Misteri Sumpahan Makam Firaun Tutankhamun


Tutankhamun ialah seorang firaun muda yang terkenal pada zaman kerajaan Tamadun Mesir purba, memerintah dari 1333 SM - 1323 SM dalam Dinasti Kelapan Belas yang turut dikenali sebagai Tempoh Kerajaan Amarna.

Patung emas Tutankhamun

Tutankhamun terkenal pada abad ke-20 apabila makamnya di Lembah Raja-raja ditemui oleh Howard Carter. Anehnya, mumia Tutankhamun tidak pernah dirompak oleh pencari harta karun.

Kebanyakan makam firaun lain yang terletak di Lembah Raja-raja pernah dijarah perompak makam setelah beribu-ribu tahun. Tutankhamun menjadi firaun Mesir ketika berusia hanya 9 tahun.

Dalam tempoh 10 tahun memerintah, Tutankhamun banyak membina semula kuil-kuil baru bagi menyembah tuhan-tuhan Mesir Purba, terutamanya Amun-Ra namun, Tutankhamun mangkat ketika berusia 19 tahun.

Punca kematian


Pada 18 Februari 2010, kajian genetik DNA mendapati Raja Tutankhamun mati akibat penyakit malaria iaitu sejenis penyakit tropika yang dibawa oleh nyamuk tiruk.

Laporan itu disiarkan oleh Journal of American Medical Association. Kajian itu dilakukan oleh saintis Jerman dan Mesir.

Tubuh Tuthankhamun lemah kerana hasil sumbang mahram antara dua adik beradik (kakak dan adik lelaki).

Tutankhamun sangat lemah dan menderita pelbagai penyakit dan mungkin berjalan dengan tongkat kerana kakinya cacat.

Rahsia Sumpahan Makam Firaun Tutankhamun

Lembah Raja-raja

Pada tahun 1922, ahli arkeologi Mesir Purba, Howard Carter bersama-sama pasukan beliau menemui pintu masuk ke makam Firaun Tutankhamun yang terletak di Lembah Raja-Raja atau dalam Bahasa Inggerisnya Valley of the Kings.

Lembah Raja-Raja ini terletak berhadapan Sungai Nil di Bandar Luxor, yang merupakan tempat persemadian terakhir bagi firaun-firaun dan individu penting Mesir Purba. Tetapi, kebanyakan makam telah pun dirompak sebelum ini oleh penjarah kubur.

Hanya sebuah makam sahaja yang lokasinya kekal misteri, tidak terusik atau dirompak kekayaannya dan makam itu adalah makam Firaun muda, Tutankhamun, yang mati sekitar 1323-1324 SM.

Pakar pengkaji Mesir Purba warganegara British iaitu Howard Carter, bertungkus-lumus untuk mengesan makam ini dan memulakan operasi pencarian.

Operasi ini bermula pada tahun 1914 dengan dana yang diterima daripada Lord Carnarvon namun, selama 7 tahun pencarian tersebut menemui jalan buntu.

Pintu makam Tutankhamun

Apabila Lord Carnarvon hampir sahaja ingin menghentikan dana operasi pencarian tersebut, ibarat bulan jatuh ke riba, pasukan Howard Carter membuat salah satu penemuan arkeologi terhebat dalam sejarah.

Pada 4 November 1922, apabila seorang lelaki tempatan yang bekerja sebagai pemberi air, menggali pasir menggunakan sebatang kayu, secara tidak sengaja, membawa kepada penemuan tangga batu.

Kemudian, kru pencarian tersebut memulakan penggalian di kawasan penemuan tangga batu itu, yang akhirnya membawa mereka kepada sebuah pintu yang tertutup rapat.

Pasukan itu seterusnya memecahkan pintu, namun menjumpai sebuah lagi pintu dengan lambang (insignia) Tutankhamun.

Pada ketika itu, barulah mereka yakin bahawa mereka telah menemui makam Firaun Tutankhamun, yang telah tersembunyi sejak sekian lama.

Lakaran makam Tutankhamun

Menjelang 26 November, setelah beberapa minggu usaha membersihkan ruang di hadapan pintu itu dari batu-batan, Howard membuat satu lubang bukaan kecil di pintu makam tersebut.

Beliau dapat melihat ke dalam bahagian makam melalui lubang itu dengan bantuan cahaya lilin.

Hasil pemerhatian Howard, beliau sedar bahawa makam ini belum lagi dijarah, kerana harta-harta yang diperbuat daripada emas kelihatan seperti tidak pernah dialihkan.

Apabila ditanya oleh Lord Carnarvon; "Can you see anything?"

Carter menjawab; "Yes, Wonderful things."

Howard Carter dan Lord Carnarvon seterusnya menjadi individu pertama yang masuk ke makam Firaun Tutankhamun dalam masa 3,000 tahun.

Mereka kemudian merekod serta mengkatalog penemuan harta-harta karun itu dan hanya pada 27 Disember, harta karun pertama dikeluarkan daripada makam tersebut.

Antara barangan yang dikeluarkan adalah;
Topeng yang diperbuat daripada emas.Takhta diperbuat daripada emas.Pedati kuda diperbuat daripada emas.Topeng diperbuat daripada emas (death mask).Model kapal.Minyak wangi.Barang kemas dan perhiasan.Makanan dan wain.Sandal.Belati diperbuat daripada meteorit.Dan banyak lagi.
Penemuan harta karun ini merupakan antara penemuan terbesar barangan antikuiti Mesir Purba yang pernah direkodkan.

Pada 16 Februari 1923, barulah ruang yang paling dalam makam itu dibuka, membawa kepada sebuah keranda batu.

Apabila keranda batu itu dibuka, terdapat sebuah keranda lagi yang diperbuat dari emas padu seberat 100 kilogram dan di dalam keranda emas itu, terdapat mumia Firaun muda, Tutankhamun.

Keranda Tutankhamun

Susur Galur Tutankhamun

Sehingga tahun 2010, tiada apa yang diketahui tentang susur galur Tutankhamun.

Ia hanya diketahui kemudian, apabila ujian DNA dilakukan ke atas mumia Tutankhamun beserta 9 mumia-mumia firaun yang lain setelah dibenarkan oleh kerajaan Mesir.

Berdasarkan hasil ujian DNA tersebut, mumia Tutankhamun bersama-sama mumia firaun yang lain disyaki mempunyai hubungan darah (saudara terdekat).

Sampel DNA yang diambil dari tulang Tutankhamun mendedahkan misteri yang menyelubungi 'firaun muda' ini.

Hasilnya, susur galur keluarga selama 5 generasi dapat dibina melalui ujian DNA tersebut.

Ujian DNA tersebut mendapati, bahawa Firaun Amenhotep III merupakan datuk kepada Tutankhamun.

Sewaktu pemerintahan Amenhotep III, Mesir Purba berada dalam keadaan aman damai, manakala Tiye, permaisuri kepada Amenhotep III, merupakan nenek kepada Tutankhamun.

Amenhotep III dan Tiye mempunyai 3 orang anak lelaki dan 5 orang anak perempuan. Dan salah seorang daripada anak lelaki mereka, iaitu Akhenaten menjadi pewaris dan Firaun seterusnya.

Akhenaten adalah bapa kepada Tutankhamun, manakala identiti ibu Tutankhamun masih kekal misteri.

Terdapat ujian DNA ke atas mumia misteri yang dikatakan ibu kepada Tutankhamun. Pada masa yang sama, ujian mengesahkan bahawa individu tersebut merupakan salah seorang daripada 5 anak perempuan Amenhotep III dan Tiye.

Ini bermakna, Akhenaten mengahwini adik perempuannya sendiri!

Amalan pembiakbakaan-dalaman ini turut diamalkan Tutankhamun sendiri apabila mengahwini Ankhesenpaaten, yang merupakan adik perempuan tiri (1 bapa) kepada Tutankhamun.

Mereka mempunyai 2 orang anak perempuan tetapi kedua-duanya dilahirkan mati, atau telah gugur (stillbirth).

Kesan pembiakbakaan-dalaman

Mumia Firaun Tutankhamun

Amalan pembiakbakaan-dalaman dikalangan keluarga diraja Mesir Purba ini menyebabkan selalu terjadi keguguran didalam kelahiran. Selain itu, penyakit yang disebabkan oleh kerosakan genetik turut terjadi kesan dari amalan ini.

Impaknya dialami sendiri oleh Tutankhamun apabila ujian DNA yang dibuat bagi mengenal pasti susur galur Tutankhamun turut mendedahkan bahawa firaun tersebut mempunyai beberapa masalah kesihatan.

Tutankhamun mempunyai kaki yang cacat, disebabkan oleh nekrosis tulang yang memaksa Tutankhamun berjalan menggunakan tongkat. Firaun itu juga mempunyai sumbing serta tulang belakang yang melengkung.

