Mesin Pengimbas Di Pelabuhan Barat Setahun Rosak Penyeludup Mungkin Lolos


Selepas pendedahan mengenai jaringan penyeludupan yang sudah lama dalam skandal “kartel daging” baru-baru ini, kini sorotan tertumpu pada lompong lain dalam pemeriksaan barang yang memasuki negara.
Tiga pengimbas pemeriksaan kargo di Pelabuhan Barat terminal multi-kargo di Pelabuhan Klang, didakwa tidak berfungsi selama hampir satu tahun, yang mungkin membiarkan pintu terbuka untuk penyeludupan, menurut sumber di industri tersebut.
Semua kontena yang membawa barang-barang yang diimport biasanya perlu melalui pemeriksaan kastam ketika tiba di pelabuhan. Pengimbas sinar-X membantu pegawai kastam melihat isi kontena.
Kegiatan penyeludupan dapat dikesan jika imej imbasan yang ditunjukkan tidak sesuai dengan barang yang diisytiharkan kepada Jabatan Kastam Diraja Malaysia.
Bagaimanapun, tiga alat pengimbas didakwa didapati rosak dan dibiarkan tidak berfungsi selama setahun sejak Disember 2019.
“Adakah anda tahu mengapa kegiatan penyeludupan meningkat? Sebenarnya, peralatan dari Jabatan Kastan sudah lama tidak diperbaiki,” kata sumber industri itu.
“Mesin-mesin pengimbas di Pelabuhan Barat tidak beroperasi hampir setahun. Lampu isyarat (di hadapan stesen imbasan) padam dan lori yang membawa kontena dibenarkan untuk melintas dengan bebas.”
“Tiada masalah bagi pemandu. Jika Jabatan Kastam meminta mereka untuk lalu, maka mereka akan melaluinya.”
Menurut dokumen yang dilihat oleh Malaysiakini, seorang pegawai kastam membuat laporan kepada pihak atasan, berkata “tiada imej yang diimbas” oleh tiga mesin tersebut sejak Disember 2019.

 
Beberapa dokumen lain pula menunjukkan Jabatan Kastam telah melakukan lawatan ke tempat pemeriksaan kargo tersebut untuk “mendiagnosis kerosakan”. Bagaimanapun, mesin tersebut didakwa masih belum diperbaiki lagi.
Pelabuhan Barat Klang salah satu terminal perairan yang paling sibuk tidak hanya di Malaysia tetapi juga di Asia Tenggara.
Menurut laporan suku tahunan Westport Holdings, lebih daripada 7.7 juta TEU (Twenty Equivalent Unit) diproses dalam sembilan bulan pertama tahun 2020.
TEU adalah singkatan dari “unit setara dua puluh kaki” yang dapat digunakan untuk mengukur kapasiti membawa muatan kapal. Dimensi bagi satu TEU bersamaan dengan kontena kapal standard sepanjang 20 kaki (6.1m) dan tinggi lapan kaki (2.4m).
Kontena lintas macam biasa
Walaupun mesin pengimbas didakwa rosak, kontena penghantaran masih memasuki Malaysia menerusi Pelabuhan Barat, melalui pelepasan kastam seperti biasa, dakwa sumber dalam industri penghantaran barang.
Ketika dihubungi, dua syarikat penghantaran barang tempatan memberitahu Malaysiakini bahawa mereka tidak menyedari masalah ini dan pemandu mereka tidak menemui masalah dengan mesin pengimbas di pusat pemeriksaan.
“Kontena kami mesti melalui (stesen pengimbasan) dan pengimbas akan mengambil gambar secara automatik.”
“Untuk syarikat logistik seperti kami, kami tidak akan benar-benar masuk (ke bilik kawalan) untuk melihat apakah mesin itu beroperasi,” kata seorang pengurus syarikat penghantaran barang yang enggan dinamakan.
Dakwanya, sepanjang terlibat dalam industri itu selama lebih satu dekad, insiden pengimbas dilanggar oleh lori sering terjadi.
Dakwanya, barangkali kejadian sebegitu bukan kemalangan disebabkan saiz kontena penghantaran yang besar kerana saiz kontena mesti mengikut piawaian antarabangsa.
“Kami telah melihat video (pelanggaran) itu. Pemandu itu sebenarnya sengaja sengaja merempuhnya,” katanya.
Akibat kemalangan lori berkenaan, salah satu pengimbas di Westports tidak dapat berfungsi dengan baik, dakwa sumber itu.
Bagaimanapun, Malaysiakini tidak dapat mengesahkan dakwaan di atas secara bebas.
Pengerusi Lembaga Pelabuhan Klang (PKA) Chong Sin Woon, dalam artikel terbarunya, terbit di Oriental Daily, menekankan Jabatan Kastam sebagai salah satu “penjaga pintu” yang penting di pelabuhan.
Bagaimanapun, timbul persoalan bagaimana pihak berkuasa mengawal penyeludupan dan kegiatan mengelak cukai jika pintu gerbang masuk barangan import itu didakwa berlaku ‘kelompongan’.
Malaysiakini telah menghubungi Jabatan Kastam untuk mendapatkan penjelasan berhubung dakwaan ini.
The post ‘Mesin pengimbas di Pelabuhan Barat setahun rosak: Penyeludup mungkin lolos?’ appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/01/04/mesin-pengimbas-di-pelabuhan-barat-setahun-rosak-penyeludup-mungkin-lolos/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Yb Khairy Alami Kemalangan Gara Gara Jalan Berlubang Jkr Mohon Maaf Akan Baiki Jalan Secepat Mungkin

Yb Khairy Alami Kemalangan Gara Gara Jalan Berlubang Jkr Mohon Maaf Akan Baiki Jalan Secepat Mungkin

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 447 hits
loading Petang semalam Setiausaha Akhbar Menteri Sains Teknologi dan Inovasi R Syahrir Bakar memuat naik satu ciapan twitter tentang keadaan kesihatan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin selepas mengalami kemalangan ketika...
Belum Terima Sebarang Tawaran Mungkin Gantung But Awal

Belum Terima Sebarang Tawaran Mungkin Gantung But Awal

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 267 hits
Gambar asiana myKuala Terengganu Selepas tidak lagi menjadi ahli keluarga pasukan Terengganu FC musim depan bekas tonggak tengah kebangsaan Shukur Jusoh tidak menolak kemungkinan akan gantung but biarpun masih mengidam beraksi dalam saingan...
Covid 19 Kebenaran Rentas Negeri Mungkin Akan Di Tarik Balik Jika Kes Terus Meningkat

Covid 19 Kebenaran Rentas Negeri Mungkin Akan Di Tarik Balik Jika Kes Terus Meningkat

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 240 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan tidak teragak agak untuk mengembalikan sekatan merentas daerah dan negeri sekiranya rakyat menyalahgunakan kelonggaran Prosedur Operasi Standard sehingga menyumbang kepada peningkatan kes Covid 19 Menteri Kanan Pertaha...
Merengek Tarik Telinga Kurang Menyusu Itu Mungkin Petanda Anak Kena Jangkitan Telinga Ini Yang Mak Ayah Kena Tahu

Merengek Tarik Telinga Kurang Menyusu Itu Mungkin Petanda Anak Kena Jangkitan Telinga Ini Yang Mak Ayah Kena Tahu

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 363 hits
Jangkitan pada telinga merupakan kondisi yang kerap didiagnosis pada bayi Kajian menunjukkan kebanyakan kanak kanak akan mengalami infeksi ini sekurang kurangnya sekali sebelum mereka mencecah umur tiga tahun APAKAH SIMPTOM JANGKITAN TELING...
Belum Tamat 2020 Pbb Jangkakan 2021 Mungkin Jadi Tahun Paling Kelam Suram Dalam Sejarah

Belum Tamat 2020 Pbb Jangkakan 2021 Mungkin Jadi Tahun Paling Kelam Suram Dalam Sejarah

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 482 hits
loading Ketika dunia masih lagi bergelut untuk menangani pandemik COVID 19 yang menjadikan tahun 2020 penuh cerita duka Pertubuhan Bangsa bangsa Bersatu memberi amaran 2021 mungkin menjadi tahun yang lebih teruk
Rusia Mungkin Menghalang Akses Ke Facebook Twitter Dan Youtube

Rusia Mungkin Menghalang Akses Ke Facebook Twitter Dan Youtube

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 149 hits
Kerajaan Rusia kini telah mendraf perundangan terhadap syarikat gergasi teknologi dari Amerika Syarikat yang akan membolehkan Rusia menghalang akses ke media sosial seperti Facebook Twitter dan YouTube sekiranya didapati menapis kandungan d...
20 Wakil Rakyat Dap Mungkin Keluar Parti China Press

20 Wakil Rakyat Dap Mungkin Keluar Parti China Press

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 302 hits
Akhbar China Press melaporkan terdapat spekulasi kira kira 20 Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri DAP mungkin akan bertindak keluar parti dalam masa terdekat Malaysia Gazette yang memetik China Press melaporkan langkah keluar DAP i...
Apple Dilaporkan Akan Menggunakan Cip A14x Untuk Ipad Pro Dan Panel Mini Led Mungkin Tunda

Apple Dilaporkan Akan Menggunakan Cip A14x Untuk Ipad Pro Dan Panel Mini Led Mungkin Tunda

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 182 hits
Tahun ini Apple dilaporkan akan mula memperkenalkan produk dengan skrin mini LED Mini LED adalah pengganti LCD yang mana mempunyai penggunaan kuasa yang lebih jimat kontras warna lebih baik dan juga paparan warna yang lebih jelas Kos mini L...
Banyak Kepala Spermanya Cacat Doktor Jelaskan Aktiviti Berbasikal Boleh Jadi Punca Sperma Rosak

Banyak Kepala Spermanya Cacat Doktor Jelaskan Aktiviti Berbasikal Boleh Jadi Punca Sperma Rosak

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 187 hits
Semenjak Perintah Kawalan Pergerakan dilonggar ramai yang memilih untuk melakukan aktiviti berbasikal dan dapat dilihat dengan jelas bertapa trendingnya golongan berbasikal ini terutamanya newcomer di jalan raya Walaupun aktiviti itu menyih...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan