Motosikal Tidak Laju Seperti Baru Beli Sebab Apa


Posting ini menceritakan tentang motosikal 4 lejang Yamaha LC135 dan seangkatannya iaitu yang memiliki komponen dan teknologi lebih kurang sama.

Nak menang memakai atau menang membaiki? pilihan di tangan korang sebab atas pengalaman penulis setiap kali bawa kenderaan baik motosikal atau kereta ke bengkel harga dalam resit mesti luar biasa sedangkan kelajuan tetap tahap tu je.

Sebelum ini penulis ada sediakan artikel berkaitan motosikal boleh rujuk di pautan Motosikal Semput. Posting itu menceritakan tentang segala macam coil api dari murah hingga mahal dan dari mudah hingga susah semuanya bergantung pada kerajinan masing-masing.


Semestinya kita tahu setiap motosikal baru pasti sedap dan selesa manakala motosikal lebih 5 tahun serba kekurangan dan tiada kelajuan. Penelitian penulis akan isu ini ialah faktor 'kewangan' masing-masing kerana kalau ia mencukupi komponen lama pun boleh ganti baru jadi tidak perlu beli motosikal baru kecuali kita memang ada niat nak pakai model baru.

Setiap kelajuan sebenarnya terletak pada mata kita kerana ada spesis pakai kapcai jer tapi dalam hati ingat pakai superbike maka macam-macam komponen racing dia nak pasang dan akhirnya laju tahap tu juga.

Manakala kalau motosikal korang benar-benar hilang kelajuan atau terasa macam tidak normal sehinggakan naik bukit pun tidak bertenaga apa lagi nak memotong kenderaan itu tandanya korang kena periksa dan servis beberapa komponen.

1 . Sparkplug 2 . Carburetor 3 . Rantai / Sprocket 4 . Valve / Piston 5 . Clucth plate 5 . Minyak Hitam
Selebihnya korang boleh periksa bahagian coil api contoh CDI dan lain-lain tapi jika coil api bermasalah motosikal korang akan kerap mati enjin dan tersenguk-senguk macam kuda.

Tapi kalau enjin maintain jer walaupun dah pulas minyak habis tetap tak nak pergi juga tak kira gear 1 mahupun 4 haa masalah tu wajib korang cuci Carburetor kerana itu adalah tanda petrol tersumbat dalam jarum atau lubang angin Carburetor tu tersumbat sebab itu dia tidak boleh bernafas dengan baik.

Selepas cuci Carburetor haa periksalah sprocket dan rantai kut dah guna terlalu lama maka kekuatan untuk bekerja pun turut tidak lancar.


Valve / Piston pula ciri kerosakkan adalah mengeluarkan asap putih ketika pulas minyak atau enjin berbunyi bising seperti ada ketukkan orang namakan sebagai masalah 'Tappet' atau handle rasa terlalu bergegar maka ini dinamakan sebagai penyakit valve bocor atau piston calar.

Minyak hitam adalah perkara wajin dan selalu kena tukar setelah ia hitam kerana minyak enjin ni yang melindungi segala macam komponen dalam enjin supaya lancar semasa pembakaran api turut menjaga hayat clucth plate.

Clucth plate ni ada hayat bila mana kevlar dia menipis atau longgar jentara korang tidak mempunyai kelajuan seperti biasa sebagai contoh naik bukit kalau boleh nak pakai gear 1 sebabnya gear 3 atau 2 macam tiada cengkaman. Tapi ada jenis enjin motosikal membenarkan pengguna mengikat sedikit ketat bahagian clucth plate dan selepas itu enjin sudah mula terasa mencengkam semula.

Artikel ini bukanlah ditulis oleh pomen tapi ia berdasarkan pengalaman pengguna, mana-mana info yang tidak benar atau tidak tepat sila tinggalkan pada ruang komen dibawah.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2020/09/motosikal-lc135-tidak-laju-seperti-baru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baru Jer Isteri Ali Selamat Bersalin Dan Anak Diberi Nama Seperti Nama Abam Sekali Ini Respon Emak Ali

Baru Jer Isteri Ali Selamat Bersalin Dan Anak Diberi Nama Seperti Nama Abam Sekali Ini Respon Emak Ali

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 381 hits
Awal pagi ini pelawak Ali Puteh berkongsi berita gembira dan mengucapkan rasa syukur tidak terhingga selepas isterinya selamat melahirkan anak ketiga mereka Isteri Ali Melati selamat nayi lelaki seberat 3 07 kilogram itu dilahirkan pada jam...
Ali Puteh Didakwa Beli Motor Baru Secara Cash Pakai Duit Arwah Abam

Ali Puteh Didakwa Beli Motor Baru Secara Cash Pakai Duit Arwah Abam

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 317 hits
Semalam Ali Puteh ada memuat naik gambar motor yang baru dibeli di instagram miliknya Menurut Ali dia membeli motor tersebut dengan tunai kerana jika beli dengan loan akan memakan masa Namun tidak dinafikan ramai juga netizen yang mendakwa ...
Ali Baru Muat Naik Pantun Mengenai Pengkhianatan Sekali Netizan Beli Pantun Ali

Ali Baru Muat Naik Pantun Mengenai Pengkhianatan Sekali Netizan Beli Pantun Ali

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 346 hits
Isu melibatkan Ali dan Kakak Iparnya di lihat menemui jalan penyelesaian apabila mahkhamah telah membuat keputusan mengenai pembahagian harta arwh BALU kepada pelawak Allahyarham Abam Bocey iaitu Siti Nor Hidayah Mohd Ali berpuas hati denga...
Dapat Gaji Pertama Budak Lelaki Viral Di Indonesia Beli Motosikal Cash Kepada Ibu Bapa

Dapat Gaji Pertama Budak Lelaki Viral Di Indonesia Beli Motosikal Cash Kepada Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 427 hits
Video seorang budak lelaki yang difahamkan berasal dari Indonesia tular di media sosial kerana suara dan reaksi mukanya ketika menyanyi Budak lelaki kelahiran tahun 2009 ini semakin dikenali di seluruh Indonesia dan juga di negara kita Seri...
Diplomasi Santri Globalisme Dan Arus Baru Ma Rufnomics

Diplomasi Santri Globalisme Dan Arus Baru Ma Rufnomics

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 182 hits
Oleh Nur Rohman UNDANG Undang 37 1999 telah menjamin peran dan partisipasi aktor non negara dalam hubungan luar negeri Pasal 1 menyebutkan bahwa hubungan luar negeri selain dilakukan oleh dilakukan Pemerintah juga dilakukan oleh aktor non n...
Ketua Rt Sebut Pelaku Penusukan Syekh Ali Jaber Baru Seminggu Pulang Dari Merantau

Ketua Rt Sebut Pelaku Penusukan Syekh Ali Jaber Baru Seminggu Pulang Dari Merantau

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 298 hits
Tersangka Alfin Andrian warga Jalan Tamin Kelurahan Sukajawa Tanjungkarang Barat yang pelaku penusuk Syekh Ali Jaber ternyata baru seminggu pulang di rumahnya setelah tiga tahun merantau dari daerah Mesuji Jumawan Ketua RT 07 Lk 01 Keluraha...
Bestnya Rumah Macam Tu Netizen Puji Hiasan Dalaman Tema Moden Rumah Baru Gary

Bestnya Rumah Macam Tu Netizen Puji Hiasan Dalaman Tema Moden Rumah Baru Gary

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 445 hits
Semua yang bekerjaya pastinya mengimpikan sebuah rumah yang cantik dan selesa bukan sahaja untuk diri sendiri bahkan untuk seisi keluarga Sama juga dengan Kang Gary yang mengumumkan baru baru ini bahawa dia bakal berpindah ke sebuah rumah y...
Hiburan Salah Seorang Kena Kahwin Baru Diam Hafiz Hamidun Tak Kisah Orang Ungkit Kisah Lama

Hiburan Salah Seorang Kena Kahwin Baru Diam Hafiz Hamidun Tak Kisah Orang Ungkit Kisah Lama

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 458 hits
Penyanyi yang dahulunya terpalit isu kontroversi rumah tangga bersama pengusaha kosmetik Joy Revfa Hafiz Hamidun berkata dirinya kini gembira dan lebih matang dalam menempuhi ranjau kehidupan sebagai khalifah di atas muka bumi Penyanyi nasy...
Eur Usd 15 September Laporan Cot Pilihan Raya Presiden Dan Pakej Bantuan Kewangan Baru Kepada Ekonomi Adalah Topik

Eur Usd 15 September Laporan Cot Pilihan Raya Presiden Dan Pakej Bantuan Kewangan Baru Kepada Ekonomi Adalah Topik

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 232 hits
EUR USD 1H Pada 14 September pasangan EUR USD meningkat ke tahap pembetulan 50 0 dan mengukuh di atasnya pagi ini Oleh itu proses pertumbuhan dapat diteruskan ke arah tahap pembetulan seterusnya iaitu 38 2 Sempadan atas koridor aliran menda...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa