Mic Perak Tuntut Tiga Kerusi Dun


IPOH – MIC Perak berhasrat menuntut kembali tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang diserahkan kepada UMNO pada dua pilihan raya umum (PRU) sebelum ini.
Tiga kerusi DUN tersebut ialah Behrang, Pasir Panjang dan Hutan Melintang yang telah diberi laluan kepada calon UMNO pada PRU13 dan 14.
Pengerusinya, Datuk V Elango berkata, sudah tiba masanya MIC mengambil semula ketiga-tiga kerusi tersebut kerana pihaknya mempunyai keyakinan tinggi untuk memastikan kemenangan Barisan Nasional (BN) di kawasan berkenaan pada PRU akan datang.
“Jadi, saya fikir sudah sampai masanya untuk kami menuntut balik tiga kerusi yang diserahkan kepada UMNO kerana kita yakin mampu untuk mendapatkan kemenangan di kawasan tersebut bagi memastikan ada wakil bukan Melayu dalam pentadbiran kerajaan negeri,” katanya kepada Sinar Harian.
Sementara itu, beliau berkata, MIC Perak kecewa dengan kerajaan Perak ketika ini kerana tiada wakil bukan Melayu dilantik dalam pentadbiran kerajaan negeri untuk memastikan kaum berkenaan diberi perhatian sewajarnya, selain tiada wakil MIC menjawat jawatan penting termasuk dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC).
Katanya, sebelum ini terdapat jawatan Penasihat Khas Menteri Besar Perak untuk menjaga kepentingan kaum bukan Melayu namun tiada jawatan seumpama itu diwujudkan ketika ini.
“Pengorbanan demi pengorbanan telah kita lakukan untuk BN namun kita sedikit terkilan kerana ia tidak dihargai.
“Ketika Perikatan Nasional (PN) yang menggabungkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), BN dan Pas memerintah Perak, tidak ada jawatan penting di dalam kerajaan negeri mahupun GLC diberikan kepada MIC,” katanya.
Pada PRU12, MIC masih meletakkan calon di tiga kerusi DUN berkenaan namun kesemua kerusi tersebut tewas di tangan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas.
Ketika itu, Datuk M Ramasamy tewas kepada calon PKR, Jamaluddin Mohd Radzi dengan majoriti 3,252 undi bagi kerusi DUN Behrang.
Di DUN Hutan Melintang, MIC turut kecundang di tangan PKR apabila S Kesavan dari PKR menewaskan S Thangasvari dengan majoriti 1,721 undi manakala di kerusi DUN Pasir Panjang, Datuk Dr S Vasan tewas kepada calon Pas, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.
Bagaimanapun pada 2013, BN mengubah formula dengan meletakkan calon UMNO bertanding di kerusi DUN Behrang dan DUN Pasir Panjang manakala mengekalkan calon MIC di kerusi DUN Hutan Melintang.
Hasilnya, PRU13 menyaksikan BN berjaya merampas kerusi DUN Behrang dengan kemenangan Datuk Rusnah Kassim menewaskan calon PKR, Abdul Hadi Khatab dan DUN Pasir Panjang yang diwakili Datuk Rashidi Ibrahim berjaya menyingkirkan calon Pas, Rohawati Abidin, namun kekal tewas di kerusi DUN Hutan Melintang apabila Kesavan berjaya mengekalkan kemenangan untuk PKR dua penggal berturut-turut.
Formula sama digunakan BN pada PRU14 dengan meletakkan calon UMNO bertanding di Hutan Melintang dan berhasil apabila Datuk Khairuddin Tarmizi menewaskan calon PKR, G Manivanan dan calon Pas, Misbahul Munir Masduki dengan majoriti 741 undi.
Bagaimanapun, dua kerusi DUN yang menang sebelum ini iaitu Behrang dan Pasir Panjang gagal dipertahankan apabila Rusnah dan Rashidi masing-masing tewas kepada calon Parti Amanah Negara (Amanah) iaitu Aminuddin Zulkapli dan Yahaya Mat Nor.
Sinar
The post MIC Perak tuntut tiga kerusi DUN appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/06/23/mic-perak-tuntut-tiga-kerusi-dun/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=mic-perak-tuntut-tiga-kerusi-dun

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mca Mic Berebut Kerusi Majoriti Melayu Sebelum Umno Bersatu Dan Pas Berunding

Mca Mic Berebut Kerusi Majoriti Melayu Sebelum Umno Bersatu Dan Pas Berunding

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 460 hits
MALAYSIA DATELINE Dua parti sekutu Umno sejak era kerajaan Perikatan dilihat merancang untuk bertanding di kerusi majoriti pengundi Melayu pada PRU15 nanti mendahului rundingan antara Umno dengan Bersatu dan Pas Presiden Ikatan Muslimin Mal...
Daroyah Didesak Kosongkan Kerusi Dun Sementa

Daroyah Didesak Kosongkan Kerusi Dun Sementa

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 643 hits
TIMBALAN Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor dan ADUN Sementa Dr Daroyah Alwi didesak supaya meletak jawatan dan mengosongkan kerusi kawasannya Desakan itu berikutan beliau didakwa mengkhianati mandat rakyat dengan mengumumkan keluar PKR...
Pru 15 Mca Mic Merancang Bertanding Di Kerusi Majoriti Pengundi Melayu M Dateline

Pru 15 Mca Mic Merancang Bertanding Di Kerusi Majoriti Pengundi Melayu M Dateline

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 266 hits
MCA MIC berebut kerusi majoriti Melayu sebelum Umno Bersatu dan Pas berunding Dua parti sekutu Umno sejak era kerajaan Perikatan dilihat merancang untuk bertanding di kerusi majoriti pengundi Melayu pada PRU15 nanti mendahului rundingan ant...
Benjol Kepala Terhantuk Di Kerusi Adik Iman Akhirnya Pergi Temui Ilahi

Benjol Kepala Terhantuk Di Kerusi Adik Iman Akhirnya Pergi Temui Ilahi

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 319 hits
Selepas sembilan bulan menderita Muhammad Iman Al Khausar Ismail yang terhantuk kepala di kerusi sehingga mengalami benjolan disahkan meninggal dunia semalam Berita sedih tersebut dikongsi ibunya Nursasabila Kamarulzaman di laman Facebook y...
8 Bulan Menderita Kepala Bengkak Terhantuk Kerusi Adik Iman Meninggal Dunia

8 Bulan Menderita Kepala Bengkak Terhantuk Kerusi Adik Iman Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 424 hits
Penderitaan Adik Muhammad Iman Al Khausar yang terhantuk kerusi dan mengalami bengkak yang semakin membesar selama kira kira lapan bulan akhirnya tamat Menurut kemaskini ibunya Puan anak syurga ini menghembuskan nafasnya yang terakhir semal...
Acer Dan Osim Bekerjasama Untuk Membangunkan Kerusi Gaming Mengurut Predator Gaming Chair X Osim

Acer Dan Osim Bekerjasama Untuk Membangunkan Kerusi Gaming Mengurut Predator Gaming Chair X Osim

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 282 hits
Kerusi gaming bukanlah sesuatu yang baru Banyak sahaja syarikat tempatan dan antarabangsa yang telah memperkenalkan perabot ini untuk mereka yang gemar duduk setempat dan bermain permainan komputer untuk jangkamasa yang lama Sewaktu acara a...
Oh Periuk Nasi Kerusi Belum Cukup Dah Berebut Calun Pm

Oh Periuk Nasi Kerusi Belum Cukup Dah Berebut Calun Pm

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 367 hits
Demi Malaysia tinggalkan PHKONONNYA semalam Pakatan Plus akan memuktamadkan keputusan siapakah calon Perdana Menteri mereka Pakatan Plus ini terdiri daripada PH yang dianggotai PKR DAP dan PAN manakala Plus pula terdiri dari 5 MP bekas BERS...
Umno Tidak Mahu Kompromi Kerusi Tradisi

Umno Tidak Mahu Kompromi Kerusi Tradisi

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 236 hits
Laluan Bersatu untuk bersama Muafakat Nasional memenangi pilihan raya umum ke 15 menemui jalan berliku apabila Umno dan Pas sukar berkompromi untuk menyerahkan kerusi tradisi mereka Baru baru ini pemimpin veteran Umno Johor Tan Sri Shahrir ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


1 Kebaikan Kakak Ipar

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Kpm Guru Perlu Runding Umum Tarikh Spm Kata Ahli Akademik

Expect More Royal Reprimands After Agong Sultan Ibrahim S Maiden Visit To Singapore Parliament

Tuai Nenas Md2 Belakang Rumah

Mee Goreng Mamak Udang Galah Lempeng Kelapa Gula Merah Di Hotel Tamu