Mp Umno Didakwa Terima Wang Uksb Dicabar Buat Penafian Seperti Muhyiddin


satuberita.my
By SatuBerita
-June 18, 2022

AHLI Parlimen (MP) UMNO yang nama mereka turut disebut menerima wang daripada Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) dalam perbicaraan kes rasuah Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, digesa tampil membuat penafian sebagaimana dilakukan Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin

Gesaan itu dibuat Bersatu Negeri Kedah sambil meminta orang ramai tidak membuat sebarang spekulasi berdasarkan kenyataan saksi ke-17 kes rasuah Presiden UMNO itu di mahkamah semalam.

Pada masa sama, Bersatu Kedah akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung tuduhan itu.

Ketua Penerangan Bersatu Kedah Khairul Anuar Ramli berkata pihaknya menerima baik penafian dibuat Muhyiddin serta menyokong semangat keterbukaan beliau yang bersedia disiasat SPRM.

“Sehubungan itu, Bersatu Kedah berharap nama-nama mereka yang disebut yang terdiri dari Ahli Parlimen dan bekas Ahli Parlimen UMNO iaitu Khairy Jamaluddin; Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican; Datuk Seri Hishammuddin Hussein; dan dan Datuk Seri Anifah Aman, turut membuat penafian yang sama,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya Bersatu Kedah akan membuat satu laporan kepada SPRM terhadap empat nama yang disebut oleh saksi perbicaraan terbabit di Pejabat SPRM Negeri, Ahad ini.

Bersatu Kedah bersedia membuat laporan kepada SPRM bagi memohon siasatan telus dan adil dibuat ke atas kenyataan saksi berkenaan, katanya.

“Saya juga menyeru untuk kita sama-sama membuat laporan SPRM ke atas bekas Pengurus Pentadbiran UKSB, David Tan Siong Sun agar pihak SPRM dapat menyiasat sama ada dia membuat kenyataan saksi itu atas sogokan mana-mana pihak atau tidak.

“Bersatu adalah satu-satunya parti yang meletakkan perjuangan menentang rasuah dan salah guna kuasa di dalam perlembagaan parti. Hal ini menunjukkan bahawa Bersatu tegas dan serius dalam menentang rasuah dan salah guna kuasa,” katanya.

Semalam, Muhyiddin menyifatkan keterangan mahkamah yang mendakwa kononnya beliau turut menerima wang tunai RM1.3 juta daripada UKSB, adalah pernyataan palsu.

Bekas Perdana Menteri itu menjelaskan pada tarikh yang disebut oleh saksi pendakwaan itu, beliau menjalani pembedahan kanser dan mengambil cuti selama beberapa bulan untuk rawatan lanjut.

“Tugasan saya sebagai Menteri Dalam Negeri telah diambil alih oleh Perdana Menteri (ketika itu) Tun Dr Mahathir Mohamad dan mendapat liputan meluas media massa,” kata Muhyiddin.

Terdahulu David Tan mendakwa lima lagi ahli politik yang menerima dana daripada UKSB ialah Khairy; Reezal Merican; Hishammuddin; Datuk Seri Mohd Shafie Apdal; dan Anifah Aman.

Saksi pendakwaan ke-17 itu berkata:

“Saya setuju projek UKSB di bawah Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan sumbangan diserahkan untuk kerajaan pada masa itu. Muhyiddin adalah Menteri Dalam Negeri selepas Ahmad Zahid pegang jawatan berkenaan.”

Zahid, 69, kini berdepan 33 pertuduhan menerima suapan berjumlah SG$13.56 juta daripada UKSB untuk dirinya selaku Menteri Dalam Negeri ketika itu bagi melanjutkan kontrak syarikat berkenaan sebagai pengendali Pusat Sehenti (OSC) di China dan VLN, serta mengekalkan kontrak perjanjian untuk membekalkan sistem bersepadu VLN kepada syarikat sama oleh kementerian terbabit.

Bagi tujuh lagi pertuduhan, Zahid didakwa sebagai menteri sama ketika itu, mendapatkan untuk dirinya wang tunai SG$1,150,000; RM3 juta, 15,000 Swiss Franc dan AS$15,000 tanpa balasan daripada UKSB yang mempunyai kaitan dengan kerja rasmi beliau.

Zahid didakwa melakukan semua kesalahan itu di Sri Satria, Presint 16, Putrajaya, dan Country Heights, Kajang, antara Oktober 2014 dan Mac 2018.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/06/mp-umno-didakwa-terima-wang-uksb.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dakwaan Terima Rm1 3 Juta Muhyiddin Juga Perlu Didakwa Kata Razlan

Dakwaan Terima Rm1 3 Juta Muhyiddin Juga Perlu Didakwa Kata Razlan

papar berkaitan - pada 18/6/2022 - jumlah : 126 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 18 2022 9 09 AMAhli Majlis Tertinggi Umno Razlan Rafii menggesa Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin didakwa di mahkamah atas tuduhan rasuah Gesaan itu setelah seorang saksi dalam perbicaraan rasuah terhadap Pre...
Muhyiddin Shafie Terima Dana Uksb Perbicaraan Zahid Diberitahu

Muhyiddin Shafie Terima Dana Uksb Perbicaraan Zahid Diberitahu

papar berkaitan - pada 19/6/2022 - jumlah : 130 hits
Seorang bekas pengurus pentadbiran Ultra Kirana Sdn Bhd memberitahu Mahkamah Tinggi dalam perbicaraan rasuah Ahmad Zahid Hamidi bahawa Muhyiddin Yassin bersama Shafie Apdal menerima dana daripada syarikat itu
Muhyiddin Nafi Terima Rm1 3 Juta Dari Uksb

Muhyiddin Nafi Terima Rm1 3 Juta Dari Uksb

papar berkaitan - pada 18/6/2022 - jumlah : 144 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 17 2022 7 01 PMPresiden Bersatu Muhyiddin Yassin menafikan menerima RM1 3 juta daripada Ultra Kirana Sdn Bhd semasa berkhidmat sebagai Menteri Dalam Negeri di bawah kerajaan Pakatan Harapan Dia berkata dakwaa...
Zahid Akan Bantu Selepas Terima Wang Kata Bekas Pengarah Uksb

Zahid Akan Bantu Selepas Terima Wang Kata Bekas Pengarah Uksb

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 226 hits
Wan Quoris Shah Wan Abdul Ghani berkata Zahid terima sumbangan wang itu antara 2014 dan 2018 Mahkamah Tinggi Shah Alam diberitahu bahawa Ahmad Zahid Hamidi akan membantu syarikat Ultra Kirana Sdn Bhd selepas mendapat bantuan kewangan daripa...
Wang Uksb Kenapa Hanya Zahid Pendosa Adalah Muhyiddin Maksum

Wang Uksb Kenapa Hanya Zahid Pendosa Adalah Muhyiddin Maksum

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 139 hits
Premiered 81 minutes ago Nur Jazlan Mohamed hari ini mempersoalkan mengapa hanya presidennya Ahmad Zahid Hamidi didakwa menerima rasuah daripada syarikat Ultra Kirana Sdn Bhd Sedangkan kata Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor it...
Tun Dr Mahathir Dakwa Bersatu Tak Pernah Terima Wang Rm1 3 Juta Daripada Muhyiddin

Tun Dr Mahathir Dakwa Bersatu Tak Pernah Terima Wang Rm1 3 Juta Daripada Muhyiddin

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 139 hits
BALAKONG Parti Pribumi Bersatu Malaysia tidak pernah menerima wang sebanyak RM1 3 juta untuk dimasukkan kedalam akaun parti Bekas Pengerusi Bersatu Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak dimaklumkan mengenai perkara berkenaan ketika m...
Kenapa Sprm Tidak Siasat Pemimpin Umno Yang Terima Dana Dari Uksb

Kenapa Sprm Tidak Siasat Pemimpin Umno Yang Terima Dana Dari Uksb

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 162 hits
PETALING JAYA Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia perlu bertanggungjawab kerana gagal melakukan siasatan menyeluruh ekoran pendedahan nama lima pemimpin dalam buku lejar Ultra Kirana Sdn Bhd berkaitan kes rasuah Presiden UMNO Datuk Seri ...
Takkan Sprm Tak Tahu Ada Ahli Politik Terima Wang Dari Uksb

Takkan Sprm Tak Tahu Ada Ahli Politik Terima Wang Dari Uksb

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 121 hits
Premiered 3 hours ago Pengerusi DAP Lim Guan Eng menyifatkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia gagal dalam menjalankan tugas mereka berhubung pendedahan saksi dalam kes rasuah Ahmad Zahid Hamidi Ini selepas saksi pendakwaan memberitahu...
Muhyiddin 2 Ex Ministers Received Uksb Funds Zahid Trial Told

Muhyiddin 2 Ex Ministers Received Uksb Funds Zahid Trial Told

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 229 hits
During the material time Muhyiddin Yassin was home minister in the Pakatan Harapan administration SHAH ALAM A former Ultra Kirana Sdn Bhd administrative manager told the High Court in Ahmad Zahid Hamidi s corruption trial that Muhyiddin Yas...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega