6 Bulan Lagi Ekonomi Menonggeng



Kredit: MhDaily
Tengok macamana Allah tentukan. Alhamdulillah… Jatuh je PH, kita kena corona ni. Bayangkan kalau PH memerintah lagi macamana?” ujar seorang teman aku semalam.
“Sebab kita buat preparation dah lama bang. Since December last year kita dah prepared.” jawab aku. “Preparation is one thing. Tapi tengok pada ketelusan” balasnya pula.
‘Ketelusan?” tanya aku minta penjelasan lebih mendalam. “Takde la. Dalam pada PH kata takde duit, tiba-tiba ada lagi rupanya. Banyak pulak tu boleh kerajaan keluarkan”
Aku faham maksudnya. Sebenarnya ramai orang yang berfikiran sepertinya. Ramai yang menganggap PH menipu dengan mengatakan kantung kerajaan sudah kering ketika memerintah.
Dan mereka beranggapan, tujuan PH berkata demikian supaya nanti, duit itu boleh digelapkan. Entahlah. Mungkin mereka menganggap uruskan dana negara seperti urus duit keluarga.
Bila isteri minta duit, cakap tak ada. Dah habis bayar itu ini. Sekali boleh pula belanja awek satu pejabat keluar makan dan karaoke. Mungkinlah begitu tangapan mereka agaknya.
Dengan tenang aku jawab, “Kerajaan cuma keluarkan dalam RM22 bilion je bang…” Dan dia macam tak puas hati. “Itu seperti mana yang dijelaskan oleh Menteri Kewangan”
“Yang boleh jadi RM250 bilion tu sebab dia kira sekali duit KWSP, penangguhan semua bayaran pinjaman dan lain-lain. Hakikatnya yang kerajaan belanjakan hanya RM22 bilion”.
Belanjawan negara ini bukan senang-senang kita nak tipu. Sebab semuanya beraudit. Kalau boleh main tipu begitu, tak perlulah Najib sampai nak tubuhkan 1MDB dan SRC.
Laporan audit 1MDB pun tak perlulah sampai diubah bagai. Cukup setakat kata duit negara dah habis. Kemudian Najib bolehlah enjoy dengan duit yang kononnya dah habis itu.
Aku melihat perkara ini amat sukar untuk dijelaskan kepada penyokong kerajaan. Dan aku percaya, mungkin tak dapat ubah apa yang mereka percaya itu sampai bila-bila.
“Tapi bang… The worst is yet to come.” sambung aku kepada sahabat aku itu “6 bulan lepas PKP ni, kita akan nampak jelas kesannya. Masa tu kerajaan perlukan lebih banyak duit untuk boost economy.” Dan teman aku itu hanya diam.
Ya… 6 bulan selepas ini berakhir, kita akan lihat kesan lebih parah. Pengangguran, inflasi dan kesuraman ekonomi. Masa itu kita akan saksikan jika betul kerajaan punya duit atau tidak.
Sebab itu bila ada teman yang suruh aku ‘simpan peluru’ untuk lepas PKP aku jawab tak perlu. Sebab aku nampak kerajaan sekarang tidak ada persiapan ke arah itu.
Menteri Kewangan sendiri hidup dalam penafian. Menyangkal dakwaan kejatuhan harga minyak mentah bakal jejaskan ekonomi negara. “Bila pendapatan kurang, kita akan laraskan perbelanjaan” katanya.
Bagaimana aku nak berasa yakin kerajaan sudah bersedia kalau begitu jawapan Menteri Kewangan? Sebab itu PH minta adakan sidang dewan untuk bicarakan soal ini. Ini bukan kecil anak punya isu. Tapi takut sangat Muhyiddin nak buat sidang. Bimbang sangat mereka terkena undi tak percaya.
Dan nanti apa langkah kerajaan untuk laraskan perbelanjaan? Dengan mengurangkan jumlah kakitangan awam? Dengan menaikkan cukai? Dan mungkin perkenalkan semula GST?
Sebab itu aku kata, bila keadaan dah kelam kabut waktu itu, percayalah, yang asyik memuji Muhyiddin hari ini akan berlebih-lebihan memaki hamun kerajaan ketika itu.
Kejadian hari ini agak luar biasa. Dan kalaupun PKP dihentikan, kegiatan ekonomi kembali normal di negara kita, pemulihan ekonomi tidak akan berlaku pantas kerana negara lain masih ditekan pandemik.
Mungkin makan masa setahun untuk ekonomi dunia kembali rancak. Dan mungkin lebih. Melihat cara Amerika Syaikat tangani pendemik ini, aku tak begitu positif krisis ekonomi ini akan berakhir dengan cepat.
Yang pasti, hidup kita takkan sama seperti tahun-tahun sebelum ini. Aku sendiri sedang menyusun bajet aku untuk menghadapi era pasca Covid-19 ini. Pastinya akan sangat sukar. Menakutkan.
Dan kalaulah terjadi pengurangan kakitangan awam, aku rasa unchailah yang akan paling gembira. Kerana itulah yang mereka sebut selama ini ketika PH mentadbir. Dah dapat, takkan nak sedih pula?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27269

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
23 April 2020 Tarikh Lihat Anak Bulan Syawal

23 April 2020 Tarikh Lihat Anak Bulan Syawal

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 799 hits
23 April 2020 tarikh lihat anak bulan Syawal Biar betul Tak sempat kita nak berpuasa di sepanjang musim Perintah Kawalan Pergerakan kerana angkara COVID 19 ini RTM kembali dengan typo melucukan nampaknya Lihat lagi typo lain yang pernah dit...
Foto Bulan 4 Apply Loan 3 Bank Rejected Sebab Syifa Melvin Beli Aset Kereta Idaman

Foto Bulan 4 Apply Loan 3 Bank Rejected Sebab Syifa Melvin Beli Aset Kereta Idaman

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 682 hits
April 16 2020 Adik ipar kepada pelakon popular Shaheizy Sam Syifa Melvin meluahkan rasa gembira apabila berjaya membuat pinjaman membeli kereta idamannya Menerusi perkongsian di laman Instagram miliknya Syifa berkongsi perjalanannya membeli...
Potluck Ramadhan Rai Bulan Mulia Pupuk Perpaduan

Potluck Ramadhan Rai Bulan Mulia Pupuk Perpaduan

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 357 hits
AKTIVITI Sebahagian aanggota Persatuan Penduduk Wangsa Siaga Wangsa Melawati TIDAK lama lagi umat Islam akan menjalani puasa Ramadan 1442H 2020M Kadatangan bulan al Mubarak kali ini tentu tidak seperti sebelum ini berikutan negara dan dunia...
Bulan Ramadan Tiada Sebarang Bentuk E Bazar Di Benarkan

Bulan Ramadan Tiada Sebarang Bentuk E Bazar Di Benarkan

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 282 hits
PUTRAJAYA Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata tiada sebarang bentuk bazar yang akan dibenarkan pada bulan Ramadan ini Jelas Ismail ia termasuklah e bazar atau bazar dalam talian pandu lalu dan yang menggunakan perkhidmatan e hailing M...
Penjualan E Iftar E Bazar Pandu Lalu Atau Tempah Dan Ambil Tidak Dibenarkan Ketika Bulan Ramadan Ismail Sabri

Penjualan E Iftar E Bazar Pandu Lalu Atau Tempah Dan Ambil Tidak Dibenarkan Ketika Bulan Ramadan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 376 hits
Menerusi sidang media Perkembangan PKP yang dilaporkan pada hari ini Datuk Seri Ismail Sabri memaklumkan bahawa sebarang penjualan seperti E Iftar E Bazaar Penjualan pada bulan Ramadan tidak dibenarkan Tambahnya lagi walaupun penjualan sepe...
Tengok Muka Sendiri Pun Takut Masuk 3 Bulan Hamil Kulit Berkedut Hitam Bengkak

Tengok Muka Sendiri Pun Takut Masuk 3 Bulan Hamil Kulit Berkedut Hitam Bengkak

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 472 hits
Besar sebenarnya pengorbanan seorang ibu Sebab tu orang kata syurga terletak di bawah telapak kaki ibu Bagi suami anda sepatutnya faham dan jangan menganggap isteri kita manja Bagi seorang wanita yang mengandung alahan sepanjang mengandung ...
Perhatikan Ini 10 Kegiatan Penting Di Bulan Ramadhan Yang Ditiadakan Pemerintah

Perhatikan Ini 10 Kegiatan Penting Di Bulan Ramadhan Yang Ditiadakan Pemerintah

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 214 hits
Menteri Agama Fachrul Razi kembali meminta masyarakat untuk tidak melaksanakan aktivitas di bulan Ramadhan dan Syawal di luar rumah Ini semata agar penyebaran Covid 19 bisa ditekan Kita harus bisa menggunakan akal sehat kita bagaimana menat...
Hiburan Fazura Umum Hamil 4 Bulan

Hiburan Fazura Umum Hamil 4 Bulan

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 326 hits
Selepas hampir tiga tahun mendirikan rumah tangga akhirnya pasangan selebriti popular Fazura dan Fattah Amin bakal menimang cahaya mata pertama mereka tidak lama lagi Berita gembira itu diumumkan sendiri oleh Fazura menerusi akaun Instagram...
100 Perawat Mogok Kerja Karena 3 Bulan Insentif Tertunda

100 Perawat Mogok Kerja Karena 3 Bulan Insentif Tertunda

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 241 hits
Senyumperawat com Lebih dari 100 orang perawat dan tenaga kesehatan di Rumah Sakit Umum The post appeared first on
Eugene Levy S Toronto

5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Tips Hadapi Anak Anak Tantrum

The Lies And Fraudulent Claims Of Matcvs Proven

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak