Misteri Kewujudan Nefertiti Permaisuri Agung Firaun


Nefertiti (kecantikan telah muncul) adalah Permaisuri Agung, isteri Firaun Amenhotep IV (kemudian bergelar Akhenaten) dan merupakan ibu mertua yang mungkin ibu tiri Firaun Tutankhamun, juga berkemungkinan memerintah kerajaan dalam waktu singkat dengan nama Neferneferuaten-Nefertiti.

Nefertiti

Aten bermaksud memancarkan sinarnya kerana kecantikan telah muncul, setelah suami baginda mangkat dan sebelum bertakhtanya Tutankhamun.

Secara kasar, namanya diterjemahkan menjadi "wanita yang cantik (atau sempurna) telah datang, tiba atau muncul".

Sebahagian namanya juga bermaksud manik-manik emas yang terjulur panjang, disebut nefer, yang sering dipakainya.

Baginda terkenal dengan patungnya, yang sekarang berada di Muzium Altes Berlin. Patung ini merupakan karya yang banyak ditiru.

Dibuat oleh pengukir bernama Thutmose dan ditemui di peninggalan tempat dia bekerja. Patung ini menjadi contoh bahawa pada zaman Mesir kuno sudah ada pemahaman wajah realistik.

Hingga kini, tiada rekod sahih dijumpai boleh memberitahu siapakah ibu bapa Permaisauri Agung Mesir Purba ini. Para arkeologi mengusulkan bahawa Nefertiti mungkin seorang Puteri Mitanni.

Tarikh sebenar bila Nefertiti berkahwin dengan Amenhotep IV juga tidak dapat disahkan oleh para arkeologi mesir purba, tetapi perkahwinan mereka dikurniakan enam cahaya mata perempuan (Yang diketahui berdasarkan rekod mesir purba).

Berikut adalah senarai nama anak beliau;
Meritaten.Meketaten.Ankhsenpaaten, juga dikenali sebagai Anks-su-namun.Neferneferuaten Tasherit.Neferneferure.Setepenre.
Ankhsenpaten akan menjadi Permaisuri Agung Mesir Purba setelah beliau dikahwinkan dengan adik tirinya sendiri, Tutankhamun. Firaun yang terkenal dengan makam yang dipenuhi emas.

Pada tahun keempat (1346 Sebelum Masihi) pemerintahan Amenhotep IV, beliau telah memulakan revolusi agama di Mesir yang menaikkan kemarahan pendita-pendita di situ.

Amenhotep memperkenalkan tuhan Aten, iaitu tuhan matahari. Dengan memperkenalkan tuhan matahari ini, Amenhotep membuang semua kepercayaan tentang tuhan lain dan menyuruh rakyatnya menyembah satu tuhan sahaja - Aten.

Amenhotep juga mengubah namanya kepada Akhenaten untuk menunjukkan ketaatannya kepada tuhan Aten.

Pada tahun ketujuh pemerintahan beliau, Akhenaten memindahkan pusat pemerintahan mesir dari Thebes ke Amarna, bandar baru Amarna di bina untuk mentaati tuhan baru mereka.

Perkembangan agama baru ini boleh dikatakan hasil usaha Nefertiti, bukan Akhenaten seorang. Ini membuktikan kuasa beliau yang gah dalam dunia politik Mesir Purba.

Semasa pemerintahan Akhenaten, Nefertiti dipercayai memegang kuasa yang lebih besar daripada kuasa seorang permaisuri.

Kemungkinan besar, kedudukan beliau telah di naik taraf sehingga sama trafnya dengan pemerintah. Pemerintahan mesir purba pada zaman Firaun Akhenaten mungkin adalah pemerintahan bersama antara Akhenaten dan Nefertiti.

Ukiran gambaran beliau di dinding kuil kebanyakannya bersaiz sama dengan Akhenaten. Ini membuktikan kepentingan beliau dalam politik Mesir.

Persamaan saiz itu menunjukkan bahawa beliau dan Akhenaten mempunyai kepentingan yang sama dalam Politik Mesir Purba.

Pada tahun keempatbelas pemerintahan Akhenaten, rekod tentang Nefertiti lenyap begitu sahaja. Ada ahli arkeologi yang membuat teori bahawa Nefertiti mati disebabkan wabak penyakit yang melanda kawasan itu pada ketika itu.

Patung dada Nefertiti yang berada di Muzium Altes Berlin

Ada juga teori yang mengatakan Nefertiti tidak lagi disukai oleh suaminya. Kerana rekod sejarah selepas itu menunjukkan bahawa Akhenaten banyak merujuk kepada isteri kedua beliau - Kia, yang juga ibu kepada Tutankhamun.

Teori yang paling menarik sekali adalah Nefertiti telah dibunuh oleh Pendita Mesir Purba kerana memulakan Revolusi Agama di Amarna.

Kepercayaan primitif tentang kematian pada zaman Mesir Purba adalah, apabila seseorang itu mati, nama beliau perlulah disebut supaya beliau boleh memulakan perjalanan pada dalam kehidupan selepas mati.

Rekod tentang Nefertiti dihapuskan supaya tiada sesiapa yang akan menyebut namanya. Pendita itu mahu Nefertiti tersiksa pada kehidupan selepas mati.

Tetapi kesemua teori yang telah disebutkan tidak pernah disertakan dengan bukti yang kukuh. Oleh itu, kehilangan Nefertiti dalam rekod Mesir Purba masih lagi menjadi misteri.

Selepas kematian Nefertiti, muncul seorang Firaun yang seakan-akan wanita memerintah Mesir selama dua tahun sebelum anak tiri Nefertiti, Tutankhamun mengambil alih takhta.

Nama beliau adalah Ankhkheperure Neferneferuaten dan kemudian beliau mengubah nama kepada Ankhkheperure Smenkhkare.

Firaun ini dipercayai adalah Nefertiti sendiri. Tetapi kepastian tentang fakta ini tidak lagi dibuktikan.

Permaisuri Tutankhamun adalah anak Nefertiti sendiri, Ankh-su-namun. Semasa Tutankhamun dan Ankh-su-namun menaiki takhta, mereka masih lagi dalam umur kanak-kanak.

Nefertiti dipercayai memerintah Mesir di belakang pemerintahan pasangan muda ini. Nefertiti dipercayai mati pada tahun ketiga pemerintahan Tutankhamun.

Berikutan kematian ini, Tutankhamun mengubah semula pusat pemerintahan Mesir ke kota Thebes.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Misteri Penemuan Perkuburan Mumia XiaoheLegenda Cleopatra: Firaun Wanita Paling Berkuasa Dalam Sejarah Mesir Purba
-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2013/04/misteri-kewujudan-nefertiti-permaisuri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permaisuri Raja Keraton Agung Sejagat Ternyata Bukan Istrinya

Permaisuri Raja Keraton Agung Sejagat Ternyata Bukan Istrinya

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 239 hits
Totok Santosa dan Fanni Aminadia bukanlah warga Purworejo Keduanya memiliki KTP Jakarta dan indekos di Yogyakarta
Permaisuri Fanni Aminadia Pencetus Ide Pendirian Keraton Agung Sejagat

Permaisuri Fanni Aminadia Pencetus Ide Pendirian Keraton Agung Sejagat

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 253 hits
Sang permaisuri Fanni Aminadia mengenakan seragam tahanan bernomor 1 Sedangkan Totok Santoso sang raja Kerajaan Agung Semesta mengenakan seragam tahanan dengan nomor 2
Simpan Airsoft Gun Raja Dan Permaisuri Agung Sejagat Terancam Undang Undang Darurat

Simpan Airsoft Gun Raja Dan Permaisuri Agung Sejagat Terancam Undang Undang Darurat

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 203 hits
Polisi menemukan air softgun di rumah kontrakan sang raja di Sleman Polisi juga menemukan air softgun milik permaisuri di lokasi keraton Agung Sejagat
Misteri Sumpahan Makam Firaun Tutankhamun

Misteri Sumpahan Makam Firaun Tutankhamun

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 553 hits
Tutankhamun ialah seorang firaun muda yang terkenal pada zaman kerajaan Tamadun Mesir purba memerintah dari 1333 SM 1323 SM dalam Dinasti Kelapan Belas yang turut dikenali sebagai Tempoh Kerajaan Amarna Patung emas Tutankhamun Tutankhamun t...
Pengakuan Jenderal Tak Bergaji Pengikut Keraton Raja Agung Sejagat

Pengakuan Jenderal Tak Bergaji Pengikut Keraton Raja Agung Sejagat

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 268 hits
Keraton Agung Sejagat menjanjikan para punggawa kerajaan itu mendapatkan gaji dengan mata uang dolar setiap bulannya Janji gaji dolar itulah yang menjadi magnet untuk menarik masyarakat menjadi punggawa Keraton Kenyataannya bertolak belakan...
Polisi Sebut Raja Ratu Keraton Agung Sejagat Sebar Pengaruh Sampai Sumatera

Polisi Sebut Raja Ratu Keraton Agung Sejagat Sebar Pengaruh Sampai Sumatera

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 221 hits
Polda Jateng masih melakukan penelusuran terkait sejauh mana Raja Keraton Agung Sejagat Totok Santosa dan ratu Fanni Aminadia Dari hasil pemeriksaan diketahui keduanya berhasil melebarkan pengaruh mereka ke Pulau Sumatera
Menelusuri Singgasana Totok Di Pinggir Rel Sebelum Klaim Jadi Raja Keraton Agung

Menelusuri Singgasana Totok Di Pinggir Rel Sebelum Klaim Jadi Raja Keraton Agung

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 205 hits
Untuk mencapai lokasi harus melewati gang kecil di permukiman padat penduduk Setibanya di lokasi bangunan yang pernah dihuni Totok sudah tidak ada Hangus terbakar kira kira tahun 2016
Jaksa Agung Sebut Tetap Independen Meski Dikasih Gedung Oleh Pemkot Tangsel

Jaksa Agung Sebut Tetap Independen Meski Dikasih Gedung Oleh Pemkot Tangsel

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 152 hits
Kejaksaan Agung mendapat hibah tanah dan bangunan dari Pemerintah Kota Tangerang Selatan Menyikapi hal tersebut Jaksa Agung Burhanudin memastikan tetap independen dalam penindakan hukum terhadap aparatur Pemkot Tangsel yang melanggar hukum
Simpang Siur Utang Rp1 3 Miliar Raja Agung Sejagat Saat Tinggal Di Jakarta

Simpang Siur Utang Rp1 3 Miliar Raja Agung Sejagat Saat Tinggal Di Jakarta

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 152 hits
Direktorat Kriminal Umum Polda Jateng telah menetapkan Totok Santosa dan Fanni Aminadia sebagai tersangka Mereka dijerat dengan pasal penipuan dan pembuat keonaran karena mendeklarasikan diri sebagai raja dan ratu Keraton Agung Sejagat di P...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni