Mengandung Perut Besar Lain Macam Bila Periksa Air Ketuban Banyak Ini Punca Risiko Ibu Hamil Kena Tahu


Ketika hamil memang banyak perubahan dan adakalanya komplikasi pada kehamilan yang akan dilalui oleh wanita. Salah satunya adalah air ketuban yang banyak. Perkongsian daripada Dr Zubaidi Hj Ahmad mengenai permasalahan ini akan dapat membantu ibu hamil memahami keadaan sebenar kenapa keadaan ini boleh berlaku.
AIR KETUBAN BANYAK
Dalam istilah perubatan, air ketuban banyak dipanggil sebagai Polyhydroamnios. Masalah ini boleh disebabkan penyakit yang berlaku pada ibu ataupun bayi tersebut.
Sebanyak 1% orang yang mengandung akan mengalami masalah air ketuban banyak. Manakala, sebanyak 20% daripada mereka yang mengalami masalah ini mungkin akan mempunyai bayi yang mengalami kecacatan semasa masih lagi dalam kandungan. Oleh itu, pesakit yang mengalami masalah ini selalunya akan dirujuk kepada hospital untuk mencari punca kepada masalah tersebut.
Cecair amniotik merupakan istilah saintifik bagi air ketuban dan ia merupakan cecair yang terkumpul di dalam rahim dan mengelilingi bayi di dalam kandungan. Cecair ini mempunyai pelbagai fungsi untuk kebaikan bayi yang dikandung iaitu bertindak untuk perkembangan bayu dan untuk melindungi bayi daripada hentakan/ atau trauma.
Selain daripada masalah ini, wanita hamil juga boleh mengalami masalah air ketuban kurang iaitu oligohydroamnios.
PUNCA KEPADA MASALAH AIR KETUBAN BANYAK
Punca kepada masalah ini selalunya sangat mudah untuk dikenalpasti. Tetapi ada juga pesakit yang tidak diketahui punca kepada bagaimana air ketuban itu menjadi banyak.
Beberapa punca yang boleh menyebabkan masalah ini adalah:
1. Mengandung bayi kembar
Organ yang tidak sempurna pada bayi: Saluran permakanan yang mempunyai masalah ataupun tidak terbentuk dengan normal menyebabkan bayi tidak mampu menelan air ketuban tersebut. Perkara ini selalu terjadi pada saluran esofagus(esophageal atresia) dan saluran usus kecil(duodenal atresia). Masalah saraf yang menyebabkan bayi tidak mampu menelan Jantung bayi yang bermasalah Ibu mengalami kencing manis KOMPLIKASI
Pesakit boleh mengalami beberapa jenis komplikasi jika menghadapi masalah ini. Komplikasi tersebut adalah:
1. Kelahiran pra-matang (bayi lahir tidak cukup bulan)
2. Risiko untuk menjalani pembedahan akan semakin meningkat.
3. Kedudukan bayi boleh menjadi songsang
4. Pendarahan yang teruk selepas melahirkan anak
Simptom yang menunjukkan air ketuban banyak ialah pesakit akan merasakan bahawa perutnya lebih besar daripada yang sepatutnya. Perasaan ini selalunya dirasakan bagi mereka yang pernah mengandung sebelum ini. Pemeriksaan fizikal juga akan menunjukkan pesakit mempunyai ukuran rahim yang lebih besar daripada biasa.
Cara untuk mengesahkan seseorang ibu hamil mengalami masalah ini adalah dengan melakukan ultrasound scan. Jika air ketuban melebihi daripada bacaan yang sepatutnya, maka pesakit akan disahkan mengalami masalah air ketuban banyak. Kemudian, doktor juga akan memeriksa struktur tubuh bayi melalui ujian ultrasound tersebut untuk melihat sama ada pesakit mempunyai sebarang kecacatan ataupun tidak. Disamping itu, pesakit juga akan diminta untuk melakukan ujian kencing manis. Ini kerana masalah kencing manis juga boleh menyebabkan kandungan air ketuban menjadi banyak.
RAWATAN
Tiada ubat yang spesifik digunakan untuk merawat masalah ini. Tetapi ada beberapa perkara yang akan dilakukan oleh doktor untuk menghadapi masalah ini. Antaranya ialah pantauan dari doktor. Ibu yang menghadapi masalah ini selalunya akan dipantau dengan lebih kerap oleh doktor. Ini untuk memastikan bahawa kandungan tidak menghadapi apa-apa masalah. Kandungan tersebut akan diberi masa hingga cukup bulan untuk dilahirkan seperti biasa.
Selain itu ialah kelahiran yang tidak cukup bulan. Pesakit yang mengalami masalah ini akan mempunyai risiko untuk kelahiran pra-matang. Ini disebabkan saiz rahim yang semakin membesar akan merangsang proses kelahiran walaupun pada ketika itu bayi masih lagi tidak cukup bulan.
Jika proses bersalin telah bermula walaupun bayi masih tidak cukup bulan, pesakit perlulah menerima suntikan steroid untuk memastikan paru-paru bayi menjadi matang dan boleh bernafas seperti biasa apabila dilahirkan.
Jika bayi tersebut menunjukkan simptom yang bermasalah seperti bacaan denyutan jantung yang tidak normal, pesakit perlulah menjalani pembedahan caesarean untuk mengeluarkan bayi secepat mungkin.
#HealthDrZubaidi
Sumber: Dr Zubaidi Hj Ahmad
Jangan lupa saksikan Pa&Ma Journey Bersama JovianNina. Akan bersiaran setiap Rabu pada jam 9 malam, dan ulangan setiap Ahad jam 9.30 pagi hanya di Astro Ria saluran 104 & 124.

Nak macam-macam info? Join channel Telegram Pa&Ma D Parents
 
The post Mengandung Perut Besar Lain Macam, Bila Periksa Air Ketuban Banyak. Ini Punca & Risiko Ibu Hamil Kena Tahu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mengandung-perut-besar-lain-macam-bila-periksa-air-ketuban-banyak-ini-punca-risiko-ibu-hamil-kena-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Mengadu Anak Kecilnya Macam Nak Baligh Punca Selalu Gigit Mainan Fake

Ibu Mengadu Anak Kecilnya Macam Nak Baligh Punca Selalu Gigit Mainan Fake

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 325 hits
Barang barang mainan sepatutnya tidak diperbuat daripada PVC atau mengadungi logam plumbum dan arsenik Ini kerana mengikut kajian banyak barang mainan kanak kanak buatan negara Cina mengandungi toksin Bayi kanak kanak memang suka memasukkan...
Banyak Kejutan Pada Realme C12 Terbaru Buatkan Model Ni Lebih Menonjol Dari Pesaing Lain

Banyak Kejutan Pada Realme C12 Terbaru Buatkan Model Ni Lebih Menonjol Dari Pesaing Lain

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 525 hits
Kehadiran telefon pintar dari realme sememangnya tak pernah mengecewakan dari dulu lagi Bukan setakat design nya yang cukup trendy dan stylish spec yang ditawarkan pada telefon pintar mereka pun sangatlah superb Kalau korang nak tahu realme...
Ibu Hamil Jangan Abaikan Senaman Tetap Kena Bersenam Untuk Mudah Bersalin

Ibu Hamil Jangan Abaikan Senaman Tetap Kena Bersenam Untuk Mudah Bersalin

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 578 hits
Melakukan senaman dapat meningkatkan tahap kesihatan ibu hamil Ia juga sebagai langkah persediaan fizikal bagi menghadapi cabaran sepanjang tempoh kehamilan Sekiranya anda tidak menghadapi sebarang komplikasi kehamilan disyorkan agar menjal...
Tak Pernah Keluar Rumah Ibu Hamil Menangis Usai Dinyatakan Positif Covid 19

Tak Pernah Keluar Rumah Ibu Hamil Menangis Usai Dinyatakan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 246 hits
Sekira 300 ibu hamil mendatangi Gedung Gelora Pancasila Surabaya untuk menjalani tes swab gratis yang digelar oleh Dinas Kesehatan Kota Surabaya Selasa Tes swab itu bertujuan untuk mengantisipasi penyebaran virus corona atau Covid 19 pada i...
Khianat Durjana Kilang Di Sg Gong Dipercayai Punca Gangguan Bekalan Air Lembah Klang

Khianat Durjana Kilang Di Sg Gong Dipercayai Punca Gangguan Bekalan Air Lembah Klang

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 555 hits
Kilang di Sungai Gong dipercayai menjadi punca gangguan bekalan air yang turut memberi kesan kepada 1 292 kawasan di Selangor dan Kuala Lumpur Menurut Lembaga Urus Air Selangor pihaknya sudah melakukan siasatan bersama Pengurusan Air Selang...
Bilik Air Kotor Punca Suami Isteri Selalu Tak Sebulu Anak Pun Kuat Melawan

Bilik Air Kotor Punca Suami Isteri Selalu Tak Sebulu Anak Pun Kuat Melawan

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 364 hits
Selain dapur keadaan dalam bilik air perlu diberi perhatian jangan pandang ringan soal kebersihan ruang ini kerana ia antara kawasan yang paling kotor dan banyak bakteria Kita perlu lebih rajin membersihkannya untuk menjamin keselesaan seis...
Rizki D Academy Banyak Yang Tak Sabar Akhirnya Bubar Karena Ego Terlalu Besar

Rizki D Academy Banyak Yang Tak Sabar Akhirnya Bubar Karena Ego Terlalu Besar

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 186 hits
Penyanyi Rizki Syafaruddin atau yang lebih dikenal dengan Rizki D Academy atau Rizki 2R mengunggah potret selfie nya ke Instagram Dalam foto itu ia tampak tampil dengan gaya rambut baru dan kacamata Pada unggahan tersebut Rizki D Academy me...
Macam Ada Aura Pemuda Bagi Anjing Makan Turut Disayangi Haiwan2 Lain

Macam Ada Aura Pemuda Bagi Anjing Makan Turut Disayangi Haiwan2 Lain

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 200 hits
Kisah mengenai seorang pemuda Mohd Ridhuan Daud yang memberi makan anjing jalanan sehingga diekori haiwan itu ke tempat kerja menarik perhatian warganet di media sosial semalam Kesian dia muka sedih je bila tiap kali tuk nak balik rumah Don...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024