Mp Dap Bantah Ali Rustam Calon Tyt Melaka


 Cincaon



Anggota Parlimen Kota Melaka Khoo Poay Tiong menyuarakan kebimbangan berkenaan spekulasi beberapa ahli politik yang sebelum ini dikaitkan dengan rasuah, mungkin menjadi calon untuk Yang di-Pertua Negeri Melaka yang baru.

Khoo menyebut beberapa individu yang didakwa sebagai calon untuk kedudukan itu, iaitu bekas ketua menteri Melaka Mohd Ali Rustam dan anggota Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu Zahid Mat Arip.

Beliau berkata spekulasi itu menimbulkan keraguan di kalangan warga Melaka terhadap kesesuaian mereka.

"Untuk rekod, Ali Rustam dan tiga orang ejennya telah didapati bersalah oleh lembaga disiplin Umno pada 2009 kerana terlibat dalam politik wang.

"Zahid Mat Arip pula mempunyai kaitan dengan kes rasuah bekas pengerusi Felda Isa Samad yang sedang berlangsung di mahkamah," katanya dalam kenyataan.

Zahid, yang merupakan bekas pegawai khas Isa, menjadi saksi pendakwaan dalam perbicaraan kes pecah amanah dan rasuah RM3 juta yang dihadapi  Isa berhubung pembelian Merdeka Palace Hotel & Suits (MPHS) oleh Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FICSB).

Tempoh Yang di-Pertua Negeri Melaka pada masa ini, Dr Mohd Khalid Yaakob bakal tamat pada 4 Jun ini selepas memegang kedudukan itu sejak 4 Jun 2004. Khalil antara lain pernah menjadi menteri besar Pahang dan menteri penerangan.

Terdahulu, Malaysia Dateline melaporkan nama Zahid disebut-sebut bagi menggalas jawatan itu. Beliau bagaimanapun enggan mengulas perkara itu ketika dihubungi Malaysiakini.

Presiden Parti Putra Ibrahim Ali sebelum ini pernah mancadangkan tradisi melantik orang politik ke kedudukan itu dihapuskan, dan mencadangkan ia diganti dengan tokoh perundangan, keselamatan negara ataupun ilmuan.

Dalam pada itu, Khoo menegaskan kedudukan Yang di-Pertua Negeri mestilah diisi oleh tokoh yang berintegriti.

"Individu yang dilantik hendaklah seorang yang berintegriti, bebas, dan mendapat kepercayaan awam.

"Contohnya, Yang di-Pertua Negeri yang baru boleh dilantik di kalangan penjawat awam yang sudah bersara atau pemimpin NGO tempatan. Pencalonan boleh dilakukan berdasarkan kewibawaan dan pencapaian individu tersebut.

"Pada masa yang sama, individu-individu yang mempunyai rekod tercemar atau perkaitan politik yang kuat tidak wajar dicalonkan," kata anggota Parlimen DAP itu lagi.

Untuk menjamin perkara itu, Khoo berkata Ketua Menteri Melaka Sulaiman Md Ali boleh menimbang mengadakan undian awam untuk dijadikan sebagai petunjuk kepercayaan awam terhadap mana-mana individu, sebelum beliau membuat keputusan mencalonkannya.

"Yang di-Pertua Negeri sangat penting dalam pentadbiran negeri. Fungsi dan peranannya meliputi perkara seperti kuasa pengampunan, sumber kehormatan dan kedaulatan, pelantikan ketua menteri, dan pembubaran Dewan Undangan negeri.

"Saya menyeru agar ketua menteri dan pemimpin-pemimpin di Melaka lebih berhemah dalam isu ini. Pelantikan Yang di-Pertua Negeri yang baru akan mencerminkan dasar dan sikap kerajaan PN dalam pentadbiran," katanya lagi. – Mkini



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/05/mp-dap-bantah-ali-rustam-calon-tyt.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Ketua Menteri Ali Rustam Tyt Melaka Yang Baharu

Bekas Ketua Menteri Ali Rustam Tyt Melaka Yang Baharu

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 606 hits
KUALA LUMPUR Bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri Mohd Ali Rustam dikatakan bakal menjadi Yang Dipertua Negeri Melaka yang baharu Sekiranya benar pelantikan TYT Ke 7 itu melakar sejarah kerana selepas 63 tahun apabila menjadi anak negeri yang...
All Eyes On Ali Rustam As Melaka Awaits New Head Of State

All Eyes On Ali Rustam As Melaka Awaits New Head Of State

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 278 hits
Umno stalwart and former chief minister Ali Rustam is speculated to take over as Yang Dipertua Negeri from Mohd Khalil Yaakob whose term of office ends on Thursday MELAKA A new Yang Dipertua Negeri of Melaka will take office on Friday and p...
Cucu Ghafar Baba Zahid Mat Arip Antara Calon Tyt Melaka

Cucu Ghafar Baba Zahid Mat Arip Antara Calon Tyt Melaka

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 761 hits
Bekas Setiausaha Politik Perdana Menteri Zahid Mat Arip turut menyertai usaha melobi untuk menjadi Yang DiPertua Negeri Melaka apabila tempoh penyandangnya Tun Dr Mohd Khalid Yaakob tamat 4 Jun ini Nama cucu Tun Ghafar Baba bekas Ketua Ment...
Pkr Youth Vice Chief Challenges Azmin Ali To Seek Re Election

Pkr Youth Vice Chief Challenges Azmin Ali To Seek Re Election

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 259 hits
PKR Youth vice chief Syed Badli Shah Syed Osman has challenged Azmin Ali to vacate his parliamentary and state assembly seats Labelling the former PKR deputy president as a traitor Syed Badli said Azmin must return the mandate to the people...
Mahathir Berjumpa Zahid Hamidi Muhyiddin Yassin Abdul Hadi Azmin Ali Dan Shafie Afdal

Mahathir Berjumpa Zahid Hamidi Muhyiddin Yassin Abdul Hadi Azmin Ali Dan Shafie Afdal

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 602 hits
Berapa kali Dr Mahathir mahu checkmate diri beliau sendiri Foto ini bertarikh 23 Februari 2020 adalah semasa perjumpaan di rumah Mahathir Yang turut hadir ialah Ahmad Zahid Hamidi Hadi Awang Muhyiddin Yassin Azmin Ali Shafie Afdal dan beber...
Maza Vs Ali Muda

Maza Vs Ali Muda

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 159 hits
Berikut adalah jawapan balas saya terhadap jawapan Dr Maza kepada persoalan pendiriannya yang dikatakan menyokong al ghadr atau pengkhianatan perjanjian Yang bernombor adalah tulisan Dr Maza dan di bawahnya jawapan balas saya 1 Saya bersetu...
Nampak Pengaruh Naruto Dalam Ejen Ali The Movie Misi Neo

Nampak Pengaruh Naruto Dalam Ejen Ali The Movie Misi Neo

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 518 hits
Semalam Tedi sempat menonton filem Ejen Ali The Movie Misi Neo di TV3 sempena malam raya pertama Sudah lama Tedi nantikan tapi nak tonton di panggung wayang gambar memang susahlah Tedi nantikan jika Unifi TV akan jual filem ni tapi hampa Mu...
Penjelasan Muhyiddin Bukti Tolak Ansur Presiden Bersatu Syed Ali

Penjelasan Muhyiddin Bukti Tolak Ansur Presiden Bersatu Syed Ali

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 270 hits
Astro Awani Syed Ali menjelaskan rakyat kini mahu Muhyiddin meneruskan tugasnya sebagai Perdana Menteri kelapan sehingga PRU ke 15 Gambar fail KUALA LUMPUR Penjelasan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubun...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan