Msm Rugi Rm7 06j


Ainul Asniera Ahsan 

KUALA LUMPUR – MSM Malaysia Holdings Berhad (MSM) mencatatkan kerugian bersih berjumlah RM7.06 juta untuk suku pertama tahun ini berbanding keuntungan bersih berjumlah RM15.81 juta sebelumnya.

Penurunan hasil ini berpunca daripada pengurangan sebanyak 11 peratus dan 15 peratus dalam harga jualan purata (ASP) bagi sektor Domestik dan Industri MSM.

Pasaran Malaysia telah terjejas daripada kenaikan dalam pengeluaran AP kepada pihak industri, disusuli dengan peningkatan penyeludupan gula ke Malaysia, sekaligus mengurangkan harga dalam pasaran domestik.

MSM berkata, penurunan dalam eksport sebanyak 81 peratus dalam tempoh tersebut turut menjejaskan hasil syarikat berikutan persaingan tinggi dalam pasaran eksport akibat daripada lambakan gula dunia.

Prestasi kewangan Kumpulan turut terjejas disebabkan pengurangan dalam nilai ringgit kepada RM 4.1209 terhadap dolar Amerika Syarikat berbanding RM4.0008 pada suku sebelumnya.

Pada tempoh tersebut, MSM telah mengeluarkan 217,880 tan gula bertapis, pengurangan 1 peratus berbanding 218,976 tan pada tempoh yang sama tahun sebelumnya.

Bagaimanapun, kos pengeluaran gula bertapis meningkat sebanyak 12 peratus bagi tempoh yang sama disebabkan penyelenggaraan operasi berjadual, kos pembungkusan yang tinggi, kenaikan harga gas serta jumlah pengeluaran yang berkurang.

Ketua Pegawai Eksekutif MSM, Datuk Khairil Anuar Aziz berkata, prestasi kurang memberangsang itu sudah dijangka kerana permulaan bagi tahun 2019 adalah sukar berikutan cabaran yang dihadapi dari pelbagai sudut, bukan sahaja MSM, malah dihadapi oleh pengeluar-pengeluar gula seluruh dunia.

“Kami sentiasa memantau situasi dengan peka serta melaksanakan pelbagai mekanisma lindung nilai strategik bagi mengurangkan impak daripada ketidaktentuan harga dan matawang memandangkan kos operasi MSM sangat bergantung kepada harga gula mentah dunia dan tukaran asing.

“Di sebalik persaingan yang tinggi dalam pasaran domestik dan antarabangsa serta peningkatan pengeluaran dalam kalangan negara pengeluar, MSM berjaya mengekalkan nilai pengurusan kewangan yang mantap dengan peningkatan baki tunai sebanyak 12 peratus.

“Ini telah memberi ruang untuk pengurusan modal yang lebih efisyen dan juga pelaksanaan inisiatif penjimatan yang lain bagi mengurangkan impak daripada penggearan tinggi,” katanya di sini.

Pengurusan modal yang efisien akan kekal menjadi fokus utama pada tahun 2019, jelas Khairil Anuar.

MSM menjangkakan matawang ringgit akan terus lemah berbanding dolar Amerika Syarikat bagi beberapa bulan berikutnya, akan tetapi, situasi dijangka akan bertambah baik pada suku keempat 2019.

Namun, pelaksanaan cukai eksais (cukai soda) seperti yang dirancang untuk minuman bergula sebanyak RM0.40sen/liter bermula 1 Julai 2019 serta pengeluaran AP yang dijangka lebih banyak akan turut memberikan kesan negatif kepada pencapaian MSM.

“Walaupun berhadapan dengan pelbagai cabaran di samping pasaran yang kurang memberangsangkan, MSM akan memberikan fokus kepada kepimpinan pasaran dalam Malaysia dan meluaskan jejak serantau.

“MSM akan terus meningkatkan kepelbagaian produk, menerokai peluang untuk kerjasama komersial, melupuskan aset-aset bukan teras dan melaksanan inisiatif-inisiatif penjimatan kos,” tambah beliau. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/msm-rugi-rm706j.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Ajar Anak Tak Boleh Makan Dan Minum Je Masa Puasa Rugi Besar Kita

Jangan Ajar Anak Tak Boleh Makan Dan Minum Je Masa Puasa Rugi Besar Kita

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 598 hits
Selalu bila nak didik anak berpuasa mama papa selalu beritahu mengenai tak boleh makan dan minum sahaja kan Hakikatnya ada banyak lagi kita patut ajar dan beritahu secara perlahan lahan Jangan paksa Perkongsian lima tip oleh Dr Taufiq Razif...
039 Ganti Rugi Tak Penting Janji Dia Selamat 039

039 Ganti Rugi Tak Penting Janji Dia Selamat 039

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 189 hits
SEKARANG bulan puasa dan dia akan sambut hari raya nanti lagipun saya fikir ketika itu hanya mahu pastikan dia selamat kata Jason Kah 45 ahli perniagaan yang kenderaannya dilanggar seorang penunggang motosikal berhampiran persimpangan lampu...
Foto Kamar Tidur Pangeran Harry Dari Udara Kantor Berita Bayar Ganti Rugi

Foto Kamar Tidur Pangeran Harry Dari Udara Kantor Berita Bayar Ganti Rugi

papar berkaitan - pada 18/5/2019 - jumlah : 202 hits
Pangeran Harry dikabarkan telah menyelesaikan klaim tuntutan hukum atas pelanggaran privasi yang dilakukan oleh sebuah kantor berita Kantor itu kedapatan memoret ruang tamu dan kamar tidur Duke of Sussex dari atas helikopter
Kata Menteri Basuki Soal Ganti Rugi Rumahnya Yang Tergusur Karena Tol

Kata Menteri Basuki Soal Ganti Rugi Rumahnya Yang Tergusur Karena Tol

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 249 hits
Menteri Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat Basuki Hadimuljono angkat bicara terkait penggusuran rumahnya sebagai bagian pembebasan lahan untuk pengerjaan proyek infrastruktur jalan tol
Linda Rafar Kalah Kes Perlu Bayar Ganti Rugi Dan Mohon Maaf Kepada Jururawat

Linda Rafar Kalah Kes Perlu Bayar Ganti Rugi Dan Mohon Maaf Kepada Jururawat

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 490 hits
Isu pertelingkahan antara Linda Rafar dan para jururawat akhirnya selesai dengan kemenangan berpihak kepada jururawat terlibat selepas persetujuan luar mahkamah dibuat Menerusi Facebook seorang doktor yang dikenali sebagai Dr Rusyainie Raml...
Ebook Percuma 11 Perkara Yang Perlu Anda Tahu Sebelum Membeli Rumah Supaya Tak Rugi Ribuan Ringgit

Ebook Percuma 11 Perkara Yang Perlu Anda Tahu Sebelum Membeli Rumah Supaya Tak Rugi Ribuan Ringgit

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 306 hits
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Dalam post kali ni saya tak berkesempatan nak menulis panjang lebar Saya nak tulis pendek pendek sahaja Asal short tapi sweet Bak kata orang puteh 3S Short S and S Anda teka lah sendiri apa 3S tu Bagi puz...
Negara Tidak Rugi Jika Kit Siang Bersara

Negara Tidak Rugi Jika Kit Siang Bersara

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 275 hits
Ti Lian Ker KUALA LUMPUR Ugutan Lim Kit Siang untuk bersara sekiranya Tun Dr Mahathir Mohamad tidak menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim hanyalah sebagai satu wayang politik Malah ugutan itu semata mata mahu m...
3 Kaedah Minimakan Risiko Bisnes Rugi

3 Kaedah Minimakan Risiko Bisnes Rugi

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 267 hits
Bisnes yang berjaya bukan hanya berasaskan idea semata mata Fantasi sememangnya lebih indah daripada realiti Untuk memiliki bisnes yang berjaya seorang usahawan haruslah mempunyai visi yang jauh kehadapan tetapi realisitik Mereka harus sang...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly