Muafakat Nasional Tiada Beza Muafakat Ph



Ipohmali
Siapa yang faham politik.. akan faham matlamat utama perjanjian Muafakat Nasional, ia bukan Soal perpaduan orang Melayu dan Islam.. PAS dan UMNO kita sedia maklum sudah lama bersama, Jadi apa tujuan Muafakat Nasional itu.. ?
Sebelum ini pun aku dah tulis apa beza Muafakat Nasional dan Muafakat Pakatan Harapan, Boleh kata hampir 100% serupa.. Hatta walaupun ianya perjanjian sesama parti Melayu dan Islam tidak jelas dinyatakan tujuan dasar Negara Islam, hatta agenda melaksanakan Undang2 Islam terutama Hudud dan RUU 355..
Bayangkan tidak ada komitmen langsung tentang Negara Islam dan Hudud, Sedangkan itulah isu besar yang jadi agenda PAS sehingga Pakatan Rakyat dulu berpecah, dan PAS berantakan dengan DAP hanya kerana Hudud dan RUU 355..Sebenarnya apa tujuan Muafakat Nasional itu.. ?
Untuk pengetahuan, itu lah cara PAS dan UMNO mengolah persetujuan Politik rakan politik UMNO dalam Barisan Nasional dulu.. siapa yang faham ,Muafakat Nasional itu bukan soal komitmen PAS dengan UMNO.. tetapi mesej dan janji awal mereka untuk parti bukan Islam terutama MIC dan MCA..
Mereka cuba sampaikan kepada rakan komponen BN, Demi masa depan Politik PAS dan UMNO, PAS telah dengan rasminya sanggup menggugurkan dasar Negara Islam dan agenda menegakkan Undang2 Islam.. Kami menjunjung Perlembagaan yang dulu kami kata Toghut..Jadi bukan Islam, parti bukan Islam tidak perlu takut bersama PAS..
Dalam bahasa Politiknya, PAS memberikan mesej kepada seluruh Parti Bukan islam..kami sedia menjadi Khadam MCA dan MIC , bagi Hj Hadi, Biar lah apapun harganya.. janji dapat memuaskan nafsunya menjatuhkan PH apalagi mengagalkan Ds Anwar dari menjadi Perdana Menteri ke 8…
Muafakat Nasional itu hanya langkah pertama mereka.. sebelum ada Muafakat seterusnya dengan komponen BN seperti MCA dan MIC..Itu sebabnya Haji Hadi beria ia kononnya mahu menjemput dan berbaik dengan GPS(parti Gabungan Sarawak), Niat dan Nafsu Haji Hadi dan PAS terlalu besar.. kononnya mahu menjadi pencatur Politik di Malaysia.. mahu jadi King Maker lagi…
Hakikatnya Haji Hadi tidak layak untuk semua itu..Dia hanya perasan seolah olah dia adalah watak besar dalam Politik Malaysia, boleh jadi Haji Hadi mahu menyaingi watak penyatu pelbagai parti Melayu dan Bukan Islam seperti Almarhum Tok Guru Nik Aziz.. cuba bersaing dengan Ds Anwar dalam melebarkan pengaruh politik dia..
Haji Hadi bukan sahaja Sanggup bertawar menawar dengan Tun Mahathir, tawar menawar dengan Azmin..tawar menawar dengan MIC dan MCA, dan mungkin dengan Parti gabungan Sarawak.. Sedangkan Haji Hadi tidak mempunyai sebarang nilai dalam Politik Nasional..
PAS kononnya mahu tunjukkan dia sedia jadi parti untuk semua kaum, Watak begini bukan boleh dilakon dan dipentaskan..Sejarahnya, Haji Hadi dikenal sebagai seorang Pengkhianat dengan siapapun dia Bertahaaluf.. Tun Mahathir pun kenal watak Haji Hadi biarpun Haji Hadi sanggup berlutut di depannya..
Perpaduan Melayu antara PAS dan UMNO tidak akan membawa sebarang Manfaat sebagaimana rencana dia dengan Najib sebelum PRU 14 , Hatta ketika Najib dan UMNO jadi Kerajaan pun, strategi dan teori King Maker itu pun gagal.. GPS Sarawak pun tahu, Menjalinkan hubungan dengan parti perkauman PAS dan UMNO akan membuatkan mereka akan ditolak oleh rakyat Sarawak..
Sejak dulu ahli parlimen Sabah Sarawak antara yang paling lantang menolak perlaksanaan Hudud dan pindaan RUU 355 walaupun dari pemimpin muslim… Sebab uruf dan waqi’ di Sabah sarawak itu berbeza dengan Semenanjung.. hanya Ds Anwar memahaminya..
Siapa yang perasan, PAS dan UMNO cuba selangkah demi selangkah meniru dan mengikut jejak prinsip dan dasar Pakatan Harapan.. Itu sebab aku pesankan kepada pimpinan PH, jangan terperangkap dengan politik perkauman PAS dan UMNO..jangan cuba jadi lebih Melayu dari UMNO dan lebih Islam dari PAS..
contohi Ds Anwar.. Anwar tidak respon langsung tentang Perpaduan Ummah PAS dan UMNO..Sebabnya Ds Anwar yakin dengan prinsip kebersamaan dalam agenda ” Malaysia Baru “, wadah Politik baru tanpa perlu diikat dengan perjuangan Ashabiyah PAS dan UMNO.. dan itulah perjuangan yang telah dibawa sekian lama memimpin PKR..
Realiti Politik di Malaysia.. Dasar perkauman seperti PAS dan UMNO tidak akan kemana.. PAS pernah melalui gelombang kebangkitan Melayu melalui agenda Angkatan Perpaduan UMMAH, Pernah melalui gelombang Reformasi yang memecahkan Parti UMNO..
Ketika berlaku gelombang Angkatan Perpaduan Ummah dan Reformasi dulupun… ketika itu PAS mampu menghimpun berpuluh ribu rakyat walaupun ceramah dibuat di tengah malam dan didalam hutan…Semuanya tidak berjaya menawan Putrajaya melainkan dengan gabungan parti dan sokongan bukan Islam..
Jadi PH perlu kekalkan prisip kebersamaan, Bersama menolak keras parti Perkauman, dan Kelompok Ashabiyah… Biarkan mereka terus memainkan sentimen Perkauman Agama dan Bangsa.. kita teruskan membina Malaysia baru..
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/25421

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pencalonan Jeck Seng Bukti Muafakat Nasional Tidak Rasis

Pencalonan Jeck Seng Bukti Muafakat Nasional Tidak Rasis

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 223 hits
oleh Ab Jalil Backer Pengumuman Dr Wee Jeck Seng sebagai calon BN untuk PRK Tanjung Piai adalah satu permulaan baharu kepada gerakan politik Barisan Nasional selepas PRU 14 Jika mahu mencapai kemenangan dalam PRU 15 kalah atau menang kita h...
Calon Mca Dap Gagal Takutkan Rakyat Bukan Melayu Kepada Muafakat Nasional

Calon Mca Dap Gagal Takutkan Rakyat Bukan Melayu Kepada Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 250 hits
Pemilihan calon Barisan Nasional untuk Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai daripada MCA 16 November ini bukan sahaja menggagalkan usaha Dap menakut nakutkan rakyat bukan Melayu kepada Muafakat Nasional malah ianya akan memulakan gelomb...
Muafakat Nasional Ganti Bn Pada Pru Ke 15

Muafakat Nasional Ganti Bn Pada Pru Ke 15

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 279 hits
Haspaizi Zain Umno melalui presidennya Ahmad Zahid Hamidi memberi gambaran ada kemungkinan Muafakat Nasional akan menggantikan BN pada PRU ke 15 Muafakat Nasional akan menggabungkan Umno dan parti komponen BN dengan PAS dan Gagasan Sejahter...
Muafakat Nasional Bring Back The Good Old Days

Muafakat Nasional Bring Back The Good Old Days

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 249 hits
PEOPLE asked me whether Muafakat Nasional will augur well in bringing back stability peace and stability to the country Even some diplomats whom I had meetings with brought up suggestions for Umno and Barisan Nasional s component parties co...
Mca Mic Belum Jadi Anggota Muafakat Nasional

Mca Mic Belum Jadi Anggota Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 253 hits
Didakwa PAS bahawa MCA dan MIC adalah sebahagian daripada Muafakat Nasional hari ini seorang pemimpin kanan Umno menyatakan sebaliknya Menurut Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob dua parti terbabit belum lagi menyertai Muafakat Nasional ...
Prktgpiai Referendum Sokong Muafakat Nasional Umno Johor

Prktgpiai Referendum Sokong Muafakat Nasional Umno Johor

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 259 hits
Seperti yang dijangka bekas ahli parlimen Tanjung Piai Wee Jeck Seng dicalonkan oleh BN dalam pilihan raya kecil Tanjung Piai Keputusan itu diumumkan oleh pengerusi Umno Johor Hasni Mohammad pada malam ini di Umno Pontian menerusi siaran la...
New Deal Muafakat Nasional Royalti Penuh Kepada Negeri Pengeluar Minyak

New Deal Muafakat Nasional Royalti Penuh Kepada Negeri Pengeluar Minyak

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 232 hits
Kerajaan baharu di bawah Muafakat Nasional berjanji akan membayar royalti penuh kepada negeri negeri pengeluar minyak di negara ini Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata ia adalah tawaran baharu kepada Terengganu Kelantan S...
Apamautipulagi Parti Muafakat Nasional Atau Parti Pakatan Harapan Yang Rasis

Apamautipulagi Parti Muafakat Nasional Atau Parti Pakatan Harapan Yang Rasis

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 403 hits
Memang dah tertulis di Loh Mahfuz bulan 16 November 2019 PRK Tg Piai akan diadakan Dan setiap yang Allah SWT izinkan untuk berlaku pasti ada sebab dan asbabnya Ianya tidak berlaku tanpa sebarang alasan dan tanpa sebarang pengajaran Sebab be...
Senator Mca Muafakat Nasional Lebih Inklusif

Senator Mca Muafakat Nasional Lebih Inklusif

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 338 hits
Senator MCA Ti Lian Ker menyifatkan Muafakat Nasional lebih inklusif jika dibandingkan dengan Kongres Maruah Melayu Beliau berkata Muafakat Nasional merangkumi kompromi toleransi dan bersifat inklusif yang jauh berbeza dengan kongres yang d...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam

Dibelasah Kerana Keluar Dating Dengan Isteri Orang

New Twist In Najib S Bid To Serve Jail Term At Home As Two Ministers Dispute Claims Over Supposed Royal Order