Menteri Lebih Teruk Dari Penagih Tolak Icerd


Oleh Subky Latif


KETIKA Tok Hakim, Tok Mufti, ulama dan politikus bukan kerajaan kata Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) adalah bencana buat umat dan Malaysia, maka ada menteri yang tidak dipilih rakyat dalam pilihan raya berkata ketagihan dadah adalah lebih teruk daripada ICERD.

Dan ada juga orang poliik kerajaan PH yang lebih kanan daripadanya dan dipilih rakyat dalam pilihan raya mengira ICERD lebih adil dari keharmonian masyarakat yang ada sekarang.

Ulas Nik Abduh, MP PAS Bachok, penagih dadah yang tolak ICERD adalah lebih baik daripada menteri yang terima ICERD. Atau menteri terima ICERD lebih teruk daripada penagih dadah.

Logik Nik Abduh adalah satu tamsil yang tepat.

Ribuan penagih dan pengedar dadah memang mengancam manusiawi, umah, Islam, Melayu/Bumiputera, tetapi keselamatan umat dan tamadun Malaysia masih terkawal jika urusan tadbir kerajaan dikendali oleh pemimpin-pemimpin berwibawa dan rakyat yang prihatin akan keharmonian, tidaklah sesegera yang disangka akan ditelan ancaman dadah.

Tetapi jika dibiarkan di bawah menteri yang tagih ICERD, secepat kilat ia diratifikasi, nescaya jadi Temasiklah Malaysia, yang tamadun Islam/Melayunya dibina lebih lima kurun lalu.

Temasik itu ditemui dan diasas oleh Sang Nila Utama, Raja berbangsa Melayu ribuan tahun lalu, apabila ditelan sejarah, Temasik menerima nasib seperti Babilon, bangsa dan tamadun besar dalam sejarah silam, tetapi wilayah dan bangsa Babilon sudah tiada dalam peta dunia.

Temasik tinggal sebagai nama bangunan, tetapi ia jadi tamadun yang sudah hilang.

Malaysia akan ada dan mungkin bertambah maju selepas diratifikasi konvensyen antarabangsa menyama rata semua kaum setiap negara, nescaya senasiblah dengan Mesir yang tuan awalnya adalah Qibti. Di luar Arab wilayahnya masih dikenali dengan Egypt, tetapi Qibti adalah kaum yang minoriti di Mesir purba sedang ia bangsa Firaun yang perkasa dulu.

Jika menteri tagih ICERD dibenarkan menentukan ia diratifikasi atau tidak, samalah atau lebih teruk daripada nasib si penagih tegar dadah, ada wilayah dan sejarahnya, tetapi orang Melayu/peribumi tidak dapat menentukan nasib sendiri.

Sekalipun sekalian si penagih dadah itu tidak peka dengan politik dan tamadun bangsanya justeru gian siang malam, hingga tidak dapat memberikan tekanan dan ketentuan ICERD diratifikasi atau tidak, tidak siapa menyerahkan mandat kepadanya bagi penentuan ratifikasi.

Tetapi dengan mandat kepada sang penagih ICERD, maka mereka menyerahkan hak politik dan kemerdekaan kepada orang lain, meredha ratifikasi itu, sebaliknya penaih dadah menentang ICERD, sekurang-kurangnya penagih dadah lebih berharga daripada sang menteri dan pemimpin tagih mabuk ICERD yang tidak lagi punya harga diri dan harga bangsanya.

Rakyat tidak menyerahkan mandatnya kepada penagih dadah, kerana mereka tidak pernah memikirkan tentang pemerintahan, nasibnya dan nasib masyarakat. Mereka tidak ada kuasa menyerahkan negara ini kepada penagih ICERD.

Tetapi pemimpin dan menteri tagih ICERD yang bercakap untuk memerangi rasuah, menyelamatkan negara dari penyangak khazanah, mereka diberi mandat menentukan masa depan negara dan rakyat, tiba-tiba bercakap meratifikasi ICERD, hingga menjadikan umat/peribumi tidak tidur siang malam justeru masa depannya terancam.

Semua mengharapkan perpaduan dari kerajaan baharu, tetapi menteri-menteri tagih ICERD menyediakan perpecahan. Lenyap harapan perpaduan diganti dengan harapan perpecahan. Bagi penagih dadah memilih dadah lebih baik daripada memilih ICERD. Dengan demikian tidak rasa apa-apa bila kemerdekaannya dirampas melalui menteri tagih ICERD.   

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/11/menteri-lebih-teruk-dari-penagih-tolak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penagih Dadah Tolak Icerd Lebih Baik Dari Menteri Yang Terima Kata Nik Abduh

Penagih Dadah Tolak Icerd Lebih Baik Dari Menteri Yang Terima Kata Nik Abduh

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 466 hits
Nik Abduh menyatakan penagih dadah yang menolak ICERD lebih baik daripada menteri yang menerimanya Foto Sinar Harian Ahli Jawatankuasa Pas Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Aziz menempelak dakwaan Pengerusi Biro Antarabangsa Amanah Datuk Raja Kam...
Menteri Besar Pahang Tolak Icerd Tindakan Tepat Kerajaan

Menteri Besar Pahang Tolak Icerd Tindakan Tepat Kerajaan

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 389 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang menyifatkan keputusan kerajaan Pusat untuk tidak meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum adalah tindakan tepat Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata ternyata bantaha...
Tolak Icerd Tidak Perlu Ke Parlimen Kata Menteri

Tolak Icerd Tidak Perlu Ke Parlimen Kata Menteri

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 208 hits
Diterbitkan 2 jam yang lalu pada 24 November 2018Datuk Mujahid Yusof Rawa berkata persoalan membawa ICERD ke Parlimen tidak seharusnya dibangkitkan kerana ia telah dipersetujui Kabinet Foto oleh Yusof Mat IsaMELAKA 24 Nov Keputusan kerajaan...
P Ki Melayu C Bai B Bi Wanita Ini Kongsikan Makian Racist Yang Lebih Teruk Daripada Edi Rejang

P Ki Melayu C Bai B Bi Wanita Ini Kongsikan Makian Racist Yang Lebih Teruk Daripada Edi Rejang

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 673 hits
Belum lagi reda berkenaan isu Edi Rejang yang mencetuaskan kepincangan perkauman wujud pula isu ini Gambar yang menunjukkan seorang pemuda berbangsa cina memperlekehkan kaum melayu dan melontarkan kata kata kesat yang jauh lebih teruk darip...
Perlaksanaan Icerd Lebih Banyak Kemudaratan Daripada Kebaikan Mufti Wilayah

Perlaksanaan Icerd Lebih Banyak Kemudaratan Daripada Kebaikan Mufti Wilayah

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 212 hits
Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al BakriKUALA LUMPUR Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri memutuskan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum tidak perlu dan tidak sesuai dilaksanakan di Mala...
Kerajaan Pas Terengganu Lebih Teruk Dari Zionist

Kerajaan Pas Terengganu Lebih Teruk Dari Zionist

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 410 hits
PAS masih belum buang perangainya yang rakus diamalkan apabila berkuasa dibumi Terengganu Seramai ramai yang pimpinan PAS di Terengganu yang berserban dan berkopiah tidak mampu untuk berbicara dengan seorang rakyat Bila berbicara dengan kap...
Bantah Icerd Lebih 50 000 Hadir Di Pasir Salak

Bantah Icerd Lebih 50 000 Hadir Di Pasir Salak

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 653 hits
Lebih 50 000 rakyat membanjiri Perhimpunan Perpaduan Ummah diadakan di Kampung Gajah Pasir Salak di sini malam tadi Laungan Hidup Islam Hidup Melayu Hancur ICERD Daulat Tuanku serta Takbir bergema tanpa henti Tidak kira berlatar belakang po...
Icerd Bukan Perkara Baru Bn Pernah Kaji Dan Tolak Ratifikasinya Dr Noraini Ahmad

Icerd Bukan Perkara Baru Bn Pernah Kaji Dan Tolak Ratifikasinya Dr Noraini Ahmad

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 210 hits
KUALA LUMPUR 1 Dis Ketua Pergerakan Wanita UMNO Datuk Dr Noraini Ahmad menekankan bahawa penerangan berkenaan penolakan ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum perlu dibuat untuk memastikan ba...
Anwar Lebih Teruk Dari Isu 1mdb Nasrudin

Anwar Lebih Teruk Dari Isu 1mdb Nasrudin

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 215 hits
Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak perlu tunjuk hero dan menghentam orang lain dalam isu 1Malaysia Development Berhad kerana beliau 10 kali lebih teruk dari itu Ketua Penerangan Pas Pusat Nasrudin Hassan berkata tuduhan bakal Perda...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened