Mic Bekerjasama Dengan Pihak Bawa Manfaat Sahaja


Kasthuri Jeevendran



KUALA LUMPUR – Baru-baru ini MCA, MIC dan Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz saling bercakaran sehingga kedua-dua parti itu mengugut keluar Barisan Nasional (BN).

Malah, Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong dan Presiden MIC, Tan Sri SA Vigneswaran berkata, kesahihan mesyuarat tertinggi BN lusa akan dipertikaikan kerana pelantikan Mohamed Nazri ke jawatan tersebut tidak ikut perlembagaan parti.

“Demi mengelakkan sebarang pertikaian dari segi undang-undang, MCA dan MIC hanya akan menghadiri mesyuarat dewan tertinggi BN yang sah,” kata dalam kenyataan bersama baru-baru ini.

Bagaimanapun, selepas beberapa hari akhirnya hari ini Mohamed Nazri yang juga Ahli Parlimen Padang Rengas ‘mengalah’ dengan memberi jaminan tidak akan menghadiri mesyuarat BN Jumaat ini seperti kehendak kedua-dua komponen penting.

Ketika Malaysia Gazette menghubungi Vigneswaran, beliau menyatakan bukan niat beliau untuk bertelingkah namun ada kalanya pendirian tegas seperti itu perlu bagi memastikan suara parti lain dalam BN didengari.

Malah jelas beliau, adalah sesuatu tidak ‘betul’ seandainya sentimen serta semangat setiakawan itu tidak diendahkan atau diperkotak katikan seperti sebelum-sebelum ini.

“Sebenarnya, MIC akan bekerjasama dengan mana-mana pihak yang boleh membawa faedah serta kelebihan kepada parti kita. Itu sebenarnya pendirian kita. Kita boleh jalin kerjasama dengan Pas.

“Kita juga mampu bekerja dengan UMNO, MCA. Tidak ada masalah, masing-masing ada prinsip perjuangan masing-masing tetapi seandainya kerjasama serta gabungan ini sebenarnya boleh membawa kepada kebaikan, apa salahnya. Berbilang kaum di bawah satu bumbung.

“Tidak perlu gusar atau risau sebenarnya dengan kerjasama seperti ini sehingga perlu keluarkan kenyataan-kenyataan ‘mengarut’ serta tidak membantu sebaliknya membawa kepada perpecahan sahaja. Kemudian, pihak sebelah sana tepuk tangan kegembiraan,” katanya malam tadi.

Sebelum ini, selepas mengambil tampuk kuasa sebagai Presiden MIC, antara agenda utama yang dilakukan oleh Vigneswaran adalah dengan menjalin kerjasama dengan Pas pada tahun lalu dan bertemu dengan presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Malah pertemuan serta kerjasama seumpama itu dalam sejarah MIC sebenarnya tindakan nekad bagi memastikan survival serta kelangsungan parti terbesar masyarakat India apatah lagi selepas kekalahan teruk pada PRU-14.



Jelas Vigneswaran yang juga Yang Dipertua Dewan Negara, tidak ada apa-apa yang dikuatiri dengan kerjasama khasnya dengan Pas kerana ia untuk memenangkan semua pihak dan memberi manfaat kerana saling bantu membantu.

“Sebelum ini, kami (Hadi Awang) pernah berbincang hala tuju masa depan kerjasama ini apatah lagi ada juga yang gusar apa nasib kaum lain, namun tidak ada apa yang perlu di risaukan. UMNO dan Pas boleh bergabung tapi agenda kaum lain tidak akan di abaikan begitu sahaja,” tegasnya.

MIC merupakan parti komponen ketiga terbesar BN manakala Pas pula telah bertindak keluar dari gagasan pembangkang dan bertanding sebagai parti pembangkang secara sendirian pada PRU -14.

Pas juga berjaya memenangi 18 kerusi Parlimen dengan mendapat kuasa memerintah di negeri Terengganu di samping dapat mempertahankan kuasa di Kelantan untuk sekian lama manakala MIC hanya mempunyai satu kerusi ketika ini di Tapah manakala MCA pula di Ayer Hitam. –MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/03/mic-bekerjasama-dengan-pihak-bawa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kemelut Mca Mic Keluar Bn Tok Mat Gesa Semua Pihak Cool Down

Kemelut Mca Mic Keluar Bn Tok Mat Gesa Semua Pihak Cool Down

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 479 hits
Timbalan Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Mohamad Hasan tampil meredakan ketegangan antara parti komponen dalam pakatan itu setelah MCA dan MIC mencadangkan supaya ia dibubarkan petang semalam Pesan Mohamad semua pihak tidak sepatutnya...
Tolak Gajet Tapi Boleh Bawa Restoran Kit Untuk Anak Setiap Kali Makan Di Luar Senang

Tolak Gajet Tapi Boleh Bawa Restoran Kit Untuk Anak Setiap Kali Makan Di Luar Senang

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 369 hits
Bila sudah ada anak kecil makan di restoran pastinya tak seselesa dahulu Anak berlari lari dan bermain di meja serta tidak mahu duduk diam adalah perkara biasa Rimas dengan situasi ini mama papa mulalah ambil jalan singkat untuk memberikan ...
Sprm Gesa Firma Guaman Bawa Stadlen Ke Malaysia

Sprm Gesa Firma Guaman Bawa Stadlen Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 443 hits
Tak perlu cakap banyak Saya minta peguam dia bawa dia ke sini katanya merujuk bekas perunding media Najib yang didakwa atas tuduhan pengubahan wang haram
Humor Siang Ini Jangan Terlalu Di Bawa Serius

Humor Siang Ini Jangan Terlalu Di Bawa Serius

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 374 hits
Humor Siang UN1X PROJECT Mari kita tinggalkan sejenak pikiran kita yang ruwet santailah sejenak dan mari kita baca Humor Siang Ini semoga stress agan2 hilang dan pikiran jadi ploong Langsung aja cekidoot Humor Siang Smary SaklitinovSang gur...
Happy To See Her Happy Que Haidar Bawa Linda Jasmine Bulan Madu Ke Istanbul

Happy To See Her Happy Que Haidar Bawa Linda Jasmine Bulan Madu Ke Istanbul

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 525 hits
Hiburan Pelakon Que Haidar dan isteri Linda Jasmine kini berada di Istanbul Turki untuk percutian bulan madu mereka sempena ulang tahun perkahwinan ke 10 Pasangan itu bertolak dari Malaysia sejak tiga hari lalu dan melawat beberapa bangguna...
Ramai Orang Tidak Tahu Hukum Pergi Kenduri Bawa Orang Yang Tak Dijemput

Ramai Orang Tidak Tahu Hukum Pergi Kenduri Bawa Orang Yang Tak Dijemput

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 535 hits
Ramai Orang Tidak Tahu Hukum Pergi Kenduri Bawa Orang Yang Tak DijemputAssalamualaikum ustaz Nama saya Atiqah Saya ada kemusykilan yang saya harap ustaz boleh jelaskan Ada viral di whatsapp tentang isu di bawah Hukum Membawa Rakan Menghadir...
Penumpang China Airlines Bawa Ratusan Amunisi Senpi Ditangkap Di Surabaya

Penumpang China Airlines Bawa Ratusan Amunisi Senpi Ditangkap Di Surabaya

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 216 hits
Seorang penumpang pesawat terbang diamankan saat turun di Bandar Udara Internasional Juanda Surabaya Sidoarjo Jawa Timur sejak Sabtu hingga Minggu malam Penumpang tersebut diketahui membawa ratusan amunisi senjata api berbagai jenis
Klopp Akui Prestasi United Kini Dianggap Baik Yakin Mampu Bawa 3 Mata

Klopp Akui Prestasi United Kini Dianggap Baik Yakin Mampu Bawa 3 Mata

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 246 hits
Pertembungan di antara pasukan Manchester United dan Liverpool malam ini nampaknya bakal menjanjikan satu perlawanan yang sengit dan peminat rata ratanya mengharaapkan pasukan mereka dapat mencipta kemenangan Walaubagaimanapun Pengurus Live...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars