Misteri Wajah Manusia Pada Pokok Pinang Yang Pernah Viral Di Kepala Batas


KEWUJUDAN wajah persis manusia pada upih pokok pinang mungkin berkaitan dengan kecacatan sel fisologi pokok. 


 PADA September 2006, penduduk sekitar Pulau Pinang gempar selepas menyedari kewujudan wajah menakutkan pada upih pokok pinang berhampiran rumah seorang penduduk di Kampung Paya, Kepala Batas. 

Kewujudan wajah persis manusia yang lengkap dengan mata, gigi, hidung dan dahi itu dikatakan muncul secara misteri pada kulit batang pokok pinang berusia lebih 10 tahun itu.

Wajah manusia itu muncul di batang pokok berkenaan pada ketinggian kira-kira lima meter. Saksi memberitahu, wajah pada upih pinang itu terbentuk dalam tempoh sebulan sehinggalah kelihatan amat ketara memiliki bentuk dua mata, hidung, gigi dan dahi.

 Sejak kewujudan wajah misteri pada batang pokok itu disedari dan dilaporkan akhbar, ramai penduduk termasuk dari luar Pulau Pinang berpusu-pusu untuk melihat sendiri fenomena aneh dan misteri berkenaan sehingga menyebabkan kawasan kampung sesak dan riuh seakan pesta.

 Anggota dan pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seberang Prai Utara juga turut ke kampung itu untuk mengawal keadaan kerana khuatir situasi buruk berlaku berikutan adanya pihak yang taksub dengan keanehan pada pokok itu.

 Wujud dakwaan kononnya wajah pada pokok pinang itu berubah hari demi hari kerana penduduk yang merakam gambar wajah itu mendakwa ia berbeza dengan imej yang diambil sebelum ini. Ada juga pihak tertentu yang bertindak di luar batasan apabila melakukan upacara pelik antaranya menabur beras kunyit dan bunga sekitar pokok itu kerana mempercayai tanggapan tahyul kononnya pohon berkenaan memiliki keramat.

 Walaupun sekitar pokok itu dipasang tali pita untuk menghalang orang ramai menghampirinya, masih ada pihak yang mengambil kesempatan memotong akarnya pada awal pagi. Perbuatan itu dipercayai dilakukan antara jam 2 dan 5 pagi memandangkan orang ramai masih mengunjungi kawasan berkenaan pada siang hingga tengah malam.

Penduduk tempatan pula mengambil kesempatan menjual gambar wajah aneh pada batang pokok pinang itu dengan harga RM2 sekeping kepada pengunjung luar. Semakin hari, fenomena kewujudan 'wajah manusia' pada upih pinang itu menjadi semakin hangat diperkatakan sehingga menyebabkan ramai pihak bingung dalam usaha untuk mencari kepastian mengenai kejadian alam luar biasa itu.

 Apakah misteri yang terselindung di sebalik pembentukan upih pinang itu sehingga membentuk seakan wajah manusia? Adakah wujudnya unsur kuasa mistik dan ghaib dalam fenomena itu seperti dipercayai segelintir pihak fanatik?

Bagi mencari kepastian terhadap kejadian pelik itu, beberapa pihak termasuk penyelidik Universiti Putra Malaysia tampil mengemukakan penjelasan saintifik bagi merungkai misteri fenomena pelik berkenaan.

 Menurut mereka, kemungkinan suatu tumbuhan itu memiliki bentuk seakan-akan wajah manusia adalah tidak mustahil disebabkan beberapa faktor. Secara ringkas, bentuk aneh seperti 'wajah manusia' boleh muncul pada kulit pokok apabila sesuatu tumbuhan itu mengalami kecacatan iaitu sel fisologi pokok itu tidak bertindak balas mengikut kebiasaan dalam proses tumbesarannya.

 Selain berpunca daripada sel fisiologi tidak normal, fenomena pelik pada kulit tumbuhan itu juga mungkin berlaku akibat kecederaan fizikal pokok yang berpunca daripada tiga ancaman iaitu serangan kulat, serangga dan manusia. Akibat kecederaan itu, pokok akan melakukan baik pulih dikenali proses luahan agen pertahanan untuk menghalang bakteria daripada terus menyerang.

Hasilnya, keadaan fizikal pokok akan berubah menjadi luar biasa seperti wujudnya kesan lubang pada batang, saiz buah yang luar biasa dan pelbagai bentuk pelik pada kulitnya.

 Bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, saintis menjelaskan fenomena seperti kewujudan 'wajah manusia' pada kulit tumbuhan berlaku disebabkan interpretasi seseorang menerusi mindanya. Situasi sama juga boleh berlaku apabila seseorang melihat awan yang mampu membentuk pelbagai objek pelik berdasarkan tanggapan minda seseorang tetapi perkara berkenaan sebenarnya bukanlah sesuatu yang misteri.

 Walaupun pelbagai penjelasan saintifik sudah dijelaskan pakar dan disebarkan menerusi media cetak, sikap taksub segelintir pihak terhadap fenomena 'wajah manusia' pada pokok pinang di Kampung Paya itu masih berterusan.

 Bimbang dengan wujudnya pelbagai kegiatan khurafat dan pemujaan terhadap wajah aneh pada pokok pinang itu, Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) tampil memberi amaran keras bagi menghentikan kegiatan sesat itu.

 Menurut Maipp, tindakan pihak yang mempercayai upih pinang berwajah 'manusia' itu memiliki keramat dan mengambil kulit, akar dan daunnya untuk tujuan meminta sesuatu adalah bertentangan dengan Islam serta boleh memesongkan akidah. Maipp menjelaskan sekiranya perkara berkenaan menjadi tidak terkawal, mereka tidak akan teragak-agak untuk menebang pokok pinang berkenaan.

 Kegemparan penduduk mengenai kewujudan 'wajah manusia' pada pokok pinang berkenaan berlarutan selama beberapa hari dan fenomena pelik itu hanya berakhir apabila upih yang memiliki bentuk ganjil itu gugur daripada pohon berkenaan tidak lama selepas itu.

Kredit : Berita Harian Online

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/01/misteri-wajah-manusia-pada-pokok-pinang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Misteri Di Kepala Batas Berjaya Ditahan Pati Rupanya

Wanita Misteri Di Kepala Batas Berjaya Ditahan Pati Rupanya

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 692 hits
WANITA berwajah biru dan kadang kala didakwa bermata merah yang berkeliaran di beberapa kawasan di Kepala Batas hingga tular di laman sosial minggu lalu berjaya ditahan polis hari ini Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara Asisten Komision...
Terungkai Misteri Wanita Jubah Hitam Berwajah Biru Yang Dirakam Penduduk Berkeliaran Di Sekitar Kepala Batas

Terungkai Misteri Wanita Jubah Hitam Berwajah Biru Yang Dirakam Penduduk Berkeliaran Di Sekitar Kepala Batas

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 812 hits
KEPALA BATAS Misteri wanita berjubah hitam dan berwajah biru yang didakwa berkeliaran di beberapa kawasan di Kepala Batas Pulau Pinang akhirnya terjawab apabila wanita itu akhirnya ditahan polis pada Isnin Wanita yang tular di laman media s...
Jom Viral Kedai Sparepart Kereta Muslim Pulau Pinang

Jom Viral Kedai Sparepart Kereta Muslim Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 596 hits
Memang susah sangat nak cari kedai alat ganti kereta kepunyaan Muslim majoriti kepunyaan orang bukan IslamTapi kat Pulau Pinang ada Harap anak anak Melayu yang pandai repair kereta tu cari kedai niDengar cerita tauke kedainya suka derma kat...
Servis Potong Rumput Kepala Batas

Servis Potong Rumput Kepala Batas

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 374 hits
Assalamualaikum dan selamat sejahtera Rumah anda dinaiki Rumput tiada masa untuk memotongnya kami boleh menyelesaikan masalah anda kami ada menyediakan perkhidmatan servis memotong rumput pembersihan dan trimming kawasan Servis kami meliput...
Suv Kemalangan Dan Lelaki Terjun Jambatan Pulau Pinang Mula Viral

Suv Kemalangan Dan Lelaki Terjun Jambatan Pulau Pinang Mula Viral

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 968 hits
Kecoh rakyat Malaysia apabila Jambatan Pulau Pinang secara tiba tiba menyimpan peristiwa yang agak drastik untuk permulaan tahun 2019 Terkejut juga tatkala pertama kali melihat berita ni di kaca TV Yelah laju sangat kereta yang terbabit den...
Sleeping Beauty Sindrom Yang Misteri Dan Jarang Berlaku Pada Manusia

Sleeping Beauty Sindrom Yang Misteri Dan Jarang Berlaku Pada Manusia

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 208 hits
Sudah pasti ramai yang pernah menonton atau mengemari cerita dongeng Sleeping Beauty Sudah bersilih berganti dari masa ke masa ternyata ini bukan kisah dongeng sahaja tetapi memang wujud Ia dikenali sebagai salah satu sindrom yang misteri d...
Gambar Kehidupan Suku Kaum Pemburu Kepala Manusia

Gambar Kehidupan Suku Kaum Pemburu Kepala Manusia

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 383 hits
Australian photographer Raphael Korman travelled to the village after hearing tales of head hunting practiced there until the late 1960s An Indian village of head hunters close to the dangerous Myanmar border is battling long term opium add...
Kisah Kisah Misteri Yang Pernah Terjadi Di Gunung Gede Pangrango Serem Abis Sih

Kisah Kisah Misteri Yang Pernah Terjadi Di Gunung Gede Pangrango Serem Abis Sih

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 244 hits
Ternyata serem juga ya Gunung Gede Pangrango Kalau ada cerita horor di gunung share di komentar ya
Wajah Penumpang Bertukar Hijau Pesawat Terpaksa Mendarat Gara Gara Wabak Misteri

Wajah Penumpang Bertukar Hijau Pesawat Terpaksa Mendarat Gara Gara Wabak Misteri

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 511 hits
SEBUAH pesawat terpaksa membuat pendaratan cemas di Russia selepas lima penumpang mengadu lemas secara tiba tiba Pesawat Ural Airlines dalam perjalanan dari Moscow ke Dubai itu membawa 150 penumpang Setelah mendarat lima ambulan dikejarkan ...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Lunch Di Ayam Gepuk Tooyu Jitra Kedah

Poll Who Will Win The Kuala Kubu Bharu By Election

Jadi Andalan Banyak Orang Inilah Berbagai Fitur Menarik Laptop Tipis Zenbook S 13 Oled Ux5304

How To Maximize Retirement Planning In Malaysia

Amd Ryzen 7 5800u Processor Gaming Yang Menyaru

Anak Bongsu Darjah 1