Moratorium 6 Bulan Pinjaman


MORATORIUM 6 BULAN PINJAMAN  BAGI PINJAMAN SEWA BELI & PEMBIAYAAN ISLAM BERKADAR TETAP

APA MAKSUD MORATARIUM
Tawaran ini merupakan penangguhan atau penggantungan sementara obligasi pembayaran balik pembiayaan untuk jangka masa yang terhad. Dalam tempoh ini, pelanggan yang mempunyai pembiayaan yang memenuhi syarat-syarat tidak perlu membuat apa-apa pembayaran balik, dan bayaran lewat atau penalti tidak akan dikenakan.
Keuntungan akan terus terakru (yakni diambil kira) ke atas bayaran balik pembiayaan yang ditangguhkan dan pelanggan perlu menunaikan pembayaran balik yang tertangguh pada masa akan datang. Pembayaran balik pembiayaan akan disambung semula selepas tempoh penangguhan.
MORATORIUM BAGI PINJAMAN SEWA BELI & PEMBIAYAAN ISLAM BERKADAR TETAP
Susulan daripada pengumuman oleh Bank Negara Malaysia (BNM) pada 25 Mac 2020 yang lalu, institusi perbankan sedang dalam proses memformalkan perjanjian-perjanjian bagi mencerminkan semakan terhadap syarat pembayaran balik dengan pihak peminjam/pelanggan yang mempunyai pinjaman sewa beli dan pembiayaan Islam berkadar tetap bagi pelaksanaan moratorium 6 bulan untuk pembayaran pinjaman/pembiayaan.
Langkah ini adalah bagi memenuhi keperluan prosedur di bawah Akta Sewa Beli 1967 dan keperluan Syariah yang terpakai bagi apa-apa perubahan yang dibuat terhadap syarat perjanjian-perjanjian tersebut, termasuk perubahan kepada jadual pembayaran dan/atau jumlah pembayaran berikutan moratorium ini.
BACA : UPDATE TERBARU MORATORIUM, BERAPA LEBIHAN INTEREST PERLU DIBAYAR DAN PATUTKAH KITA MASIH AMBIL?
Sehubungan dengan itu, BNM telah meminta institusi perbankan untuk mengambil langkah-langkah yang perlu bagi memastikan peminjam/pelanggan diberikan maklumat yang jelas mengenai proses dan perubahan terhadap syarat perjanjian mereka, selain menetapkan cara paling sesuai dan mudah untuk memuktamadkan perjanjian-perjanjian tersebut dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan.
NOTIS PEMBERITAHUAN  MELAUI SMS,EMAIL,SURAT BERDAFTAR
Bermula pada 1 Mei 2020, peminjam/pelanggan yang mempunyai pinjaman sewa beli dan pembiayaan Islam berkadar tetap akan menerima notis pemberitahuan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), e-mel atau surat berdaftar daripada institusi perbankan mereka berhubung dengan langkah-langkah yang perlu diambil untuk menyempurnakan proses penangguhan pembayaran pinjaman/pembiayaan mereka di bawah moratorium ini.
JADUAL PEMBAYARAN BALIK SEMAKAN & PERUBAHAN JUMLAH PEMBAYARAN
Institusi perbankan juga akan menyediakan bagi setiap peminjam/pelanggan maklumat terperinci mengenai perubahan yang dibuat terhadap setiap perjanjian pinjaman sewa beli atau pembiayaan Islam berkadar tetap mereka. Maklumat tersebut mengandungi jadual pembayaran balik semakan dan apa-apa perubahan terhadap jumlah pembayaran, yang meliputi jumlah kadar faedah/keuntungan biasa yang terakru sepanjang tempoh moratorium.
PELANGGAN MEMPUNYAI PILIHAN
Peminjam/pelanggan yang tidak berhasrat untuk mengambil moratorium kini boleh memaklumkan kepada institusi perbankan mereka dan meneruskan semula pembayaran berjadual mengikut syarat perjanjian mereka yang sedia ada.
Dalam hal ini, institusi perbankan akan memberikan masa yang mencukupi kepada peminjam/pelanggan mereka untuk menjelaskan apa-apa bayaran terkumpul/tertunggak yang sebelum ini ditangguhkan di bawah tempoh moratorium.
Institusi perbankan tidak akan mengenakan caj bayaran tertunggak atau bayaran lewat ke atas pembayaran tertangguh tersebut sehinggalah masa pembayaran perlu dibuat mengikut jadual pembayaran semakan yang disetujui dengan peminjam/pelanggan.
MAKLUMAT LANJUT &PERTAYAAN BERKENAAN MORATARIUM
Peminjam/pelanggan digalakkan untuk merujuk laman sesawang, portal perbankan internet atau pusat hubungan institusi perbankan mereka untuk maklumat lanjut.
SENARAI SOALAN LAZIM PROGRAM MAROTARIUM
SOALAN LAZIM PROGRAM MAROTARIUM BANK CIMB SOALAN LAZIM PROGRAM MAROTARIUM BANK MAYBANK SOALAN LAZIM PROGRAM MAROTARIUM BANK RAKYAT The post MORATORIUM 6 BULAN PINJAMAN appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/moratorium-6-bulan-pinjaman.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Moratorium 6 Bulan Pinjaman Kenderaan Sebenarnya Masih Dikenakan Faedah Peminjam Perlu Beritahu Pihak Bank

Moratorium 6 Bulan Pinjaman Kenderaan Sebenarnya Masih Dikenakan Faedah Peminjam Perlu Beritahu Pihak Bank

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 329 hits
Bagi mereka yang mengambil pilihan moratorium 6 bulan untuk pinjaman sewabeli kenderaan mereka informasi terkini mendapati mereka sebenarnya akan dikenakan faedah untuk tempoh enam bulan tanpa pembayaran itu Menurut laporan RinggitPlus com ...
Moratorium Bagi Pinjaman Sewa Beli Perlu Dirungkai Segera Elak Keresahan Rakyat Zahid

Moratorium Bagi Pinjaman Sewa Beli Perlu Dirungkai Segera Elak Keresahan Rakyat Zahid

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 914 hits
Kenyataan Bank Negara Malaysia semalam berkenaan dengan kadar faedah akan dikenakan bagi pinjaman sewa beli kenderaan bercanggah dengan keputusan yang telah diumumkan sebelum ini Presiden UMNNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata keraj...
Tangguh Bayar Pinjaman 6 Bulan Tapi Hutang Bertambah

Tangguh Bayar Pinjaman 6 Bulan Tapi Hutang Bertambah

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 196 hits
Antara skim yang dijanjikan dalam Bantuan Prihatin Nasional kepada rakyat Malaysia dlam menghadapi bencana COVID19 adalah pengecualian pembayaran ansuran pinjaman rumah dan kereta selama enam bulan Rata rata rakyat Malaysia terutamanya oran...
Moratorium Pinjaman Kereta Dan Pinjam Islamik Ditarik Balik Apa Yang Anda Perlu Tahu Setakat Ini

Moratorium Pinjaman Kereta Dan Pinjam Islamik Ditarik Balik Apa Yang Anda Perlu Tahu Setakat Ini

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 731 hits
Terbaru Persatuan Bank Bank Dalam Malaysia dalam satu kenyataan memberitahu bahawa peminjam sewa beli dan pembiayaan Islam dengan kadar tetap akan dikenakan faedah selama 6 bulan moratorium Kedua dua pinjaman pada masa ini tidak dikenakan c...
Agrobank Umum Tiada Caj Keuntungan Tambahan Untuk Moratorium 6 Bulan

Agrobank Umum Tiada Caj Keuntungan Tambahan Untuk Moratorium 6 Bulan

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 323 hits
Agrobank hari ini mengumumkan bahawa ia tidak akan mengenakan caj keuntungan tambahan ke atas pembiayaan untuk semua pelanggan individu dan perusahaan kecil dan sederhana yang layak dalam tempoh moratorium automatik enam bulan Ini susulan p...
Pengendalian Moratorium Bagi Pinjaman Sewa Beli Dan Pembiayaan Islam Berkadar Tetap

Pengendalian Moratorium Bagi Pinjaman Sewa Beli Dan Pembiayaan Islam Berkadar Tetap

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 347 hits
Susulan daripada pengumuman oleh Bank Negara Malaysia pada 25 Mac 2020 yang lalu institusi perbankan sedang dalam proses memformalkan perjanjian perjanjian bagi mencerminkan semakan terhadap syarat pembayaran balik dengan pihak peminjam pel...
Tiada Caj Tambahan Untuk Moratorium Pinjaman Sewa Beli Kereta Kenyataan Media Menteri Kewangan 6 Mei 2020

Tiada Caj Tambahan Untuk Moratorium Pinjaman Sewa Beli Kereta Kenyataan Media Menteri Kewangan 6 Mei 2020

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 1554 hits
Alhamdulillah dan terima kasih kerajaan Malaysia akhirnya kontroversi telah diselesaikan YB Tengku Dato Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz Menteri Kewangan Malaysia telah mengumumkan hari ini tentang pengecualian caj tambahan yang dikenakan ke at...
6 Bulan Lagi Ekonomi Menonggeng

6 Bulan Lagi Ekonomi Menonggeng

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 180 hits
Kredit MhDaily Tengok macamana Allah tentukan Alhamdulillah Jatuh je PH kita kena corona ni Bayangkan kalau PH memerintah lagi macamana ujar seorang teman aku semalam Sebab kita buat preparation dah lama bang Since December last year kita d...
Hadiah Ramadan Ainul 1 Tahun 8 Bulan Tunggu Ini Pertama Kali Dengar Suaranya

Hadiah Ramadan Ainul 1 Tahun 8 Bulan Tunggu Ini Pertama Kali Dengar Suaranya

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 372 hits
Setiap kali ada perkembangan baru mengenai buah hati rakyat Malaysia Ainul Mardhiah pasti walid atau mamanya akan berkongsi dengan orang ramai yang sebelum ini sentiasa ternanti nantikan berita gembira Terbaru menerusi perkongsian di facebo...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch