Yang Di Pertuan Agong Terima Perletakan Jawatan Muhyiddin Yassin


Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan menerima surat perletakkan jawatan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri dan jawatan seluruh jemaah menteri dengan serta-merta berkuatkuasa hari ini.


Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan menerima surat perletakkan jawatan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri dan jawatan seluruh jemaah menteri dengan serta-merta berkuatkuasa hari ini.

Susulan itu, Seri Paduka juga berkenaan supaya Muhyiddin menjalankan tugas sebagai perdana menteri ‘caretaker’ sehingga perdana menteri baru dilantik.

"Susulan daripada peletakan jawatan ini, Seri Paduka telah berkenan supaya Yang Amat Berhormat Tan Sri Mahiaddin bin Md Yasin menjalankan tugas sebagai caretaker perdana menteri sehingga perdana menteri baru dilantik," kata kenyataan yang dikeluarkan istana sebentar tadi.

Kenderaan yang membawa Muhyiddin diperlahankan ketika tiba di perkarangan Istana Negara dan beliau bertindak melambaikan tangan kepada petugas-petugas media. -Foto Sinar Harian ROSLI TALIB Berikut adalah kenyataan penuh dikeluarkan Istana Negara:

Kuala Lumpur, 16 Ogos 2021 - Adalah dimaklumkan bahawa KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Riayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah berkenan menerima menghadap Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin bin Md. Yasin di Istana Negara, hari ini.

Adalah dimaklumkan juga bahawa terdahulu, Seri Paduka Baginda turut berkenan menerima menghadap Yang Berbahagia Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki bin Ali, Yang Berbahagia Peguam Negara Tan Sri Idrus bin Harun dan Yang Berbahagia Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Haji Abdul Ghani bin Salleh pada jam 11.00 pagi di Istana Negara.

Pada sesi menghadap Yang Amat Berhormat Perdana Menteri, yang berlangsung selama 30 minit bermula dari jam 12.30 tengah hari, Seri Paduka Baginda telah berkenan menerima surat peletakan jawatan Yang Amat Berhormat Tan Sri Mahiaddin bin Md. Yasin sebagai Perdana Menteri dan jawatan seluruh Jemaah Menteri dengan serta-merta berkuat kuasa pada hari ini.

Susulan daripada peletakan jawatan ini, Seri Paduka Baginda telah berkenan supaya Yang Amat Berhormat Tan Sri Mahiaddin bin Md. Yasin menjalankan tugas sebagai caretaker Perdana Menteri sehingga Perdana Menteri baharu dilantik.

Ini adalah selaras dengan Perkara 40(2)(a) dan 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa Seri Paduka Baginda hendaklah melantik seorang Ahli Dewan Rakyat yang pada hemat Baginda mungkin mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat sebagai Perdana Menteri baharu untuk mempengerusikan Jemaah Menteri.

Seri Paduka Baginda turut menzahirkan penghargaan kepada Yang Amat Berhormat Tan Sri Mahaddin bin Md. Yasin dan Jemaah Menteri atas khidmat bakti dan urus tadbir negara yang telah dilaksanakan di bawah Perikatan Nasional bermula 1 Mac 2020, khususnya dalam memerangi pandemik COVID-19.

Selaku Ketua Utama Negara, Seri Paduka Baginda memahami dan menghormati sistem dan proses perundangan negara dan juga menghormati apa-apa keputusan yang dibuat oleh Yang Amat Berhormat Tan Sri Mahiaddin bin Md. Yasin berteraskan keluhuran Perlembagaan Persekutuan dan Kedaulatan Undang-undang.

Seri Paduka Baginda turut berkenan menerima sembah maklum daripada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya bahawa sehingga 10 Ogos 2021, daripada sejumlah 613 kawasan Dewan Undangan Negeri, sebanyak 484 kawasan (79 peratus) adalah zon merah COVID-19.

Pada masa yang sama, Seri Paduka Baginda turut mengambil maklum bahawa fasiliti-fasiliti kesihatan negara juga berada pada situasi yang membimbangkan.

Justeru, pada hemat Seri Paduka Baginda, pelaksanaan Pilihan Raya Umum Ke-15 bukan satu pilihan yang terbaik atas faktor kemaslahatan dan keselamatan rakyat.

Seri Paduka Baginda menzahirkan harapan agar kemelut politik yang berlarutan tanpa kesudahan yang telah mengganggu kelancaran tadbir urus negara ini dapat diakhiri demi kesejahteraan rakyat dan ekonomi negara yang diancam oleh pandemik COVID-19.

Seri Paduka Baginda turut mengambil kesempatan ini menyeru seluruh rakyat agar bertenang dan bersama Baginda mendoakan agar negara sentiasa berada di bawah lindungan Allah SWT, dijauhi dari sebarang musibah dan wabak COVID-19 dapat dibendung serta diakhiri dengan segera.

Dato' Indera Ahmad Fadil Shamsuddin

Datuk Pengelola Bijaya Diraja

Istana Negara


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/08/yang-di-pertuan-agong-terima-perletakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Terima Perletakan Jawatan Muhyiddin

Agong Terima Perletakan Jawatan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 192 hits
Malaysiakini Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan menerima surat perletakkan jawatan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri dan jawatan seluruh jemaah menteri dengan serta merta berkuatkuasa hari ini Susulan...
Kabinet Telah Kemukakan Surat Perletakan Jawatan Kepada Agong Terima Kasih Atas Peluang Kj

Kabinet Telah Kemukakan Surat Perletakan Jawatan Kepada Agong Terima Kasih Atas Peluang Kj

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 268 hits
Kabinet telah mengemukakan perletakan jawatan hari ini kata Menteri Sains Teknologi dan Inovasi merangkap Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaludin dalam satu kenyataan sebentar tadi
Anwar Sambut Baik Muhyiddin Letak Jawatan Ucap Terima Kasih

Anwar Sambut Baik Muhyiddin Letak Jawatan Ucap Terima Kasih

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 591 hits
Hilmi MalikOgos 16 2021 Anwar berkata keputusan itu akan membuka ruang untuk perubahan terhadap negara ini Gambar failKUALA LUMPUR Tindakan Tan Sri Muhyiddin Yassin melepaskan jawatan selaku Perdana Menteri disambut baik Ketua Pembangkang D...
Agong Perkenan Surat Peletakan Jawatan Pm Muhyiddin Jadi Caretaker Kata Istana Negara

Agong Perkenan Surat Peletakan Jawatan Pm Muhyiddin Jadi Caretaker Kata Istana Negara

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 280 hits
August 16 2021 3 04 PMPETALING JAYA Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan menerima surat peletakan jawatan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pada sesi menghadap pagi tadi di Istana Negara Menurut kenyataan Istana N...
Agong Nasihatkan Muhyiddin Lepaskan Jawatan Sehingga 3 Kali Namun Tidak Diendahkan

Agong Nasihatkan Muhyiddin Lepaskan Jawatan Sehingga 3 Kali Namun Tidak Diendahkan

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 175 hits
King Advised Mahiaddin Three Times To Resign 5 Aug 2021 Sarawak Report has received information via reliable sources connected to royal circles which indicates that ONCE AGAIN the prime minister has sought to deceptively massage what the Ki...
Letak Jawatan Muhyiddin Selesai Menghadap Agong Di Istana Negara

Letak Jawatan Muhyiddin Selesai Menghadap Agong Di Istana Negara

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 169 hits
stro AWANITan Sri Muhyiddin Yassin tiba di Istana Negara untuk menghadap YDP Agong selepas selesai mempengerusikan mesyuarat khas Kabinet Info TerkiniOgos 16 2021Terkini01 07PMMuhyiddin sempat lambai ke arah media01 02PMMuhyiddin selesai me...
Muhyiddin Yassin Tiba Di Istana Negara Bagi Menghadap Ydp Agong

Muhyiddin Yassin Tiba Di Istana Negara Bagi Menghadap Ydp Agong

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 148 hits
Kenderaan yang membawa Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dilaporkan sampai ke Istana Negara sekitar jam 12 23 pm tadi Menurut Bernama beliau dilaporkan keluar dari Perdana Putra Putrajaya sejurus selepas mempengerusikan Mesyuarat Kha...
Muhyiddin Dipercayai Menghadap Yang Di Pertuan Agong

Muhyiddin Dipercayai Menghadap Yang Di Pertuan Agong

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 179 hits
MUHYIDDIN Yassin sempat melambai ke arah media yang berhimpun di luar pekarangan kediaman beliau di Bukit Damansara KUALA LUMPUR Sebuah kenderaan membawa Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin keluar dari pekarangan kediamannya di Jalan S...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango

Anak Lelaki Cenderung Ada Autisme 4 Kali Ganda Dari Perempuan Dr Say Kongsi Faktanya