Mufakat Nasional Menyokong Muhyiddin Pm Semula Selepas Pru 15 Adalah Kenang Jasa Kata Penganalisis




Sokongan Umno dan PAS terhadap Muhyiddin Yassin sebagai calon perdana menteri dalam pilihan raya umum (PRU) ke-15 nanti mengundang pandangan tidak senang di kalangan beberapa pemimpin dan veteran di dalam Umno.
Ada yang beranggapan Umno tidak perlu mengorbankan peluang untuk menjadi parti paling dominan sekiranya menang dalam PRU akan datang, dengan mengambil kira bilangan kerusi mereka yang paling banyak dalam Perikatan Nasional (PN).
Ada juga yang percaya Umno bersama rakan Muafakat Nasionalnya, PAS, akan berdepan masalah dalam agihan kerusi sekiranya terus bekerjasama dengan Bersatu, dan mereka tidak akan meneruskan sokongan terhadap Muhyiddin dalam PRU-15 nanti.
Bagi penganalisis politik dari Universiti Malaysia Sabah (UMS), PM Dr Lee Kuok Tiung, Muafakat Nasional tidak harus lupa Muhyiddinlah - selaku presiden Bersatu - yang memberikan talian hayat kepada mereka sehingga kembali menjadi kerajaan hari ini.

Ini katanya, meskipun Bersatu mempunyai kerusi yang sedikit jika dibandingkan dengan kerusi Muafakat Nasional.
“Tidak timbul juga soal siapa lebih banyak kerusi pada ketika ini sebab apabila mereka berjaya membentuk PN dan kerajaan persekutuan yang baru maksudnya mereka telah capai konsensus bersama.
“Soalnya ialah untuk PRU-15, (tentang) pengagihan kerusi dan siapakah calon perdana menteri dan timbalan perdana menteri. Masih terlalu awal pada ketika ini berbicara pasal (soal) menang-kalah ini.
“Muafakat Nasional tidak lupa, dan jangan lupa, (bahawa) Muhyiddin yang bagi ‘talian hayat’ kepada mereka untuk kembali menjadi kerajaan pada hari ini, meskipun berlaku pergolakan politik tempoh hari apabila (Dr) Mahathir (Mohamad) meletak jawatan,” katanya.

Kata Lee, meskipun Bersatu merupakan parti yang masih baru dan jauh lebih kecil berbanding Umno yang mempunyai struktur lebih unggul dan teratur di seluruh negara, Lee percaya, setiap pihak tetap akan berkompromi dalam soal pembahagian kerusi untuk PRU-15 nanti.
Soal sokongan terhadap Muhyiddin sebagai perdana menteri pula, Lee berpendapat ia bukanlah muktamad memandangkan apa-apa pun mungkin berlaku yang boleh mempengaruhi keadaan politik Malaysia.
Ini katanya, termasuklah undi tidak percaya terhadap Muhyiddin yang mungkin berlaku dalam sidang Parlimen 13 Julai nanti, keputusan mahkamah terhadap Najib Razak hujung bulan ini, serta soal siapakah yang akan menjadi ketua menteri Sabah yang sah bulan hadapan.
Buat masa sekarang, Lee percaya kini ialah masa untuk berbincang dan menyenarai pendek, serta mengemukakan nama calon perdana menteri untuk mendapatkan reaksi dan restu daripada rakyat.
“Jangan pemimpin-pemimpin atasan sana syok sendiri pilih siapa yang mereka mahu saja, sebab ia akan mempengaruhi undi pada pilihan raya kelak.
“[...] Mana tahu nanti ada cadangan nama timblan perdana menteri daripada Sabah atau Sarawak yang genuine dan bukannya ad-hoc,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Bukan sekadar janji mulut

Isu agihan kerusi dan calon perdana menteri sememangnya menjadi perhatian banyak pihak sejak Muhyiddin membawa Bersatu keluar daripada Pakatan Harapan (PH) untuk bekerjasama dengan Umno-BN, PAS, bekas ahli PKR, dan parti dari Sabah dan Sarawak, membentuk kerajaan baru PN.
Umno dan PAS sejak beberapa hari lalu membuat sokongan terbuka terhadap Muhyiddin sebagai perdana menteri untuk PRU-15 nanti yang tidak disambut baik beberapa pihak di dalam Umno.
Antaranya Pengerusi Jemaah Penasihat Umno, Tengku Razaleigh Hamzah; Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno Mohd Puad Zarkashi; Naib Presiden Umno Mohamed Khaled Nordin; bekas menteri Shahrir Samad dan Setiausaha Agung Veteran Umno Mustapha Yaakub.

Mengulas mengenai sokongan terhadap Muhyiddin itu, bagi penganalisis politik dari Universiti Sunway Prof Dr Wong Chin Huat, apa yang penting, bukanlah sekadar janji di mulut, tetapi tindakan yang sebenar.
“Persoalannya, berapa kerusi yang Bersatu dibenarkan bertanding?” soalnya ketika dihubungi hari ini.
Kata Wong, jika dicampurkan dengan kerusi Azmin dan rakan-rakan serta kem Mahathir sekalipun, Bersatu hanya mempunyai maksimum 37 kerusi- masih rendah berbanding 57 yang dipegang oleh Muafakat Nasional- 39 oleh Umno dan 18 oleh PAS.
Katanya, dalam PRU-14, PH menang di 30 kawasan di semenanjung kerana undi BN dan PAS terpecah sedangkan jumlah undi mereka melebihi 50 peratus, dan daripada jumlah itu, lapan kerusi kini dimiliki Bersatu.
Manakala untuk PRU15, kata Wong, Umno dan PAS mensasarkan kemenangan sekurang-kurangnya di 39 kerusi Umno sedia ada, 18 kerusi PAS, dan 21 kerusi yang mahu dirampas semula.
“Mengapa mereka harus berikan jawatan PM kepada Muhyiddin yang cuma 37 kerusi maksimumnya?” soalnya.
Tambahnya, kerusi Bersatu mungkin berkurangan lagi memandangkan Umno Sabah telah menyatakan kesediaan membuka pintu buat tujuh ahli parlimen Bersatu di Sabah untuk kembali kepada Umno.
Selain itu, katanya ada kemungkinan Umno dan PAS meminta bertanding di kerusi yang kini dimiliki Bersatu, seperti di Jerlun, Kubang Pasu dan Sri Gading.
“Tak mungkin Umno yang ketika itu jangka akan dapat 60 kerusi atau lebih, boleh tahan (dengan) Muhyiddin dengan kerusi hampir separuh menjadi bos mereka?”
Malah, ramal Wong, sekiranya PRU-15 dilangsungkan awal dan Muhyiddin sekali lagi dinobat menjadi perdana menteri, beliau pasti akan diminta turun takhta tidak lama selepas itu dan menjadi perdana menteri yang paling singkat berkuasa, mengalihkan Mahathir era PH yang hanya berkuasa selama 22 bulan.
“Setiausaha peribadi utama Muhyiddin, Dr Marzuki Mohamad, adalah seorang ahli sains politik lepasan Australian National University yang ulung.
“Sebagai orang kanan setia kepada Muhyiddin, beliau sudah pasti arif sejauh mana janji di mulut Umno dan PAS ini boleh dipercayai,” tambah Wong lagi.
Sejak menumbangkan kerajaan PH hujung Februari lalu, PN masih belum berdaftar sebagai satu gabungan rasmi sehingga ke hari ini.

MR :  Satu pengorbanan demi kestabilan dan jangka masa hadapan


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/07/mufakat-nasional-menyokong-muhyiddin-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kejayaan Di Chini Adalah Pengiktirafan Untuk Najib Nama Muhyiddin Boleh Dipadam

Kejayaan Di Chini Adalah Pengiktirafan Untuk Najib Nama Muhyiddin Boleh Dipadam

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 306 hits
PRK Dun Chini berakhir dengan kemenangan bergaya calon BN Mohd Sharin Md Zain yang berjaya mengalahkan dua calon Bebas dengan majoriti 12 650 undi Beliau memperolehi 13 872 undi manakala calon Bebas Tengku Zainul Hisham Tengku Shukri mendap...
Tempoh Bertenang Kata Ahmad Awang Selepas Bertemu Anwar

Tempoh Bertenang Kata Ahmad Awang Selepas Bertemu Anwar

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 397 hits
BORHAN AHMAD Penasihat Umum AMANAH Datuk Seri Ahmad Awang meminta para penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam Pakatan Harapan tidak lagi mengeluarkan sebarang kenyataan yang boleh mengeruhkan hubungan antara sa...
Jangan Anggap Dr M Sudah Tewas Kata Penganalisis

Jangan Anggap Dr M Sudah Tewas Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 186 hits
Dr Mahathir Mohamad PETALING JAYA Penganalisis mengingatkan pemerhati jangan anggap Dr Mahathir Mohamad sudah tewas dalam arena politik hanya kerana Pakatan Harapan menyokong Presiden PKR Anwar Ibrahim sebagai calon perdana menteri James Ch...
Soulofjohor Yb Mazlan Bujang Meninjau Pembukaan Semula Sekolah Selepas Pkp Di Smk Seri Perling

Soulofjohor Yb Mazlan Bujang Meninjau Pembukaan Semula Sekolah Selepas Pkp Di Smk Seri Perling

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 331 hits
Soulofjohor Yb Mazlan Bujang Meninjau Pembukaan Semula Sekolah Selepas Pkp Di Smk Seri Perling
Bn Win In Chini Will Send Clear Signal Of Confidence In Perikatan Nasional Muhyiddin

Bn Win In Chini Will Send Clear Signal Of Confidence In Perikatan Nasional Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 255 hits
A Barisan Nasional victory in the Chini state by election would deliver a clear message of Perikatan Nasional s abilities as a political coalition capable of working hand in hand to successfully carry out the people s welfare and national d...
Terlalu Awal Kaitkan Pn Mirip Bn Ambil Tindakan Ke Atas Penentang Kata Penganalisis

Terlalu Awal Kaitkan Pn Mirip Bn Ambil Tindakan Ke Atas Penentang Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 223 hits
Mohd Izani Mohd Zain dari Universiti Putra Malaysia berkata lebih baik pentadbiran PN memastikan proses keadilan perundangan dan kehakiman berjalan tanpa intimidasi politik serta campur tangan Putrajaya kerana ia boleh mendapat kepercayaan ...
Memang Ada Ancaman Keatas Saya Kata Datuk Ayob Selepas Berjaya Membenteras Sindiket Pati

Memang Ada Ancaman Keatas Saya Kata Datuk Ayob Selepas Berjaya Membenteras Sindiket Pati

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 286 hits
Ketegasan Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan dalam membenteras sindiket penyeludupan PATI menyebabkan beliau menerima beberapa ancaman daripada kumpulan sindiket PATI Baru baru ini Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay telah berjaya menahan lebih 20...
Muafakat Nasional Setuju Muhyiddin Jadi Calon Pm Pru15

Muafakat Nasional Setuju Muhyiddin Jadi Calon Pm Pru15

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 320 hits
by on Annuar Musa mengesahkan kenyataan Presiden PAS Abdul Hadi Awang bahawa MN bersetuju untuk menamakan Muhyiddin Yassin sebagai calon perdana menteri untuk PRU15 KUALA LUMPUR Muafakat Nasional yang melibatkan parti UMNO dan PAS telah seb...
Proses Pendaftaran Pakatan Nasional Secara Rasmi Sedang Berjalan Kata Sumber

Proses Pendaftaran Pakatan Nasional Secara Rasmi Sedang Berjalan Kata Sumber

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 224 hits
Pemimpin Umno PAS dan Bersatu mengadakan pertemuan malam tadi di ibu negara dipercayai bagi membincangkan usaha memperkukuhkan Perikatan Nasional termasuk usaha mendaftar gabungan itu secara rasmi Menurut sumber parti pertemuan itu bagi men...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord