Prktgpiai Referendum Sokong Muafakat Nasional Umno Johor




Seperti yang dijangka, bekas ahli parlimen Tanjung Piai Wee Jeck Seng dicalonkan oleh BN dalam pilihan raya kecil Tanjung Piai.
Keputusan itu diumumkan oleh pengerusi Umno Johor Hasni Mohammad pada malam ini di Umno Pontian menerusi siaran langsung di Facebook BN.
Menurut Hasni, PRK kali ini merupakan satu referandum (untuk menunjukkan kemerosotan) sokongan rakyat kepada kerajaan Pakatan Harapan (PH) dan juga Muafakat Nasional yang dimeterai dengan PAS baru-baru ini.
“Kerajaan perlu sedar bahawa apa juga yang mereka lakukan dan katakan akan dinilai oleh rakyat di (PRK) Tanjung Piai ini.
“Kita akan menjadikan Tanjung Piai ini sebagai pungutan suara rakyat untuk menyatakan kepada PH bahawa mereka telah gagal dan kecewakan rakyat.
“Dalam masa yg sama, PRK ini juga merupakan referandum terhadap Muafakat Nasioanal…Melalui Muafakat Nasional ini, kita akan pastikan bahawa kemenangan di Tanjung Piai sebagai satu endorsement (sokongan) rakyat yang ingin melihat perpaduan, keharmonian dan kemakmuran dalam masyarakat itu yang penting dipertahankan,” kata Hasni.
Apabila ditanya mengenai manifesto BN bagi PRK itu, Hasni berkata BN menumpukan pada rungutan dan isu yang dibangkitkan rakyat sebelum ini.
“Sebab itu, kita rasakan bahawa Tanjung Piai ini juga membawa maksud Tolak Pakatan Harapan,” kata Hasni disambut dengan tepukan gemuruh hadirin.
Selain Wee, pimpinan pembangkang yang turut hadir termasuk Presiden MCA Wee Ka Siong dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor Dr Mohd Mazri Yahya.
Menurut Mazri, PAS tiada masalah dengan calon yang dikemukakan oleh BN di Tanjung Piai kerana mereka turut mendokong faktor kebolehmenangan.
“Kami akan dokong faktor tersebut sebab bagi kami, PRK ini merupakan satu cabaran kerana walaupun ia tidak ubah status quo kerajaan pusat, tetapi ia boleh memberi satu isyarat kepada masyarakat Malaysia bahawa kerajaan pada hari ini adalah kerajaan yang rapuh dan boleh dijatuhkan.
“Ini merupakan satu litmus test kepada kita semua dan kepada Muafakat Nasional. Sekiranya jika kita berjaya kalahkan PH insyallah pada pilihan raya umum ke-15 kita boleh jatuhkan PH,” jelas Mazri.
Sementara itu, Hasni turut menyifatkan pencalonan ini sebagai bukti Muafakat Nasional adalah inklusif dan pragmatik yang bukan hanya ketengahkan Melayu Islam tetapi seluruh masyarakat.
Meski tidak menafikan ada akar umbi Umno yang akan tidak berpuas hati, namun menurut Hasni, keputusan itu telah mengambil kira semua aspek dan dibuat secara teliti.
“Kita telah teliti semua perkara, dah teliti semua aspek…maka kita menterjemahkan segala kajian dan sentimen masyarakat yang di bawah dan membuat keputusan bahawa Wee Jeck Seng adalah calon yang paling sesuai dan terbaik untuk mewakili BN,” ulas Hasni.
Untuk rekod, Wee pernah menjadi anggota parlimen kawasan itu dua kali.
Wee gagal mempertahankan kerusi itu tahun lepas dan tewas dengan majoriti tidak sampai seribu undi kepada calon Pakatan Harapan Mohd Farid Mohd Rafik.
Wee akan bertembung dengan Pengerusi Bersatu Tanjung Piai Karmaine Sardini dan Timbalan Setiausaha Agung Gerakan Wendy Subramaniam.
Mkini




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/10/31/prktgpiai-referendum-sokong-muafakat-nasional-umno-johor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Calon Mca Dap Gagal Takutkan Rakyat Bukan Melayu Kepada Muafakat Nasional

Calon Mca Dap Gagal Takutkan Rakyat Bukan Melayu Kepada Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 248 hits
Pemilihan calon Barisan Nasional untuk Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai daripada MCA 16 November ini bukan sahaja menggagalkan usaha Dap menakut nakutkan rakyat bukan Melayu kepada Muafakat Nasional malah ianya akan memulakan gelomb...
Muafakat Nasional Tiada Beza Muafakat Ph

Muafakat Nasional Tiada Beza Muafakat Ph

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 216 hits
Ipohmali Siapa yang faham politik akan faham matlamat utama perjanjian Muafakat Nasional ia bukan Soal perpaduan orang Melayu dan Islam PAS dan UMNO kita sedia maklum sudah lama bersama Jadi apa tujuan Muafakat Nasional itu Sebelum ini pun ...
Pas Sokong Penuh Calon Bn Di Prktgpiai

Pas Sokong Penuh Calon Bn Di Prktgpiai

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 193 hits
PAS menyokong calon BN bagi pilihan raya kecil parlimen Tanjung Piai Wee Jeck Seng maklum Setiausaha Agungnya Takiyuddin Hassan Saya dengan ini mengesahkan Presiden PAS Abdul Hadi Awang bersetuju dengan calon yang dikemukakan sebagai calon ...
Wakil Rakyat Pas Umno Sokong Tun M Kekal Memerintah

Wakil Rakyat Pas Umno Sokong Tun M Kekal Memerintah

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 271 hits
KUALA LUMPUR 25 Safar 1441H Khamis Sekiranya apa apa berlaku berhubung tampuk pimpinan negara semua 18 ahli Parlimen PAS dan enam daripada UMNO setakat ini mahukan Tun Dr Mahathir Mohamad kekal memerintah negara Sokongan itu dinyatakan mere...
Umno Prk Tanjung Piai Antara Paling Sukar Uji Muafakat Pembangkang

Umno Prk Tanjung Piai Antara Paling Sukar Uji Muafakat Pembangkang

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 278 hits
Seorang pemimpin Umno berkata pilihan raya kecil Tanjung Piai adalah antara pilihan raya yang paling sukar mencabar dan menguji semangat Barisan Nasional serta Muafakat Nasional Setiausaha Agungnya Annuar Musa berkata beliau bagaimanapun be...
Pencalonan Jeck Seng Bukti Muafakat Nasional Tidak Rasis

Pencalonan Jeck Seng Bukti Muafakat Nasional Tidak Rasis

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 221 hits
oleh Ab Jalil Backer Pengumuman Dr Wee Jeck Seng sebagai calon BN untuk PRK Tanjung Piai adalah satu permulaan baharu kepada gerakan politik Barisan Nasional selepas PRU 14 Jika mahu mencapai kemenangan dalam PRU 15 kalah atau menang kita h...
Kenyataan Biadap Pengerusi Umno Johor Dikritik

Kenyataan Biadap Pengerusi Umno Johor Dikritik

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 234 hits
Kenyataan biadap Pengerusi UMNO Johor Datuk Ir Hasni Mohammad terus mendapat kritikan ramai Terbaharu Ketua Pemuda Parti Amanah Negara Johor Taqiuddin Cheman membidas Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri itu yang dilihat mempermainkan...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened