindakan UMNO yang dibuat terhadap dirinya dengan tidak menyokong calon PM yang dikemukakan mereka, sebaliknya beliau tidak mengambil tindakan sedemikian demi mengelak kekalutan politik berlarutan, kata Radzi.
“Tan Sri menjelaskan bahawa sekiranya beliau tidak menyokong seorang calon Perdana Menteri, maka tidak ada yang akan mendapat majoriti. Jika ini berlaku, negara akan berada dalam kekalutan politik selama berminggu-minggu, dan boleh berlarutan sehingga berbulan-bulan.
“Bermula daripada situ, usaha untuk memastikan Dato’ Sri Ismail Sabri mendapat sokongan padu Ahli-ahli Parlimen Perikatan Nasional dibuat. Tan Sri Muhyiddin juga telah berunding dengan pimpinan parti GPS dan PBS yang membentuk kerajaan Perikatan Nasional sebelum ini untuk mengambil ketetapan yang sama,” katanya lagi.
Pada 16 Ogos, Muhyiddin menghadap Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah untuk menyerahkan surat peletakan jawatannya sebagai PM dan jawatan seluruh Jemaah Menteri dengan serta-merta.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/muhyiddin-bukan-jenis-berdendam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Perkenan Surat Peletakan Jawatan Pm Muhyiddin Jadi Caretaker Kata Istana Negara

Agong Perkenan Surat Peletakan Jawatan Pm Muhyiddin Jadi Caretaker Kata Istana Negara

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 280 hits
August 16 2021 3 04 PMPETALING JAYA Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan menerima surat peletakan jawatan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pada sesi menghadap pagi tadi di Istana Negara Menurut kenyataan Istana N...
Muhyiddin Letak Jawatan Buka Ruang Perubahan Negara Anwar

Muhyiddin Letak Jawatan Buka Ruang Perubahan Negara Anwar

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 228 hits
malaysiakini comDiterbitkan 16 Aug 2021 5 50 pmDikemaskini 6 01 pmKetua pembangkang Anwar Ibrahim menyambut baik keputusan Muhyiddin Yassin untuk meletakkan jawatan sebagai perdana menteri hari ini Pada masa sama dia menggesa semua pihak un...
Letak Jawatan Muhyiddin Selesai Menghadap Agong Di Istana Negara

Letak Jawatan Muhyiddin Selesai Menghadap Agong Di Istana Negara

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 169 hits
stro AWANITan Sri Muhyiddin Yassin tiba di Istana Negara untuk menghadap YDP Agong selepas selesai mempengerusikan mesyuarat khas Kabinet Info TerkiniOgos 16 2021Terkini01 07PMMuhyiddin sempat lambai ke arah media01 02PMMuhyiddin selesai me...
Bukan Khianati Saya Tapi Khianati Negara Dan Rakyat Muhyiddin

Bukan Khianati Saya Tapi Khianati Negara Dan Rakyat Muhyiddin

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 180 hits
AGENDA DAILY Tan Sri Muhyiddin Yassin berbual dengan penduduk ketika melawat Pusat Pemberian Vaksin Bergerak di Projek Perumahan Rakyat Sri Johor Bandar Tun Razak di Kuala Lumpur Gambar Agenda Daily Perdana Menteri sementara Tan Sri Muhyidd...
Tan Sri Muhyiddin Jalankan Tugas Sebagai Perdana Menteri Sementara Istana Negara

Tan Sri Muhyiddin Jalankan Tugas Sebagai Perdana Menteri Sementara Istana Negara

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 215 hits
YDP Agong Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah hari ini telah berkenan menerima surat peletakan jawatan perdana menteri Muhyididin Yassin Dalam perutusan khas Istana Negara baginda berkenan melantik Tan Sri Mahiaddin sebagai caret...
Jawatan Kosong Mystep Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional

Jawatan Kosong Mystep Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 285 hits
Jawatan Kosong MySTEP Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional kini sedang ditawarkan Tarikh tutup bagi permohonan jawatan ini adalah pada 30 Ogos 2021 Isnin Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional ingin mempelawa warganegara...
Tiada Rombongan Ke Istana Negara Jawatan Pm Kembali Kepada Umno

Tiada Rombongan Ke Istana Negara Jawatan Pm Kembali Kepada Umno

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 247 hits
Ismail Sabri KUALA LUMPUR Tempoh kurang dari lapan jam artikel ini disiarkan menjadi waktu paling penting buat negara dalam menentukan Perdana Menteri baharu sebagai peneraju kerajaan sebelum Pilihan Raya Umum 15 dilaksanakan Sebagaimana di...
Yang Di Pertuan Agong Terima Perletakan Jawatan Muhyiddin Yassin

Yang Di Pertuan Agong Terima Perletakan Jawatan Muhyiddin Yassin

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 148 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan menerima surat perletakkan jawatan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri dan jawatan seluruh jemaah menteri dengan serta merta berkuatkuasa hari ini Yang di Pertuan Agon...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apakah Sebaik Baiknya Manusia