Selain itu, Tutankhamun turut berdepan dengan masalah keradangan akibat mempunyai sistem imun yang lemah.

Keadaan kesihatan Tutankhamun yang terjejas ini bukanlah penyebab kematiannya diusia muda, tetapi ia menyumbang kepada kemerosotan taraf kesihatannya.

Selain daripada masalah-masalah diatas, mumia Tutankhamun didapati patah kaki kanannya, turut dipercayai bahawa dia mempunyai penyakit malaria yang teruk.

Segala gejala permasalahan kesihatan inilah yang akhirnya menyebabkan Tutankhamun mati ketika berumur 19 tahun.

Nasib yang sama Raja Charles II dari dinasti Habsburg di Sepanyol, akibat ketiadaan pewaris, Tutankhamun merupakan Firaun terakhir didalam dinastinya.

Malaria yang dihidapi Tutankhamun adalah disebabkan oleh parasit Plasmodium falciparum.

Malaria disebabkan parasit ini merupakan yang paling berbahaya berbanding parasit malaria lain seperti Plasmodium vivax, Plasmodium ovale dan Plasmodium malariae.

Kebenaran Disebalik 'Sumpahan' Tutankhamun

Khabar angin mengenai sumpahan maut Tutankhamun menjadi bualan setelah kematian Lord Carnarvon, tidak lama selepas memasuki makam firaun muda itu.

Kemudian, muncul teori bahawa terdapat kemungkinan Lord Carnarvon terdedah kepada organisma seperti bakteria dan kulat berbahaya yang mendiami makam tersebut selama lebih 3,000 tahun.

Menurut pendapat Jennifer Wegner, seorang ahli kaji mesir purba dari Muzium Universiti Pennsylvania yang terletak di Philadelphia, Amerika Syarikat, bahawa sudah tentu makam tersebut mempunyai patogen yang mungkin berbahaya kepada manusia.

Oleh kerana selain daripada menyimpan mayat, makam itu juga turut menyimpan makanan seperti daging, sayur-sayuran yang akan menarik perhatian serangga, kulat dan bakteria.

Harta, makanan dan minuman serta persalinan pakaian dimakamkan bersama-sama firaun atau pegawai kerajaan penting Mesir Purba kerana tamadun mereka mempercayai bahawa terdapat alam kehidupan selepas mati.

Melalui kajian makmal terkini, saintis mendapati bahawa mumia purba sememangnya mempunyai kulat berbahaya kepada manusia. Antaranya ialah kulat dari spesies Aspergillus niger dan Aspergillus flavus.

Harta asal Tutankhamun

Kedua-dua kulat ini boleh menyebabkan tindakbalas alergi seperti kesukaran pernafasan dan lebih kritikal, pendarahan di dalam paru-paru.

Toksin-toksin yang dirembeskan kulat ini sangat berbahaya kepada individu yang lemah sistem imunnya.

Selain itu, dinding makam juga turut diketahui mempunyai bakteria yang menyerang sistem respiratori seperti bakteria genera Pseudomonas dan Staphylococcus.

Ujian makmal juga menunjukkan bahawa keranda yang menyimpan mumia purba turut mempunyai gas berbahaya seperti ammonia, formaldehid dan hidrogen sulfida.

Dalam konsentrasi tinggi, ia mampu memberi penghidu gas simptom seperti pneumonia, iritasi pada mata dan hidung malah berupaya membawa maut.

Akhir sekali, kehadiran kelawar yang menjadikan gua-gua pembukaan makam kediaman mereka juga mempunyai risiko tersendiri kepada manusia. Ini kerana najis kelawar mempunyai kulat yang mampu menyerang sistem pernafasan.

Harta Tutankhamun di Muzium

Tetapi, pakar mendapati bahawa 'toksin makam' ini bukanlah punca kepada kematian Lord Carnarvon.

Ini kerana beliau diketahui mempunyai penyakit kronik sejak sekian lama sebelum beliau menjejakkan kaki ke dalam makam.

Selain itu, ia disokong dengan fakta bahawa kematian Lord Carnarvon berlaku berbulan lamanya selepas pendedahan awal kepada makam tersebut.

Jika kematian beliau disebabkan oleh bakteria atau kulat yang terkandung di dalam makam, sudah tentu Lord Carnarvon akan mengalami simptom penyakit lebih awal.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Kekayaan Firaun Mesir Yang Tidak Dapat DibayangkanLegenda Cleopatra: Firaun Wanita Paling Berkuasa Dalam Sejarah Mesir Purba
sumber: 1 | 2



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/01/sumpahan-makam-firaun-tutankhamun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Misteri Kewujudan Nefertiti Permaisuri Agung Firaun

Misteri Kewujudan Nefertiti Permaisuri Agung Firaun

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 592 hits
Nefertiti adalah Permaisuri Agung isteri Firaun Amenhotep IV dan merupakan ibu mertua yang mungkin ibu tiri Firaun Tutankhamun juga berkemungkinan memerintah kerajaan dalam waktu singkat dengan nama Neferneferuaten Nefertiti Nefertiti Aten ...
Geger 5 Nisan Makam Raib Dicuri Dalam Sepekan Di Samarinda

Geger 5 Nisan Makam Raib Dicuri Dalam Sepekan Di Samarinda

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 165 hits
Lima nisan di taman pemakaman umum Muslimin di Jalan KH Abul Hasan kelurahan Pasar Pagi Samarinda Kalimantan Timur raib dalam sepekan Masyarakat dibikin resah Belum diketahui persis motif pencurian itu
Dicecar Soal Makam Janin Ratu Keraton Agung Sejagat Selalu Menangis

Dicecar Soal Makam Janin Ratu Keraton Agung Sejagat Selalu Menangis

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 169 hits
Namun dia membenarkan ada saksi yang mengatakan janin tersebut dikubur Fanni dengan dibantu orang lain
Api Misteri Tamat Hari Nie

Api Misteri Tamat Hari Nie

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 498 hits
KOTA BHARU Sebuah keluarga di Kampung Penambang Pantai Cahaya Bulan yang mengalami kejadian api misteri mendakwa menerima pesanan bertulis daripada makhluk ghaib Pesanan tamat hari nie itu didakwa ditulis di papan putih di bilik ketiga ruma...
Saintis Dakwa Temui Virus Baharu Punca Wabak Misteri Pneumonia Serang 59 Warga China

Saintis Dakwa Temui Virus Baharu Punca Wabak Misteri Pneumonia Serang 59 Warga China

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 378 hits
Kerajaan China percaya wabak misteri pneumonia atau radang paru paru ini telah menyerang 59 individu disebabkan oleh virus baharu daripada kelompok sama seperti Sindrom Pernafasan Akut Teruk telah meragut ratusan nyawa lebih sedekad lalu Me...
Misteri Bilik Bawah

Misteri Bilik Bawah

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 1365 hits
Saksikan telefilem seram Misteri Bilik Bawah pada Sabtu ini 18 Januari 2020 pukul 10 malam di TV3 JUDUL MISTERI BILIK BAWAH WAKTU SIARAN Sabtu 18 Januari 2020 10 00 malamSIARAN TV Slot Cerekarama TV3PENULIS SKRIP Rohaidah HaronPENGARAH Khai...
Virus Misteri China Dikesan Menghampiri Malaysia

Virus Misteri China Dikesan Menghampiri Malaysia

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 307 hits
Satu virus baharu daripada kumpulan virus sama yang mencetuskan Sindrom Pernafasan Akut Teruk dikesan tersebar di luar sempadan China buat pertama kali dengan satu kes muncul di Thailand kata pegawai Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu dan Tha...
Virus Misteri Dipercayai Dari China Mampu Bawa Wabak Sars Sudah Dikesan Di Thailand

Virus Misteri Dipercayai Dari China Mampu Bawa Wabak Sars Sudah Dikesan Di Thailand

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 279 hits
Satu virus baru yang terdiri daripada kumpulan virus sama yang mencetuskan Sindrom Pernafasan Akut Yang Teruk telah tersebar di luar sempadan China untuk pertama kalinya dengan satu kes muncul di Thailand Seorang doktor Thailand telah mendi...
Potret Keluarga Si Doel Ziarah Ke Makam Benyamin S Sedih Bikin Haru

Potret Keluarga Si Doel Ziarah Ke Makam Benyamin S Sedih Bikin Haru

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 152 hits
Jelang perilisan film Akhir Kisah Cinta Si Doel yang akan tayang pada 23 Januari mendatang para pemain film ini menyambangi makam seniman Benyamin Sueb Selasa di TPU Karet Bivak Jakarta Pusat
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds