Mengimbau Kembali Bisnes Makanan Dari Rumah


Semalam, singgah di kedai vendor jual aneka makanan termasuk kuih-muih dan desert. Maka, otak pun ligat mengimbau kembali bisnes makanan dari rumah pada tahun 2016 sehingga 2017.
Bila masuk je kedai, saya teringat satu ketika di mana saya perlu lakukan offline bisnes bagi merancakkan produk jualan ketika itu. Antara jualan saya adalah biskut-biskut raya seperti Almond London, Snow Almond, Semperit, dan Tart Nenas. Hot selling ketika itu adalah snow almond dan Tart Nenas. 







  Apakah jenis-jenis bisnes makanan yang boleh dijual dari rumah? Selagi isteri yang bergelar suri rumah pandai memasak makanan semua boleh dijual. Makanan yang mendapat permintaan tinggi di sebuah daerah yang anda menetap. Faktor makanan dijual mengikut trend perkembangan semasa, musim perayaan seperti bulan ramadan dan Hari Raya. Sama ada makanan berat dan makanan ringan. Sayang sangat jika suri rumah tidak manfaatkan bisnes makanan dari rumah jika mempunyai kemahiran memasak.
Introvert perlu ke depan jika mahu bisnes dari rumah Berbalik kepada cerita, bayangkan seorang  introvert nak bercakap dengan orang yang tidak di kenali. Berpeluh-peluh muka saya peluh menitik. Dari satu kedai ke kedai saya masuk premis tersebut. Saya tebalkan muka masuk ke kedai orang untuk letakkan biskut raya. Ada yang reject sebab vendor penuh dan mempunyai persamaan biskut raya. 2 kedai saya dapat letak masa tu, gembiranya lain macam masa tu. Dan repeat order juga datang daripada kedai-kedai vendor selain rakan-rakan alam maya. Selain itu, suami juga agen dropship saya ketika itu. Memang tidak menang tangan. 
Orang berbudi, kita berbahasa Ya. Orang dah buat baik dengan kita. Jadi apa yang saya balasnya, dengan memberikan 3 balang kuih Snow Almond, Tart Nenas, dan Almond London kepada pemilik kedai vendor. Tidak sangka pula, biskut raya yang saya berikan kepada Kak Bam di buat sample kepada pelanggan kedainya. Sungguh baik orangnya. Darpada sini lah pelanggan mula order 3 balang untuk biskut Snow Almond.
Seingat saya, nama kedainya Kak Bam Corner. Beliau tidak minta pun duit sebagai deposit meletakkan produk saya di kedainya, hanya mengambil komisyen jika setiap kali ada jualan berlaku keatas biskut-biskut raya saya. Masa tu, hanya Allah sahaja yang tahu. Allah SWT kirimkan orang baik untuk peniaga kecilan macam saya, memang satu rahmat buat saya. Moga Kak Bam rezekinya lancar bagaikan air zam-zam hendaknya.
Apakah proses bisnes makanan dari rumah  Sebulan sebelum ketibaan bulan ramadan saya sudah bermula mengambil order dan menjualnya.
Berbalik kepada cerita vendor, masa tu saya tidak kisah langsung walaupun kena potong berapa pun yuran.  Apa yang saya tahu, tapak untuk letakkan biskut-biskut raya saya berjaya milikinya. Sebagai sokongan sahaja.
Selain itu, saya juga buat jualan secara online. Blog memang saya tidak pernah tinggal, kerana medium blog sangat membantu selain platform media sosial yang bersifat sementara seperti di Facebook dan Instagram. Cumanya, saya buat hard sell di blog. Tiada satu pun artikel yang educate pelanggan. 
Kesimpulannya, mahu bisnes makanan dari rumah sila pelbagaikan medium platform media sosial. Biar letih buat content, jangan tunggu rezeki datang bergolek. Memang wujud rezeki bergolek, cuma tidak selalu.
Dan, jangan mengeluh bila tiada rezeki. Kerana anda sendiri tidak berusaha.
Ok. Itu cerita masa anak 2 orang. Cerita anak 4 rezeki lain sebagai penulis upahan . Masha Allah. Tabarakallah, Allah SWT tarik dan DIA gantikan yang lain. Sama ada dalam bentuk ilmu dan kerezekian lain.
P/S: Baru nak makan petang, setelah laptop di tutup. Tadi siap hantar email kepada peserta Kelas Ghostwriter Expert dan buat slide kelas dan jangan tidak tahu pula. Buat slide pun salah satu kerja sebagai Penulis Upahan atau Ghostwriter .
Lahawla Wala Quwwata ilahi billahi alihil Adzim


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2024/01/bisnes-makanan-dari-rumah-kenangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Foto Cuaca Cerah Pohon Besar Di Dekat Rumah Prabowo Tiba Tiba Tumbang Dan Timpa Mobil Sampai Ringsek

Foto Cuaca Cerah Pohon Besar Di Dekat Rumah Prabowo Tiba Tiba Tumbang Dan Timpa Mobil Sampai Ringsek

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 65 hits
Pohon tumbang tersebut ambruk hanya sekitar 20 meter saja dari kediaman Prabowo Insiden itu terjadi ketika cuaca di lokasi sedang cerah cerah saja
Beli Rumah Vs Sewa Rumah

Beli Rumah Vs Sewa Rumah

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 80 hits
1 Dulu ramai orang digalak beli rumah Sekarang ni ramai pula orang digalak tak perlu beli rumah dan sewa rumah sahaja sampai tua 2 Dulu orang beli rumah sebab harganya masih mampu milik Sekarang harga rumah macam setan membuatkan lebih rama...
Trauma Jadi Mangsa Pencuri Di Rumah Sendiri

Trauma Jadi Mangsa Pencuri Di Rumah Sendiri

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 122 hits
Pembuka tirai untuk tahun 2024 di hari ke 15 bulan Januari berlaku perkara yang sebolehnya Diah elak dari dulu lagi terjadi Kejadian kurang menyenangkan bila berlaku kes kecurian di kediaman sendiri ya kejadian kecurian kecil je tapi cukup ...
Ubat Buasir Dan Tips Rawatan Di Rumah

Ubat Buasir Dan Tips Rawatan Di Rumah

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 83 hits
Adakah anda sedang alami buasir dan sedang mencari ubat buasir yang sesuai Jika tidak dirawat dengan betul ia boleh berkembang akibat peningkatan tekanan pada rektum Oleh itu adalah penting untuk anda merawatnya seawal mungkin Ikuti perkong...
Banjir Di Kota Pangkalpinang 458 Rumah Terendam

Banjir Di Kota Pangkalpinang 458 Rumah Terendam

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 93 hits
Saat ini petugas sudah disiagakan di kota Pangkalpinang untuk memantau wilayah rawan bencana
Cuba Lontong Dari Rumah Besar Sogo

Cuba Lontong Dari Rumah Besar Sogo

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 135 hits
Macam yang korang tahu lah kan sis sekarang hari Jumaat je rajin keluar pi jalan jalan cari makan Ni 2 minggu lepas k fiezz ke Sogo nak beli apa entah tak ingat So lepas tu apa lagi misi mencari makan lah kan Kali ni k fiezz cuba menu dari ...
Kekang Pecah Rumah Polis P Pinang Tubuh Pasukan Khas

Kekang Pecah Rumah Polis P Pinang Tubuh Pasukan Khas

papar berkaitan - pada 15/1/2024 - jumlah : 93 hits
Ketua Polis Pulau Pinang Khaw Kok Chin menasihatkan orang ramai maklum balai polis berdekatan jika pulang ke kampung halaman supaya rondaan boleh dibuat NIBONG TEBAL Polis Pulau Pinang menubuhkan pasukan petugas khas bagi membanteras kegiat...
Touch N Go Encourages Women S Empowerment At Home For The Children By Rumah Charis

Touch N Go Encourages Women S Empowerment At Home For The Children By Rumah Charis

papar berkaitan - pada 14/1/2024 - jumlah : 131 hits
Volunteers from the company spread Christmas joy through gifting and sharing Chief Corporate Development Officer of Touch n Go Lum Joy Deng presented a RM5 000 mock cheque to the Founder Executive Director of Rumah Charis Rev Dr Teo How Ken...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Beraya Rumah Sis Lin Makan Laksa Sarawak

Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale