Menyanyi Pandai Dan Al Quran Lagi Pandai Ameng Membaca Al Quran Mendapat Pujian Netizen


 Assalamualaikum.. Sayu je saya dengar brother Ameng spring tu sedang mengaji al Quran nur qarim tu.. Memang sedap, sampai saya ni tak sedar saya menangis sebak.. Memang mantapp… Alhamdulillah.. # Aminnn…”
Begitulah pujian yang diberi oleh salah seorang peminat Ameng dan sesungguhnya Ameng dari seorang penyanyi yang terkenal dengan irama slow rock yang terkenal dengan lagu-lagu seperti bourgenvilla,romantis,sejujur mana kata-kata,sampai hati dan lainnya memang sudah sebati dijiwa peminat Ameng dan kumpulan Spring.Walaupun begitu Ameng bukan sahaja berbakat dalam nyanyian tetapi beliau juga mempunyai bakat dalam pengajian Al Quran.

Begitulah dengan Hidayah Allah SWT telah membawa Ameng kearah jalan yang diredzai Allah SWT dan dengan Ketentuan Illahi pada Ameng membuat Ameng berjaya dalam kehidupan sekarang walaupun kehidupan silamnya penuh dengan kedukaan namun Ameng bangkit dan mendekatkan diri dengan Al Quran dan menuju jalan Allah SWT.
Tahun 2016, Ameng Spring dibebaskan dari penjra selepas menjalani hkman 5 tahun. Baru-baru ni dia bagitau wartawan ketika di penj4r4 dia sangat beramal dengan Quran. Ketika di penj4r4 itu lah “sesuatu” yang amat mengejutkan terjadi. Subhanallah.
TAHUN PERTAMA DALAM PENJRA
“Tahun pertama dalam penjra, saya alami tek4n4n jiwa yang sangat teruk. Fikiran jadi tak menentu terkenangkan bebnann yang isteri terpaksa tanggung untuk menampung keluarga,” kata Ameng, bekas bintang rock selepas dibebaskan dari penj4r4 atas kesalahan d4d4h.
Ameng, atau nama sebenarnya Wan Aminuddin Wan Ismail, adalah bekas vokalis kumpulan Spring, yang popular sekitar tahun 1990an. Pada 2011, beliau dijatuhi hkm4n penjra selama lapan tahun dengan 10 sebtan setelah didapati bersl4h kerana penyalhgunn d4d4h.
Setelah mendapat pengampunan kerana berkelakuan baik, Ameng dibebaskan pada 14 Jun 2016, kira-kira tiga tahun lebih awal daripada tempoh penuh hkm4n.
Lima tahun dalam penjra memberikan banyak pengajaran tidak ternilai bagi Ameng dan membantunya untuk bangkit semula dengan ketakwaan yang mendalam kepada Maha Pencipta.
Transformasi bekas idola budaya pop itu kini menjadi inspirasi kepada ribuan bekas penagih dadah dan orang ramai yang berazam mengubah haluan hidup mereka menuju jalan kebenaran.
Pada program ‘Gema Wahyu’ di Masjid Jamek Sultan Abdul Samad Kuala Lumpur (MJSASKL) 31 Ogos lalu, ratusan peserta terdiri daripada golongan ibu bapa, remaja dan kanak-kanak termasuk penulis sendiri hadir untuk mendengar Ameng berkongsi perjalanan hijrahnya dengan penonton.
NASIHAT WARDEN
Sukar untuk mempercayai bahawa Ameng yang dahulunya pernah membuat persembahan untuk menghiburkan b4nddu4n di penj4r4-penj4r4 di negara ini, akhirnya sendiri mer3ngkok di penj4r4.
Namun, apabila masuk ke penjra sebagai banduan dan bukan sebagai penghibur, Ameng sudah kenal dengan beberapa pegawai dan warden penj4r4.
Ameng mengakui pada mulanya tidak mudah untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan dalam penj4r4.
“Pada ketika itu apa yang paling saya risau adalah nasib isteri dan anak-anak. Bagaimanakah mereka akan teruskan hidup tanpa ketua keluarga?
Mereka tak ada duit, dan saya tidak pasti di mana mereka akan tinggal. Dalam kekusutan itu, seorang pegawai penjra yang bersimpati tolong menenangkan saya. Pesan beliau ringkas sahaja tetapi memberi kesan mendalam sehingga saya berubah,” katanya.“Masalah keluarga kamu tidak seburuk yang disangkakan, tidak guna kamu risaukan mereka sedangkan kini kamu tidak dapat berbuat apa-apa untuk mengubah keadaan di luar sana.
Pilihan ada di tangan kamu sama ada mahu terus melayan kekusutan fikiran atau fokus mengubah diri menjadi lebih baik,” tambah Ameng memetik kata-kata warden penj4r4 itu.
Oleh itu, satu-satunya cara untuk meneruskan hidup adalah dengan muhasabah diri dan menyedari kekurangan sendiri. Menginsafi keadaan itu, beliau sedar yang dirinya sebagai seorang Islam telah lalai menunaikan tanggungjawab terhadap agama terutamanya berkenaan fardhu ain dan membaca Al-Quran.
KAWAN SEL YANG ALIM
Walaupun kehidupan di penjra bukanlah sesuatu yang indah, Ameng mendapati sistem pengajian ilmu agama di dalam penjra disusun dengan amat baik dengan kehadiran ramai ustaz yang mengajar berdasarkan pengkhususuan ilmu masing-masing.
Selepas belajar membaca Al-Quran, Ameng belajar dengan lebih mendalam, mengkaji dan memahami ayat-ayat dalam kitab suci itu.
Beliau merancangkan pengajian Al-Quran dengan membahagikan masa menghafal ayat-ayat baru sebelum subuh dan mengulang kaji ayat-ayat yang dihafaz sewaktu mengerjakan solat-solat tahajjud, taubat dan sunat ketika bangun qiamullail (bangun di tengah malam untuk beribadat).
“Jika saya lemah semangat, saya akan membaca surah An-Naba kerana mendapati makna ayat-ayat dalam surah itu dapat menyuntik kembali semangat saya.Saya sentiasa bersemangat untuk membaca Quran. Sejak kecil saya tak pernah pandai membaca Al-Quran. Saya menggunakan setiap peluang yang ada untuk memperbaiki bacaan Al-Quran saya,” katanya.
Ameng juga bernasib baik kerana rakan selnya mahir membaca Al-Quran.
“Apabila saya terjumpa sesuatu yang baru dan tak tahu, saya akan tanya dia. Walaupun ketika dia tidur, saya akan bangunkan dan dia begitu baik hati menjawab soalan saya,” jelas Ameng sambil mengenang perjalanan hijrahnya.MUKJIZAT AL QURAN
Amalan membaca al-Quran dan merenungkan masa lalu banyak membantu Ameng untuk bertaubat dan memulakan lembaran hidup baru.
Selain hkmn penj4r4 yang dikurangkan, beliau mendapati rezekinya semakin murah. Tanpa disangka ketika menjalani hkm4n, beliau diberi peluang merekodkan album ketika masih dalam penj4r4.
Setelah dibebaskan, satu demi satu perkara yang pernah hilang ibarat ‘dikembalikan semula’ kepadanya. Rumah yang diidamkan, kereta yang diingini dan sumber pendapatan, semuanya datang kembali.

Bagi Ameng, tempoh dalam penjra mempunyai hikmah yang tersembunyi dan sepanjang tempoh berada di balik jeriji besi penjra, beliau banyak bermuhasabah, merenung kembali perjalanan hidupnya sebelum ini serta bertaubat.
“Saya baru belajar mengaji Al-Quran pada umur 45 tahun. Belum pun sampai lima tahun, saya sudah mahir membaca dan menghafaz Al-Quran. Kalau nak dekat dengan Al-Quran, ada jalan dekat dan ada jalan jauh. Mungkin saya ikut jalan jauh,” katanya mengakhiri cerita.
Video:
Begitulah siapa sangka seorang penyanyi yang mendendangkan lagu lagu cinta akhirnya sekarang membaca Al Quran dengan kalimah kalimah Allah SWT dan moga berkekalan Ameng dan bahagia sekeluarga hingga ke Jannah.
sumber : IG Ameng dan Newsviral
The post “Menyanyi pandai dan Al Quran lagi pandai” Ameng membaca Al Quran mendapat pujian Netizen appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/menyanyi-pandai-dan-al-quran-lagi-pandai-ameng-membaca-al-quran-mendapat-pujian-netizen/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramai Tak Tahu Mengapa Kita Perlu Membaca Al Quran Walaupun Tidak Memahaminya

Ramai Tak Tahu Mengapa Kita Perlu Membaca Al Quran Walaupun Tidak Memahaminya

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 230 hits
Jangan tak tahu ade juga mereka yang jarang menyelitkan aktiviti baca quran dalam diari harian dengan pelbagai alasan alasan tak faham maksud ni pon memang femes laa kan oleh itu meh kite baca sesama moga boleh dapat menjadi pengajaran dan ...
5 Tips Ini Jadikan Anak Pandai Membaca Walaupun Baru Usia 3 Tahun

5 Tips Ini Jadikan Anak Pandai Membaca Walaupun Baru Usia 3 Tahun

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 468 hits
Ya siapa yang tak suka kalau anak pandai kan Pandai main Pandai makan Pandai menangis Dan pandai membaca bijak 5 Tips Mengajar Anak Di Rumah Pandai Membaca Dalam entri kali ini Anim nak share tips macam mana kita parent boleh ajar dan didik...
Allahuakbar Rebah Dan Tidak Sedarkan Diri Ketika Sedang Asyik Membaca Al Quran

Allahuakbar Rebah Dan Tidak Sedarkan Diri Ketika Sedang Asyik Membaca Al Quran

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 397 hits
Allahuakbar Rebah dan tidak sedarkan diri ketika Sedang Asyik Membaca Al Quran Seorang warga emas meninggal dunia ketika sedang menunggu waktu solat jumaat di Masjid Bandar di sini pagi tadi Abd Muhlis Daris 68 dari Kampung Tanjung Batu Ker...
Hidup Budaya Membaca Dan Hayati Al Quran Melalui Program Cq Mas

Hidup Budaya Membaca Dan Hayati Al Quran Melalui Program Cq Mas

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 212 hits
Mereka akan mengajar anak anak murid yang disediakan senarai oleh pihak Jabatan Pelajaran Negeri Sabah yang dijangka berjumlah 3600 orang bermula Februari 2019
Hiburan Netizen Bengang Suhaimi Saad Panggil Isteri Mak Cik Kantin Tidak Pandai Bahasa Inggeris Dan Arab

Hiburan Netizen Bengang Suhaimi Saad Panggil Isteri Mak Cik Kantin Tidak Pandai Bahasa Inggeris Dan Arab

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 741 hits
Minggu ini sahaja sudah beberapa kali Suhaimi Saad iaitu suami kepada Ina Naim mencetuskan sensasi Suhaimi dengan panjang lebarnya ada memuat naik satu kenyataan beliau tidak mempercayai dengan sistem pendidikan negara dan cadangan untuk ib...
Adab Membaca Al Quran Yang Sepatutnya Semua Orang Islam Ambil Tahu Rileks Media

Adab Membaca Al Quran Yang Sepatutnya Semua Orang Islam Ambil Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 391 hits
Al Qur an merupakan wahyu Allah yang diturunkan kepada Rasulullah Muhammad shallallahu alaihi wasallam untuk menjadi petunjuk bagi umatnya Kitab suci Al Qur an yang juga menjadi mukjizat bagi Rasulullah ini sekaligus merupakan sumber hukum ...
Hiburan Takut Disaman Netizen Kutuk Linda Rafar Mula Minta Maaf

Hiburan Takut Disaman Netizen Kutuk Linda Rafar Mula Minta Maaf

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 368 hits
Selepas memfailkan saman terhadap lebih 100 individu gara gara menulis komen yang keterlaluan berhubunga isu fitnah jururawat penyanyi Linda Rafar menerima banyak mesej daripada netizen yang tampil membuat permohonan maaf secara terbuka di ...
Telatah Comel Qayyum Aliffshah Tarik Perhatian Netizen Ramai Lega Lihat Qayyum Dijaga Baik

Telatah Comel Qayyum Aliffshah Tarik Perhatian Netizen Ramai Lega Lihat Qayyum Dijaga Baik

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 450 hits
Ramai yang menantikan berita tentang Qayyum Aliffshah anak angkat kepada jutawan kosmetik Dato Sri Aliff Syukri dan Datin Sri Shahida setelah viral ketika dipulangkan kepada ibu kandungnya minggu lepas Adakah bahagia atau sebaliknya Ibu kan...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan