Menikmati Alam Di Kota Belud Kundasang Sabah

Menikmati Alam di Kota Belud & Kundasang, Sabah | Assalamualaikum & salam sejahtera. Hi, korang, Happy New Year! Semoga tahun ini kita semua peroleh kejayaan dunia akhirat, perbaiki diri dari sebelumnya & tingkatkan amal ibadah. Seperti yang Murni janjikan dalam entri sebelum ini, hari ini Murni akan berkongsi pengalaman hiking & camping di Kota Belud & Kundasang.
Menikmati Alam di Kota Belud & Kundasang, SabahKejadiannya sebenarnya bulan lepas lagi, awal tahun ni barulah Murni ada masa untuk kemaskini blog. Sibuk sajalah haha. Rezeki turun dari langit bila kawan ajak hiking & camping di Kota Belud & Kundasang. Murni pun ambillah peluang join sekali untuk 'healing' emosi & hati yang selalu bersedih.
Trip kali ni kami berlima dengan menaiki sebuah kereta. Kami bertolak dari Lahad Datu ke Kota Belud pada 30/11/2023 jam 4:00 petang. Murni hanya bawa backpack 38litre & 1 beg yang memuatkan barang-barang untuk camping. Nasiblah barang semua muat dalam bonet kereta haha. Kami sampai di Pekan Kundasang waktu subuh (lupa dah sampai jam berapa) cari penginapan sebelum teruskan perjalanan ke Kota Belud, tapi sayangnya kami tak jumpa. Kami teruskan perjalanan menuju ke Kota Belud, singgah di Masjid untuk solat subuh & sarapan di gerai berhampiran dengan Bukit Bongol.
01/12/2023
Bukit Bongol Kota Belud SabahUsai sarapan, kami menuju ke starting point Bukit Bongol/ Bukit Mininggui. Kami memulakan pendakian dalam jam 7:00 pagi. Ni kira pertama kali Murni hiking pakai seluar jeans, silap Murni sendiri tak tukar dahulu, pergerakan pun jadi terbatas haha. Kami mendaki tanpa ada guide, bergantung sepenuhnya dengan penanda yang telah diikat pada pokok. Awal pendakian pun dah silap jalan, tapi syukurlah jumpa jalan yang diredhai hihi.

@murnimohdyusof 𝘚𝘶𝘥𝘢𝘩𝘴𝘶𝘥𝘢𝘩𝘭𝘢𝘩 𝘣𝘦𝘳𝘴𝘦𝘥𝘪𝘩 𝘔𝘶𝘯𝘯𝘪 𝘶𝘪𝘪𝘪 𝘗𝘦𝘳𝘨𝘪𝘭𝘢𝘩 𝘬𝘦 𝘵𝘦𝘮𝘱𝘢𝘵 𝘥𝘪 𝘮𝘢𝘯𝘢 𝘬𝘢𝘶 𝘢𝘬𝘢𝘯 𝘥𝘪𝘩𝘢𝘳𝘨𝘢𝘪 🫂 . . . . . . #hiking #hikingadventures #bukitbongol #bukitbongolkotabelud #enchantingsabah #landbelowthewind #seethenature #fyp #CapCut ♬ Jiwa Yang Bersedih (Sped Up Version) - Ghea Indrawari Kalau ikutkan plan asal, kami nak daki peak yang rendah saja last-last kena scam terus menuju ke peak yang paling tinggi. Tak apalah kami positif saja, bersyukur juga sebab dapat view yang sangat cantik walaupun pendakian kami diiringi dengan hujan yang manja-manja. Dalam jam 10 lebih kami mula turun ke bawah. Selesai aktiviti hiking kami teruskan perjalan ke tempat penginapan kami, Karanahan View Kota Belud.

Pantai Emas Kota Belud Sabah
Usai makan, mandi, kami berehat sebentar sebelum jalan-jalan ke Pantai Emas Kota Belud dalam jam 5 lebih. Pantai emas ni menghadap Laut Cina Selatan. Angin di tepi pantai ni kuat jugalah, nasiblah tak diterbangkan angin (haha gurau). Murni boleh nampak pergerakan pasir. Usai ambil gambar, kami terus menuju ke pekan untuk membeli makanan untuk malam. Kami menikmati makan malam di pondok yang terdapat di Karanahan View. Selesai makan, masuk tidur awal sebab keesokannya perlu bergerak awal ke Kundasang.
02/12/2023

Kg. Sangkir Kota Belud Sabah
Sebelum kami sarapan di Karanahan View, kami ambil keputusan untuk bergambar dahulu di Kg. Sangkir berlatar belakangkan pemandangan Gunung Kinabalu. Kalau korang singgah ke Kota Belud, korang wajib singgah di Kg. Sangkir untuk bergambar di sini. Usai sarapan, kami teruskan perjalanan ke Kundasang & akan bercamping di Mentoki Hideout Campsite. Sebelum menuju ke campsite, kami singgah di Bataras Superstore untuk membeli bahan mentah.
Mentoki Hideout Campsite
Kami sampai di campsite dalam jam 2 petang. Murni pasang tent & kemas semua barang-barang dalam 15 minit. Cuaca waktu petang masa ni sedikit berkabus & mendung. Hujan mula turun selepas waktu maghrib. Sejuk yakmat masa ni, Murni tak bawa jaket tebal hanya bawa windbreaker saja. Nasiblah Kak Jun ada bawa jaket lebih, bolehlah Murni pinjam

Menu makan malam di Mentoki Hideout CampsiteMenu makan malam kami nampak menyelerakan kan sedap lagi haha. Dapat udang segar & besar lagi, Murni tolak tepi dulu alergi makan makanan laut haha. Nikmat bila dapat makan, berkumpul, bercerita dibawah satu flysheet yang sama. Kutip momen kebersamaan yang jarang-jarang didapati pada hari-hari biasa.
Usai makan, Murni dapat belajar cara untuk ambil gambar bintang menggunakan camera hanphone saja. Almaklumlah, Murni ni jarang explore camera hanphone haha. Nah hasil stargazing dari seorang newbie haha
Mentoki Hideout Campsite Kundasang
Sebelum jam 12 tengah malam Murni dah masuk tent, tidur pun dalam kesejukan haha. Murni terbangun dalam jam 5:30 pagi. Gigih bangun awal sebab nak rakam view pada waktu pagi di Mentoki.
03/12/2023
Murni sarankan bagi korang yang nak menikmati pemandangan yang indah lagi syahdu, datanglah ke Mentoki Hideout Campsite ni. Kemudahan tandas, plugpoint, singki, tong sampah, & kawasan parking kereta pun ada disediakan di tempat ni. Usai sarapan & kemas tent, kami teruskan perjalanan ke destinasi seterusnya

Memandangkan Murni tak pernah lagi jejakkan kaki ke Desa Cattle Dairy Farm, dah alang-alang nak balik ke Lahad Datu, kami pun singgah sebentar di Desa Cattle Dairy Farm

Desa Cattle Dairy Farm
Usai melawat kawasan di Desa Cattle Dairy Farm, dalam jam 1:00 petang kami teruskan perjalanan pulang ke Lahad Datu. Trip liburan kami sehingga hujung minggu saja sebab keesokannya perlu masuk kerja. Terima kasih kak Jun, abg Badrul & Habc bawa sekali si Murni, lain kali bawalah lagi dia pergi healing kunun haha.
Sampai sini saja perkongsian Murni mengenai Menikmati Alam di Kota Belud & Kundasang, Sabah. Terima kasih korang yang sudi baca entri ini 😘 Entri yang akan datang Murni akan berkongsi pengalaman hiking di Bukit Panchang, Tawau.

Sabah Education Dept To Haul Up Teacher Who Mocked Disabled Student

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 100 hits
Sabah Education director Raisin Saidin announced his department will seek an explanation from a teacher who allegedly made offensive remarks about a disabled student According to a report by the New Straits Times the teacher mistakenly shar...
Zahid Ke Kk Malam Ini Selesai Isu Umno Sabah

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 67 hits
PRESIDEN Umno yang juga Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi dijadualkan ke Kota Kinabalu Sabah malam ini untuk menyelesaikan isu Umno negeri itu yang didakwa sedang bergolak Menjawab pertanyaan pemberita mengenai situasi terkini Umn...
Zahid Flies To Sabah As Political Tension Brews

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 94 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi said he will be in Sabah tonight to resolve political tension brewing in the state Harian Metro quoted Zahid as saying that an official statement on the situation involving Umno Warisan Pakatan Harapan and ...
Upko Draws Up Scheme For Federal Revenue Sharing With Sabah

papar berkaitan - pada 6/1/2024 - jumlah : 124 hits
Upko president Ewon Benedick hopes that the state government will submit the scheme to Putrajaya KOTA KINABALU Leaders of the Upko party will meet Sabah chief minister Hajiji Noor on Tuesday to submit a proposed mechanism for Putrajaya to p...
100 Lanun Bersenjata Mendarat Di Lahad Datu Sabah

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 113 hits
Lebih 100 lelaki warga asing dipercayai dari selatan Filipina yang berpakaian ala tentera dan sebahagiannya dipercayai bersenjata api berjaya dikesan menyeludup masuk dan menceroboh ke Lahad Datu Sabah pada Selasa lalu Bagaimanapun keadaan ...
Anthony Loke Airasia To Lock One Way Airfares To Sabah Sarawak For Cny Period

papar berkaitan - pada 5/1/2024 - jumlah : 114 hits
Loke said from now until Feb 15 AirAsia will offer travellers flying to Sabah and Sarawak fixed ticket prices for the Chinese New Yearperiod 8212 Bernama photo SEPANG From now until Feb 15 AirAsia will offer travellers flying to Sabah and S
Ahmad Zahid Segera Ke Sabah Selesaikan Pergolakan Politik

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 87 hits
Noor Atiqah Sulaimanam hmetro com myKuala Lumpur Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan akan ke Kota Kinabalu hari ini bagi menyelesaikan situasi politik Sabah yang didakwa sedang bergolak Ketika ditanya mengenai situasi...
Police Arrest Enforcement Officer In Sabah Drug Syndicate Case

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 96 hits
Deputy inspector general of police Ayob Khan Mydin Pitchay said the 43 year old man had previously served in Sabah before being transferred to the Klang Valley KUALA LUMPUR Police arrested an officer with an enforcement agency for his role ...
Floods Sabah Latest State To Be Hit Number Of Victims In Johor Pahang Dropped

papar berkaitan - pada 14/1/2024 - jumlah : 166 hits
KUALA LUMPUR Sabah has become the latest state hit by floods with 75 victims from 29 families placed at three temporary flood relief centres in the Beluran district as of 8pm on Sunday According to the control centre of the National Disaste...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria