Menteri Yang Wajib Dibuang Segera


 
Walaupun saya mendengar banyak berita dan maklumat tidak menyenangkan mengenai tragedi banjir yang sedang melanda Selangor sekarang ini, baik melalui portal dan media sosial atau secara langsung melalui penyampaian yang disalurkan terus oleh pelbagai pihak, tetapi saya lebih memilih untuk mendiamkan diri mengenainya.
Lebih-lebih yang saya cuba elak ialah menulis dalam bentuk mengkritik, mengecam dan mempertikai kelemahan atau kekurangan sama ada kerajaan pusat, kerajaan negeri, menteri, wakil rakyat dan pihak-pihak lain yang diketahui sedang turun padang memberi bantuan masing-masing.
Kepada saya, dalam masa tragedi seperti ini bukan masanya untuk kita bermain politik dan menyalahkan sesiapa, meski kita sedar mungkin ada kelemahan di mana-mana dalam proses mereka bertindak itu.
Lebih-lebih lagi kalau dalam mengkritik itu, kita sendiri tidak sama turun padang memberikan bantuan.



Yang mana sedang membantu, boleh membantu dan akan membantu, berilah peluang kepada mereka menjalankan peranan berdasarkan keupayaan serta bidang kuasa masing-masing.
Barangkali kelemahan yang berlaku sehari dua lalu yang sama-sama kita dengari itu sedang ditangani atau diatasi secara perlahan-lahan dan kita berharap semuanya akan beres dalam masa terdekat ini.
Tetapi, berita mengenai kenyataan Menteri Tugas-Tugas Khas, Dr Latif Ahmad tentang peranan NADMA atau Agensi Pengurusan Bencana Negara ketika banjir sedang melanda ini bukan saja membuatkan kita kecewa, malah tentunya juga berasa amat marah.
Dr Latif dalam kenyataannya berkata, NADMA tidak terlibat secara langsung dalam urusan kejadian bencana alam seperti banjir di peringkat negeri.
Katanya, NADMA hanya menjaga urusan dalam pemberian pampasan kepada mana-mana mangsa selepas mendapat maklumat dan senarai daripada kerajaan negeri.
“Kalau hal ehwal yang berkaitan dengan banjir atau bencana, perlu dikongsi oleh pihak ini (kerajaan negeri dan kerajaan tempatan), jangan bulat-bulat serahkan kepada NADMA di peringkat pusat,” katanya lagi.
Ternampak dalam hal ini Dr Latif tidak faham peranan dan makna NADMA itu sendiri.
Kalau sudah namanya pun Agensi Pengurusan Bencana Negara, maka sudah tentulah peranan utamanya berkaitan apa juga bencana yang berlaku dalam negara seperti banjir, tanah runtuh, gunung meletup atau wabak yang memberi kesan kepada kehidupan manusia serta tidak terkecuali memberi pampasan.
Seperti mana kita sedia maklum juga, NADMA ini ditubuhkan selepas berlakunya banjir besar di Kelantan pada 2014 dahulu dan peranan utamanya ialah menyelaras kerja agensi-agensi yang boleh memberi bantuan dan penyelamatan seperti ATM, PDRM, Bomba, Rela, Jabatan Pertahanan Awam, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan sebagainya ketika berlakunya sesuatu bencana.
Jika NADMA sekadar menguruskan pampasan, apakah perlu begitu banyak agensi kerajaan yang perlu berada di bawahnya untuk diselaraskan dan perlukah juga seorang menteri bagi menjaganya?
Kenyataan Dr. Latif ini bukan saja tidak bertanggungjawab, malah menunjukkan beliau cuba lepas tangan atas kegagalannya memainkan peranan paling penting dalam tragedi banjir yang sedang melanda Selangor ketika ini.
Dengan kenyataannya yang begini, bagaimana Ismail Sabri Yaakob boleh mendabik dada mengatakan menteri-menterinya mendapat markah purata 90% dalam tempoh 100 hari pertama selepas mengangkat sumpah?
Sebenarnya Dr Latif melalui kenyataannya itu dengan jelas menunjukkan beliau telah gagal, tidak memiliki jiwa sebagai seorang pemimpin dan tidak layak sama sekali memegang jawatan menteri.
Ismail Sabri mesti membuangnya segera, kegagalan beliau memahami peranan NADMA ini adalah tanda gagalnya kerajaan ini secara keseluruhannya. – ShahbudinHusin 21/12/2021.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/menteri-yang-wajib-dibuang-segera.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siapa Menteri Yang Sedang Bercuti Apakah Arahan Pulang Segera Benar2 Akan Dipatuhi

Siapa Menteri Yang Sedang Bercuti Apakah Arahan Pulang Segera Benar2 Akan Dipatuhi

papar berkaitan - pada 26/12/2021 - jumlah : 125 hits
Dua persoalan lain turut timbul apabila Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengarahkan semua menteri kabinet membatalkan cuti masing masing dan bagi yang sedang bercuti di luar negara agar pulang dengan segera Pertama siapakah menteri ment...
Warga Ingin Buat Sim Dan Bayar Pajak Kendaraan Di Aceh Wajib Vaksin

Warga Ingin Buat Sim Dan Bayar Pajak Kendaraan Di Aceh Wajib Vaksin

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 148 hits
Aturan wajib vaksin itu atas perintah Korps Lalu Lintas Kepolisian Negara Republik Indonesia untuk meningkatkan vaksinasi di setiap daerah
Peraturan Aneh Yang Wajib Dipatuhi Warga Korut Nyeleneh Banget

Peraturan Aneh Yang Wajib Dipatuhi Warga Korut Nyeleneh Banget

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 252 hits
Nggak kebayang gimana jadinya kalau di Indonesia punya peraturan kayak Korea Utara begini
Hiburan Tips Dan Langkah Penjagaan Ketika Musim Banjir Kilat Yang Wajib Anda Ketahui

Hiburan Tips Dan Langkah Penjagaan Ketika Musim Banjir Kilat Yang Wajib Anda Ketahui

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 371 hits
Rasanya ramai yang sudah ketahui bahawa kita sekarang ini sedang melalui dan juga banjir namun masih juga yang ramai tidak tahu tips serta langkah persediaan yang betul ketika menghadapinya sebelum tiba para penyelamat Apatah lagi sekarang ...
10 Benda Wajib Ada Untuk Kawasan Selalu Banjir

10 Benda Wajib Ada Untuk Kawasan Selalu Banjir

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 343 hits
Tak salah kalau kita ikhtiar awal Semua senarai di bawah ni dengan harga termurah dan terbaik di shopee Boleh layari link2 di bawah 1 Boat 2 Touchlight Waterproof Kepala Biasa 3 Life Jacket Dewasa Kanak2 4 Wisel 5 First Aid Kit 6 Baju Hujan...
Akun Tiktok Kocak Yang Wajib Kamu Ikuti Kontennya Bikin Ngakak

Akun Tiktok Kocak Yang Wajib Kamu Ikuti Kontennya Bikin Ngakak

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 226 hits
Kalau konten mereka lewat di fyp mu dijamin konten kontennya bikin kamu ketawa lepas
Apa Nak Buat Kalau Si Kecil Anda Mengamuk Tanpa Sebab Ibu Ibu Wajib Baca Ni

Apa Nak Buat Kalau Si Kecil Anda Mengamuk Tanpa Sebab Ibu Ibu Wajib Baca Ni

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 210 hits
APA NAK BUAT KALAU SI KECIL ANDA MENGAMUK TANPA SEBAB IBU IBU WAJIB BACA NI Pernah tak anak korang tetiba mengamuk taktau apa sebab pun Elok elok main tetiba mengamuk macam nak tercabut rumah dia punya jerit Macam ibu yang berkerja jugak Ba...
Aturan Baru Jelang Nataru Penumpang Angkutan Umum Di Aceh Wajib Vaksin

Aturan Baru Jelang Nataru Penumpang Angkutan Umum Di Aceh Wajib Vaksin

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 133 hits
Kepolisian Daerah Aceh mewajibkan penumpang angkutan umum baik darat dan laut di wilayah Aceh menunjukkan bukti vaksinasi Aturan ini berlaku selama Operasi Lilin Seulawah 2021 Natal dan Tahun Baru
Se Mendagri Dan Mendikbud Sekolah Wajib Membuat Rkas Dan Laporan Spj Bos Dengan Arkas

Se Mendagri Dan Mendikbud Sekolah Wajib Membuat Rkas Dan Laporan Spj Bos Dengan Arkas

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 200 hits
Demikian informasi Surat Edaran SE Bersama Mendagri dan Mendikbud Nomor 907 6479 SJ Nomor 7 Tahun 2021 Tentang Pengintegrasian Sistem Informasi Pengelolaan Dana BOS Semoga ada manfaatnya terima kasih Baca Juga
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Catatan Hujung Minggu

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Cita Cita Mahasiswi Ini Bikin Ulama Al Azhar Takjub

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way