Meninggal Masa Tidur Mudahnya Aisyah Pergi Hanya Sempat 3 Bulan Dengan Mama


Pemergian anak secara mengejut empat hari sebelum hari raya baru-baru ini cukup buatkan hati ibu ini sebak. Mana taknya anak yang lahir sihat, hanya mengalami selesema beberapa hari sebelum itu dan kembali sihat pergi selamanya ketika tidur.
Menurut Puan Siti Noor Laila, pemergian anak syurga yang diberi nama Siti Nur Aisyah masih lagi terasa hingga ke hari ini. Malah dua kakaknya turut merindui adik.

Sebelum arwah meninggal, arwah memang ada selesema 2, 3 hari. Tapi lepas tu alhamdulilah arwah dah okay. Namun takdir Allah, Aisyah hanya sempat melihat dunia ini dalam tempoh 3 bulan selepas kelahirannya.
8/5/2021
Aisyah memang nampak macam lain dah hari terakhir tu, sebab bila saya suakan susu dekat Aisyah, Aisyah menolak tak nak susu. Tapi saya tak adalah fikir yang bukan-bukan. Aisyah pun anak yang paling senang saya jaga.
Dalam pukul 11 pagi macam tu, kami sekeluarga pergi rumah kedua sebab nak mengecat dan cuci rumah. Aisyah okay je macam biasa. Saya pun kurang bermain dengan Aisyah masa tu sebab sibuk tolong suami. Sesekali saya tengok-tengok juga Aisyah. Dah selesai semua, dalam pukul 5 macam tu, sebelum kami balik rumah sewa, kami pergi ke pekan sekejap belikan kek hari jadi anak sulung saya, lepas tu terus balik rumah.
Sampai rumah, saya letak Aisyah dalam buai sebab macam nak tidur, saya terus ke dapur nak masak lauk berbuka. Masa tengah masak tu, Aisyah meragam dalam buai, suami datang angkat Aisyah lepas tu suami bawa jalan-jalan depan rumah, saya teruskan memasak. Dah siap masak, suami datang bagitahu Aisyah buang air besar dalam kuantiti yang banyak sampai terkena baju suami. Saya ambil Aisyah dan saya mandi dan susukan Aisyah. Lepas tu Aisyah tidur, saya letak dalam buai semula sebab masa tu dah nak berbuka.

Aisyah tidur lena, sesekali saya jenguk-jenguk Aisyah dalam buai, sebab malam tu tengah potong-potong kek dengan anak sulung, kedua dan suami saya. Dalam pukul 10 lebih macam tu sebelum saya nak tidur, memang rutin saya akan angkat Aisyah letak atas katil, bedung dan lepas tu susukan Aisyah. Waktu tu Aisyah masih ada lagi. Aisyah memang tidur sebelah saya. Lepas susu, Aisyah tidur macam biasa, saya tak tidur lagi. Saya baring-baring sambil main HP.
Nak dekat pukul 12, sebelum saya lelapkan mata, saya cium-cium dan peluk Aisyah. Waktu tu Aisyah masih bernyawa lagi. Terus saya tertidur sampai saya tak sedar dah terlajak sahur, dalam pukul 6 saya kejut suami bagitahu dah terlajak sahur, suami cakap tak apa.
Dekat pukul 7 pagi, saya off semua suis lampu dan aircond, waktu saya tengok Aisyah atas katil, saya angkat Aisyah tapi dia macam tak bernyawa, nampak lain. Saya buka bedung Aisyah, tak ada respon, saya suruh suami tengok, suami tepuk-tepuk belakang arwah keluar darah dari hidung.

9/5/2021
Jam 7 pagi lebih tu kami sekeluarga terus bawa Aisyah ke emergency Hospital Angkatan Tentera. Sejam lepas tu doktor sahkan Aisyah memang dah meninggal, bagai nak gugur jantung saya
Anak yang saya kandungkan 9 bulan, hanya dapat hidup dengan saya selama 3bulan 4hari sahaja. Doktor bagitahu baby bawah 5 tahun kena buat postmortem, memang undang-undang macam tu.

Dengan berat hati, saya dan suami terpaksa akur. Tunggu polis sampai, polis bawa Aisyah ke Hospital Alor Gajah Melaka untuk buat potmortem. Mula dalam pukul 1, alhamdulilah pukul 3 lebih macam tu selesai postmortem.
Doktor nak jumpa saya dan suami untuk bagitahu hasil postmortem, doktor dah buat postmortem dan doktor tak dapat sahkan apa punca kematian arwah. Doktor bagitahu Aisyah meninggal bukan sebab terhempap atau tersedak susu tapi doktor suspek jangkitan kuman pada paru-paru,saluran injap ke jantung Aisyah bengkak, tak normal untuk baby 3bulan.

Tapi itu pun doktor tak boleh nak sahkan juga. Kami diminta tunggu 2bulan untuk tunggu result postmortem keluar. Selesai jumpa doktor, dalam pukul 4 lebih kami bawa jenazah Aisyah ke masjid untuk dimandi dan disembahyangkan. Dalam pukul 6 lebih, Aisyah selamat dikebumikan di tanah perkuburan Bukit Tinggi, Tanjung Bidara, Melaka.
Al Fatihah untuk anak syurga mama.. (5 Februari – 9 Mei 2021)
Kredit: Siti Noor Laila

Nak tahu lanjut mengenai e-WORKSHOP ini boleh klik http://www.wasap.my/60139974978/EworkShopPAMATINISPA

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Meninggal Masa Tidur, Mudahnya Aisyah Pergi..Hanya Sempat 3 Bulan Dengan Mama appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/meninggal-masa-tidur-mudahnya-aisyah-pergi-hanya-sempat-3-bulan-dengan-mama/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Abang Adik Seperti Nyenyak Tidur Demi Nyawa Ibu Sempat 4 Bulan Dalam Kandungan

Abang Adik Seperti Nyenyak Tidur Demi Nyawa Ibu Sempat 4 Bulan Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 329 hits
Baru saja nak rasai gerakan manja dalam perut Allah lebih sayangkan anak syurga ini Hati ibu ayah mana yang tak sedih selepas hasrat untuk menimang cahaya mata kembar tak kesampaian Sebak sungguh hati ini bila melihat wajah kedua dua wildan...
Tingkat Keterisian Tempat Tidur Isolasi Pasien Corona Di Bekasi Hanya 17 94 Persen

Tingkat Keterisian Tempat Tidur Isolasi Pasien Corona Di Bekasi Hanya 17 94 Persen

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 160 hits
Pemerintah Kota Bekasi mencatat tingkat keterisian tempat tidur untuk pasien Covid 19 di rumah sakit milik pemerintah hanya 17 94 persen jauh menurun di bandingkan periode awal tahun yang mencapai 80 persen lebih
Hidap Kanser Masa Hamil Anak Ke 3 Selepas 6 Bulan Bersalin Terpaksa Potong Kaki

Hidap Kanser Masa Hamil Anak Ke 3 Selepas 6 Bulan Bersalin Terpaksa Potong Kaki

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 282 hits
Insan istimewa bergelar ibu Selalu kita dengar tentang ibu ibu yang bekerjaya ibu ibu yang sempurna fizikal dan berjaya tapi jarang sangat kan kita dengar cerita tentang insan insan yang istimewa bergelar ibu Kisah seorang ibu Puan Hannah M...
Sempat Bantu Ambil Wuduk Anak Reda Bapa Dijangkiti Covid 19 Meninggal Dunia

Sempat Bantu Ambil Wuduk Anak Reda Bapa Dijangkiti Covid 19 Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 506 hits
Runtun jiwa seorang wanita yang juga merupakan doktor perubatan apabila bapanya disahkan meninggal dunia selepas beberapa hari menerima rawatan di wad Unit Rawatan Rapi akibat Covid 19 malam tadi Menerusi laman Instagram Dr Sakinah Kamarul ...
Si Kecil Sudah Tidak Perlukan Tidur Siang Mama Kenal Pasti 6 Tanda Ini

Si Kecil Sudah Tidak Perlukan Tidur Siang Mama Kenal Pasti 6 Tanda Ini

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 319 hits
Kurang tidur siang bermaksud si kecil sudah membesar menjadi seorang kanak kanak Tetapi bagaimana untuk mengetahui jika mereka sudah bersedia untuk perkara tersebut Keperluan tidur siang Berbeza dengan bayi anak yang semakin membesar biasan...
Sempat Viral Di Tiktok Uang Pecahan 1 0 Tenyata Hanya Specimen Intip Kegunaannya Yuk

Sempat Viral Di Tiktok Uang Pecahan 1 0 Tenyata Hanya Specimen Intip Kegunaannya Yuk

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 164 hits
Sempet dikira ada isu redenominasi segala gara gara uang ini tapi kabar tersebut sudah diluruskan Peruri ya
Putri Pb Xii Gkr Retno Dumilah Meninggal Saat Saksikan Gerhana Bulan Di Sarangan

Putri Pb Xii Gkr Retno Dumilah Meninggal Saat Saksikan Gerhana Bulan Di Sarangan

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 195 hits
Wanita yang juga mempunyai nama GKR Retno Dumilah meninggal dalam usia 67 tahun Almarhum meninggalkan 2 orang putra yakni KRMH Herjuno Suryo Wijoyo dan KRMH Aditya Surya Harbanu
Tvlar Video Pesakit Covid 19 Pergi Depan Mata Individu Dedah Lelaki Berkain Pelikat Tak Lena Tidur

Tvlar Video Pesakit Covid 19 Pergi Depan Mata Individu Dedah Lelaki Berkain Pelikat Tak Lena Tidur

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 341 hits
PENULARAN video memaparkan sekumpulan petugas kesihatan sedang memberi r awatan kec emasan kepada pes akit C ovid 19 yang sedang n azak ternyata mengundang perhatian ramai Video yang did akwa dirakam pada Sabtu di Pusat Kuarantin dan R awat...
Momen Jenis Kelamin Anak Kedua Nagita Slavina Diumumkan Penuh Haru Dan Sempat Dikerjai

Momen Jenis Kelamin Anak Kedua Nagita Slavina Diumumkan Penuh Haru Dan Sempat Dikerjai

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 159 hits
Nagita Slavina akhirnya secara resmi mengumumkan jenis kelamin anak kedua yang tengah dikandungnya Momen itu berlangsung seru dalam sebuah acara kejutan yang telah disiapkan oleh keluarga Nagita tak henti menangis terharu meski begitu ia pu...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing

Cina Pun Main Sihir David Teo Hampir Mat Disantau Keluarga Terdekat Jumpa Ustaz Untuk Berubat

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Scene By The Tahan River