Menghayati Keindahan Awan Karpet Di Gunung Silipat Thailand


Keindahan awan karpet di Gunung Silipat Thailand yang mempesona pastinya menarik minat pendaki-pendaki yang mengejar view apabila tiba di puncak gunung. Pada 25 Oktober lepas saya, suami dan adik mengikuti rombongan bas ke Iyer Weng, Betong Yala Thailand yang terletak bersebelahan pekan Pengkalan Hulu di Daerah Gerik Perak. 

Bawah tu campsite, pemandangan ketika kira-kira jam 8 pagi

Alhamdulillah awan karpet muncul di pagi hari
Menikmati pemandangan awan karpet

Sunrise di peak Gunung Silipat
Rombongan seramai kira-kira 40 orang dibawa dan diatur urus oleh pihak Gununghub menaiki bas dari stesen LRT Gombak pada jam 12.30 pagi dan tiba di imigresen Bukit Berapit kira-kira jam 9 pagi.  Sebelumnya kami singgah dan bersihkan diri di Masjid Gerik dan sarapan di gerai bersebelahan masjid. 
Kami bertembung juga dengan pendaki-pendaki lain yang juga ingin ke Gunung Silipat atau Gunung Kerunai dan Kenderong (K2) Gerik.
Selesai urusan di imigresen kami terus ke masjid Iyer Weng untuk bersiap solat dan juga naik 4-wheel untuk ke starting point mendaki. Dari starting point berjarak sekitar dua kilometer ke camping site menyusuri trail dalam kebun getah bersama dua orang penunjuk arah.
Powil (4-wheel) yang digunakan. Agak mencabar sebabkan jalan berliku dan berselut
Gunung ini mempunyai trail yang boleh dikategorikan mudah dan sesuai untuk kanak-kanak cuma masa ni kami tak bawa anak-anak bersama.
Trail dalam kebun getah milik persendirian
Berehat sebentar di khemah yang telah disediakan sebelum bergerak untuk menuju puncak untuk melihat keindahan matahari terbenam sebelum turun untuk solat dan juga makan malam dan BBQ. Boleh dikatakan pendakian kali ini amat santai dan mudah kerana hampir semua kemudahan telah disediakan sebelum kami datang. 
Pemandangan ketika matahari mula terbenam
Tandas juga disediakan di tapak khemah dengan bayaran 10 Baht sekali masuk. Tidak dibenarkan mandi dan membazir air kerana sumber terhad.
Camping Site Silipat
Terdapat gerai menjual makanan asas dan juga pelbagai jenis air botol /tin disini. Jadi memang tidak la susah payah mengangkat air minum dari bawah.
Selesai makan malam saya dan suami naik semula kepuncak untuk melihat bintang (stargazing) dan milky way. Alhamdulillah langit sangat terang dan bintang-bintang dapat dilihat dengan jelas, SubhanaAllah. Cuma kami tak bawa kamera yang high-tech untuk ambil gambar pada waktu malam. 
Esok paginya selepas solat subuh kami naik semula ke puncak untuk melihat matahari terbit. Rezeki kami kali ini cuaca di sini sangat baik dan cerah. Awan karpet mula menampakan dirinya. Jika dapat rasa macam nak lompat ke dalam awan yang sangat cantik. Berkepul-kepul dengan pemandangan hampir 360-degree yang sangat cantik. 
AllahuAkbar sangat indah ciptaanMu- Ya Allah.
Sarapan roti bakar dan kopi di peak
Rombongan line-up Silipat 15.0 oleh Gununghub
Melihat keindahan ciptaan-Nya الله أكبر
Kami turun semula ke camp-site dan bersiap untuk pendakian turun ke starting point, naik 4-wheel dan turun ke masjid Iyer Weng. Selesai bersikan diri kami bergerak ke pekan Betong untuk berjalan-jalan dan beli cenderahati. 
Pekan Betong, Yala Thailand
Makan mee tempayan sebelum ke pekan Betong
Kami tiba di Gombak kira-kira jam 1.20 pagi dan kembali semula ke rumah. Alhamdulillah perjalanan kali ini sangat smooth dan seronok. Pengalaman yang sangat berharga untuk kami semua.
Untuk sharing semua kos terlibat Trip Gunung Silipat:
Trip anjuran Gununghub ~ RM270 (termasuk transport dari LRT Gombak, camp-site dan makan di Betong)Parking kereta di LRT Gombak ( start jam 11.30 25/10/2019 - jam 2.00am 27/10/2019 ~ RM 16 (jumlah sen lupa)Tandas di Campsite 10 Baht ( 30 Baht -3 kali guna )Sarapan di Gerik (3 orang) kira2 RM 20 (anggaran)Beli souviner di Betong (RM150 - banyak makanan)Beli simkad Thailand (RM28 - 30GB tempoh sebulan)Makan tengahari di Betong (3orang 200 Baht ~ RM28)Trip yang best alhamdulillah. Lepas ni cari trip lain pula la hehe.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eksplorasilea.com/2019/10/menghayati-keindahan-awan-karpet-gunung-silipat-betong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gunung Semeru Semburkan Awan Panas Sejauh Lebih Dari 3 Km

Gunung Semeru Semburkan Awan Panas Sejauh Lebih Dari 3 Km

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 153 hits
Gunung Semeru mengeluarkan guguran awan panas sejauh tiga kilometer Selasa pukul 17 33 WIB Saat ini gunung tertinggi di pulau Jawa tersebut masuk dalam level II atau waspada
Gunung Merapi Erupsi Pagi Ini Semua Jalur Pendakian Ditutup

Gunung Merapi Erupsi Pagi Ini Semua Jalur Pendakian Ditutup

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 145 hits
Gunung Merapi yang terletak di perbatasan antara Daerah Istimewa Yogyakarta dengan Jawa Tengah mengalami erupsi pagi ini Erupsi terjadi tepatnya pada pukul 05 16 WIB dengan amplitude 75 mm dan durasi 150 detik Tinggi kolom erupsi tercatat s...
Penipuan Melalui Telefon Dua Warga Malaysia Ditahan Polis Thailand

Penipuan Melalui Telefon Dua Warga Malaysia Ditahan Polis Thailand

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 233 hits
BANGKOK 3 Mac Polis Thailand menahan seorang lelaki rakyat Malaysia dan isterinya warga tempatan kerana didakwa terbabit dalam kes penipuan melalui panggilan telefon membabitkan jutaan baht Lelaki berusia 29 tahun dan isterinya 33 yang hidu...
Buang Hong Thailand Drama

Buang Hong Thailand Drama

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 772 hits
I haven t reviewed the drama from Thailand for a long time where the last time was in October 2019 This time I want to review a drama titled Buang Hong which aired in March 2017 for 12 episodes of romance can be viewed Actor as ramet was my...
Merayau Jalan Jalan Di Pak Bara Thailand Sambil Makan Somtum

Merayau Jalan Jalan Di Pak Bara Thailand Sambil Makan Somtum

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 186 hits
Pak Bara ni bagi abang sesuai untuk sesiapa yang inginkan short getaway dengan budget yang tidaklah begitu tinggi Boleh juga lajak ke Koh Lipe kalau mahu Dah berdekatan dengan Pak Bara pakbara satun thailandFollow saya tau di Facebook DANJa...
Apa Yang Ada Di Walking Street Koh Lipe Thailand

Apa Yang Ada Di Walking Street Koh Lipe Thailand

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 409 hits
Walking Street Koh Lipe Island Koh lipe adalah salah satu pulau yang popular untuk dikunjungi pelancong Digelar sebagai the little Maldives itu merupakan gelaran bukan kaleng kaleng Maldives kot Apa yang Menarik Di Walking Street Koh LipePu...
5 Mitos Gunung Ciremai Jawa Barat

5 Mitos Gunung Ciremai Jawa Barat

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 192 hits
Gunung Ciremai adalah salah satu gunung berapi di Indonesia yang mempunyai dua kawah utama yang terletak di Tiga kabupaten Kabupaten Cirebon Kabupaten Kuningan dan Kabupaten Majalengka Jawa Barat Diatas puncak gunung berbentuk kerucut ini t...
5 Mitos Gunung Lawu Dan Pantangan Yang Tidak Boleh Dilanggar

5 Mitos Gunung Lawu Dan Pantangan Yang Tidak Boleh Dilanggar

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 207 hits
Gunung Lawu terletak diantara Karanganyar Jawa Tengah dan Magetan Jawa Timur yang memang dikenal dengan keindahan panorama alamnya Tapi dibalik semua itu gunung yang termasuk salah satu gunung tertinggi di pulau jawa ini juga terkenal denga...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni