Minggu Saham Digital 2021 Perkasa Literasi Kewangan



Minggu Saham Digital 2021 perkasa literasi kewangan
PERMODALAN Nasional Berhad (PNB) terus komited memartabatkan literasi kewangan negara serta memperkasakan rakyat bagi membuat keputusan kewangan lebih baik demi kesejahteraan jangka panjang.
Usaha itu diketengahkan melalui penganjuran Minggu Saham Digital (MSD) 2021 mulai 17 hingga 23 November ini, iaitu selaras dengan rancangan lima tahun Strategi Literasi Kewangan Kebangsaan.
Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan PNB, Ahmad Zulqarnain Onn, berkata MSD 2021 adalah adaptasi digital Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) iaitu program Pendidikan Pelaburan Bersepadu utama PNB, yang sebelum ini diadakan setiap tahun sejak dua dekad lalu.
Katanya, cara digital itu adalah sebahagian usaha berterusan PNB untuk mengukuhkan literasi kewangan dan inisiatif pendidikan kewangan dalam kalangan rakyat Malaysia.
“Matlamat PNB adalah mencipta nilai dan menjana pulangan mampan jangka panjang bagi pemegang unit seiring dengan komitmen kami meningkatkan standard literasi kewangan dan memperkasakan rakyat Malaysia untuk membuat keputusan kewangan yang lebih baik demi masa depan mereka.
“Dengan matlamat yang sama seperti MSAM sebelum ini, MSD kekal sebagai program literasi kewangan bersepadu PNB untuk mencapai matlamat ini,” katanya.
Ahmad Zulqarnain berkata, MSD 2021 bertemakan #laburbersama, membawakan pelbagai aktiviti menarik bertujuan mendidik dan meningkatkan pemahaman orang ramai mengenai perancangan kewangan dalam format hibur didik, sambil berkongsi portfolio syarikat PNB dan operasi perniagaannya.
“MSD 2021 akan berlangsung secara maya selama tujuh hari dengan menampilkan kandungan interaktif, menghibur, berbentuk pendidikan dan menarik bagi mendidik dan memperkasakan rakyat Malaysia dari semua peringkat umur untuk #laburbersama dan mencapai ‘financial independence’.
“Versi digital MSAM ini mula diperkenalkan tahun lalu dan kali ini, lebih banyak program berbentuk hibur didik interaktif akan disajikan setiap hari, di antara 12.30 tengah hari hingga 10.30 malam melalui halaman Facebook rasmi dan saluran YouTube,” katanya.
Beliau berkata, peralihan platform digital MSD itu selaras transformasi digital PNB dan usaha kerajaan bagi menggalakkan ekonomi digital dan mempercepatkan pelan pemulihan ekonomi negara pasca pandemik COVID-19.
Katanya, walaupun acara itu berlangsung di platform digital, program MSD 2021 yang dijayakan Rakan Premier seperti Kumpulan UMW, Kumpulan Maybank dan Sime Darby Plantation Bhd, tetap menggalakkan pembabitan dan interaksi rakyat daripada semua peringkat umur dan lapisan masyarakat di seluruh negara.
Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Maybank, Datuk Abdul Farid Alias, berkata Maybank menyediakan pelbagai program menarik, antaranya webinar mengenai asas pelaburan, dalam unit amanah, pelan insurans dan takaful untuk diri sendiri dan orang tersayang.
Sementara itu, Pengarah Urusan Kumpulan Sime Darby Plantation, Mohd Helmi Osman Basha berkata: “Saya dan rakan di Sime Darby Plantation teruja untuk kembali bersama PNB dalam acara tahunan ini. Kami akan berkongsi pelbagai transformasi yang kami sudah laksanakan. Pengalaman kami dalam industri minyak sawit serta peluang yang ada untuk rakyat Malaysia.”
Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan UMW Holdings, Datuk Ahmad Fuaad Mohd Kenali, berkata UMW amat berbesar hati dan berbangga dengan pembabitannya dalam MSD sejak 2000.
‘Semoga usaha murni PNB akan terus berjaya dalam memupuk rakyat Malaysia supaya lebih celik kewangan dan cekap dalam melabur untuk masa depan lebih cerah,” katanya.
Lebih 70 program hibur didik berasaskan kewangan, pelaburan, keusahawanan dan ekonomi seperti Bijak Finance, Raiz Bersama dan Sembang-Sembang diadakan.
Selain itu, Siri Masterclass MBA bersama pakar khusus bidang, personaliti dan selebriti serta siri Asia School of Business-Iclif MBA Masterclass dengan mengetengahkan penceramah bertaraf dunia, Prof Willem Smith.
MSD2021 menawarkan hadiah untuk peraduan utama, Jom… Kira Duit, iaitu sebuah kereta Hyundai Kona tajaan Sime Darby Berhad, sebuah kereta Toyota Yaris tajaan UMW Holdings Berhad; sebuah kereta Perodua Ativa tajaan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (PERODUA) dan motosikal Honda Dash 125 tajaan Malaysian Industrial Development Finance Bhd (MIDF), serta banyak lagi hadiah bernilai lebih RM500,000.
Peserta juga berpeluang memenangi 2,400 e-baucar melalui cabutan bertuah dan Live Trivia.
Untuk menyertai atau mendapatkan maklumat lanjut serta jadual program, layari laman web https://www.minggusahamdigital.com.my/ atau @minggusahamdigital di Facebook dan saluran YouTube Minggu Saham Digital. BH
Minggu Saham Digital 2021 perkasa literasi kewangan
Baca Artikel Menarik :
Muhyiddin masih jaja cerita dongeng – Najib PRN Melaka: Hentam Umno fokus kempen Muhyiddin ‘Sotong Kayangan’ muncul dahulu sebelum Siakap Maya Karin dibayar RM2 ribu untuk filem Hollywood Jangan sampai kita hempas makanan – Rider Suami Nynaa Harizal failkan permohonan supaya isteri kembali taat Muhyiddin dan Hadi ‘hentam’ Barisan Nasional Kakaktua bongkar suami curang dengan pembantu rumah ‘Letupan’ enjin sebuah pesawat Malaysia Airlines 50 penumpang ‘cedera’ Amaran Allah dalam 10 Ayat Pertama Surah al-Kahfi Dah Masuk 5 Series, Nasha Aziz masih ‘bergetah’ Layari Laman Facebook MYKMU
Siakap kayangan, usahawan nyaris terkena

Restoran siakap kayangan ada 4 hari lagi jawab notis

The post Minggu Saham Digital 2021 perkasa literasi kewangan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/11/15/minggu-saham-digital-2021-perkasa-literasi-kewangan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dana Tahun 2021 Tren Transaksi Digital Semakin Meningkat

Dana Tahun 2021 Tren Transaksi Digital Semakin Meningkat

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 196 hits
Merujuk pada data yang dihimpun e Conomy SEA 2021 ada 21 juta konsumen digital baru selama pandemi 2020 dan paruh pertama 2021
13 Bintang Gegar Vaganza Musim Ke Lapan Bakal Memeriahkan Hujung Minggu Anda Bermula 21 November 2021

13 Bintang Gegar Vaganza Musim Ke Lapan Bakal Memeriahkan Hujung Minggu Anda Bermula 21 November 2021

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 715 hits
13 Bintang Gegar Vaganza Musim Ke Lapan Bakal Memeriahkan Hujung Minggu Anda Bermula 21 November 2021 Assalammualaikum semua Rancangan kegemaran ramai bakal menyinari hari Ahad kita Menjadi aktiviti kami sekeluarga menantikan rancangan tele...
Harga Minyak Terkini Setiap Minggu Tahun 2021

Harga Minyak Terkini Setiap Minggu Tahun 2021

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 155 hits
Bermula tahun 2019 kerajaan Malaysia melaksanakan sistem penentuan harga minyak menggunakan kaedah pengapungan terkawal berasaskan harga minyak mentah dunia sepertimana yang diamalkan sejak tahun 2017 Harga runcit bahan api minyak petrol RO...
Lulu Food Festival 2021

Lulu Food Festival 2021

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 337 hits
LuLu Hypermarket tak asing lagi bagi kita di Klang Valley untuk mendapatkan barang barang keperluan harian makanan dan macam macam lagi Di bawah satu bumbung pelbagai barang ditawarkan pada harga yang jauh lagi murah berbanding dengan super...
Bpr 2021 Semakan Permohonan Baru

Bpr 2021 Semakan Permohonan Baru

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 176 hits
Bantuan Prihatin Rakyat atau nama sebelum ini Bantuan Sara Hidup atau nama asal BSH iaitu Bantuan Rakyat 1 Malaysia kini dilanjutkan kemaskini dan permohonan barunya sehingga 25 Februari Laman web mohon BPR https bpr hasil gov my Bagi yang ...
The Top 4 Car Shipping Companies Of 2021

The Top 4 Car Shipping Companies Of 2021

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 166 hits
Affiliate disclosure Automoblog and its partners may be compensated when you purchase the products below Each car shipping company charges different rates for different distances and most offer more than one type of discount The best car sh...
Titan Summit 2021 Kisah Anak Murid Dr Azizan Join Titanium Circle Dari Zero To Million Richworks

Titan Summit 2021 Kisah Anak Murid Dr Azizan Join Titanium Circle Dari Zero To Million Richworks

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 184 hits
Ketika Covid 19 menyerang satu demi satu bisnes lingkup Deretan kedai perniagaan yang satu ketika dulu meriah dengan urusan jual beli terpaksa ditutup dan sesetengah bandar menjadi pekan hantu seolah olah tidak berpenghuni Siapa saja tak te...
Temubual Aliff Aziz Bersama Media Di Pengumuman Peserta Gegar Vaganza 2021

Temubual Aliff Aziz Bersama Media Di Pengumuman Peserta Gegar Vaganza 2021

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 179 hits
Terima kasih buat kalian yang sudi menonton sudi LIKE sudi KOMEN dan sudi SUBSCRIBE ANDA JUGA BOLEH IKUTI BUDIEY DI Portal https www budiey com Instagram https instagram com budiey Twitter http twitter com budiey Facebook http
Pelan Dagangan Untuk Eurusd Untuk 09 November 2021

Pelan Dagangan Untuk Eurusd Untuk 09 November 2021

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 254 hits
Tinjauan Teknikal EURUSD didagangkan berhampiran paras tertinggi dalam sehari sekitar 1 1600 ketika penulisan Ia berkemungkinan menembusi rintangan awal di atas 1 1620 Pasangan itu dijangka menghasilkan penarikan semula harga selepas itu Ke...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal