Menu Kampung Pilihan Agong Raja Permaisuri


“Tunku Azizah pula gemar bersantap masak kicap, asam pedas atau stew daging. Untuk sayur, kegemaran baginda berdua adalah petola tumis air, sayur campur goreng, sawi masak sos tiram dan kobis masak lemak.
“Ramai yang sukar untuk percaya bila saya katakan juadah kegemaran Tuanku adalah lauk-pauk ringkas…mereka beranggapan menu di sini (Istana Abdulaziz) istimewa setiap hari,” katanya ketika ditemui baru-baru ini.
Hasnah secara berseloroh mengakui beliau tidak reti memasak juadah yang rumit, kerana kemahiran yang ada padanya hanya diperoleh secara ‘tidak rasmi’ selepas diterima masuk bekerja pada 1980 di Istana Abu Bakar di Pekan sebagai pembantu dapur.

Loading… Katanya, dari situ beliau mula mempelajari selok-belok memasak daripada tukang masak sebelumnya, dan kini ‘tradisi’ itu diturunkan pula kepada pembantu dapur yang lebih muda.
Menariknya, kerana sudah terlalu lama memasak, Hasnah yang digelar ‘Mak’ dalam kalangan kakitangan istana yang bersara pada 2015 dititahkan untuk kembali bekerja kerana air tangannya sudah serasi dengan selera Seri Paduka.
“Jika memasak untuk Sultan Abdullah, kepedasannya di tahap sederhana berbanding Tunku Azizah yang memang kuat (makan) pedas. Jadi, kita kena tahu bagaimana untuk menyeimbangkan rasa pedas supaya Tuanku berdua boleh bersantap hidangan yang sama,” katanya.
Hasnah yang mengakui kehebatan Tunku Azizah di dapur berkata baginda juga tidak pernah murka jika masakan hari itu ‘tidak menjadi’, sebaliknya akan menegur dengan lembut supaya kesilapan tersebut tidak berulang.
Tunku Azizah juga, menurut Hasnah, banyak menurunkan ilmu mengenai masakan Johor kepadanya selain tangkas di dapur termasuk semasa menyediakan hidangan dalam kuantiti yang besar untuk majlis di Istana.
Beliau juga berkongsi cerita Sultan Abdullah amat menggemari ‘juadah rumah’ sehingga Seri Paduka lazimnya akan bersantap sebelum berangkat ke sesuatu majlis atau jika kesuntukan waktu, akan menjamah hidangan selepas pulang ke istana.
“Baginda juga tidak suka membazir. Jika pada sebelah malam saya memasak kari, kuahnya akan dipanaskan pada keesokan hari untuk Tuanku bersantap dengan roti canai atau capati,” katanya.
Hasnah berkata lazimnya dapur istana mula beroperasi bagi santapan tengah hari kerana sarapan baginda sama ada nasi lemak, roti canai atau capati dibeli manakala kuih seperti karipap, jemput-jemput pisang dan kuih talam dijadikan pilihan minum petang.
Bercakap mengenai keperibadian Sultan Abdullah dan Tunku Azizah, Hasnah menyifatkan Seri Paduka berdua amat prihatin dengan kebajikan pekerja termasuk menitahkan hidangan tengah hari disediakan di dapur istana, walaupun semasa ketiadaan baginda berdua.
“Tuanku juga sangat menghormati tetamu. Tunku Azizah misalnya berkali-kali berpesan supaya semua tetamu dijaga makan minumnya. Jika kedatangannya secara mengejut, apa yang ada perlu disajikan.
“Paling tidak, tetamu Istana Abdulaziz perlu dihidangkan air…baginda bertitah siapa sahaja yang datang adalah tetamu baginda jadi kita yang kerja di sini perlu tahu apa yang hendak dilakukan,” katanya.
Berkongsi cerita, Hasnah berkata Sultan Abdullah lazimnya akan membawa ‘bekal’ jika ke luar negara terdiri daripada sambal bilis kacang dan rendang dendeng manakala Tunku Azizah gemar membawa acar buah.
Hasnah berkata sambal belacan resepi Tunku Azizah sering dijadikan buah tangan kepada rakan terdekat dan pembesar sama ada di dalam atau luar negara.
“Mereka yang sudah tahu mengenai sambal belacan ini pasti akan mencarinya jika datang ke Istana Abdulaziz. Biasanya kami pastikan stoknya setiasa ada di peti ais, di simpan dalam balang-balang kecil.
“Di sini, kami gelarkan sambal belacan itu sebagai sambal belacan dunia kerana telah berjalan ke pelbagai tempat. Malah ada masanya rakan-rakan Tunku Azizah akan bertanya jika stok mereka habis,” katanya. – Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/07/menu-kampung-pilihan-agong-raja-permaisuri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Raja Permaisuri Agong Young Robert Kuok Borrowed 3 000 Dollars From Johor Royalty To Start His Business

Raja Permaisuri Agong Young Robert Kuok Borrowed 3 000 Dollars From Johor Royalty To Start His Business

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 353 hits
Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Iskandar said her late father had as the Yang di Pertuan Agong voluntarily offered to grant Robert Kuok the honorary title of Tan Sri but the latter had turned down the offer and insisted on not bein...
Raja Permaisuri Agong Melawat Hospital Rehabilitasi Cheras

Raja Permaisuri Agong Melawat Hospital Rehabilitasi Cheras

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 389 hits
KUALA LUMPUR Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah hari ini berkenan mencemar duli melawat Hospital Rehabilitasi Cheras sebuah hospital rehabilitasi terbesar di Asia Tenggara Ketibaan baginda disambut Menteri ...
Rare Footage Raja Permaisuri Agong Mengalirkan Air Mata Sebak Menjelang Istiadat Tanpa Orang Tersayang

Rare Footage Raja Permaisuri Agong Mengalirkan Air Mata Sebak Menjelang Istiadat Tanpa Orang Tersayang

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 343 hits
Tanggal 30 Julai ini bakal menjadi hari bersejarah buat rakyat Malaysia apabila Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustaffa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah bakal ditabalka...
Ydp Agong Dan Raja Permaisuri Imbau Kenangan Manis Majlis Perkahwinan 33 Tahun Lalu Memang Manis

Ydp Agong Dan Raja Permaisuri Imbau Kenangan Manis Majlis Perkahwinan 33 Tahun Lalu Memang Manis

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 1449 hits
YDP Agong dan Raja Permaisuri Imbau Kenangan Manis Majlis Perkahwinan 33 Tahun Lalu Memang manisYDP Agong dan Raja Permaisuri Imbau Kenangan Manis Majlis Perkahwinan 33 Tahun Lalu Memang manis
Raja Permaisuri Agong Pertama Hingga Kini 2019

Raja Permaisuri Agong Pertama Hingga Kini 2019

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 1350 hits
Hari ini sekali lagi rakyat Malaysia khasnya dapat menyaksikan majlis istiadat pertabalan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong ke 16 Sesuatu yang harus di tonton oleh generasi muda khususnya untuk mengenali adat istiadat Diraja Me...
17 Kali Rawatan Baru Dapat Anakanda Pertama Raja Permaisuri Agong Imbas Kembali Usaha Untuk Hamil

17 Kali Rawatan Baru Dapat Anakanda Pertama Raja Permaisuri Agong Imbas Kembali Usaha Untuk Hamil

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 846 hits
Kecekalan dan ketabahan KDYMM Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Almarhum Sultan Iskandar dalam usaha baginda mendapat zuriat wajar menjadi sumber inspirasi buat wanita di negara ini Bukan sek...
Raja Permaisuri Agong Cantik Bijak Cukup Cekap Memasak Ydp Agong

Raja Permaisuri Agong Cantik Bijak Cukup Cekap Memasak Ydp Agong

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 445 hits
Tiga perkara yang menggambarkan keperibadian Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Almarhum Sultan Iskandar Cantik intelligent pandai memasak Itu reaksi spontan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Ab...
Permaisuri Dan Agong Terima Cucu Lelaki

Permaisuri Dan Agong Terima Cucu Lelaki

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 782 hits
Permaisuri Dan Agong Terima Cucu Lelaki Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Hajah Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Almarhum Sultan Iskandar menimang seorang cucu lel...
Sebelum Dilamar Permaisuri Agong Pernah Mimpi Dipatuk Ular

Sebelum Dilamar Permaisuri Agong Pernah Mimpi Dipatuk Ular

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 484 hits
Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah berkongsi kenangan lampau bagaimana baginda mendapat alamat sebelum menerima kunjungan rombongan diraja untuk meminangnya 33 tahun lalu Sebelum dilamar Permaisuri Agong pernah m...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11