Motivasi Dari Kisah Benar Yang Difilemkan Manjhi The Mountain Man


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم  (Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)
Motivasi dari Kisah Benar Yang Difilemkan | Manjhi : The Mountain Man | Ini Dashrati Manjhi. Beliau merupakan seorang pekerja lombong arang batu yang miskin. Beliau bersama isteri beliau Falguni tinggal di satu perkampungan terpencil di pelusuk Gehlour India.

Perkampungan ini terpisah dari bandar dan penempatan lain kerana mereka terletak di sebalik sebuah banjaran gunung yang sangat besar. (Rujuk gambar di ruang comment)

Setiap hari isteri beliau akan mendaki Gunung untuk menghantar makanan pada beliau. Tapi satu hari, masa dalam perjalanan untuk menghantar makanan, isteri beliau Falguni terjatuh dari atas gunung dan tergolek melalui tebing gunung tersebut.

Dashrath hanya mampu melihat sahaja isteri beliau dari jauh. Beliau turun dengan cemas pada isteri beliau, ribakan kepalanya, beliau menjerit sekuat hati tetapi malangnya tiada siapa yang dapat menolong.


Hospital terdekat ialah 55 KM dari tempat beliau kerana mereka terpaksa melalui jalan yang berliku, pusing gunung dan pendakian yang jauh merentasi Gunung tersebut untuk sampai ke sebelah sana.

Berapa panjang banjaran tersebut yang menyebabkan penduduk terpaksa pusing keliling untuk seberang banjaran. Anak panah kecil menunjukkan di mana Manjhi membelah banjaran tersebut selama 22 tahun. 
Pada hari tersebut, seorang suami, meriba isteri nya yang berlumuran darah, dan melihat setiap detik terakhir yang amat memeritkan. Isteri beliau meninggal dalam pangkuan beliau.

Mulai saat itu, beliau bersumpah tiada orang lain akan alami apa yang beliau sudah alami, hanya kerana perkampungan mereka di halang oleh sebuah gunung. Tiada lagi penduduk kampung yang akan mati kerana tiada medical attention.

Beliau menjual 3 ekor kambing beliau. Itu sahaja satu-satu nya harta yang beliau ada. Kemudian beliau membeli peralatan seperti tukul, pahat, cangkul dan sebagainya.

Beliau mula memotong batu demi batu di gunung tersebut. Hari demi hari. Beliau akan naik ke gunung dan memotong satu batu demi satu batu.

Orang kampung mula memanggil beliau sebagai orang gila. Menghina, mencaci dan cuba untuk discourage beliau. Mereka katakan apa yang beliau buat adalah sia-sia.

Namun, setiap cacian, makian, dan penghinaan beliau ambil sebagai pembakar semangat dan penguat azam beliau. Dashrathi Manjhi akan mula memotong batu dari awal pagi hingga lewat malam. Bukan sehari, bukan dua hari. Tapi setiap hari, siang dan malam selama 22 Tahun.

Ye, 22 TAHUN tuan puan. Tanpa mengeluh, tanpa kenal erti penat.

Eventually lama kelamaan orang yang dulu menghina beliau mula datang membawa makanan, peralatan, malah datang membantu beliau.

Harini, jarak perjalanan dari kampung ke bandar dan Hospital hanya 15 KM. Beliau telah berjaya kurangkan jarak dengan membelah Gunung hanya menggunakan dua tangan beliau selama 22 Tahun.

Harini seluruh perkampungan beliau dan kampung terdekat, ratusan manusia, menggunakan jalan yang beliau bina seorang diri.

Cerita beliau kini telah di Filemkan dan di tayangkan di seluruh dunia. Beliau meninggal dunia pada 2007 yang lalu, pada usia 78Tahun.


Kisah Dashrathi Manjhi mengajar kita:

1. PERSETANKAN APA KATA ORANG! :

-Beliau di hina, di caci, di maki, di label gila selama bertahun-tahun. Namun tidak sekali kali beliau mengalah dan menyerah. Kerana beliau sangat jelas dengan impian yang nak capai.

Anda juga begitu. As long as you know what you are doing, just keep moving forward! Ignore the nay sayers!

Lama kelamaan orang akan faham. Seperti Dashrathi, orang yang sama menghina beliau kita mengangkat beliau sebagi wira, sebagai penyelamat mereka.

2. APA YANG TERJADI TIDAK PENTING, APA YANG ANDA BUAT ITU YANG PENTING! :

- Beliau boleh saja memilih untuk sedih, depress, rasa useless, dan sebagainya. sebaliknya beliau memilih untuk bangkit, take action, buat sesuatu yang mengubah keadaan!

Bila anda hadapi kekeciwaan, kekalahan dan kegagalan dalam hidup, INGAT!

“Apa yang terjadi pada anda tidak penting! Apa yang anda buat dengan apa yang jadi. Itu yang PENTING!”.

3. HARI YANG PALING MENYAKITKAN SELALUNYA ADALAH HARI YANG MERUBAH HIDUP ANDA :

- Saya percaya tanpa peristiwa yang amat memeritkan itu, mustahil beliau dapat keluarkan kuasa luarbiasa beliau itu yang tersimpan rapi dalam diri.

Setiap dari anda juga mempunyai kuasa yang luarbiasa. Kadang-kadang kita memerlukan sesuatu yang menyakitkan untuk keluarkan nya.

4. ANDA BOLEH CAPAI APA SAJA :

- Anda boleh capai apa saja dalam hidup, selagi anda sanggup jadi seperti Dashrathi Manjhi. Focus, consistent, dalam masa yang sangat lama. Sangat-sangat lama.

Dulu beliau hanya seorang, orang miskin yang tiada apa-apa, tidak di kenal siapa-siapa. Kini beliau di kenali seluruh Dunia.

5. HERO TIDAK WAJIB TERBANG:

- Kita di besarkan dengan watak superhero’s yang mempunyai kuasa superpower. Boleh terbang, boleh bergerak laju dan sebagainya.

Seperti Dashrathi, setiap dari anda adalah Superhero. Keluarkan kuasa anda!

Saya sangat terkesan dengan kisah beliau, hinggakan saya menangis kali pertama saya membaca tentang beliau. Ternyata manusia mampu membelah gunung kerana Cinta.

Soalan saya, apakah anda sudah bersedia untuk keluarkan Dashrathi Manjhi dari diri anda?

#Share. Sebarkan supaya lebih ramai terkesan dengan kisah beliau.

Kredit  -Afnan Rosli-

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mariafirdz.com/2019/05/motivasi-dari-kisah-benar-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Benar Pernah Kena Raba Dalam Panggung Wayang

Kisah Benar Pernah Kena Raba Dalam Panggung Wayang

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 1919 hits
Tadi Iday ada baca satu tweet lelaki ni tanya satu soalan dan lebih kurang macam ni Ada ke wanita berhijab kena gangguan seksual walaupun sedang berhijab So ini yang buat Iday terpanggil untuk cerita pengalaman Iday diraba dan waktu tu Iday...
Kisah Benar Pemuda Meninggal Dalam Khusnul Khatimah

Kisah Benar Pemuda Meninggal Dalam Khusnul Khatimah

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 682 hits
Muhammad Huzaifah Bin Muhammad Huzazi Definisi Khusnul Khatimah kematian yang baik Renungan kepada yang masih hidup sebuah kisah benar yang diceritakan semula Pada 4 5 2010 saya dikejutkan dengan satu panggilan memberitahu anak saudara saya...
The Man Brave Enough To Cut Up An Mv Agusta F4 Senna

The Man Brave Enough To Cut Up An Mv Agusta F4 Senna

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 323 hits
Cutting up an MV Agusta F4 Senna is a gutsy move The F4 is a surefire future classic and the Senna version s carbon bits and upgraded suspension and brakes make it even tastier Plus only ever built three hundred of them so it s rare too But...
2020 Lincoln Corsair The Skull Bones Clubhouse On Wheels

2020 Lincoln Corsair The Skull Bones Clubhouse On Wheels

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 291 hits
The 2020 Lincoln Corsair looks quite promising with strong levels of performance and luxury As the market shifts away from sedans Lincoln is looking to capitalize on new consumer tastes Lincoln now has a full family of SUVs to exceed the ne...
Pakatan Harapan Losing Malay Support Because Of The Liberals Says Anwar

Pakatan Harapan Losing Malay Support Because Of The Liberals Says Anwar

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 370 hits
PKR president Anwar Ibrahim says the Pakatan Harapan government has faced a backlash from the Malays because it succumbed too much to pressure from the urban elite and civil society The urban elite sets a list of priorities which are a disc...
Taking The Konmari Method To The Next Level

Taking The Konmari Method To The Next Level

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 276 hits
We ve all seen the that had the whole world yearning for a decluttered home where only the things we love live in the world with us However knowing that complete decluttering would need a time commitment that not many could afford few have ...
Sarawak Report Suggests The Hussain Najadi Murder Linked To Najib S Bank Accounts

Sarawak Report Suggests The Hussain Najadi Murder Linked To Najib S Bank Accounts

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 354 hits
Notable dates have emerged over the past few days of the Najib trial during which the five accounts used to process money taken from 1MDB and its subsidiary SRC have been discussed It has been confirmed the original two major slush fund acc...
The Quran Project

The Quran Project

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 233 hits
The Quran Project yang Tedi maklum merupakan projek dakwah melalui pemberian terjemahan al Quran percuma Bila Tedi tunjukkan gambar2 ini kepada Master dia hanya diam Tidak berubah Tidak pernah diubah Billion yang membacanya Berjuta yang men...
Add Multi Functional Decor To Your Home And See The Brilliant Difference

Add Multi Functional Decor To Your Home And See The Brilliant Difference

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 444 hits
Why investing in multi functional furniture is the best option for your home Well if you have limited floor space in your home then this is the greatest alternative you have Also this kind of decor The post appeared first on
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil