Minta Telekung Putih Petanda Aj4l Graduan Cemerlang Upsi Majlis Konvo H1ba Ibu Bapa Terima Ijazah Bagi Pihak Arw4h


SUASANA h1ba menyelubungi ruang Dewan Tuanku Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi) ketika pengumuman penerima anugerah anumerta dibuat pada Istiadat Konvokesyen ke-23 universiti itu pada Isnin lalu.
Ramai tersentuh apabila pasangan suami isteri, Mohamad Fouzi Megat dan Dalila Abu Bakar naik ke pentas untuk menerima ijazah anak mereka, Allahy4rham Nur Diyana Mohamad Fouzi yang men1nggal dun1a akib4t j4ngkitan kum4n pada 22 Disember 2021.
Nur Diyana adalah penerima Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Bimbangan dan Kaunseling dengan kepujian yang dianugerahkan secara anumerta dan ia disampaikan oleh Pro Canselor Upsi, Tan Sri Datuk Alimuddin Mohd Dom kepada warisnya.
Dalila, 49, yang tidak mampu menahan sebak pada majlis itu memberitahu meskipun berasa sedih tidak dapat melihat anaknya mengambil sendiri ijazahnya namun sebagai seorang ibu dia tetap berasa bangga dengan kejayaan Allahy4rham.

Nur Diyana men1nggal dun1a pada 22 Disember tahun lalu akibat j4ngkitan kum4n.
Dalila menyifatkan anak kedua daripada tiga orang adik beradik ini cukup bijak mengambil hati keluarga dan amat berdikari selain tidak pernah membebankan keluarga.
“Dia tidak pernah membebankan kami dengan meminta duit belanja. Setiap kali tiba waktu cuti sekolah ataupun semester, dia akan buat kerja sambilan mengambil upah bekerja di pusat asuhan kanak-kanak mahupun berjaja makanan atau pakaian,” jelasnya.
Mengadu ses4k nafas, tak larat berjalan
Mengimbau pemergian anaknya itu, Dalila berkata, beberapa minggu sebelum itu, Nur Diyana pernah mengadu ses4k nafas, mengalami b4tuk dan selesema namun keadaannya kembali pulih selepas mendapatkan raw4tan.
Tetapi katanya, beberapa hari selepas itu, kesihatannya kembali merosot sehingga tidak mampu berjalan dan terpaksa dikejarkan ke hospital kerana mengalami ses4k nafas sebelum men1nggal dun1a akib4t j4ngkitan kum4n.
“Sebagai seorang ibu yang mengandungkannya selama sembilan bulan dan arwa4h pergi dengan sekelip mata memang cukup memberi kesan kepada emosi saya.
“Apatah lagi, dia pergi dua minggu selepas saya menjalani pembedahan dan arw4h yang menjaga saya di hospital,” katanya.
Berkongsi lanjut mengenai episod sedih itu, Dalila berkata, dua bulan sebelum itu, suaminya ada memberi wang belanja kepadanya untuk membeli telekung dan dia mencadangkan agar memilih rona hitam dan emas yang juga warna kegemarannya.
Namun Dalila berkata, Nur Diyana tidak bersetuju dan berkeras untuk memilih warna putih kerana boleh dipakai sekiranya dia men1nggal dun1a.
Dia berkeras hendak membeli telekung berwarna putih kerana katanya kami tiada telekung warna itu untuk dipakai membalut tubvh jika sudah jadi jenazah.DALILA ABU BAKARIBU ALLAHY4RHAM NUR DIYANA MOHAMAD FOUZI“Dia berkeras hendak membeli telekung berwarna putih kerana katanya kami tiada telekung warna itu untuk dipakai membalut tubvh jika sudah jadi jen4zah.
“Walaupun tidak menganggap apa-apa, saya penuhi juga permintaannya dan langsung tak sangka, rupa-rupanya permintaannya itu adalah petanda aj4lnya. Meskipun sedih kami reda dengan suratan yang telah tertulis buat kami,” katanya.
Pelajar cemerlang, suka cabar diri cuba benda baharu!
Mohamad Fouzi, 54, ketika ditemui memberitahu Allahy4rham merupakan seorang anak yang baik dan suka pada persaingan serta sering mencabar diri mengikut rentak persekitaran sekeliling.
“Bertugas sebagai penjawat awam beruniform, hidup berpindah randah merupakan lumrah. Suatu ketika dahulu ketika zaman remajanya, sekian lama kami tinggal di sebuah daerah utara tanahair, kami berpindah ke Lembah Klang atas tuntutan tugas.

Mohamad Fouzi tidak dapat menahan seb4k mengenangkan anak kesayangannya itu.
“Menyedari persekitaran kepesatan di kawasan bandar yang amat pantas, dia tidak mahu ketinggalan pelajaran. Maklumlah, perbezaan suasana belajar antara luar dan dalam bandar agak ketara.
“Dia akan berusaha dengan gigih dan buktikan dia mampu suaikan diri. Sebagai contoh, sebelum ini dia tidaklah begitu pandai dalam subjek Bahasa Inggeris, namun dengan semangat yang tinggi, dia memperoleh keputusan cemerlang subjek tersebut dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM),” jelasnya sambil menyeka air mata.
Bercerita lanjut mengenai anak kesayangannya itu, Mohamad Fouzi berkata, selepas tamat SPM, Nur Diyana menyambung pengajian dalam bidang sains di Kolej Matrikulasi Pengkalan Balak, Melaka dan mencapai keputusan membanggakan dengan pencapaian pointer 4.00 selama dua tahun berturut-turut.
Tambah Dalila, sungguhpun mendapat keputusan cemerlang dalam bidang sains, jiwa anaknya yang penuh dengan ihsan kepada anak-anak kecil dan suka membantu menyelesaikan masalah terutama rakan-rakan sebayanya berdepan konflik kehidupan mendorongnya mendalami bidang bimbingan kaunseling.

Dekan Fakulti Pembangunan Manusia (FPM) Profesor Madya Dr. Abdul Talib Mohamed Hashim (kiri) menyifatkan Nur Diyana seorang pelajar yang cemerlang.
“Pernah dia membantu masalah rakan sebaya yang berhadapan masalah sosial yang agak serius hingga kemelut konflik terlerai dengan baik. Tambah dorongan yang ada daripada guru kaunselingnya lagi, Nur Diyana tidak menoleh ke belakang, terus menyambung pengajian yang diminatinya iaitu bimbingan dan kaunseling di Upsi.
“Nur Diyana bijak memikat hati kami dengan bakatnya yang pandai memasak. Ada saja resepi biskut dicuba, malah setiap kali tiba hari lebaran, dia akan menyiapkan juadah rendang daging campur Jawa yang dipelajarinya sendiri hingga menjadi buah mulut kepada setiap tetamu yang datang ziarah.
“Sungguhpun usianya masih muda, dia sangat menjaga silaturahim dengan sesiapa saja. Tidak berdend4m walaupun ada orang pernah melakukan khi4nat padanya. Malah, dia pula menghulurkan tangan persahabatan dan berkawan baik hingga ke akhirnya.
“Setiap kali ada ahli keluarga ditimpa musibah seperti penyakit misalnya, dia akan tawar diri untuk menjadi penjaga. Dijadikan cerita, seakan saya pula digilirkan ditimpa peny4kit hingga perlu dibed4h di hospital pada 3 Disember lalu, maka dia jugalah yang akan menggalas tanggungjawab pemandu berulang alik ke hospital raw4tan cuci luk4 saya setiap hari,” ceritanya sambil menahan seb4k.

Mohamad Fouzi menerima ijazah bagi pihak anaknya.
Keputusan cemerlang 3.86, pelajar yang aktif di fakulti dan disenangi rakan-rakan – Dekan.
Sementara itu, Dekan Fakulti Pembangunan Manusia (FPM) Profesor Madya Dr Abdul Talib Mohamed Hashim menyifatkan arwah merupakan seorang mahasiswi yang terlibat aktif sebagai ahli jawatankuasa dalam persatuan pelajar seperti Persatuan Bimbingan dan Kaunseling Upsi (KASIH) dan sering memberi sumbangan dalam aktiviti berkaitan pelajar.
“Saya juga mendapat maklumat daripada rakan-rakan tenaga pengajar yang juga para pensyarahnya bahawa arw4h pandai seimbangkan masa dalam akademik mahupun aktiviti kokurikulum. Buktinya hari ini, keputusan arw4h cukup cemerlang dengan pointer 3.86,” katanya.
Menurut Abdul Mutalib lagi arwah amat menjaga hubungannya dengan rakan-rakan sekampus dan menyifatkan kehilangannya amat dirasai oleh rakan-rakan dan pihak fakulti.
 
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Koleksi Viral
Sumber : mStar


Sumber: Sinar Viral

Booking Bilik Hotel Dengan Harga Yang 23% Lebih Rendah



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://encikpenyu.blogspot.com/2022/06/minta-telekung-putih-petanda-aj4l.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerap Mimpi Arw4h Ibu Nampak Selalu Senyum Isteri Tak Sangka Suami Bagi Petanda Aj4l Makin Dekat Reda Ujian Allah

Kerap Mimpi Arw4h Ibu Nampak Selalu Senyum Isteri Tak Sangka Suami Bagi Petanda Aj4l Makin Dekat Reda Ujian Allah

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 130 hits
UJIAN datang bertimpa timpa begitulah dvgaan yang dilalui oleh seorang wanita apabila kehilangan dua orang tersayang dalam tempoh singkat Selepas pemergian ibu tersayang pada Februari wanita ini kehilangan suami tercinta pula baru baru ini ...
Elak Jadi Ibu Bapa Toksik Kepada Anak Anak Kenali 8 Tanda Tandanya

Elak Jadi Ibu Bapa Toksik Kepada Anak Anak Kenali 8 Tanda Tandanya

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 148 hits
Semua ibu bapa ingin memberikan yang terbaik kepada anak anak tetapi tanpa sedar kadangkala ibu bapa juga ada berbuat kesilapan Sesetengah kaedah keibubapaan yang digunakan menjadi toksik kepada tumbesaran anak sehingga dewasa Sememangnya i...
Bapa Kanak Kanak 5 Tahun Meninggai Disengat Tebuan Mahu Ambil Tindakan Terhadap Pihak Berkuasa

Bapa Kanak Kanak 5 Tahun Meninggai Disengat Tebuan Mahu Ambil Tindakan Terhadap Pihak Berkuasa

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 178 hits
Bapa kepada kanak kanak yang maaut disengat tebuan di Kampung Tok Jembal di sini pada Ahad akan mengambil tindakan undang undang terhadap pihak bertanggungjawab menyebabkan kawasan taman permainan di lokasi kejadian menjadi sarang pembiakan
Anifah Nafi Terima Dana Uksb Sedia Beri Keterangan Kepada Pihak Berkuasa

Anifah Nafi Terima Dana Uksb Sedia Beri Keterangan Kepada Pihak Berkuasa

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 134 hits
CYBERJAYA 8211 Bekas Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman menafikan menerima wang daripada syarikat Ultra Kinrara Sdn Bhd seperti yang disebut dalam keterangan saksi David Tan pada perbicaraan kes rasuah melibatkan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid ...
Ibu Bapa Yang Ada Anak Lewat Bertutur Dipelawa Sertai Saringan Percuma Cikgu Anis

Ibu Bapa Yang Ada Anak Lewat Bertutur Dipelawa Sertai Saringan Percuma Cikgu Anis

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 122 hits
Ibu bapa yang mempunyai anak lewat bertutur dipelawa menyertai program saringan dan pengesahan kanak kanak berkeperluan khas di Selangor Anak Istimewa Selangor memaklumkan mereka yang berminat boleh mendaftar mulai sekarang sehingga tarikh ...
Ibu Trauma Kecuaian Pihak Hospital Tinggalkan Kepala Bayi Dalam Rahim

Ibu Trauma Kecuaian Pihak Hospital Tinggalkan Kepala Bayi Dalam Rahim

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 120 hits
Seorang wanita berdepan dengan detik trauma dalam hidupnya apabila kepala bayi yang baru sahaja dilahirkan dipenggal secara tidak sengaja oleh seorang kakitangan perubatan di sebuah perkampungan di wilayah Sindh Pakistan Menerusi laporan ND...
Selalu Dengar Cerita Je First Time Tengok Ayah Jun Somin Kongsi Foto Ibu Bapa

Selalu Dengar Cerita Je First Time Tengok Ayah Jun Somin Kongsi Foto Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 141 hits
Sibuk dengan rakaman Running Man dan penggambaran drama Cleaning Up Jun So min nampaknya sempat meluangkan masa bersama keluarganya ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pelakon wanita itu telah memuat naik beberapa foto ketika dia meluangkan masa bers...
Harga Makanan Kantin Ibu Bapa Risau Terpaksa Ikhtiar Demi Anak Kenyang

Harga Makanan Kantin Ibu Bapa Risau Terpaksa Ikhtiar Demi Anak Kenyang

papar berkaitan - pada 25/6/2022 - jumlah : 129 hits
Rata rata ibu bapa yang ditemui FMT berkata mereka bimbang sekiranya harga makanan di kantin sekolah meningkat susulan kenaikan harga barang mentah PETALING JAYA Susulan keluhan pengusaha kantin berikutan penyelarasan harga makanan yang ter...
Ibu Bapa Akan Didenda Jika Biar Anak Ponteng Tidak Hadir Sekolah

Ibu Bapa Akan Didenda Jika Biar Anak Ponteng Tidak Hadir Sekolah

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 117 hits
PENAFIAN GAMBAR YANG DIGUNAKAN HANYA SEKADAR HIASAN Golongan ibu bapa yang sengaja menyebabkan anak mereka ponteng sekolah tanpa sebab yang munasabah bakal dikenakan denda Lapor Mirror pihak berkuasa United Kingdom menegaskan langkah
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli