Mengapa Peminjam Ptptn Liat Menjelaskan Hutang



Polimik mengenai peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang liat membayar balik pinjaman semakin kusut. Persoalannya, mengapa peminjam PTPTN buat tidak peduli soal hutang yang perlu mereka lunaskan itu?

Ramai berpendapat antara punca berlaku situasi ini ialah kerana sikap yang telah ditanam dalam diri mereka. Pembangkang pada era pemerintahan Barisan Nasional telah menanam fahaman dalam minda kebanyakan mahasiswa bahawa mereka sepatutnya mendapat pendidikan percuma. Manakala pinjaman PTPTN sepatutnya dalam bentuk biasiswa yang tidak perlu dibayar balik.

Malah, janji pembangkang pada era pemerintahan Barisan Nasional, jika mereka memerintah Malaysia, pinjaman PTPTN tidak perlu dijelaskan lagi. Ia akan dianggap langsai telah dibayar. Manakala, mahasiswa baru pula akan mendapat biasiswa sebagai merealisasikan janji pendidikan percuma.

Segala janji pembangkang pada era pemerintahan Barisan Nasional kini ditagih peminjam apabila mereka kini telah bergelar pemerintah. Malang sekali pembangkang pada era pemerintahan Barisan Nasional tidak menunaikan janji.

Peminjam PTPTN tetap kena bayar pinjaman. Malah sikap peminjam yang liat membayar diselar dan digelar dengan pelbagai panggilan.

Kalau pada era pemerintahan Barisan Nasional, peminjam yang gagal membuat bayaran bulanan akan disenaraikan ditegah ke luar negara, kini di era kerajaan Pakatan Harapan, mereka bakal diheret ke mahkamah.

Sikap kerajaan yang tidak tetap pendirian dalam soal hutang PTPTN memang mendukacitakan peminjam PTPTN. Kalau sebelum menjadi kerajaan, berjanji akan menghapuskan pinjaman, selepas menang telah bertukar menjadi hanya yang berpendapatan lebih RM4000 sebulan sahaja perlu membuat bayaran bulanan. Kini, yang terbaru melalui Bajet 2019, potongan wajib akan dibuat terhadap peminjam yang berpendapatan RM1000 sebulan.

Kenyataan pemimpin kerajaan bahawa sikap peminjam tidak bertanggungjawab tidak ingin membayar hutang dan mementingkan diri perlu dirasionalkan. Sikap ini lahir dari didikan dan janji pemimpin kerajaan semasa menjadi pembangkang.

Memang betul, hutang perlu dan wajib dibayar. Tetapi, peminjam juga menuntut janji agar ditunaikan. Janji wajib ditunaikan.

Kalau kerja menabur janji mengambil masa bertahun-tahun sehingga apa yang dijanjikan telah sebati dalam diri peminjam dan ibu bapa, rasanya untuk memujuk mereka membayar hutang juga memerlukan masa beberapa tahun.

Cara paling sesuai untuk memujuk peminjam ialah memohon maaf kepada mereka dan mengaku kesilapan membuat janji palsu. Tidak akan hilang bisa ular menyusul akar.

Sebaliknya, sekarang ini pemimpin tunjuk kuasa menyalahkan peminjam. Sudahlah tidak tunaikan janji, sekarang ini asyik salahkan peminjam PTPTN. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/11/lop.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ptptn Wan Saiful Minta Maaf Salahkan Hutang Negara

Ptptn Wan Saiful Minta Maaf Salahkan Hutang Negara

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 265 hits
By on November 10 2018Penulis Buku Harapan Wan Saiful Wan Jan hari ini secara terbuka memohon maaf kerana gagal menepati janji menghapuskan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional Wan Saiful yang juga Pengerusi PTPTN berkata a...
Wan Saiful Mohon Maaf Gagal Kepada Rakyat Peminjam Ptptn

Wan Saiful Mohon Maaf Gagal Kepada Rakyat Peminjam Ptptn

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 301 hits
KUALA LUMPUR Penulis Buku Harapan Wan Saiful Wan Jan hari ini secara terbuka memohon maaf kepada rakyat kerana gagal menepati janji menghapuskan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional Wan Saiful yang juga Pengerusi PTPTN berk...
Potong Gaji Bayar Ptptn Peminjam Cirit Birit

Potong Gaji Bayar Ptptn Peminjam Cirit Birit

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 422 hits
Sejak lebih 20 tahun lalu seramai lebih 2 8 juta rakyat Malaysia mendapat manfaat menerusi penubuhan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional Semasa kerajaan Barisan Nasional peminjam tabung pendidikan tinggi itu yang gagal membayar bal...
Laksanakan Semula Senarai Hitam Imigresen Terhadap Peminjam Ptptn Ini Sebabnya Kenapa

Laksanakan Semula Senarai Hitam Imigresen Terhadap Peminjam Ptptn Ini Sebabnya Kenapa

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 223 hits
Laksanakan Semula Senarai Hitam Imigresen Terhadap Peminjam PTPTN Ini Sebabnya KenapaLaksanakan Semula Senarai Hitam Imigresen Terhadap Peminjam PTPTN Ini Sebabnya Kenapa
Kerajaan Ph Minta Maaf Pun Peminjam Ptptn Rakyat Tetap Kena Tipu

Kerajaan Ph Minta Maaf Pun Peminjam Ptptn Rakyat Tetap Kena Tipu

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 250 hits
By Shamsul Anuar NasarahKUALA LUMPUR Sangat mudah kerajaan Pakatan Harapan memerintah jika janji gagal dilaksanakan boleh minta maaf atau sekurang kurangnya menuding jari salahkan Barisan Nasional Ketua Penerangan UMNO Malaysia Datuk Seri S...
Tak Betul Potong Gaji Peminjam Ptptn Najib

Tak Betul Potong Gaji Peminjam Ptptn Najib

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 273 hits
Datuk Seri Najib Razak menyifatkan potongan pinjaman PTPTN kepada graduan ijazah sarjana muda kelas pertama daripada isi rumah B40 sahaja seperti yang diumumkan ketika pembentangan Belanjawan 2019 adalah tidak betul Beliau berkata ini keran...
Ptptn Najib Vs Ptptn Ph Student Mangsa

Ptptn Najib Vs Ptptn Ph Student Mangsa

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 204 hits
Jika sebelum ini mereka menjanjikan golongan yang berpendapatan RM4000 kebawah sahaja yang tidak perlu membayar pinjaman PTPTN sehingga pendapatan mencecah RM4000 barulah mereka diminta membayar Kemudian mereka meminta peminjam membayar ker...
Umno Gesa Kerajaan Putuskan Cadangan Tangguh Bayar Ptptn

Umno Gesa Kerajaan Putuskan Cadangan Tangguh Bayar Ptptn

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 247 hits
PETALING JAYA Umno hari ini menggesa kerajaan memutuskan cadangan memulakan pembayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional di tangga gaji RM4 000 ekoran pendedahan tentang penurunan kutipan bayaran balik Ketua Penera...
Cara Bayar Ptptn Menggunakan Kwsp

Cara Bayar Ptptn Menggunakan Kwsp

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 367 hits
bismillah hai semua baiklah untuk hari ini ros nak ajar kaawan kawan step step untuk kita keluarkan duit melalui akaun KWSP kita sendiri Langkah 1 Pastikan semua sudah ada i Akaun KWSP sekiranya tiada boleh lah berbuat sedemikian di dan tek...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly