Menjelang Hari Mengundi Ph Buat 6 Tuntutan Atas Spr



Pakatan Harapan (PH) hari ini mengemukakan 6 tuntutan berikutan insiden Ketua Tempat Mengundi (KTM) menghalang agen calon yang bertanding bertugas di pusat pengundian awal di Balai Polis Masjid Tanah, kelmarin.
Menurut Ketua Unit Perundangan Jabatan Pilihan Raya Pusat (JPRP) KEADILAN, Manivanan Gowin, insiden tersebut amat tidak wajar dilakukan oleh pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) ketika suruhanjaya itu telah banyak kali mengendalikan pilihan raya di negara ini.
“Saya rasa amat terkejut dengan tindakan KTM yang mewakili SPR ketika pengundian awal di DUN Lendu dalam Pilihanraya Negeri Melaka (PRN Melaka) ke 15.
“Saya difahamkan KTM tidak membenarkan Ejen Tempat Mengundi dan Ejen Mengira Undi (PACA) untuk memasuki kawasan mengundi dan memulakan tugas mereka ketika pengundian awal di Balai Polis Masjid Tanah, atas alasan borang petugas terbabit tidak ditandatangani oleh calon sendiri tetapi Ejen Pilihanraya.
“Mengikut peruntukan Akta 5, Akta Kesalahan Pilihanraya 1954, borang PACA boleh ditandatangani oleh calon atau Ejen Pilihanraya yang juga dikenali sebagai wakil calon,” katanya dalam sidang media, sebentar tadi.
Mannivanan turut membacakan Seksyen 12 (1) yang mengatakan: “Pada atau sebelum hari penamaan dalam sesuatu pilihan raya, seseorang hendaklah dinamakan secara bertulis oleh atau bagi pihak setiap calon sebagai ejennya untuk pilihan raya itu.”
Juga Seksyen 14 (1) yang menekankan: “Ejen pilihan raya seseorang calon hendaklah dalam sesuatu pilihan raya — (a) melantik tiap-tiap ejen tempat mengundi, ejen mengira, kerani dan pengutus yang diambil kerja, sama ada dengan bayaran atau tidak, bagi pihak calon itu.”
“Ini bermaksud, KTM tidak sepatutnya menghalang PACA yang mewakili calon Pakatan Harapan bagi DUN 04 Lendu, Muhammad Asri Ibrahim.
“Tindakan luar biasa KTM menghalang petugas PACA yang sah telah mengakibatkan penindasan hak seorang calon yang termaktub di bawah peruntukan perundangan sedia ada.
“Tambahan kepada itu, saya juga telah dimaklumkan oleh Ejen Pilihanraya bagi DUN 04 Lendu iaitu Rosdi Ali bahawa satu mesyuarat khas Pegawai Pengurus (RO) bersama Ejen Pilihanraya bagi DUN 04 Lendu telah dilaksanakan pada 17 November 2021. Dalam mesyuarat khas ini, RO telah memohon maaf di atas kekhilafan insiden yang telah berlaku semasa pengundian awal.
“Selaras dengan perkembangan ini, kami mewakili PH ingin mengemukakan 6 tuntutan kepada Pengarah SPR agar memastikan perjalanan PRN Melaka pada 20 November ini mengikut lunas peruntukan perundangan pilihan raya Malaysia, demi memastikan agar pilihan raya ini berjalan dengan lancar dan sempurna, di samping mendukung dan menghayati konsep demokrasi,” katanya.
Enam tuntutan tersebut ialah:
Pertama: Kami memohon agar Pengarah SPR mengarahkan agar KTM yang melakukan kekhilafan nyata tersebut, untuk tidak bertugas pada 20 November dan digantikan dengan seorang KTM yang mempunyai pengetahuan mengenai perjalanan pilihan raya.
Kedua: Kami memohon agar pegawai – pegawai SPR iaitu Pengurus Pilihan Raya (RO), Penolong Pengurus Pilihan Raya (ARO) dan khususnya Ketua – Ketua Tempat Mengundi (KTM) untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka mengikut lunas undang – undang yang termaktub di bawah Akta – Akta Pilihan Raya dan Peraturan Pilihanraya.
Ketiga: Kami memohon agar Pengarah SPR memberi amaran keras kepada Ketua – Ketua Tempat Mengundi (KTM) agar tidak mencipta atau mereka atau membentuk peruntukan undang – undang sendiri yang melampaui kuasa Parlimen sebagai badan perundangan yang tertinggi yang bertanggungjawab untuk menggubal dan meluluskan undang – undang di Malaysia.
Keempat: Kami menggesa agar Pengarah SPR memberi taklimat akhir sebelum hari mengundi biasa tentang pematuhan dan kefahaman undang – undang dan peraturan pilihan raya kepada semua RO, ARO dan KTM yang bertugas pada 20 November 2021.
Kelima: Kami memohon agar Pengarah SPR memaklumkan kepada semua RO, ARO dan KTM agar menghormati hak semua calon dan parti politik yang bertanding dalam PRN Melaka di semua 28 DUN yang ditandingi, selagi semua pihak mematuhi undang – undang dan peraturan pilihan raya.
Keenam: Kami memohon agar Pengarah SPR dan / atau RO yang bertugas di Balai Polis Masjid Tanah untuk memohon maaf secara terbuka (kerana mohon maaf secara tertutup tidak memadai) kepada Calon dan Ejen Pilihanraya Pakatan Harapan dan seluruh
warga pengundi DUN 04 Lendu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33507

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sop Kempen Prn Melaka Akan Diumum Pada Hari Penamaan Calon Spr

Sop Kempen Prn Melaka Akan Diumum Pada Hari Penamaan Calon Spr

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 243 hits
AGENDA DAILY Suruhanjaya Pilihan Raya Prosedur operasi standard khas bagi Pilihan Raya Negeri Melaka akan dikeluarkan pada hari sama penamaan calon Isnin ini kata Suruhanjaya Pilihan Raya SPR berkata buat masa ini belum ada sebarang SOP yan...
Spr Di Jangka Umum Sop Pilihan Raya Negeri Melaka Pada Hari Penamaan Calon Isnin Ini

Spr Di Jangka Umum Sop Pilihan Raya Negeri Melaka Pada Hari Penamaan Calon Isnin Ini

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 239 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pilihan Raya dijangka mengeluarkan prosedur operasi standard khas Pilihan Raya Negeri Melaka pada hari penamaan calon pada Isnin ini SPR berkata buat masa ini belum ada sebarang SOP yang dikeluarkan dan dimuktamadka...
Bakal Calon Diingat Patuhi Arahan Hari Penamaan Calon Esok Spr

Bakal Calon Diingat Patuhi Arahan Hari Penamaan Calon Esok Spr

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 264 hits
Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM PUTRAJAYA Semua bakal calon dan parti parti politik yang terlibat pada Hari Penamaan Calon Pilihan Raya Negeri Melaka diingatkan mematuhi undang undang peraturan tata etika dan arahan arahan dikeluarkan Suruhanjay...
Zuraida Masih Berkempen Pada Hari Mengundi

Zuraida Masih Berkempen Pada Hari Mengundi

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 132 hits
Zuraida masih berkempen pada hari mengundi AYER KEROH Baru beberapa jam proses pengundian Pilihan Raya Negeri Melaka ia telah dicemari dengan video tular ahli Majlis Pimpinan Tertinggi parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Zuraida Kamaruddin...
Prn Melaka Pengundi Diminta Semak Waktu Mengundi Patuhi Sop Spr

Prn Melaka Pengundi Diminta Semak Waktu Mengundi Patuhi Sop Spr

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 230 hits
SEBANYAK 217 pusat mengundi dan 1 109 saluran akan dibuka esok untuk tujuan pengundian dengan seramai 12 290 orang ditugaskan bagi proses pengundian esok Seramai 476 037 orang pengundi bakal mengundi di PRU DUN Melaka ke 15 dan semua pengun...
Berapa Hari Lagi Nak Mengundi Mana Janji Boleh Kempen Di Tv

Berapa Hari Lagi Nak Mengundi Mana Janji Boleh Kempen Di Tv

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 241 hits
Janji Menteri kerajaan Perikatan Nasional untuk membenarkan calon calon dalam Pilihan Raya Negeri Melaka berkempen di media rasmi kerajaan kerana kekangan berkempen secara tradisional akibat Prosedur Operasi Piawai terlalu ketat terus ditag...
Pengerusi Spr Kena Berundur Jika Tak Sampai Separuh Keluar Mengundi

Pengerusi Spr Kena Berundur Jika Tak Sampai Separuh Keluar Mengundi

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 216 hits
Malaysiakini Veteran DAP Lim Kit Siang menggesa Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Abdul Ghani Salleh meletakkan jawatan jika kadar keluar mengundi dalam pilihan raya negeri Melaka berada bawah 50 peratus Menurutnya sekiranya perkara itu be...
Prn Sarawak Spr Dijangka Umum Tarikh Tarikh Penting Hari Ini

Prn Sarawak Spr Dijangka Umum Tarikh Tarikh Penting Hari Ini

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 243 hits
Suruhanjaya Pilihanraya dijangka umumkan tarikh penting berkaitan Pilihan Raya Negeri Sarawak hari ini Sidang akhbar oleh pengerusinya Datuk Abdul Ghani Salleh akan berlangsung pada jam 11 pagi di sebuah sebuah hotel di Kuching Sarawak SUBS...
Hiburan Kumpulan Lhdn Cari Siapa Hari Ini Tulis Memorandun 18 Tuntutan Terhadap Lhdn

Hiburan Kumpulan Lhdn Cari Siapa Hari Ini Tulis Memorandun 18 Tuntutan Terhadap Lhdn

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 192 hits
Kumpulan Facebook telah diwujudkan pada 21 Julai tahun ini bertujuan untuk menentang sikap tidak berhati perut Lembaga Hasil Dalam Negeri menuntut cukai buat mereka yang terkesan sejak pandemik Covid 19 melanda negara Di saat negara sedang ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord