Moratarium Penangguhan Bayaran Loan Selama 6 Bulan Perlukah


Moratorium,penangguhan bayaran pinjaman seperti ASB LOAN,hire purchase,housing loan,persoalannya perlukah saya ambil?

Jawapannya perlu kalau anda terganggu pendapatan disebabkan wabak covid19 yang melanda negara sekarang ini dan jawapannya amatlah tidak perlu dan bayar sahaja seperti biasa jika anda makan gaji yang mana gaji anda tidak sedikitpun mengalami pemotongan.Dana kecemasan anda juga mencukupi.

 
Moratorium amatlah membantu bagi peniaga yang berniaga dan berpendapatan harian,bagi mereka yang dibuang kerja kerana syarikat tak dapat bayar gaji dan juga berlaku cuti tanpa gaji.Apajua situasi yang menyebabkan masalah pendapatan dan masih mempunyai hutang dengan bank,maka moratorium lah pilihan terbaik buat anda.

Namun andai saat ini,ekonomi anda sedikitpun tidak terjejas dengan covid19,simpanan kecemasan pun sudah ada,maka pendapat saya wajiblah anda bayar pinjaman itu seperti biasa.
Kenapa perlu bayar macam biasa walaupun ada moratorium?
Moratorium diwujudkan untuk orang yang mengalami masalah kewangan.Saya ulang masalah kewangan dan tidak mampu sehingga mengganggu corak kehidupan mereka.Sumber kewangan untuk makan pun cukup-cukup sahaja.Jadi anda yang tidak berada disituasi tersebut kenapa harus ambil moratorium?bayar sahaja seperti biasa kerana bila anda membayar ,anda juga memudahkan urusan sendiri dan bank juga menerima profitnya.

Bagi mereka yang tidak terganggu ekonominya memberi alasan:

1.Saya nak invest wang yang saya gunakan setiap bulan itu ke tempat lain.
Bayangkan kalau sebulan saya bayar loan total RM5000.Kalau 6 bulan saya dah boleh buat simpanan dan pelaburan berjumlah 30,000.Bagus bukan?

atau

2.Kalau saya stop 6 bulan bayaran loan tu,saya boleh gunakan untuk beli barang-barang yang selama ini saya idam-idamkan.

atau

3.Kalau saya tak bayar loan selama 6 bulan tu,bolehlah saya merancang perbelanjaan saya dengan lebih baik lagi.Cash is more important


Pada pendapat saya,

NO 1 "Penangguhan bayar hutang oleh orang yang mampu adalah satu kezaliman"Hadis direkodkan oleh Imam Bukhari.

Sekiranya kita mampu,bayarlah hutang tersebut secepat mungkin.Adalah satu kezaliman bila kita mampu membayarnya tapi kita sengaja melambat-lambatnya atas tujuan lain.

Dalam dilema covid19 ini,apalagi lah keuntungan yang ingin kita kira?dapat makan dan keluarga sihat walafiat itu adalah pelaburan yang paling utama.Jika kita mampu pula membayar hutang-hutang dengan masih mempunyai dana kecemasan yang mencukupi untuk kita dan keluaga,buat apa hutang ditangguhkan?

Samada hutang dengan saudara ,kawan-kawan dan bank sekalipun.Jika ada kemampuan bayarlah ia.Percayalah ALLAH akan bantu kita yang bersungguh-sungguh hendak langsaikan hutang.

Orang yang berhutang,mampu membayarnya tetapi sengaja melambatnya,jika ia mati syahid pahala mati syahid pun tergantung

"Allah swt mengampunkan dosa orang yang mati syahid kecuali hutang"Direkodkan oleh Imam Muslim.Kita tahu pahala mati syahid ini adalah ganjarannya syurga namun ia akan terhalang dengan hutang."Nau'zubillah".

Satu persoalan saya,tenangkah anda menyimpan wang hingga 6 bulan itu kononnya atas alasan untuk dilaburkan sedangkan selepas 6 bulan anda tahu masih ada hutang yang masih dalam tunggakan.Walaupun bank beri pelbagai kemudahan seperti tiada compounding interest dan sebagainya,tetapi tenangkah anda?Jujurnya saya tidak tenang untuk membuat simpanan selagi saya masih ada hutang.

kedua-Bagaimana anda merasa dalam keadaan gawat dengan wabak penyakit ni anda terfikir untuk berbelanja mengikut nafsu.Bukankah kita hanya perlu beli keperluan bukan kehendak.Apalah sangat kita tangguhkan rasa dan keinginan kita yang tidak-tidak bila semuanya sudah berlalu.Sekarang sumber kewangan yang ada dapat beli beras dan ada hidangan atas meja,ada duit untuk menampung kos perubatan yang mencukupi dan masih ada duit dapat diberikan pada mak ayah di kampung pun sudah memadai.Ingat saat ini tiada apa yang lebih penting selain rasa sihat ,makanan dan tempat tinggal .

ke tiga-Merancang perbelanjaan bukanlah dengan mengabaikan hutang.Sekali lagi saya jelaskan,jika anda tidak tergolong dengan pemotongan gaji,tidak pula terjejas pendapatan bulanan.Ada pula dana kecemasan.Dengan kebenaran KWSP dapat dikeluarkan RM500 setiap bulan.Ditambah pula jika anda bekerja dari rumah ,sudah jimat toll dan petrol ,kurang pula makan diluar.Maka sebenarnya anda telah berjimat lebih banyak.

Wang gaji seperti biasa + KWSP (500)+ TOLL ,petrol dan parking dah jimat.

Jadi jika semua ni ada ,saya rasa anda boleh menggunakan sumber kewangan yang ada tanpa perlu hadkan bayaran pinjaman di bank.

Moratorium sebenarnya sangat-sangat membantu bagi mereka yang terputus pendapatan.Rasa bersyukur sangat kerana ia inisiatif yang dikeluarkan oleh bank-bank di Malaysia bagi yang terjejas.Alhamdulilah...

Namun seandainya saat ini kita tidak terjejas,usah kita ambil kesempatan.Namun jika kita masih lagi ingin mengambil moratorium ini dengan alasan "duit bayaran loan setiap bulan itu boleh digunakan untuk memberi barang keperluan harian kepada keluarga yang tidak mampu atau membantu golongan asnaf,ya mungkin juga anda terfikir begitu'..

Mungkin dengan lebihan kewangan itu kita dapat membantu orang lain .

Apapun ,ia duit anda dan anda sendiri yang lebih faham situasi kewangan anda.Tepuk dada,tanya minda jangan ditanya kehendak selera.

Moga setiap niat kita dalam memilih,memberikan kebaikan untuk kita,keluarga ,agama dan negara.InsyaALAH


Diaricovid19harike9

Irda Garmin
Appreciate your time reading this entry.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://irdagarmin.blogspot.com/2020/03/moratariumpenangguhan-bayaran-loan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permohonan Penangguhan Bayaran Pinjaman Bank 6 Bulan

Permohonan Penangguhan Bayaran Pinjaman Bank 6 Bulan

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 1058 hits
COVID19 di Malaysia semakin membimbangkan di mana terdapat peningkatan kes dari semasa ke semasa Perintah Kawalan Pergerakan yang diarahkan adalah langkah tepat bagi membendung bagi membendung penularan wabak Covid 19 Pastinya ada yang terk...
Bnm Umum Penangguhan Bayaran Kereta Rumah Dan Lain Lain Sehingga 6 Bulan Rakyat Terjejas Boleh Tarik Nafas Lega

Bnm Umum Penangguhan Bayaran Kereta Rumah Dan Lain Lain Sehingga 6 Bulan Rakyat Terjejas Boleh Tarik Nafas Lega

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 493 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan bank bank tempatan akan menawarkan moratorium atau penangguhan bayaran balik sehingga enam bulan kepada peminjam individu serta perusahaan kecil dan sederhana bermula 1 April Beliau berka...
Ptptn Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Selama 3 Bulan

Ptptn Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Selama 3 Bulan

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 297 hits
PETALING JAYA Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional menangguhkan bayaran balik pinjaman pendidikan yang perlu dibayar secara bulanan selama 3 bulan mulai hari ini sehingga 30 Jun Penangguhan akibat penularan Covid 19 itu dijangka mem...
Covid 19 Ptptn Tangguh Bayaran Balik Selama Tiga Bulan

Covid 19 Ptptn Tangguh Bayaran Balik Selama Tiga Bulan

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 348 hits
Susulan penularan wabak Covid 19 di negara sehingga memaksa Perintah Kawalan Pergerakan PTPTN bersetuju untuk menangguhkan semua bayaran balik pinjamannya selama tiga bulan berkuat kuasa serta merta sehingga 30 Jun Perkara tersebut diumumka...
Penangguhan Bayaran Loan Bank Islam Perlu Di Buat Secara Online Sila Isi E Borang Ini

Penangguhan Bayaran Loan Bank Islam Perlu Di Buat Secara Online Sila Isi E Borang Ini

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 730 hits
Untuk semua pelanggan Bank Islam yang ingin memohon pengecualian penangguhan bayaran pembiayaan anda boleh mengisi e borang penangguhan pembayaran Ini berdasarkan kenyataan rasmi dikeluarkan bank terbabit sebentar tadi Sila rujuk kenyataan ...
1 8 Juta Warga Jateng Akan Mendapat Bansos Rp200 Ribu Selama 3 Bulan

1 8 Juta Warga Jateng Akan Mendapat Bansos Rp200 Ribu Selama 3 Bulan

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 132 hits
Ada CSR Baznas para filantropi dan individu yang mau membantu akan kami dorong untuk program ini tutupnya
4 8 Juta Pelanggan Pln Di Jawa Timur Gratis Bayar Listrik Selama 3 Bulan

4 8 Juta Pelanggan Pln Di Jawa Timur Gratis Bayar Listrik Selama 3 Bulan

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 186 hits
Terhitung sejak April sampai Juni 2020 Perusahaan Listrik Negara akan menggratiskan listrik yang memiliki daya 450 VA Sedikitnya ada 4 856 361 pelanggan PLN di Jatim yang akan menikmati fasilitas listrik gratis dari pemerintah
Bayaran Saman Polis Dengan Diskaun Sehingga 50 Bermula 25 Mac 2020 Selama 5 Hari

Bayaran Saman Polis Dengan Diskaun Sehingga 50 Bermula 25 Mac 2020 Selama 5 Hari

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 249 hits
Jangan lpskan peluang kini anda blh bayar saman dgn diskaun sesehingga 50 bermula 25 Mac 2020 ini selama 5 hari Jabatan Siasatan Dan Pengkuatkuasa Trafik
Doa Agar Panjang Umur Selama Bulan Rajab Dan Sya Ban

Doa Agar Panjang Umur Selama Bulan Rajab Dan Sya Ban

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 256 hits
Bulan Rajab adalah salah satu bulan yang mulia diantara 4 bulan yang lain Ketika masuk Bulan Rajab umat Islam dianjurkan untuk memohon keberkahan hidup kepada Allah SWT Mereka dianjurkan untuk memohon panjang umur selama bulan Rajab agar da...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different