Mendaki Gunung Elvira Via Air Hitam Dam

Ada banyak trek ke puncak gunung ini. Awal November 2020, saya dan sebelas orang teman mendaki ke gunung ini dari Air Hitam Dam dan berakhir juga di sini. Mengikut penilaian Hamzah yang telah ke Gunung Elvira ini, jalur dari Air Hitam Dam ke puncak dianggarkan sekitar 11 kilometer pergi dan pulang. Trek pula sekitar 80 peratus melalui jalan mini tar manakala 20 peratus merentasi hutan belukar. Kami memakir kenderaan di tapak pakir di Air Hitam Dam. Setelah semua bersedia, kami memulakan perjalanan pada jam 08:40 pagi melalui jalan mini tar yang dibina mengelilingi Dam sebagai tempat berjogging sehingga bertembung di persimpangan belah kiri jalan.

Melalui simpang ke kiri yang masih diturap dengan mini tar, kami berjalan sehingga sampai di sebuah tokong. Jalan menegak sekitar 30 darjah. Kami berehat sebentar di sebuah pondok berbumbung zink di hadapan tokong tersebut sekitar 20 minit, tambahan pula hujan renyai pagi itu

Kemudian kami meneruskan trekking melalui mini tar di sebelah kiri tokong sehingga kami jumpa  sebuah lagi pondok dan kami berehat lagi di pondok tersebut. Kemudian kami meneruskan perjalanan sehingga sampai di kawasan kebun bunga milik persendirian. Saya dan teman-teman sangat teruja berada di kawasan ini. Kami bergambar semahunya di kawasan bunga yang sedang berkembang cantik ini.

Kemudian kami meneruskan perjalanan sehingga ke penghujung kawasan kebun bunga. Kawasan kebun bunga terdapat anjing. Pendaki harus hati-hati.

Di penghujung kawasan kebun bunga ini kami mulai trekking jalur hutan, trek agak menegak dan ditandai sedikit cat merah di beberapa tempat sehingga ke puncak Gunung Elvira. Kami sampai di puncak Gunung Elvira 720mdpl pada jam 11:15 pagi. Tiada pemandangan yang dapat dilihat dari puncak ini kerana dikelilingi pohon yang tinggi dan paku pakis yang tebal.

Kami kemudian bergerak turun pada jam 11:40 pagi melalui lorong pakis resam di sebelah kiri puncak. Dari sini, jika cuaca cerah kita akan dapat melihat Jambatan Pertama Pulau Pinang. Lorong agak semak namun masih boleh dilalui. Kami akhirnya bertembung semula dengan jalan mini tar dan meneruskan perjalanan turun dibelah kanan. Dalam perjalanan turun kami singgah sebentar di air terjun untuk bergambar.

15 minit kemudian kami meneruskan perjalanan turun dan singgah di sebuah anak sungai untuk makan tengahari. Jam13:30 setelah selesai makan, kami meneruskan perjalanan turun sehingga kami bertembung dengan jalan mini tar yang dibina mengelilingi Dam. Kami meneruskan perjalanan melalui mini tar di belah kiri sehingga sampai semula di tapak pakir kereta pada jam 14:15 petang. Ini bermakna kami juga telah mengelilingi Air Hitam Dam

Terdapat banyak simpang semasa mendaki ke puncak dari jalur Air Hitam Dam. Jika anda tidak pernah melalui jalur ini, baik kiranya anda menggunakan khidmat guide atau ditemani teman yang pernah melalui jalur ini

Nota:1-Rekomen Guide: Hamzah : 019 47447522-Parkir kereta percuma
12:50-Singgah makan di tepi anak sungai
13:30-Meneruskan perjalanan turun
14:20-Sampai parkir Air Hitam Dam. Bersurai

Ajaib Seekor Rusa Besar Berlari Terapung Di Atas Air Menyeberangi Sungai Berjaya Dirakam

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 356 hits
Video yang sangat luar biasa menunjukkan seekor rusa besar seberat 1 000 paun berlari di atas air menyeberangi sungai tanpa sedikit pun badannya tenggelam telah terakam di sungai Alaska Video itu dirakam oleh Kristy Paniptchuk ketika dia me...
Kanak Kanak Ditemukan Lemas Di Tali Air

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 250 hits
BernamaSeorang anggota Rela yang kebetulan berada tidak jauh dari tempat kejadian cuba menyelamatkan mangsa Gambar hiasan BACHOK Seorang kanak kanak Muhammad Danish Aidil Mohd Hasrol 6 ditemukan lemas di dalam tali air di Taman Bator Harmon...
Ibu Bersyukur Arwah Sandra Datang Dalam Mimpi 40 Hari Bertemankan Air Mata

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 292 hits
Tepat 44 hari akhirnya kakak datang juga dalam mimpi mama terima kasih nak mama tak akan lupa ciuman yang mama berikan pada kakak dan pelukan tangan kakak memeluk erat badan mama source
Cara Defrost Daging Ayam Dan Ikan Cepat Dan Mudah Tak Payah Rendam Air Dah

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 1128 hits
Kerja memasak ni boleh jadi lambat masak disebabkan menunggu barang dapur bahan bahan basah beku macam daging ayam dan ikan cair selepas keluarkan dari dalam peti ais Betul tak Tak semena mena boleh jadi timbul sifat kemalasan sebab malas n...
Air Selangor Employee Tests Positive For Covid 19

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 186 hits
Air Selangor says its Kuala Langat office will be closed until further notice KUALA LUMPUR Air Selangor s Kuala Langat regional office has been closed temporarily after a front desk employee tested positive for Covid 19 Air Selangor said in...
Khabib Jaga Air Muka Gaethje

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 428 hits
LONDON Khabib Nurmagomedov menukar strategi ketika menewaskan Justin Gaethje dalam pertarungan UFC 254 kerana tidak mahu mematahkan le ngan lawan dari Amerika Syarikat itu di depan ibu bapanya Bintang seni bela diri campuran Rusia itu menge...
Nasa Jumpa Air Di Bulan Orang Selangor Pula Bikin Riuh Sampai Dapat Perhatian Saintis Usa

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 318 hits
Hebat isu air di Selangor ni sampai dapat tarik perhatian negara luar Selalunya kita akan membayangkan Bukan itu berupa kering tandus dan berdebu Tapi tahukah anda sebenarnya ia telah disangkal 11 tahun lepas apabila data yang dikumpul robo...
Penyakit Bawaan Air Dan Cara Mencegah

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 449 hits
Air merupakan salah satu keperluan utama kita tak kiralah samaada untuk kegunaan harian atau pun untuk makan dan minum Oleh itu amat penting untuk kita ambil tahu tahap kebersihan air yang kita gunakan Tahap kebersihan air dapat dikenal pas...
Honeywell Evaporative Air Cooler 25l Cl25ae Memang Terbaik

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 411 hits
Rumah yang kami sewa di PP ni tak dilengkapi dengan alat penyaman udara Jadinya pada dua bulan pertama berpindah di PP kami cuba jugaklah tidur hanya dengan tahap sejuk kipas siling dan tingkap bilik yang memang hampir sepanjang hari dibiar...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know